خانه  > slide, سایر گروهها  >  گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر تیر ۹۹

گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر تیر ۹۹

خبرگزاری هرانا – آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی تیر ماه ۹۹ که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب بی نقص وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

لازم به یادآوری است بخش آمار این تشکل به‌صورت سالانه گزارش مفصل‌‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.

خلاصه آنچه گذشت:

اخبار نقض حقوق بشر در تیرماه ۹۹ با قریب به ۲۷ مورد اعدام، محکومیت‌های متعدد، احضارها، نقض گسترده حقوق زندانیان، نقض پایدار آزادی بیان، تجمعات کارگران به ویژه در اعتراض به معوقات مزدی و موارد دیگری که در استان‌های مختلف رخ داد، همراه بود. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی گردآوری شده که صحت آن‌ها به احراز رسیده است.

اعدام

تیرماه با قریب به ۲۷ مورد اعدام همچنان بازگو کننده نقض «حق حیات» در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران است. بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد. از مهمترین رویدادها در این باره می‌توان به اجرای حکم اعدام یک زندانی به اتهام «شرب خمر» در زندان مرکزی مشهد اشاره کرد.

از سوی دیگر در روز سه‌شنبه ۲۴ تیرماه، حکم اعدام دیاکو رسول زاده و صابر شیخ عبدالله، دو زندانی سیاسی در زندان ارومیه به اجرا درآمد.

همچنین، سید محمود موسوی مجد، زندانی امنیتی که متهم به ارائه اطلاعات در رابطه با قاسم سلیمانی به نهادهای جاسوسی کشورهای دیگر است روز دوشنبه ۳۰ تیرماه اعدام شد.

در تاریخ ۱۹ تیرماه نیز هرانا گزارشی از اعدام ۹ زندانی در حدفاصل یک هفته منتشر کرد.

از دیگر اخبار مهم مربوط به این حوزه میتوان به اجرای حکم اعدام رضا عسگری، زندانی امنیتی و کارمند بازنشسته هوافضای وزارت دفاع اشاره کرد.

به علاوه در تیرماه، هرانا از اعدام هدایت عبدالله پور، زندانی سیاسی به روش تیرباران خبر داد.

در ماهی که گذشت، احکام اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه تن از شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۹۸ در دیوان عالی کشور تایید شد.

افزون بر این، برای روح الله زم، یک متهم در تهران، محی الدین تازه وارد و یک متهم در زابل حکم اعدام صادر و یک متهم دیگر در تهران نیز از بابت اتهام قتل به ۲ بار اعدام محکوم شد.

بیش از ۷۵ درصد اعدام‌های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

آزادی اندیشه و بیان

در تیرماه بسان گذشته بازداشت متهمان بصورت متعدد گزارش شد که از میان این گزارشات میتوان به بازداشت مجید مطلب زاده، روزنامه نگار در تهران، پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری ساکن بندر کیاشهر، علی ساکنی، وکیل دادگستری در سقز، میلاد جنت، عضو کانون نویسندگان ایران، منوچهر بختیاری در تهران، فرزانه انصاری فر در بهبهان، اکبر جباری، نویسنده ساکن تهران، مهدی سلیمی، نویسنده و پژوهشگر در شهرستان اهر، وحید خزایی در تهران، مدیر یک صفحه اینستاگرامی در نهاوند، ۳ شهروند در فردیس، یک زوج جوان در اراک و حامد قره اوغلانی در ارومیه اشاره کرد.

به علاوه هرانا در تاریخ ۲۸تیرماه، گزارشی تکمیلی از احراز هویت بازداشت شدگان اعتراضات بهبهان را منتشر کرد.

همچنین در ماه سپری شده محکومیت های متعددی صورت گرفت که از میان آن‌ها می توان به محکومیت ترانه علیدوستی به ۵ ماه حبس تعلیقی، سیاوش نوروزی به ۸ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق، معصومه اکبری به ۶ سال حبس، آرمان حسین‌زاده، بهمن رحیمی و میلاد حسینی مجموعا به ۱۶ سال و ۷ ماه حبس، محمدعلی کامفیروزی، وکیل دادگستری به ۲ سال حبس، عادل گرجی، به ۱ سال حبس، ۳ ماه فعالیت رایگان در معاونت آموزش دانشگاه آزاد و ۲ سال ممنوعیت از فعالیت و عضویت در احزاب، آتنا دائمی به ۲ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق، میثم جولانی به ۱۳ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، پیام درفشان، وکیل دادگستری به ۲ سال و شش ماه حبس، علیرضا علینژاد به ۸ سال حبس و فرنگیس مظلوم به ۶ سال حبس، هانی یازرلو و فرزندش هود یازرلو هر کدام به ۱ سال حبس، محمدولی غلام نژاد، صدیقه مرادی و مهدی خواص صفت و زهرا اکبری‌نژاد‌ درچه هر کدام به تحمل ۹۵ روز حبس اشاره کرد.

طبق قانون، قاضی نباید کسی را احضار یا جلب کند، مگر آن که دلایل کافی داشته باشد. اگرچه ممکن است کسی که در مظان اتهام قرار گرفته است، پس از پایان دادرسی، تبرئه شود، اما همین زدن برچسب اتهام به دیگری باید دلیل داشته باشد. قاضی در صورت سهل‌انگاری در این مورد، خود مشمول محکومیت انتظامی می‌شود. اما در این حیطه معیارهای مراجع قضایی ایران متناقض با موازین حقوق بشری است.

از این قرار، محمد خاکپور، اکرم رحیم پور، وحید هروآبادی، میثم جولانی و هاشم آقاجری به دادگاه احضار شدند.

در ماهی که گذشت، علیرضا علینژاد برای سومین بار، آتنا دائمی، پیام درفشان، تعدادی از امضاکنندگان بیانیه موسوم به ۷۷ نفر برای دومین بار، محمد کیانوش راد، سپیده قلیان و مریم ابراهیم‌وند برای دومین بار محاکمه شدند.

روز یکشنبه یکم تیرماه، در پی برگزاری جلسه دادگاه مطبوعات مدیر مسئول پایگاه خبری «انتخاب» از بابت اتهامات «افترا و نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر» مجرم شناخته شد.

از سوی دیگر، مجید صالحی بازیگر و کارگردان تلویزیون ممنوع التصویر شد. گفته می‌شود اجرای آقای صالحی در یک برنامه اینترنتی یکی از دلایل ممنوع التصویر شدن وی در تلویزیون بوده است.

زندان

در ماهی که گذشت، یک زندانی در زندان زاهدان روز چهارشنبه ۲۸ خردادماه از طریق خوردن قرص اقدام به خودکشی کرده و جان خود را از دست داد.

همچنین، روز یکشنبه ۲۹ تیرماه یک زندانی در زندان زاهدان در پی سهل انگاری مسئولان زندان و تاخیر در اعزام به بیمارستان جان باخت. وی حدود یک ماه قبل در جریان تعقیب و گریز توسط نیروهای انتظامی هدف اصابت گلوله قرار گرفته و مرگ وی به دلیل عفونت ناشی از اصابت گلوله به پایش پس از اعزام دیرهنگام در بیمارستان صورت گرفت.

به علاوه در روز چهارشنبه ۲۵ تیرماه، توانا محمدی، متهم پرونده آمدنیوز از طریق تلاش برای بریدن رگ گردن خود در زندان اوین اقدام به خودکشی کرد و به مرکز درمانی منتقل شد.

لازم به ذکر است خودکشی زندانیان به دلیل رفتار نامناسب مسئولان، شرایط نگهداری زندانیان در زندان‌های ایران و شرایط نامناسب روحی ناشی از ایام بازداشت مسبوق به سابقه است.

به علاوه در تیرماه سال جاری، سعید حیدری در زندان سپیدار اهواز و سیف الدین بامرادی در زندان ارومیه با علائم مشکوک به ویروس کرونا و در پی سهل انگاری مسئولان زندان و تاخیر در اعزام به بهداری جان خود را از دست دادند.

برخی زندانیان در دوران بازداشت و یا حبس خود در کنار مشکلات هر روزه زندان به ناچار برای شنیده شدن دادخواهی‌شان دست به اعتصاب غذا می‌زنند. در ماهی که گذشت، زینب جلالیان، سه زندانی در زندان تهران بزرگ و سینا ربیعی برای دومین بار در ماه جاری در اعتصاب غذا به سر بردند.

از سوی دیگر، حمزه درویش، زندانی سنی مذهب با گذشت نزدیک به ۲ ماه کماکان در یکی از سلول‌های انفرادی زندان لاکان رشت بسر می‌برد.

همچنین، دیاکو رسول زاده و صابر شیخ عبدالله دو زندانی سیاسی و ۳ زندانی در زندان ارومیه محکوم به اعدام، جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شدند.

در ماهی که سپری شد، سهیلا حجاب در زندان قرچک ورامین، دو زندانی سیاسی در زندان تهران بزرگ و سید محمود موسوی مجد در زندان اوین مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

یکی از خطرخیزترین کانون‌های شیوع ویروس کرونا زندان‌ها هستند. قشر زندانیان کمتر مورد توجه افکار عمومی و مسئولین قرار می‌گیرند. روز شنبه ۳۱ خردادماه پزشکان، پرستاران و کارمندان بهداری زندان ارومیه به دلیل شیوع بیماری کرونا زندان را ترک کرده و از آمدن سر کار خودداری کردند. پیشتر نیز این افراد پس از مثبت اعلام شدن آزمایش کرونای سه تن از کارمندان زندان در اعتراض به نبود تدابیر پیشگیری از بیماری کرونا از حضور در زندان امتناع کرده و پس از ۵ روز بازگشتند.

زندانیان و متهمان جدید در زندان قرچک ورامین پس از ورود به زندان مستقیما به قرنطینه منتقل می‌شوند. در حال حاضر تعداد زندانیان در قرنطینه حدود ۵۰ نفر است که در ایام شلوغی تا ۸۰ نفر نیز می‌رسد. زندانیان دارای معلولیت و ناتوانی حرکتی نیز به دلیل نبود امکانات و شرایط بد قرنطینه بدون طی کردن ایام قرنطینه و بدون هیچ ملاحظه‌ای به بندها منتقل می‌شوند. در آخرین مورد حدود دو هفته پیش یک زندانی دارای معلولیت مستقیما به بند مشاوره و سلامت منتقل شد.

طی این ماه، پرستو معینی، متهم سیاسی به بیماری کرونا مبتلا شده و از روز جمعه ۲۰ تیرماه بدون رسیدگی پزشکی از بند ۵ زندان قرچک ورامین به اتاقی در طبقه بالای ساختمان بهداری این زندان منتقل شده است.

حق درمان و رسیدگی پزشکی همواره از مهم‌ترین موارد نقض حقوق زندانیان در ایران به شمار می‌رود.

از این قرار، یاسر امینی آذر، زرتشت احمدی راغب، صبا کردافشاری و نرگس محمدی از دریافت خدمات درمانی محروم ماندند.

با وجود خطرهای موجود، محرومیت زندانیان عقیدتی و سیاسی از اعزام به مرخصی به وفور گزارش شده است که از مهمترین آنها میتوان به محمدصابر ملک رئیسی  و شیراحمد شیرانی در زندان اردبیل اشاره کرد.

افزون بر این، گلرخ ابراهیمی ایرایی در زندان قرچک ورامین و آرش صادقی در زندان رجایی شهر کرج همچنان حق ملاقات و تماس تلفنی با یکدیگر را ندارند.

سهیلا حجاب، زندانی در در زندان قرچک ورامین نیز از حق تماس تلفنی و ارتباط با خانواده خود محروم مانده است.

به علاوه، مجید مطلب زاده، روزنامه نگار روز جمعه ۶ تیرماه طی یک تماس تلفنی با خانواده اش از انتقال خود به بند ۲۴۱ زندان اوین و فشار ماموران امنیتی به وی جهت انجام اعترافات تلویزیونی علیه خود خبر داد.

هرانا در این راستا در تاریخ ۱۵ تیرماه، گزارشی از شرح مشکلات و آخرین وضعیت ۳۵ زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین و در ۱۸ تیر ماه نیز گزارشی جامع از وضعیت زندان ارومیه را منتشر کرد.

اقلیت های ملی و مذهبی

اتنیک ها در تیرماه نیز مانند گذشته زیر فشار فزاینده بازداشت‌ها و احضارها بودند.

در این ماه، فرشاد بیگی در کرمانشاه، دو شهروند در اشنویه، ۱۳ شهروند در استان‌های آذربایجان غربی و کرمانشاه، یاور سلطانی در ماکو، یک نوجوان شانزده ساله در مهاباد، دو شهروند در پیرانشهر و کامیاران، مسعود گرگیج در چابهار، سید کامل احمدی در سنندج، یک شهروند درپیرانشهر و، سه شهروند در اهواز بازداشت شدند.

روز ۲۷ تیرماه، هرانا گزارشی از احراز هویت و افزایش بازداشت شدگان در ارومیه منتشر کرد. بازداشت این شهروندان به دنبال حضور در تجمعاتی در واکنش به تحولات منطقه صورت گرفت.

بعلاوه، آشنا حسن‌زاده به اداره اطلاعات پاوه و جواد احمدی یئکانلی به پلیس اطلاعات و امنیت خوی احضار شدند.

همچنین، زهرا محمدی به ۱۰ سال حبس محکوم شد.

اعمال فشار و تهدید اقلیت‌های مذهبی در این ماه نیز ادامه داشت.

ادیب ولی، دانش آموز ۱۵ ساله ممتاز بهایی ساکن کرج به دلیل اعتقاد به آیین بهایی با محرومیت از ثبت نام در مدرسه و ادامه تحصیل مواجه شد. این شهروند بهایی نوجوان علیرغم کسب معدل بالا و موفقیت تحصیلی، روز چهارشنبه ۱۸ تیرماه با تماس مدیر مدرسه از محرومیت خود از ادامه تحصیل در مجموعه مدارس سلام در کرج مطلع شد.

افزون بر این، ده مامور امنیتی که دو مامور زن نیز بین آنها حضور داشت، به یک جلسه عبادتی در یافت‌آباد تهران یورش بردند. در این جلسه، ۳۰ نفر حضور داشتند و ماموران امنیتی زنان و مردان را از هم جدا کرده و مورد بازجویی قرار دادند. این مأموران از عملیات و بازجویی‌ها فیلمبرداری و زمانی که دوربین را خاموش کردند، دست به بدرفتاری با حاضرین در جلسه زده و برخی را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

طی ماهی که سپری شد، ۱۲ مسیحی در تهران، کرج و ملایر، یک نوکیش مسیحی در تهران، ۴ طلبه اهل سنت تاجیک در زاهدان و معصومه قاسمی، نوکیش مسیحی در تهران بازداشت شدند.

به علاوه، فرید زیرگی مقدم به ۶ سال حبس، فریبا اشتری به ۶ سال حبس، شش شهروند بهایی در شیراز به بیش از ۱۹ سال حبس، توحید قریشی به ۵ سال حبس و هفت نوکیش مسیحی به حبس، جزای نقدی، تبعید، محرومیت از کار و حقوق اجتماعی محکوم شدند.

افزون بر  این موارد، روح الله زیبایی به دادگاه انقلاب کرج و یک روحانی اهل سنت به اداره اطلاعات شهرستان سرباز احضار شدند.

حقوق کودک

برای برخی از نوجوانان، هنگامی که رشد و بلوغ طبیعی آنها همراه با وقایع ناراحت کننده ی دیگری باشد، ممکن است بسیار سخت و تحمل ناپذیر باشد. احساسات بسیار قوی همراه با ترس، استرس، سردرگمی، عدم اطمینان، فشار برای موفقیت و همچنین بدست آوردن توانایی فکر کردن در مورد اتفاقات به روش جدید برتوانایی حل مسئله و نحوه تصمیم گیری نوجوانان تاثیر می گذارد، و گاهی این فشارها ذهن خام و بی تجربه ی کودک را به سمت خودکشی برای رهایی از موقعیت مذکور سوق می دهد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

در ماهی که گذشت، یک دختر ۱۳ ساله در ایلام به دلیل عدم کسب امتیاز لازم برای رشته علوم تجربی دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد.

همچنین، رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز از اقدام به خودکشی یک نوجوان در اهواز خبر داد. این پسر که قصد داشت با پریدن از پل دست به خودکشی بزند با گفت و گو و مشاوره کارشناسان از اقدام خود منصرف شد.

به علاوه، یک دختر نوجوان ۱۵ ساله در بجنورد که با پریدن از بالای یک آپارتمان قصد خودکشی داشت، با مداخله امدادگران آتش‌نشانی و همسایگان موفق به این اقدام نشد.

در تاریخ ۲۸ اسفندماه نیز یک دختر ۱۱ ساله اهل خوی سال گذشته توسط پدرش به قتل رسیده است.

همچنین در تیرماه گزارش شد که در اسفندماه سال گذشته دختری ۱۱ ساله در شهرستان خوی توسط پدرش به قتل رسیده است. مادر وی با شکایت از پدر خانواده، اعلام کرد که همسرش مجازات کارش را جویا شده بود و می‌دانست که چون پدر است قانون مجازات سنگینی برایش لحاظ نمی‌کند.

افزون بر این، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه از قتل یک کودک پنج ساله به دست همسر پدر‌ش خبر داد.

در ضمن، یک دختر ۱۶ ساله‌ در تهران که با دعوت یکی از دوستانش در یک مهمانی حاضر شده بود، توسط ۲ پسر جوان مورد آزار جنسی قرار گرفت.

به علاوه، رئیس اداره بهزیستی کاشان از تحویل یک کودک به شدت آسیب دیده به بیمارستان کارگرنژاد در این شهرستان خبر داد. به گفته وی این کودک که مبتلا به بیماری اوتیسم بوده است، به دور از رعایت بهداشت در محلی تاریک و کثیف توسط والدین خود به زنجیر کشیده شده بود.

در  ماهی که گذشت، یک دختر ۱۶ ساله در روستای کوه حیدر شهرستان بشاگرد نیز دچار عقرب‌گزیدگی شد. وی به دلیل نبود مراکز درمانی و وسیله نقلیه، صبح روز بعد با وضعیت بدحال به بیمارستان میناب منتقل شد و در این بیمارستان جان باخت.

همچنین در ماه گذشته ماهان عسکری، کودک قربانی اسید پاشی در اسلام آباد غرب بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد. وی در فروردین ماه ۹۷ در حالی که فقط ۱۱ سال داشت در راه مدرسه قربانی اسیدپاشی شد. پدر او پیشتر با انتقاد از عدم وجود سازمان های حمایت کننده برای قربانیان آن گفته بود با توجه به شدت سوختگی و این که ماهان کودکی در حال رشد است باید مکررا تحت عمل جراحی با هزینه های سنگین قرار بگیرد، هر چه داشتیم را فروختیم اما نمی توانیم از پس هزینه ها بربیاییم.

زنان

اواخر ماه گذشته، یک زن در شهرستان قدس  در اثر ضربات متعدد چاقو و با “انگیزه ناموسی” به دست همسرش کشته شد.

لازم به ذکر است، در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده تا افرادی که مرتکب «قتل‌های ناموسی» می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف کند. این امر باعث افزایش آمار قربانیان می‌شود.

به علاوه در تیرماه، یک زن در مراغه توسط همسرش به آتش کشیده شد. این زن روز شنبه ۷ تیر، بر اثر شدت صدمات ناشی از سوختگی، در بیمارستان جان خود را از دست داد.

روز سه شنبه ۲۴ تیرماه نیز یک دختر ۲۰ ساله در کوهدشت توسط پدرش با ضربه پتک به کما فرو رفت.

افزون بر این، در تیرماه گزارش شد که یک دختر جوان پشت کنکوری که سال گذشته توسط معلم خصوصی خود مورد تجاوز قرار گرفته بود، تاکنون سه بار اقدام به خودکشی کرده است.

به علاوه، دادستان ایلام از بازداشت اعضای یک گروه موسیقی محلی خیابانی به دلیل نوازندگی یک زن در گروه خبر داد.

کارگران و اصناف

در ماهی که سپری شد ۱۶۹ کارگر در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار در اقصی نقاط کشور دچار حادثه شدند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

عدم رعایت ایمنی کار در ماهی که گذشت ۱۲۸ کارگر را مصدوم و ۴۱ تن دیگر را به کام مرگ کشاند.

از اخبار مرتبط در این حوزه می توان به مصدومیت ۷۰ کارگر در پتروشیمی ماهشهر، مرگ و مصدومیت ۵ کارگر در شهرهای آران و بیدگل، اسلامشهر و اصفهان، مرگ کودک کار ۱۴ ساله در اصفهان، مرگ و مصدومیت ۱۳ کارگر در باقر شهر، تبریز، اهواز و سنندج، مصدومیت کودک کار ۱۶ ساله در اصفهان، مرگ و مصدومیت ۷ کارگر در گیلان‌غرب و مرگ و مصدومیت ۵ کارگر در شهرهای اهواز، مشهد و نی‌ریز اشاره کرد.

در تاریخ ۲۹ تیر، یک کارگر در شهرستان دیواندره به دلیل مشکلات معیشتی از طریق حلق آویز کردن، دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد.

در ماه گذشته، رضا سیاحی و اسماعیل حقیقت جو کارگران شهرداری حمیدیه در استان خوزستان و یوسف بهمنی، ابراهیم عباسی منجزی، محمد خنیفر و مسلم چشم خاور از فعالین کارگری هفت‌ تپه بازداشت شدند.

همچنین، روز چهارشنبه ۱۱ تیرماه نیز دستکم ۱۰ پرستار در جریان تجمع اعتراضی پرستاران مشهد که در مقابل ساختمان دادگستری این شهر صورت گرفته بود بازداشت شدند.

از سوی دیگر، یک ماساژور در اردکان به علت آنچه «تبلیغ ماساژ جنس مخالف در فضای مجازی» خوانده شده، بازداشت شد.

به علاوه، چهل و دو تن ار کارگران شرکت پیمانکاری آذرآب اراک توسط دادگاه کیفری اراک هر کدام به یک سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و یک ماه کار رایگان در راه آهن اراک محکوم شدند. این حکم به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی سال گذشته کارگران این شرکت که در اعتراض به معوقات مزدی چندماهه و خصوصی سازی صورت گرفته بود، صادر شد.

اگر چه که کارگر و کار انجام شده توسط او، دارای منزلت و جایگاه بسیار بالایست، ولی متاسفانه این جایگاه مورد توجه مسئولین، کارگزاران و کارفرمایان قرار نمی گیرد و در بسیاری از مواقع، این قشر ضعیف جامعه موفق به اخذ معوقات مزدی و رسیدن به مطالبات حداقلی خود نمی شوند، و یا بدون دلایل موجه از کار اخراج و یا تعدیل می‌شوند. به همین خاطر در بسیاری از موارد برای تحقق خواسته های خود ایجاد تجمعات اعتراضی را برمی گزینند.

در تیرماه دستکم ۱۰۷ تجمع اعتراضی برگزار شد که از مهمترین آن‌ها میتوان به تجمع اعتراضی کارگران نیشکر هفت تپه در سی و هفتمین روز اعتصابشان، کارگران شهرداری آبادان، کارگران واحد تولیدی کنتورسازی قزوین، پاکبانان بوشهر، کارگران شهرداری کلاله، کارگران فضای سبز شهرداری دزفول و پاکبانان شهرستان تبریز اشاره کرد.

افزون بر این، تعدادی از بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای مختلف از جمله تهران، اصفهان، مشهد، کرمانشاه، بجنورد، تبریز، اراک، خرم آباد، ایلام، اهواز و کرج، کسبه بازار کرمانشاه، پرستاران استان گیلان، جمعی از معلمان مدارس غیرانتفاعی در تهران و کارکنان شهرداری شهرستان لالی برای تحقق خواسته های خود اقدام به برگزاری تجمعاتی اعتراضی کردند.

در این ماه معوقات مزدی متعدد بسان گذشته در جریان بود.

از جمله اخبار در این راستا میتوان به معوقات مزدی کارگران شهرداری سی سخت در استان کهکیلویه و بویراحمد، کارگران شرکت هپکو اراک، کارگران شهرداری های اندیمشک و مریوان، کارگران کارخانه کاشی اصفهان و کارگران کارخانه آب معدنی داماش اشاره کرد.

همچنین، پرستاران جذب شده مقابله با کرونا در کهگیلویه و بویراحمد و پرستاران مشهد از معوقات مزدیشان خبر دادند.

اخراج و یا تعدیل شدن یکی از دشوارترین تجربه‌های زندگی کاری هر فردی است. تعدیل نیرو حس عدم قدرت در زندگی، شک به توانایی‌های خود و انتقادات بی‌وقفه‌ی درونی را به همراه دارد.

در تیرماه به مانند گذشته شاهد اخراج‌ها و تعدیلات متعددی بودیم که از مهمترین آن‌ها میتوان به اخراج ۱۵ کارگر کارخانه آب معدنی داماش، تعدیل نیرو و اخراج ۸۳ تن از کارکنان شرکت حمل و نقل و خدمات دریایی آبادان و ۱۵خبرنگار و نیروی فنی روزنامه شرق اشاره کرد.

در ماهی که سپری شد، بیش از ۴۰ واحد صنفی عرضه پوشاک به دلیل آنچه “فروش لباس‌های نامتعارف” و ۵ تالار، یک سفره خانه و یک باشگاه ورزشی در استان مازندران به دلیل آنچه “تخلفات در فضای مجازی” پلمپ شدند.

بهداشت و محیط زیست

محیط بانان با توجه به اینکه در شبانه روز ۱۸ ساعت کار می‌کنند و فقط درماه ۱۲ روز استراحت دارند نسبت به همه کارمندان کشور دو تا سه برابر کار میکنند اما به لحاظ دریافت حقوق و وضعیت معیشتی جزء اقشار کم درآمد جامعه هستند. این در حالی ست که این قشر از جامعه هر لحظه با خطرمرگ و مصدومیت در محدوده ی کاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

روز یکشنبه ۱ تیرماه، پای سید امین هادی ‌پور، محیط بان گتوند به علت عفونت پس از عمل جراجی مجددا از ناحیه ای بالاتر قطع شد.

همچنین، سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سپیدان واقع در استان فارس از ضرب و شتم چند تن از ماموران این اداره توسط متخلفین محیط زیست خبر داد.

حق بر محیط زیست و مبانی فلسفی آن، از قواعد حقوق بشر و حقوق طبیعی نشأت گرفته شده است. ابتدایی ترین حق طبیعی انسان در این کره خاکی، «حق حیات» است. اما طی دهه های اخیر به دلیل استفاده بی رویه از منابع طبیعی، عدم نظارت و توجه به مباحث زیست محیطی و الگوهای صحیح، محیط زیست طبیعی به شدت مورد صدمه واقع شده است. در ماهی که گذشت هرانا در این حوزه گزارشاتی از هفته اول، دوم، سوم و چهارم، به هدف آگاهی سازی گردآوری کرد.

خشونت نظامی و قضایی و امنیت شهروندان

در ماهی که سپری شد، سه کولبر در مناطق مرزی نوسود، سه کولبر در مناطق مرزی ارومیه، دو کولبر در مناطق مرزی شهرستان های چالدران و پیرانشهر و یک کولبر در مناطق مرزی استان آذربایجان غربی بر اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی کشته و زخمی شدند.

روز سه‌شنبه ۱۷ تیرماه یک پسر نوجوان اهل شهرستان امیدیه واقع در استان خوزستان که با شلیک نیروهای امنیتی در این شهر زخمی شد، پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

همچنین، یک شهروند در سیستان و بلوچستان، یک شهروند در خوزستان و یک شهروند در سراوان در اثر شلیک مستقیم نیروهای انتظامی کشته و زخمی شدند.

با وجود گذشت ۳۲ سال از جنگ ۸ ساله بین ایران و عراق، هنوز مین های به جا مانده از آن دوران، در مناطق مرزی غرب، جنوب غرب و شمال غرب ایران شامل استانهای آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه و خوزستان، جان شهروندان را تهدید می کنند.

از این قرار در تیرماه، چهار شهروند در مرز مهران، پنج تن از نیروهای منابع طبیعی در پاوه و یک شهروند در پیرانشهر در اثر انفجار مین زخمی و کشته شدند.

ایران از معدود کشورهایی است که کماکان از مجازات های تحقیرآمیز استفاده می کند. این در حالی است که میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات های غیر انسانی و موهن از جمله اعدام و شلاق را ممنوع کرده است.

در این ماه، یک متهم در آمل به ۷۴ ضربه شلاق، دو متهم اقتصادی در قم مجموعا به تحمل ۱۱۴ ضربه شلاق در ملاعام  و عادل فردوسی پور به ۴۰ ضربه شلاق محکوم شدند.

۱– گزارشاتی که توجهات زیادی به خود جلب کرد

در این بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در تیرماه که با حساسیت و توجه بیشتری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی است که این توجه بیشتر، الزاماً به معنی شاخص بودن این دسته از گزارش‌ها به لحاظ حجم نقض حقوق بشر در ایران نیست.

از مهم‌ترین اخبار که در این ماه بازتاب بسیار گسترده‌ای در کشور داشت، به تایید احکام اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی در دیوان عالی کشور، اعدام یک زندانی به اتهام «شرب خمر» در زندان مشهد، قتل دختر ۱۱ ساله توسط پدرش در خوی و صدور حکم اعدام برای روح الله زم می‌توان اشاره کرد.

۲– گزارشاتی که علی‌رغم اهمیت با بی‌توجهی روبرو شدند

در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری، اساساً با کم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم‌توجهی‌های بعضاً غیر تعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.

از مهم‌ترین خبرها که در این ماه با بی توجهی رسانه ها و مردم روبرو شدند، میتوان به اقدام به خودکشی توانا محمدی، متهم پرونده آمدنیوز در زندان اوین، مرگ یک زندانی در زندان سپیدار اهواز در سایه عدم رسیدگی پزشکی، ابتلای پرستو معینی به کرونا و عدم رسیدگی پزشکی و اتهام محاربه برای ارسال یک پیامک به حسین ریحانی معترض آبان‌ماه اشاره کرد.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید