خانه  > درباره ما

درباره ما

خبرگزاری هرانا (Human Rights Activists News Agency )  وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (برای آشنایی با مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران) نخستین خبرگزاری تخصصی حقوق بشر ایران است که از سال ۲۰۰۹ فعالیت خود را آغاز کرد.

تاریخچه: افزایش حجم گزارشگر نقض حقوق بشر که حاصل پیشرفت سازمان های مدافع حقوق بشر و به طور خاص مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سه سال اخیر بود تخصصی کردن جریان گزارشگری وضعیت حقوق بشر در ایران را تبدیل به یک نیاز کرد و بدین طریق در تاریخ ۰۲/۰۲/۱۳۸۸ خبرگزاری هرانا به عنوان زیر مجموعه از مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران فعالیت خود را آغاز کرد.

این خبرگزاری علاوه بر انتشار گزارشات اختصاصی مجموعه و به واسطه فعالیت گزارشگران یا بخش های گزارشگر خود از نقض حقوق بشر به صورت مستمر گزارشات سایر رسانه ها و سازمان هایی که در این موضوع فعالیت می کنند را نیز گرداوری، دسته بندی و باز انتشار می کند.

خبرگزاری هرانا در سال ۲۰۱۰-۲۰۱۱ علاوه بر اخبار خود از گزارشات ۱۵۶ منبع دیگری استفاده می کرد، سهم گزارشگری هرانا از نقض حقوق بشر در این دوره ۳۱% بود، این رقم در دوره ۲۰۱۱ – ۲۰۱۲ از ۱۱۰منبع به ۴۰% افزایش یافت.

گزارشات خبری، مقالات، گفتگو، مواضع و بیانیه ها، گزارشات مناسبتی هم چون ماهانه و سالانه در حوزه های حقوق زنان، کارگران، دگرباشان جنسی، محیط زیست، کودکان، بخش ها و حوزه های کاری این خبرگزاری را تشکیل می دهند.

هرانا بودجه یا گردش مالی مستقلی ندارد و بودجه فعالیت آن که عمدتا صرف هزینه های سرویس های فنی و پست و مخابرات می شود از سوی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به عنوان نهاد مادر تامین می شود. ( به آشنایی با مجموعه رجوع شود)

خبرگزاری هرانا حداقل در اسفند ماه ۸۸ مورد حملات اینترنتی قرار گرفت و بانک های اطلاعاتی آن تخریب شد با این حال این ارگان خبری همچنان بیست و چهار ساعته و در طول هفته و در ایام تعطیل نیز به فعالیت خود ادامه می دهد.