خانه  > slide, سایر گروهها  >  گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر در خردادماه ۹۹

گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر در خردادماه ۹۹

خبرگزاری هرانا – آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی خردادماه ۹۹ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه شده است. این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب بی نقص وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

لازم به یادآوری است بخش آمار این تشکل به ‌صورت سالانه گزارش مفصل‌‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.

خلاصه آنچه گذشت:

اخبار نقض حقوق بشر در خرداد ماه ۹۹ با قریب به ۱۸ مورد اعدام، محکومیت‌های متعدد، احضارها، نقض گسترده حقوق زندانیان، نقض پایدار آزادی بیان، تجمعات کارگران به خصوص در اعتراض به معوقات مزدی و موارد دیگری که در استان‌های مختلف رخ داد، همراه بود. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی گردآوری شده که صحت آن‌ها به احراز رسیده است.

اعدام

خرداد ماه با قریب به ۱۸ مورد اعدام همچنان بازگو کننده نقض حق حیات در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران است. بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

از مهمترین رویدادها در اینباره می‌توان به اجرای حکم اعدام هدایت عبدالله پور، زندانی سیاسی در زندان ارومیه اشاره کرد. این اعدام در شرایطی انجام شد که اجرای حکم به وکیل وی اطلاع داده نشده بود و خانواده آقای عبدالله پور امکان حضور در زمان اجرای حکم را نیافتند؛ همین‌طور برخلاف قانون پیکر ایشان به خانواده تحویل داده نشد و چنانچه اعلام شده در مکان نامعلومی به خاک سپرده شده است.

از دیگر اخبار مهم در این راستا می‌توان به اجرای حکم اعدام دستکم ۵ زندانی در زندان رجایی شهر کرج و متهم به قتل خانوادگی در ملاعام اشاره کرد.

از سوی دیگر، حکم یک زن متهم به قتل در تهران و سید محمود موسوی مجد که پیشتر از بابت اتهام «جاسوسی برای سازمان سیا و موساد و افشای محل تردد قاسم سلیمانی»، به اعدام محکوم شده بودند، در دیوان عالی کشور تایید شد.

بیش از ۷۵ درصد اعدام‌های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

آزادی اندیشه و بیان

در خرداد ماه بسان گذشته بازداشت متهمان بصورت متعدد گزارش شد که از میان این گزارشات می‌توان به بازداشت نسیم مقصودلو خواننده زن، ۴۲ شهروند تحت عنوان «عضویت در باند شیطان پرستی» در مازندران، پیام درفشان و علی مجتهدزاده وکلای دادگستری، مدیر یک کانال تلگرامی در ایلام، ۸ شهروند در شوشتر، علیرضا غلامپور در مشهد، ۱۴ شهروند در بندر ماهشهر، سمیه راموز در بوشهر، میرموسی ضیا گرگری در نقده، یک شهروند در تهران، بابک دبیریان در کرمانشاه و نصرالله لشنی، فعال سیاسی در ارومیه اشاره کرد.

همچنین در ماهی که گذشت هرانا طی گزارشی از بازداشت ۱۸ شهروند در شهرهای مختلف ایران که به صورت جداگانه صورت گرفته بود خبر داد. اتهام مطروحه علیه این افراد “همکاری با یکی از سازمان‌های مخالف نظام (سازمان مجاهدین خلق ایران) عنوان شده است.

در خرداد ۹۹، دادگاه عمومی و انقلاب تهران حکم مصادره زمین افشین بایمانی، ‌زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج را صادر کرد و ماموران ستاد فرمان اجرای امام با در دست داشتن حکم توقیف به آن محل اعزام شدند. برادر و مادر آقای بایمانی در مقابل اجرایی شدن این حکم مقاومت کردند که در نهایت منجر به بروز درگیری میان مردم محلی و ماموران ستاد شد. ماموران موقتا محل را ترک کردند اما اعلام کردند که «دوباره باز خواهند گشت».

همچنین در ماهی که سپری شد، محکومیت‌های متعددی صورت گرفت که از میان آن‌ها می‌توان به محکومیت روزبه پیری به ۹۱ روز حبس تعزیری، خالد پیرزاده و رضا محمدحسینی مجموعا به ۲۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری، سکینه پروانه به ۵ سال حبس تعزیری، پیام درفشان به ۱ سال حبس و ۲ سال محرومیت از وکالت، فرخ فروزان به ۱ سال حبس و ۲ سال محرومیت از وکالت، روح الله میرزایی به ۲ سال حبس تعزیری، کیوان صمیمی به ۳ سال حبس تعزیری و مجید مطلب زاده و سید هادی کسایی زاده مهابادی مجموعا به ۲ سال حبس و جزای نقدی اشاره کرد.

طبق قانون، قاضی نباید کسی را احضار یا جلب کند، مگر آن که دلایل کافی داشته باشد. اگرچه ممکن است کسی که در مظان اتهام قرار گرفته است، پس از پایان دادرسی تبرئه شود، اما زدن برچسب اتهام به دیگری باید دلیل داشته باشد. قاضی در صورت سهل‌انگاری در این مورد، خود مشمول محکومیت انتظامی می‌شود. اما در این حیطه معیارهای مراجع قضایی ایران متناقض با موازین حقوق بشری است.

از این قرار زرتشت احمدی راغب، نادر فتوره چی، ناصر اشجاری، صدیقه وسمقی، ابوالقاسم طالبی، آتنا دائمی، مریم اکبری منفرد و  ۵ تن از کارکنان یک آتلیه به دادگاه احضار شدند.

در ماهی که گذشت، روح الله زم برای ششمین بار، شاهین برزگر، مهدی محمودیان و آرش نصری محاکمه شدند.

در ضمن، محمدرضا حیاتی، گوینده خبر صداوسیما پس از اظهاراتش در خصوص «ابی»، خواننده ایرانی مقیم خارج از کشور از ممنوع التصویر شدن خود خبر داد.

به علاوه در پی برگزاری دادگاه مطبوعات در دادگاه کیفری یک تهران، مدیر مسئول روزنامه همشهری و مدیر مسئول پایگاه خبری بهار نیوز به اتهام «نشر اکاذیب» مجرم شناخته شدند.

از سوی دیگر، پرونده پروانه سلحشوری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی پس از صدور کیفرخواست جهت صدور حکم به دادگاه‌های انقلاب اسلامی و مجتمع قضایی کارکنان دولت ارجاع داده شد. اتهامات مطروحه علیه وی «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» عنوان شده است.

زندان

در ماهی که گذشت، یک زندانی سیاسی به نام رضا خجسته، با خوردن قرص اقدام به خودکشی کرد و به مراکز درمانی منتقل شد.

همچنین بنابر خبری دیگر یک زندانی در زندان تهران بزرگ، از طریق حلق آویز کردن خود دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد.

لازم به ذکر است خودکشی زندانیان به دلیل رفتار نامناسب مسئولان و شرایط نگهداری زندانیان در زندان‌های ایران مسبوق به سابقه است.

برخی زندانیان در دوران بازداشت و یا حبس خود در کنار مشکلات متداول زندان به ناچار برای شنیده شدن دادخواهی‌شان دست به اعتصاب غذا می‌زنند. در خرداد ماه سهیلا حجاب، زرتشت احمدی، سکینه پروانه، زینب جلالیان و کامران درویشی در اعتصاب غذا بسر بردند.

از سویی دیگر ناهید فتحعلیان، معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان روز شنبه ۲۰ خرداد، به یکی از سلول‌های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است.

طی ماهی که گذشت یک زندانی سیاسی در زندان مرکزی زاهدان مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

یکی از خطرخیزترین کانون‌های شیوع ویروس کرونا زندان‌ها هستند. قشر زندانیان کمتر مورد توجه افکار عمومی و مسئولین قرار می گیرند. روز جمعه ۱۶ خردادماه با مثبت اعلام شدن آزمایش کرونای سه تن از کارمندان زندان ارومیه، پزشکان، پرستاران و کارمندان بهداری این زندان را ترک کرده و در اعتراض به نبود تدابیر پیشگیرانه در مقابل بیماری کرونا از حاضر شدن در محیط کار خودداری کردند.

همچنین یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود در این خصوص به هرانا گفت: “مسئولان زندان با شیوع ویروس کرونا شماری از زندانیان را به مرخصی اعزام کردند. احتمال می‌رفت این مرخصی‌ها را تمدید کنند اما با بازگرداندن زودهنگام آنان عملا جان دیگر زندانیان را به خطر انداخته‌اند. مشخص نیست این افراد در خارج زندان موارد بهداشتی را رعایت کرده و یا مبتلا به کرونا شده باشند”.

طی این ماه یازده تن از زندانیان در زندان‌های رجایی شهر کرج و ارومیه به دلیل ابتلا به بیماری کرونا به بیمارستان خارج از زندان منتقل شدند. به علاوه علی یونسی طی یک تماس تلفنی با خانواده خود از ابتلا به بیماری کرونا و انتقال به سلول‌های چندنفره بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داده است.

حق درمان و رسیدگی پزشکی همواره از مهم‌ترین موارد نقض حقوق زندانیان در ایران به شمار می‌رود.

از این قرار، وحید خموشی، محمدرضا سیف زاده پزشکان، محمد قادری از دریافت خدمات درمانی محروم مانده‌اند.

در ضمن زینب جلالیان، زندانی سیاسی که اخیرا به بیماری کرونا مبتلا شده است، کماکان بدون رسیدگی پزشکی در قرنطینه زندان قرچک ورامین بسر می‌برد. وی روز شنبه ۳۱ خردادماه با طرح خواسته انتقال خود به زندان خوی و یا زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد.

با وجود خطرهای موجود، محرومیت زندانیان عقیدتی و سیاسی از اعزام به مرخصی به وفور گزارش شده است که از مهمترین آنها می‌توان به برزان محمدی در زندان اوین و مهدى معربى در زندان تربت جام اشاره کرد.

گفتنی است که هرانا در ماهی که گذشت گزارشاتی در خصوص بحران کرونا و محرومیت صدها زندانی از دسترسی به آب آشامیدنی در زندان تهران بزرگ و مشکلات بیست هزار زندانی محبوس در زندان تهران بزرگ منتشر کرد.

از سوی دیگر در خرداد ۹۹، رئیس سابق سازمان زندان‌ها از ابتلای ۹ هزار زندانی به ایدز یا هپاتیت خبر داد.

اقلیت های ملی و مذهبی

اتنیک‌ها در خردادماه نیز تحت فشار فزاینده بازداشت‌ها و احضارها بودند.

در این ماه، دو شهروند در شهرهای ارومیه و تبریز، یک شهروند در سنندج، یک شهروند در مریوان، یک شهروند در ارومیه، هاجر سعیدی در سنندج و علی و رضا واثقی در اردبیل بازداشت شدند.

همچنین، سیامک میرزایی به ۱ سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور، عضویت در احزاب، گروه ها و دستجات سیاسی یا اجتماعی محکوم شد.

لازم به ذکر است، روز پنجشنبه ۲۲ خرداد محل کسب علی و رضا واثقی توسط ماموران اداره اطلاعات مورد بازرسی قرار گرفت و در جریان این بازرسی تعدادی از وسایل شخصی و کامپیوتر آنان ضبط شد.

اعمال فشار و تهدید اقلیت‌های مذهبی در این ماه نیز ادامه داشت.

روز شنبه ۱۰ خرداد، پس از آزادی شه زاد حسینی و پسرش شایان حسینی، شهروندان بهایی ساکن اصفهان، ماموران امنیتی به منزل شه‌زاد حسینی مراجعه و محل سکونت وی و همسرش را تفتیش کرده و برخی وسایل شخصی آن‌ها را ضبط کردند. ماموران همزمان پروانه حسینی، همسر شه‌زاد حسینی را بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه اصفهان منتقل کردند.

در ماهی که سپری شد، ۸ شهروند اهل سنت در سنندج، امین ذوالفقاری شهروند بهایی در یزد، میترا بندی امیرآبادی و هیوا یزدان مهدی آبادی، شهروندان بهایی در یزد و محبوبه میثاقیان شهروند بهایی در یزد بازداشت شدند. 

همچنین منزل محبوبه میثاقیان، شهروند بهایی ساکن یزد مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت و تعدادی از لوازم شخصی وی ضبط شد.

به علاوه، ماموران امنیتی ضمن بازداشت ۳ شهروند بهایی در رفسنجان به نام‌های ناهید نعیمی، دیدار احمدی و بشری مصطفوی منزل آن‌ها را مورد بازرسی قرار داده و برخی از وسایل شخصی از جمله تلفن همراه، کتاب‌ها و کامپیوترهای این شهروندان را با خود بردند.

به علاوه، الهه سمیع زاده به ۱ سال حبس تعزیری دیگر و ۲ سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی، فاروق ایزدی نیا به ۱۰ سال حبس تعزیری، فرزان معصومی و فرهام ثابت مجموعا به ۱۲ سال حبس تعزیری و تورج امینی به ۱ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید محکوم شدند.

از سوی دیگر ۲۶ شهروند بهایی در دادگاه انقلاب شیراز محاکمه شدند.

افزون بر این موارد، حکم تبعید صالح الدین مرادی، درویش گنابادی به اجرا در آمد.

امام جمعه پشامگ به اطلاعات سپاه زاهدان و ۲۶ شهروند بهایی در خردادماه سال جاری به دادگاه انقلاب شیراز احضار شدند.

حقوق کودک

برای برخی از نوجوانان، هنگامی که رشد و بلوغ طبیعی آن‌ها همراه با وقایع ناراحت کننده‌ای باشد، تحمل این مشکلات ممکن است بسیار سخت و تحمل ناپذیر شود. احساسات بسیار قوی همراه با ترس، استرس، سردرگمی، عدم اطمینان، فشار برای موفقیت و همچنین بدست آوردن توانایی فکر کردن در مورد اتفاقات به روش جدید بر توانایی حل مسئله و نحوی تصمیم‌گیری نوجوانان تاثیر می‌گذارد و گاهی این فشارها ذهن خام و بی تجربه‌ی کودک را به سمت خودکشی برای رهایی از موقعیت مذکور سوق می‌دهد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

در ماهی که گذشت، یک دختر ۱۷ ساله در سقز، یک کودک کار ۱۱ ساله در کرمانشاه و یک دختر نوجوان در شهرستان سقز دست به خودکشی زدند و جان خود را از دست دادند.

از سوی دیگر بازپرس ویژه قتل عمد دادسرای مشهد از بازداشت یک زن در این شهرستان به اتهام قتل یک کودک ۱۰ ساله خبر داد.

در ضمن، یک دختر نوجوان در تهران که از ناتوانی ذهنی نیز رنج ‌می‌برد، توسط اقوام خود مورد آزار جنسی قرار گرفت.

در ماهی که گذشت، یک نوزاد که در سطل زباله در خیابان ولیعصر تهران رها شده بود، توسط کارگران شهرداری پیدا شد.

افزون بر این، دانش‌آموزی که برای پیگیری امور درسی خود به یکی از کوه‌های اطراف روستا رفته بود، دچار مارگزیدگی شد.

زنان

در خرداد ماه شاهد وقوع قتل‌های متعدد، با انگیزه ناموسی بودیم. در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده تا افرادی که مرتکب «قتل‌های ناموسی» می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف کند. این امر باعث افزایش آمار قربانیان می‌شود.

در اولین روز خرداد ماه، خبر قتل یک دختر ۱۳ ساله به نام رومینا اشرفی، به دست پدرش با انگیزه ناموسی در شهرستان تالش منتشر شد. این واقعه با واکنش های متعددی از سوی افکار عمومی و مسئولان همراه بود.

پس از آن یک زن در محله سیماندارب رشت با انگیزه ناموسی توسط برادرش به آتش کشیده شد و بر اثر شدت سوختگی در بیمارستان جان سپرد.

افزون بر این، یک زن ۱۹ ساله در آبادان توسط همسرش سر بریده شد.

به علاوه، ریحانه عامری، دختر ۲۲ ساله کرمانی به دلیل دیر آمدن به منزل توسط پدرش با ضربه تبر کشته شد.

از سوی دیگر، اعتراض یک زن ۵۵ ساله در کرمانشاه نسبت به تخریب خانه نوسازش، موجب ضرب و شتم وی توسط ماموران شهرداری شد. این زن به علت شدت جراحات وارده پس از انتقال به بیمارستان جان خود را را دست داد

در خرداد ماه، پس از بازداشت علیرضا جاپلقی، عکاس و پارکورکار ساکن تهران که با انتشار عکسی با عنوان «طلوع تهران» بر فراز یکی از ساختمان‌های بلند این شهر خبرساز شده بود، پلیس تهران از بازداشت دختر حاضر در این تصاویر نیز خبر داد.

کارگران و اصناف

در ماهی که سپری شد ۹۵ کارگر در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار در اقصی نقاط کشور دچار حادثه شدند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است

در خرداد ماه عدم رعایت ایمنی کار ۵۹ کارگر را مصدوم و ۳۶ تن دیگر را به کام مرگ کشاند. 

از اخبار مرتبط در این حوزه می‌توان به مرگ و مصدومیت ۱۲ کارگر در شهرهای ورامین، مهاباد، بهاباد، ساوه، قزوین، شیراز، تبریز و قم، مرگ و مصدومیت ۶ کارگر در شهرهای کوهدشت، کوهبنان و بندرعباس و مرگ و مصدومیت ۷ کارگر در شهرهای تبریز، مشهد و دشتستان اشاره کرد.

در خرداد ماه، حیدر قربانی، شاپور احسانی راد، ۱۱ نفر از فروشندگان «کتب ممنوعه» و یک شهروند به دلیل فروش کباب گوشت خوک در تهران بازداشت شدند.

همچنین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات جعفر عظیم زاده، فعال کارگری و زندانی محبوس در زندان اوین در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

در این راستا همچنین می‌توان به احضار و بازجویی یک شهروند در سنندج اشاره کرد. گفته می‌شود بازجویی این شهروند در خصوص فعالیت های او در روز جهانی کارگر سال گذشته و شبکه های اجتماعی بوده است.

روز ۲۱ خردادماه، یک کارگر میدان نفتی یادآوران در شهرستان هویزه به دلیل مشکلات مالی و عدم دریافت حقوق ماهیانه از طریق حلق آویزکردن خود دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد.

در ضمن، یک شهروند در فرودگاه “امام خمینی” تهران به دلیل اخراج از محل کار با پریدن از طبقه دوم اقدام به خودکشی کرد و جان سپرد.

به علاوه، یک کارگر جوان در سروستان که به دلیل عدم دریافت حقوق و مزایای خود قصد پرتاب خود از بالای ساختمان و خودکشی داشت، با حضور پلیس از این اقدام منصرف شد.

اگر چه که کارگر و کار انجام شده توسط او، دارای منزلت و جایگاه بسیار بالایست، ولی متاسفانه این جایگاه مورد توجه مسئولین، کارگزاران و کارفرمایان قرار نمی‌گیرد و در بسیاری از مواقع، این قشر ضعیف جامعه موفق به اخذ معوقات مزدی و رسیدن به مطالبات حداقلی خود نمی‌شوند و یا بدون دلایل موجه از کار اخراج و یا تعدیل می‌شوند. به همین خاطر در بسیاری از موارد کارگران برای تحقق خواسته های خود اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی می‌کنند.

در خرداد ماه سال جاری دستکم ۷۳ تجمع اعتراضی برگزار شد که از مهمترین آنها میتوان به تجمع اعتراضی کارگران خدمات شهرداری شاهین شهر، کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت تپه، کارگران شرکت روغن‌ نباتی نرگس شیراز، کارگران اخراجی کارخانه قند یاسوج و کارگران پتروشیمی رجال در ماهشهر اشاره کرد.

افزون بر این، معلمان نهضت سوادآموزی گرگان، شماری از پرستاران استان اصفهان، جمعی از معلمان مدارس غیر دولتی کوهدشت و کارکنان شرکت آریا روش جفیر اهواز برای تحقق خواسته‎های خود دست به تجمعات اعتراضی زدند.

در این ماه معوقات مزدی متعدد بسان گذشته در جریان بود.

از جمله اخبار در این حیطه می‌توان به معوقات مزدی کارگران تعمیر و نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن کرمانشاه، کادر اورژانس دزفول، کارگران کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز و مجموعه پلی‌اکریل اصفهان و کارگران شاغل در شهرداری کرج و یاسوج اشاره کرد.

اخراج و یا تعدیل شدن یکی از دشوارترین تجربه‌های زندگی کاری هر فرد است. تعدیل نیرو حس عدم قدرت در زندگی، شک به توانایی‌های خود و انتقادات بی‌وقفه‌ی درونی را به همراه دارد.

در خرداد ماه به مانند گذشته شاهد اخراج‌ها و تعدیلات متعددی بودیم که از مهمترین آنها میتوان به اخراج ۳۵ نفر از کادر اورژانس دزفول، ۱۵ تن از کارگران شاغل در سایت نفتی بندر فریدون کنار، تعدادی از کارگران “هتل شهر” تهران و ۷۰ نفر از کارکنان و کارگران دانشگاه شمال و چهارده تن از نیروهای شرکت مخابرات آذربایجان شرقی اشاره کرد

در قوانین ایران غذا خوردن در ماه رمضان صراحتا جرم‌انگاری نشده است. گرچه اگر فردی علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل “روزه خواری” کنند، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴‌ضربه شلاق محکوم می‌شود. هر ساله در ایران به بهانه‌ی ماه رمضان حقوق بسیاری از شهروندان نقض و بسیاری از اماکن صنفی نیز پلمب می‌شود.

در ماهی که سپری شد، ۲۲ واحد صنفی به دلیل “روزه خواری” پلمپ شدند.

از سوی دیگر در این ماه گزارشی مبنی بر پلمپ تعدادی از واحدهای فروش “کتب ممنوعه” انتشار یافت.

بهداشت و محیط زیست

محیط‌بانان با توجه به اینکه در شبانه روز ۱۸ ساعت کار می‌کنند و فقط ۱۲ روز در ماه استراحت دارند و نسبت به دیگر کارمندان کشور دو تا سه برابر کار می‌کنند اما به لحاظ دریافت حقوق و وضعیت معیشتی جزء اقشار کم درآمد جامعه هستند. این در حالی ست که این قشر از جامعه هر لحظه با خطر مرگ و مصدومیت در محدوده‌ی کاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

از این قرار، یک مامور یگان حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در پی درگیری با یک قاچاقچی چوب از ناحیه پای راست دچار شکستگی شد.

همچنین رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سروستان طی سرکشی‌های میدانی در ارتفاعات کوهنجان این شهرستان، هدف تیراندازی یک شکارچی متخلف قرار گرفت و مصدوم شد.

حق بر محیط زیست و مبانی فلسفی آن، از قواعد حقوق بشر و حقوق طبیعی نشأت گرفته شده است. ابتدایی ترین حق طبیعی انسان در این کره خاکی، «حق حیات» است. اما طی دهه های اخیر به دلیل استفاده بی رویه از منابع طبیعی، عدم نظارت و توجه به مباحث زیست محیطی و الگوهای صحیح، محیط زیست طبیعی به شدت مورد صدمه واقع شده است. هرانا در این حوزه گزارشاتی از هفته اول، دوم، سوم و چهارم، به هدف آگاهی سازی گردآوری کرده است.

خشونت نظامی و قضایی و امنیت شهروندان

در ماهی که سپری شد، سه کولبر در ارتفاعات مرزی گورک نعلین از توابع شهرستان سردشت، پنج کولبر در مناطق مرزی شهرستان های چالدران و سردشت در استان آذربایجان غربی و سه کولبر در مناطق مرزی شهرستان های بانه، سردشت و ارومیه بر اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی کشته و زخمی شدند.

همچنین، یک شهروند در بندر کلاهی واقع در استان هرمزگان، تعدادی از شهروندان معترض در بخش غیزانیه در استان خوزستان و ایمان ملاکی در دشتستان واقع در استان بوشهر در اثر شلیک مستقیم نیروهای انتظامی کشته و زخمی شدند.

با وجود گذشت ۳۲ سال از جنگ ۸ ساله بین ایران و عراق، هنوز مین‌های به جا مانده از آن دوران، در مناطق مرزی غرب، جنوب غرب و شمال غرب ایران شامل استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه و خوزستان، جان شهروندان را تهدید می کنند.

از این قرار در خرداد ماه، یک شهروند در بانه، یک شهروند در پیرانشهر و یک شهروند دیگر در بانه در اثر انفجار مین زخمی و کشته شدند 

ایران از معدود کشورهایی است که کماکان از مجازات های تحقیرآمیز استفاده می کند. این در حالی است که میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات های غیر انسانی و موهن از جمله اعدام و شلاق را ممنوع کرده است

در این ماه، یک متهم در تهران به ۹۹ ضربه شلاق، سه متهم در اصفهان مجموعا به ۲۲۲ ضربه شلاق و یک متهم در شاهین شهر به ۳۰ ضربه شلاق محکوم شدند.

ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است.

۳۰ خرداد ماه، تعدادی از شهروندان شهرستان ساوجبلاغ به دلیل برگزاری مهمانی خصوصی در ۴ ویلاباغ توسط نیروهای امنیتی در این شهرستان بازداشت شدند.

۱گزارشاتی که توجهات زیادی به خود جلب کرد

در این بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در خرداد ماه که با حساسیت و توجه بیشتری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی است که این توجه بیشتر، الزاماً به معنی شاخص بودن این دسته از گزارش‌ها به لحاظ حجم نقض حقوق بشر در ایران نیست

از مهم‌ترین اخبار که در این ماه بازتاب بسیار گسترده‌ای در کشور داشت، به مرگ رومینا اشرفی به دست پدرش، تجاوز گروهی به یک دختر کم توان ذهنی در تهران و مرگ یک زن در کرمانشاه توسط ماموران شهرداری نسبت به تخریب خانه نوسازش می‌توان اشاره کرد.

۲گزارشاتی که علی‌رغم اهمیت با بی‌توجهی روبرو شدند

در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری، اساساً با کم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم‌توجهی‌های بعضاً غیر تعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد

از مهم‌ترین خبرها که در این ماه با بی توجهی رسانه ها و مردم روبرو شدند، میتوان به اجرای حکم اعدام هدایت عبدالله پور، ابتلای علی یونسی به کرونا در زندان اوین، اعدام متهم به قتل خانوادگی در ملاعام و خودکشی رضا خجسته، زندانی سیاسی در زندان ارومیه اشاره کرد.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید