خانه  > slide, سایر گروهها  >  گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر شهریور ۱۴۰۰

گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر شهریور ۱۴۰۰

خبرگزاری هرانا – آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی شهریور ۱۴۰۰ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب بی نقص وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

لازم به یادآوری است بخش آمار این تشکل به ‌صورت سالانه گزارش مفصل‌‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.

خلاصه آنچه گذشت:

اخبار نقض حقوق بشر در شهریور ۱۴۰۰ با قریب به ۱۴ مورد اعدام، محکومیت‌های متعدد، احضارها، نقض گسترده حقوق زندانیان، نقض پایدار آزادی بیان، تجمعات کارگران بخصوص در زمینه معوقات مزدی و موارد دیگری که در استان‌های مختلف رخ داد، همراه بود. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی گردآوری شده که صحت آن‌ها به احراز رسیده است.

اعدام

شهریورماه، با قریب به ۱۴ مورد اعدام همچنان بازگو کننده نقض حق حیات در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران است. بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد. از مهمترین رویداد ها در این باره می‌توان به اجرای حکم اعدام یک زندانی که با وجود نبود دلایل کافی و تنها با اجرای مراسم قسامه از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان یاسوج اشاره کرد.

در ماه سپری شده، حکم اعدام منصور کهرازهی در زندان زاهدان، محمد صادق زاده در زندان اردبیل، ادهم مکسانی در زندان ایرانشهر از بابت اتهام قتل و یاسین رضائی‌ پور در زندان یزد از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر به اجرا درآمد.

به علاوه، ۶ متهم از بابت اتهام تجاوز به عنف و یک متهم دیگر از بابت اتهام قتل در تهران به اعدام محکوم شدند.

بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

آزادی اندیشه و بیان

در شهریورماه، بسان گذشته بازداشت متهمان بصورت متعدد گزارش شد که از میان این گزارشات میتوان به بازداشت توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی، ۷۹ شهروند به دلیل “ترویج عرفان‌های نوظهور” در گیلان، فرهاد روزبان، مدیر مسئول سولدوزخبر در نقده، امیرعباس آزرم وند، روزنامه‌نگار و فعال کارگری در تهران، عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده، معلم و فعال مدنی در رضوانشهر اشاره کرد.

در ضمن، روز یکشنبه ۲۱ شهریور، در آستانه سالروز اعدام نوید افکاری، سعید افکاری برادر وی، در ورودی شهر شیراز توسط نیروهای لباس شخصی همراه با ضرب و شتم بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شد.

همچنین، روز چهارشنبه ۱۷ شهریورماه، نرگس محمدی، احمدرضا حائری، پوران ناظمی، ویدا ربانی به همراه شماری دیگری از فعالان مدنی در تجمعی اعتراضی در رابطه با تحولات اخیر کشور افغانستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شدند. این تجمع از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی به خشونت کشیده شد.

گفتنی است، بیژن عبدالکریمی، دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، طی حکمی توسط این دانشگاه، از محل کار خود اخراج شد. همچنین، حامد آرون گوینده خبر صداوسیمای خراسان رضوی، به دنبال انتشار مطلبی انتقادی در صفحه شخصی خود، در خصوص اخراج بیژن عبدالکریمی، طی تماسی تلفنی از حضور در محل کار خود منع شد.

در ماه سپری شده، محکومیت های متعددی صورت گرفت که از این تعداد می توان به محکومیت حجت اله رافعی به ۶ سال حبس و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، جلال وفایی به ۵ ماه حبس، سوران شریفی به ۷ سال حبس، سعید فتحی‌نژاد به ۳ سال و ۷ ماه حبس و علی زلفی به چهار ماه و ١٠ روز حبس اشاره کرد.

طبق قانون، قاضی نباید کسی را احضار یا جلب کند، مگر آن که دلایل کافی داشته باشد. اگرچه ممکن است کسی که در مظان اتهام قرار گرفته است، پس از پایان دادرسی، تبرئه شود، اما همین زدن برچسب اتهام به دیگری باید دلیل داشته باشد. قاضی در صورت سهل‌انگاری در این مورد، خود مشمول محکومیت انتظامی می‌شود. اما در این حیطه معیارهای مراجع قضایی ایران متناقض با موازین حقوق بشری است.

از این قرار، سپیده قلیان به دادسرای بوشهر، مازیار سیدنژاد به دادسرای اوین، فاطمه سپهری به دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، پیام شکیبا به دادگاه انقلاب تهران، محبوبه فرحزادی به دادسرای اوین، حسین هاشمی به دادگاه عمومی بخش فشافویه تهران و فریبا فریدونی به پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان خمین احضار شدند.

در این ماه، منازل مصطفی نیلی، محمدرضا فقیهی و منزل پدری آرش کیخسروی، وکلای دادگستری توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت.

در ماهی که گذشت، حجت اله رافعی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران و امان محمد خوجملی در دادگاه انقلاب گنبدکاووس محاکمه شدند.

لازم به ذکر است، یعقوب یزدانی، معلم و عضو هیات مدیره انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی و علیرضا نبوی چاشمی، زندانی سیاسی سابق جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به ترتیب به زندان های بجنورد و سمنان منتقل شدند.

از سوی دیگر، مدیر مسئولان خبرگزاری تابناک و پایگاه خبری رویداد ۲۴ در دو پرونده جداگانه از سوی شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران، مجرم شناخته شدند.

زندان

در ماهی که گذشت، شاهین ناصری، یکی از شاهدان شکنجه نوید افکاری که در زندان تهران بزرگ محبوس بود به طرز پرابهامی درگذشت. نام آقای ناصری که از زندانیان جرایم عمومی بود از این جهت در یکسال اخیر در رسانه‌ها مطرح شده بود که از معدود شاهدان شکنجه نوید افکاری در بازداشتگاه آگاهی شیراز بود و شهادت خود را بصورت مکتوب ارائه داده بود.

همچنین، خانواده یاسر منگوری، شهروند اهل پیرانشهر روز پنج‌شنبه ۱۸ شهریورماه، در پی تماس منتسب به وزارت اطلاعات، از جان باختن فرزند خود در بازداشتگاه این نهاد مطلع شدند.

لازم به ذکر است، یک زندانی متهم به جرائم مالی در پی عدم رسیدگی پزشکی مناسب در یکی از سلول‌های انفرادی زندان قرچک ورامین جان خود را از دست داد. این زندانی مبتلا به دیابت، طی روزهای اخیر در پی ابتلا به کرونا به یکی از سلول‌های انفرادی این زندان که از چندی قبل به عنوان قرنطینه در نظر گرفته شده، منتقل شده بود.

به علاوه، صبا کردافشاری، فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی در این زندان مورد تهدید و آزار و اذیت قرار گرفت. عدم رعایت اصل تفکیک جرائم و بی‌توجهی مسئولین به مسئولیت حفظ امنیت و سلامت زندانیان از جمله دلایل بروز این قبیل وقایع است.

علاوه بر این، گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی علیرغم گذشت نزدیک به ۸ ماه از تبعید به زندان آمل، کماکان دوران محکومیت خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در بند زنان این زندان سپری می‌کند.

گفتنی است، علیرغم موافقت قاضی پرونده با آزادی محمد داوری، در پی کارشکنی عوامل امنیتی از آزادی وی ممانعت به عمل آمده است. آقای داوری روز پنج‌شنبه ۱۸ شهریورماه از زندان عادل آباد شیراز خارج و پس از تفهیم اتهام و صدور قرار کفالت در دادسرا، نخست به یکی از سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ و از آنجا به مکان نامعلومی منتقل شده است. آقای داوری طی هفته‌های اخیر توسط نهادهای امنیتی تحت فشار قرار گرفته و بازجویی شده است.

به جز این، سعید اقبالی، فعال مدنی صبح روز چهارشنبه ۳۱ شهریورماه جهت معاینه از زندان رجایی شهر کرج به پزشکی قانونی اعزام شد. در جریان معاینه، تشخیص پزشک متخصص امیراعلم تهران در خصوص آسیب جبران ناپذیر به پرده میانی گوش و از دست دادن بخشی از شنوایی گوش راست تایید شد.

لازم به ذکر است، حسین تاج وکیل مدافع مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی در تبعید که دوازدهمین سال از دوران محکومیت خود را بدون مرخصی در زندان سمنان سپری می‌کند. ضمن اشاره به تداوم محرومیت موکلش از حداقلی‌ترین ظرفیت‌ تسهیلات قانونی، از درخواست اعاده دادرسی مجدد برای پرونده‌ی این زندانی سیاسی خبر داد. به گفته او درخواست اعاده دادرسی پیشین وی که بر مبنای لایحه قبلی بوده، بدنبال اعمال تغییراتی در قانون، مورد بی توجهی مراجع قضایی قرار گرفته است.

در ماهی که سپری شد، محمد اسلام دوست، بهنام اخلاقی، بابک حسین زاده، مهدی خطیبی، خلیل دهقان پور، حسین کدیور، کمال نعمانیان و محمد وفادار، نوکیشان مسیحی که دوران محکومیت ۵ ساله خود را در زندان اوین سپری می‌کنند، توسط نهادهای امنیتی به تبعید به یکی از زندان‌های استان گیلان و یا سایر شهرستان‌ها تهدید شده‌اند.

به علاوه، امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه تن از شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات آبان ۹۸ در پی تعویق مکرر جلسه رسیدگی به اتهامات به صورت بلاتکلیف در بازداشت بسر می‌برند. این در حالی است که امیرحسین مرادی به دلیل بیماری پوستی در شرایط نامساعد پزشکی در بیمارستان بسر می‌برد. اخیرا بابک پاکنیا، وکیل دادگستری طی نامه‌ای خطاب به محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ضمن ابراز نگرانی از وضعیت وخیم جسمانی موکل خود از بی توجهی مسئولان مربوطه نسبت به شرایط او و تعویق چندین باره دادگاه انتقاد کرده است.

در ضمن، امیرعباس آزرم وند، روزنامه‌نگار و فعال کارگری با گذشت چندین روز از زمان بازداشت و علیرغم صدور قرار وثیقه کماکان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین در بلاتکلیفی بسر می‌برد. آقای آزرم‌وند پس از تماس نخست خود در روز بازداشت، از حق برقراری تماس تلفنی با خانواده‌اش محروم بوده است.

در ضمن، زهرا صفایی، زندانی سیاسی روز شنبه ۱۳ شهریورماه، به دنبال حمله قلبی از زندان قرچک ورامین به مکان نامعلومی منتقل شد. بی‌خبری از وضعیت خانم صفایی به ویژه پس از حملات قلبی اخیر و حال نامناسب جسمی او موجب افزایش نگرانی خانواده این زندانی سیاسی شده است. زهرا صفایی هفته گذشته به دستور پزشک زندان به بیمارستان ستاری قرچک منتقل و بدون رسیدگی پزشکی به زندان بازگردانده شد.

همینطور، خالد پیرزاده، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان شیبان اهواز علیرغم حال نامساعد جسمانی، از نزدیک به یک ماه قبل در اعتصاب غذا بسر می‌برد. آقای پیرزاده از روز دوشنبه ۱ شهریورماه در اعتراض به عدم موافقت با درخواست آزادی مشروط، رعایت نشدن اصل تفکیک جرائم و رفتار خشن ماموران نیروی انتظامی با خانواده وی به هنگام تحویل حکم تخلیه منزل، اعتصاب غذا کرده است.

از طرفی، حمیدالله اربابی، شهروند اهل شهرستان نیکشهر، با گذشت بیش از دو سال از زمان دستگیری کماکان در بازداشت و بیخبری به سر می برد.

برخی زندانیان در دوران بازداشت و یا حبس خود در کنار مشکلات هر روزه زندان به ناچار برای شنیده شدن دادخواهی‌شان دست به اعتصاب غذا می‌زنند.

در این ماه، سهیلا حجاب در زندان قرچک ورامین، باپیر برزه در زندان نقده، نصرالله لشنی در زندان رجایی شهر کرج، نائب عسکری در زندان ارومیه، المیرا حبیبی در بند زنان زندان ارومیه و خالد پیرزاده در زندان شیبان اهواز در اعتصاب غذا به سر بردند.

از سوی دیگر، زندانیان محبوس در بند سیاسی زندان ارومیه در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان بیمار از گرفتن سهمیه غذای خود امتناع کردند. ۱۲ تن از زندانیان سیاسی ساکن این بند از بیماری‌های گوناگونی رنج می‌برند و بنا به تشخیص پزشک زندان باید به بیمارستان اعزام شوند اما تاکنون از اعزام آنان جلوگیری شده است.

علاوه بر این، روز چهارشنبه ۱۰ شهریور ماه، شاهین برجسته در زندان ارومیه در پی اعتراض به استعمال مواد مخدر در بند به یکی از سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شد.

همچنین، عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده، معلم و فعال مدنی، علیرغم سپری شدن چندین روز از زمان بازداشت کماکان در یکی از سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد به‌ سر می‌برد.

یکی از خطرخیزترین کانون‌های شیوع ویروس کرونا زندان‌ها هستند. قشر زندانیان کمتر مورد توجه افکار عمومی و مسئولین قرار می گیرند.

در این خصوص هرانا در شهریورماه، گزارشی از مشکلات زندانیان محبوس در زندان تهران بزرگ و ابتلای شماری از زندانیان به کرونا منتشر کرد.

حق درمان و رسیدگی پزشکی همواره از مهم‌ترین موارد نقض حقوق زندانیان در ایران به شمار می‌رود.

از این قرار، کمال جعفری یزدی در زندان وکیل آباد مشهد، سهیلا حجاب در زندان قرچک ورامین، ابراهیم صدیق همدانی در زندان ارومیه، شاپور احسانی راد در زندان تهران بزرگ و بهنام موسیوند در زندان رجایی شهر کرج از دریافت خدمات درمانی محروم بودند.

در این ماه، آتنا دائمی از داشتن کارت تلفن و حق برقراری تماس تلفنی در زندان لاکان رشت، حجت اله رافعی از حق برقراری تماس تلفنی و ملاقات، رضا محمدحسینی از حق تماس تلفنی در زندان رجایی شهر کرج و عظیمه ناصری نیز از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم بودند.

با وجود خطرهای موجود، محرومیت زندانیان عقیدتی و سیاسی از اعزام به مرخصی به وفور گزارش شده است که از مهمترین آنها میتوان به مریم اکبری منفرد در زندان سمنان، سجاد شکری در زندان اوین و شاپور احسانی راد در زندان تهران بزرگ اشاره کرد.

اقلیت های ملی و مذهبی

اتنیک ها در شهریورماه نیز زیر فشار فزاینده بازداشت‌ها و احضارها بودند.

در این ماه، روزبه پیری در تبریز، علی شاهی در اردبیل، عباس نیکروان در سلماس، حسین دودکانلو میلان، شاهو احمدی و ظاهر روزخون در مهاباد و اسعد رامین، خالد رامین، داوود رحیمی، سردار رامین و رامین رامین در نقدە بازداشت شدند.

لازم به ذکر است، بازداشت روزبه پیری توسط نیروهای امنیتی همراه با ضرب و شتم صورت گرفته است.

به علاوه، نیروهای امنیتی در زمان بازداشت علی شاهی اقدام به بازرسی منزل وی کرده و برخی از لوازم شخصی این شهروند از جمله تلفن همراه و کامپیوتر او را ضبط کرده با خود برده‌اند.

همچنین، حسین بالاخانی عیسی لو، مصطفی پروین، مرتضی پروین، حامد حیدری باریس، محمد جولانی اوجاق، پرویز سیابی گرجان، سبحان بخشی، مهدی هوشمند، بهمن خیرجو، مجتبی پروین، عسگر اکبرزاده خضرآبادی و سجاد جولانی اوجاق به شعبه دوم دادگاه انقلاب اردبیل و عیسی یگانه به پلیس امنیت و اطلاعات شهرستان نقده احضار شدند.

همینطور، نادر صادقیان، یوسف سلحشور، محمد مردی، وحید ابهری و امیر ستاری رئوف و شاهین برزگر در دادسرای عمومی و انقلاب تبریز محاکمه شدند.

اعمال فشار و تهدید اقلیت‌های مذهبی در این ماه نیز ادامه داشت.

در ماهی که سپری شد، ارسلان یزدانی شهروند بهائی در تهران، احمد (یوحنا) سرپرست، ایوب (فرزین) پوررضازاده و مرتضی حاجب مشهود کاری، سه نوکیش مسیحی در رشت و معین میثاقی و نگاره قادری شهروندان بهائی در شیراز بازداشت شدند.

گفتنی است، علیرضا ورک شا،‌ نوکیش مسیحی به دادسرای انقلاب دزفول احضار شد.

در این ماه، سروش آبادی و کیانا شعاعی، شهروندان بهائی ساکن شیراز، توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب این شهر هر یک به ۳ سال و سه ماه حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شدند.

به جز این، علی احمدی شهروند بهائی، جهت تحمل حبس بازداشت و به زندان قائم شهر منتقل شد.

لازم به ذکر است، بخشهایی از آرامستان بهائیان (گلستان جاوید) در روستای کتا از توابع در شهرستان دنا واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت شبانه تخریب شد. تخریب نظام مند و سیستماتیک اماکن و آرامستان‌های بهائیان در شهرهای مختلف، توسط حکومت و یا با چراغ سبز جمهوری اسلامی امری مسبوق به سابقه است.

حقوق کودک

برای برخی از نوجوانان، هنگامی که رشد و بلوغ طبیعی آنها با وقایع ناراحت کننده ای همراه شود، ممکن است برای آنها بسیار سخت و تحمل ناپذیر باشد. احساسات بسیار قوی همراه با ترس، استرس، سردرگمی، عدم اطمینان، فشار برای موفقیت و همچنین بدست آوردن توانایی فکر کردن در مورد اتفاقات به روش جدید برتوانایی حل مسئله و نحوه تصمیم گیری نوجوانان تاثیر می گذارد، و گاهی این فشارها ذهن خام و بی تجربه ی کودک را به سمت خودکشی برای رهایی از موقعیت مذکور سوق می دهد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

در ماهی که گذشت، روز دوشنبه ۸ شهریور، یک دختر قربانی کودک همسری به نام مبینا سوری ۱۴ ساله، اهل بخش سوری استان لرستان با انگیزه ناموسی توسط یکی از اعضای خانواده خود به قتل رسید. در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده تا افرادی که مرتکب “قتل‌های ناموسی” می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف کند.

در شهریورماه، ویدیویی از آزار دو کودک در منطقه‌ای حوالی شهرستان جاسک در فضای مجازی منتشر شد. آنطور که در این ویدیو دیده می‌شود فردی با استفاده از تکه چوبی دو کودک را ضرب و شتم کرده و سپس آنها را بلند کرده و بر روی زمین پرتاب می‌کند.

به علاوه، محمد فردانی، نوجوان ۱۵ ساله در شهرستان سردشت، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

گفتنی است، یک پسر نوجوان ۱۱ ساله در پی سقوط در کانال آب در شهرستان پارس آباد جان خود را از دست داد. بی توجهی مسئولان شهری در نظارت بر اجرای حفاظ استاندارد و عدم نصب علائم هشدار در کانال‌های آب و استخرهای کشاورزی پیش از این نیز بارها باعث بروز حوادث اینچنینی شده است.

زنان

در شهریورماه، مردی که چندی پیش با انگیزه ناموسی همسر خود را به قتل رسانده بود، در پی مراجعه به اداره آگاهی یکی از شهرهای شمالی کشور بازداشت شد. در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده تا افرادی که مرتکب “قتل‌های ناموسی” می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف کند.

در ماهی که گذشت، مردی در تهران که متهم است که زنان جوان را سوار بر خودروی شخصی خود کرده و پس از انتقال به بیابان‌های اطراف شهر آنها را مورد آزار جنسی قرار داده بود، بازداشت و روانه زندان شد.

از سوی دیگر، روز دوشنبه ۲۹ شهریور، در منطقه قاسم آباد زاهدان در استان سیستان و بلوچستان خانه یک زن تخریب و خودش توسط دو پلیس زن مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

به علاوه، منازل سارا صحرانورد فرد و مریم رحمانی، فعالین حقوق زنان توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت.

کارگران و اصناف

در ماهی که سپری شد ۱۴۱ کارگر در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار در اقصی نقاط کشور دچار حادثه شدند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

در شهریورماه، عدم رعایت ایمنی کار ۱۰۷ کارگر را مصدوم و ۳۴ تن دیگر را به کام مرگ کشاند.

از اخبار مرتبط در این حوزه می توان به مرگ و مصدومیت ۶۱ کارگر گردوتکان در استان همدان، مرگ و مصدومیت ۲۲ کارگر در تبریز، پارس آباد مغان و بهار، مرگ و مصدومیت ۵ کارگر در همدان، بانه و سنندج، مصدومیت ۷ کارگر در ساوه، مرگ و مصدومیت ۷ کارگر در رودبار جنوب، فردیس، اراک و یزد، مرگ و مصدومیت ۲ کارگر معدن در طبس، مرگ و مصدومیت ۵ کارگر در کرج ، تهران و قزوین و مرگ و مصدومیت ۳ کارگر در کرج و تهران اشاره کرد.

در این ماه، یک کارگر جوان در بوشهر به دلیل اختلاف حساب با پیمانکار خود، قصد پریدن و خودکشی از روی جرثقیل را داشت که با حضور نیروهای آتش‌نشانی و پلیس، از اقدام وی جلوگیری شد.

همینطور، یک معلم در استان فارس به دلیل مشکلات معیشتی از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد.

در ماهی که گذشت، فرزانه زیلابی، وکیل مدافع پرونده هفت تپه، به یک سال حبس تعزیری و دو سال، ممنوعیت خروج از کشور و اسماعیل گرامی، فعال کارگری به ۵ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و دو میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شدند.

از سوی دیگر، کامیار فکور، فعال کارگری طی ابلاغیه‌ای الکترونیکی به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین احضار شد.

به علاوه، غلامرضا غلامی کندازی، فعال صنفی معلمان استان فارس، روز چهارشنبه ۱۷ شهریورماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

لازم به ذکر است، جعفر ابراهیمی، معلم و عضو کانون صنفی معلمان تهران، جهت اخذ آخرین دفاع، در دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲ کرج حاضر شد. به گفته حسین تاج وکیل مدافع وی، آقای ابراهیمی در این جلسه با تفهیم اتهامات جدید مواجه شده است.

گفتنی است، کد فعالیت ۴۰۰ تاکسی فرودگاه “امام خمینی” از روز دوشنبه ۸ شهریورماه بسته شده و این رانندگان ممنوع الکار شده اند. یکی از رانندگان علت این اقدام را عدم پرداخت کمیسیون شرکت‌ها عنوان کرده و گفت که هر ماه باید دست‌کم ۱۵ سرویس جابه‌جا کنند و کمیسیون آن را بپردازند. این در حالی است که از زمان شروع بیماری کرونا و محدودیت های سفر، رانندگان فرودگاه با کمبود مسافر مواجه بوده اند.

در ضمن، کارگران پالایشگاه اصفهان، کارگران پتروشیمی بندر امام، کارگران پتروشیمی بوشهر و کارگران پالایشگاه فجر جم دست به اعتصاب زدند.

اگر چه که کارگر و کار انجام شده توسط او، دارای منزلت و جایگاه بسیار بالایست، ولی متاسفانه این جایگاه مورد توجه مسئولین، کارگزاران و کارفرمایان قرار نمی گیرد و در بسیاری از مواقع، این قشر ضعیف جامعه موفق به اخذ معوقات مزدی و رسیدن به مطالبات حداقلی خود نمی شوند، و یا بدون دلایل موجه از کار اخراج و یا تعدیل می‌شوند. به همین خاطر در بسیاری از موارد برای تحقق خواسته های خود ایجاد تجمعات اعتراضی را برمی گزینند.

در شهریورماه، دستکم ۱۱۳ تجمع اعتراضی برگزار شد که از مهمترین آنها میتوان به تجمع اعتراضی کارگران معدن زغال سنگ گلتوت، کارگران سد شفارود رضوانشهر، کارگران خدمات و فضای سبز شهرداری هویزه، کارگران پروژه های نفت و گاز، پتروشیمی بندر امام، کارگران شرکت هفت تپه، کارگران شهرداری خرمشهر، کارگران اخراجی غیرنیشکری و دفع آفات هفت‌تپه، صنعتگران و کارگران پروژه‌ای شهرستان ایذه، کارگران منطقه ویژه پارس، کارگران فضای سبز شهرداری کوت عبدالله، کارگران پیمانی متروی تهران و کارگران واحد اجرائیات شهرداری اهواز اشاره کرد.

افزون بر این، معلمان در تهران، معلمان استان لرستان، کارنامه سبزها در تهران، معلمان بازنشسته سال ۹۹، آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی در تهران، فرهنگیان در ورامین، پرسنل جهاد نصر کرمانشاه و مربیان پیش دبستانی ایذه دست به تجمع اعتراضی زدند.

در این ماه معوقات مزدی متعدد بسان گذشته در جریان بود. از جمله اخبار در این حیطه میتوان به معوقات کارگران شرکت کیسون و شهرداری قلعه خواجه، محیطبانان، کارگران شهرداری دماوند، کارگران سازمان حمل و نقل بار و مسافر یاسوج و کارگران ابنیه فنی راه آهن محور خاش به زاهدان اشاره کرد.

بهداشت و محیط زیست

در این ماه، یک محیط بان در شهرستان آستارا در پی درگیری با متخلفان محیط زیستی، با ضربات چاقو مورد ضرب و جرح قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد.

همچنین، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان فومن واقع در استان گیلان، از ضرب و شتم تعدادی از نیروهای جنگلبانی توسط متخلفان محیط زیستی خبر داد و گفت که سه تن از متهمان توسط ماموران شناسایی شده اند.

از سوی دیگر، رئیس اداره حفاظت محیط زیست فیروزکوه از کشته شدن یک قلاده خرس قهوه ای بر اثر گلوله در بخش ارجمند خبر داد.

حق بر محیط زیست و مبانی فلسفی آن، از قواعد حقوق بشر و حقوق طبیعی نشأت گرفته شده است. ابتدایی ترین حق طبیعی انسان در این کره خاکی، «حق حیات» است. اما طی دهه های اخیر به دلیل استفاده بی رویه از منابع طبیعی، عدم نظارت و توجه به مباحث زیست محیطی و الگوهای صحیح، محیط زیست طبیعی به شدت مورد صدمه واقع شده است. هرانا در این حوزه گزارشاتی از هفته اول، دوم، سوم و چهارم با هدف آگاهی سازی گردآوری کرده است.

خشونت نظامی و قضایی و امنیت شهروندان

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.

از این قرار در ماهی که گذشت، ۵ کولبر در مناطق مرزی نوسود، پیرانشهر، بانه، مریوان و یک سوختبر در زاهدان در پی تیراندازی نیروهای نظامی کشته و زخمی شدند.

همچنین، روز چهارشنبه ۳ شهریورماه، یک سرباز در پادگان نیروی هوایی ارتش قدس تهران از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد.

لازم به ذکر است، سپاه بیت‌المقدس کردستان، از کشته و زخمی شدن چند تن توسط نیروهای این نهاد امنیتی تحت عنوان “ضد انقلاب” در شهرستان سروآباد واقع در استان کردستان خبر داد. این ادعای مبهم در حالی مطرح شده است که به قتل رسیدن برخی شهروندان توسط نیروهای امنیتی و ارگان های نظامی با دلایلی مغایر با عنوان اتهامی مطروحه مسبوق به سابقه بوده است.

به علاوه، یک شهروند در شهرستان کرج با شلیک مستقیم نیروی انتظامی زخمی و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

از سوی دیگر، سرپرست فرمانداری پاوه از مسمومیت شماری از اهالی روستای دشه در شهرستان پاوه واقع در استان کرمانشاه، بر اثر مصرف آب آلوده خبر داد و گفت که منشا آلودگی نشت فاضلاب به آب آشامیدنی روستا است.

در این ماه، سه متهم در شهرستان نقده واقع در استان آذربایجان غربی با دستور دادستان این شهرستان، برخلاف اصل حفظ کرامت انسانی توسط نیروی انتظامی در خیابان های این شهرستان گردانده شدند. در سال‌های اخیر نیروهای انتظامی هر از گاهی اقدام به چرخاندن متهمان در سطح شهر می‌کنند. اقدامی که مغایر با مقاوله نامه های حقوق بشری، قوانین داخلی و کرامت انسانی است.

گفتنی است، یک مرد جوان در تهران به دلیل مشکلات مالی از طریق حلق آویز کردن اقدام به خودکشی کرد و جانش را از دست داد.

ایران از معدود کشورهایی است که کماکان از مجازات های تحقیرآمیز استفاده می کند. این در حالی است که میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات های غیر انسانی و موهن از جمله اعدام و شلاق را ممنوع کرده است.

از این رو، ۸ متهم اقتصادی و دو متهم تبعه چین در تهران به تحمل ضربات شلاق در کنار سایر مجازات‌ها محکوم شدند.

۱– گزارشاتی که توجهات زیادی به خود جلب کرد

در این بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در شهریورماه که با حساسیت و توجه بیشتری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی است که این توجه بیشتر، الزاماً به معنی شاخص بودن این دسته از گزارش‌ها به لحاظ حجم نقض حقوق بشر در ایران نیست.

از مهم‌ترین اخبار که در این ماه بازتاب بسیار گسترده‌ای در کشور داشت، می‌توان به پخش تصاویر دوربین‌های امنیتی زندان اوین توسط یک گروه هکری با نام «عدالت علی»، بیماری پوستی امیرحسین مرادی در شرایط نامساعد پزشکی، بازداشت سعید افکاری در شیراز، بازداشت توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی، مرگ پرابهام شاهین ناصری در زندان تهران بزرگ، تهدید و آزار صبا کردافشاری در زندان قرچک ورامین، قتل یک دختر قربانی کودک همسری ۱۴ ساله به نام مبینا سوری با انگیزه ناموسی، حبس در تبعید؛ گزارشی از آخرین وضعیت گلرخ ایرایی در زندان آمل، ممانعت از آزادی محمد داوری با دخالت نهادهای امنیتی، اخراج بیژن عبدالکریمی از دانشگاه آزاد واحد تهران شمال و تداوم بازداشت مصطفی نیلی، آرش کیخسروی و مهدی محمودیان اشاره کرد.

۲– گزارشاتی که علی‌رغم اهمیت با بی‌توجهی روبرو شدند

در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری، اساساً با کم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم‌توجهی‌های بعضاً غیر تعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.

از مهم‌ترین خبرها که در این ماه با بی توجهی رسانه ها و مردم روبرو شدند، میتوان به خودکشی یک سرباز در پادگان نیروی هوایی ارتش قدس تهران، مرگ یک زندانی متهم به جرائم مالی مبتلا به کرونا در زندان قرچک ورامین و خودکشی کارگر جوان به دلیل اختلاف حساب با پیمانکار اشاره کرد.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید