خانه  > slide  >  گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر در آبان ماه ۹۶

گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر در آبان ماه ۹۶

خبرگزاری هرانا –  آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی آبان ماه ۹۶ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه‌ شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌ بی نقص وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

بخش آمار این تشکل به‌صورت سالانه گزارش مفصل‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.

خلاصه آنچه در آبان ۹۶ گذشت:

اخبار نقض حقوق بشر در آبان ماه ۹۶ با بیش از ۲۵ مورد اعدام, آزار های جنسی و جسمی متعدد کودکان, بازداشت های گسترده بخصوص برای شهروندان بهایی, نقض حقوق زندانیان, نقض پایدار آزادی بیان, تجمعات کارگری و اصناف بخصوص در زمینه معوقات مزدی, آلودگی ها و خشکسالی بسیار محیط زیست و موارد دیگری که در استان‌های مختلف رخ داد همراه بود. در این ماه شاهد تصویب قطعنامه سازمان ملل در انتقاد از وضعیت حقوق بشر ایران  و اعتراض گزارشگر ویژه سازمان ملل به اعدام‌ها، بازداشت‌ها و نقض حقوق بشر در ایران نیز بودیم. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی گردآوری شده که صحت آنها به احراز رسیده است.

 اعدام 

علیرغم تمام تلاش ها و فشارهای بین المللی و داخلی آمار اعدام در ایران همچنان بسیار وسیع است. میزان اجرا و محکومیت های احکام اعدام همچنان یکی از مهمترین موارد نقض جدی حقوق بشر در ایران است.

گرچه با اصلاح قانون مواد مخدر احتمال اینکه ۴ هزار نفر از اعدام نجات پیدا می‌کنند وجود دارد اما همچنان آمار اعدام در زمینه مجرمان مواد مخدر و سایر جرایم از بالاترین آمارهای اعدام در سطح جهانی باقی خواهد ماند.

در زمینه محدود سازی حکم اعدام در این ماه   قانون الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر ابلاغ شد.

از مهمترین خبرهای اعدام در این ماه میتوان نقض حکم اعدام محمد علی طاهری  برای دومین بار اشاره کرد.

همچنین رسانه های سوئدی خبری مبنی بر صدور حکم اعدام احمدرضا جلالی، پژوهشگر ساکن سوئد اعلام کردند. در این زمینه دولت سوئد صدور حکم اعدام برای احمدرضا جلالی را محکوم کرد. همچنین عفو بین‌الملل و  ده‌ها برنده نوبل در رشته‌های مختلف، در نامه‌ای به نمایندگی ایران در سازمان ملل، خواستار آزادی احمدرضا جلالی و لغو حکم اعدام وی شد.

آبان ماه با بیش از ۲۵ مورد اعدام و دست کم ۲۰ مورد محکومیت به اعدام همچنان بازگو کننده نقض حق حیات در ایران است. از این تعداد حداقل ۳مورد اعدام در ملاعام صورت گرفته است. اعدام در ملاءعام از دیگر موارد نقض فاحش حقوق بشر محسوب میشود که میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی آن را ممنوع کرده است.

 آزادی اندیشه و بیان 

نقض آزادی اندیشه و بیان در ایران در آبان ماه امسال نیز به صورت گسترده در نقاط مختلف کشور ادامه داشت. از مهمترین رویداد ها در این باره میتوان به قطعنامه‌‌ی  کمیته سوم سازمان ملل علیه وضعیت حقوق بشر در ایران اشاره کرد که با ۸۳ رای موافق و۳۰ رای مخالف تصویب شد. این قطعنامه موارد مختلفی از جمله آمار بالای اعدام‌ها و تبعیض علیه زنان را محکوم می‌کند.

همچنین بی‌بی‌سی به دلیل آزار کارکنان بخش فارسی از سوی مقام‌های ایران به سازمان ملل شکایت کرد.

در نقض آزادی بیان در رسانه های ایران میتوان به مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی در ممانعت از انعکاس اعتراض سپرده‌گذاران در صداوسیما اشاره کرد.

آبان ماه با بازداشت ها و محکومیت ها گسترده ای همراه بود که از مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

بازداشت محمود صالحی فعال کارگری سرشناس ، حمید عظیمی  ، محمدمهدی نکونام، بازداشت دست کم چهار تن در ماکو و چالدران ، دستگیری ۶ نفر از فعالان عرفان حلقه در کرج ، دستگیری ۳ نفر دیگر از فعالان عرفان حلقه در ساوجبلاغ ، بازداشت یک مدیر تلگرامی در ارومیه و احضار فعالی دیگر در گرگان، سه شهروند در اندیمشک ،یک شهروند اهوازى ،بازداشت دست کم ۵ تن از مدیران کانال های تلگرامی روز کوروش که با تلاش برای جلوگیری از تجمع در آرامگاه کوروش نیز همراه بود.

همچنین محکومیت های گسترده ای در این ماه رخ داد که به موارد از آن ها اشاره می شود:

محکومیت  به هفت سال حبس تعزیری برای محسن محبوبیان ، حبس و جریمه مجید آذرپی ، حبس و محرومیت برای شهناز اکملی، حدود ۲۰ سال زندان برای افشین، زبیر و احمد حسین پناهی ، زندان و شلاق برای رضا اکوانیان، شاعر و فعال مدنی.

از موارد احضار های متفاوت میتوان به  احضار علی اکبر جوانفکر ،مشایی ، بقایی و وکیلش و احضار مدیران کانال‌های تلگرامی در گلستان ، نسرین ستوده اشاره کرد.

آبان ماه دادگاه های زیادی تشکیل شد که از مهمترین موارد میتوان به پرونده نازنین زاغریاشاره داشت که برای پرونده ای جدید باردیگر به دادگاه انقلاب برده شد. همچنین جلسه رسیدگی به اتهامات احمد توکلی مدیر سایت الف برگزار شد.

در اخبار شاهد  بازجویی ازجلال جلالی‌زاده توسط وزارت اطلاعات و تمدید قرار بازداشت ساسان آقایی  برای سومین بار و تشکیل پرونده علیه مدیرمسوول مجله پایتخت کهن و فیلتر شدن سایت خبرگزاری آریا و سایتهای نزدیک به احمدی نژاد بدلیل انتشار فیلم احمدی نژاد و ممانعت از اشتغال به دلایل عقیدتی داور لیگ برتر فوتسال ایران و دستور ولایتی برای “اخراج فوری” استاد دانشگاه آزاد اراک بودیم.

لازم به ذکر است حکم زندان سهراب بهرامی ، ناصر خلوصی ، مهدی خزعلی در این ماه اجرا شد.

 زندانیان 

وضعیت زندانیان در ایران با توجه به افزایش روزافزون شمار محبوسین بسیار بغرنج است. در این زمینه حسن موسوی چلک در همایش «سلامت اجتماعی با محوریت بهداشت روان خانواده»  اعلام کرد: در حال حاضر در ایران ۸۰ میلیون نفری بیش از ۱۵ میلیون و ۲۰۰ پرونده قضایی در حال رسیدگی وجود دارد و در هر ساعت ۴۹ نفر در ایران روانه زندان‌ها می‌شوند این در حالی است که در سال ۵۸ این آمار ۱۰ نفر به ازای هر ساعت بود.

اما خبرها از داخل زندان های ایرانی حاکی از محرومیت ها ی غیر قانوی ملاقات و عدم رسیدگی پزشکی و کمبود امکانات بهداشتی است و اعمال فشارهای متفاوت تحت عنواین مختلف است.

در این میان محرومیت غیرقانونی گلرخ ایرایی و آرش صادقی از ملاقات با یکدیگر از مهمترین آنهاست. این در حالی است که ملاقات بین خانواده های زندانی در قانون پیش بینی شده است و بطور معمول بخصوص در سطح زندانهای استان تهران و البرز صورت می گیرد.

در میان زندانیانی که در شرایط سخت بیماری تحمل حبس می کنند وضعیت محمود صالحی بسیار حاد گزارش شده است. بنحوی که فرزند وی اعلام کرد پزشکی قانونی اعلام کرده پدرم تحمل حبس را ندارد.

زندانی که در اعتراض به بسته شدن تنها باشگاه ورزشی زندان سنندج به نمایندگی از جمع معترض شده بود، با خشونت و ضرب و جرح مسولین زندان مواجه شد. بهداری زندان برای بستن پارگی های و آسیب های وارده  ۲۵ بخیه به زندانی مضروب زد و دست او را که احتمال می رود شکسته باشد آتل بسته است. این زندانی به هدف از بین بردن علائم ضرب و جرح در سلول انفرادی نگهداری می شد.

عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان همچون گذشته از بزرگترین مخاطرات و آسیب های زندانیان است.

در این میان وضعیت جسمی مجید اسدی در زندان رجایی شهر کرج نامناسب است . این زندانی که از التهاب حاد ستون فقرات و دستگاه گوارش رنج می برد با وضعیتی بسیار نامناسب امروز به دادگاه منتقل شده بود.

همچنین اخبار نشان دهنده وخامت حال محمد مهدی ساجدی فر در زندان اوین ومحرومیت محمد صابر ملک‌ رئیسی از درمان پزشکی و اعزام به بیمارستان و تاخیر در صدور حکم عمادالدین ملازهی و بلاتکلیفی این زندانی بیمار است.

در این ماه  شاهد افزایش فشار بر زندانیان سنی مذهب زندان کرمانشاه بودیم. شش زندانی سنی مذهب محبوس در زندان دیزل آباد کرمانشاه که مدتی پیش در پی تبعید به بند بیماران عفونی دست به اعتاب غذا زده بودند مجددا از سوی مسئولان زندان به تکرار رویه سابق تهدید شدند. این زندانیان می گویند عمل به شعائر مذهبی توسط آنان در زندان موجب واکنش مسئولان و افزایش فشارها شده است.

همچنین یک زندانی در زندان رجایی شهر کرج که محکوم به اعدام است مدعی است رییس این زندان برای تسریع در اعدام او تلاش می کند. وی از همین رو دست به اعتصاب غذا زده است.

در این ماه تبعید ۵ زندانی از جمله محمد نظری و تبعید دو زندانى محکوم به اعدام عرب به زندان اصفهان را نیز در اخبار آبان ماه شاهد بودیم.

لازم به ذکر است در سایه عدم رسیدگی پزشکی در این ماه یک زندانی که با قرار بازداشت و بصورت بلاتکلیف در زندان مرکزی زاهدان به سر می برد پس از چند روز بیماری و بی توجهی بهداری زندان به وضعیت او فوت کرد.

از دیگر اخبار مربوط به زندانیان میتوان از انتقال زنان و کودکان متهمان عضویت در داعش به بند زنان اوین نام برد.  دادستان تهران در روزهای اخیر از بازداشت تعداد زیادی از خانواده های اعضای این گروه خبر داده بود.

  اقلیت های ملی و مذهبی 

آبان ماه امسال برای اتنیک ها و اقلیت های مذهبی بخصوص شهروندان بهایی با بازداشت های گسترده و اعمال محدودیت های فراوانی همراه بود.

در حالی که بهاییان به استقبال دویستمین سالگرد تولد بهالله، پیامبر آیین بهایی می رفتند، شدت فشار و اذیت نهادهای امنیتی بر شهروندان بهائی با دهها بازداشت، احضار و پلمب محل کسب شهروندان بهایی در سراسر کشورافزایش پیدا کرد.

شهروندان بهایی روزهای شنبه و یک شنبه ۲۹ و ۳۰ مهر ماه از روزهای مذهبی بهایی است که بهاییان در تمام دنیا جهت انجام مراسم مذهبی و نیایشی، اماکن کسب خود را تعطیل می‌کنند و این موضوع دستمایه برخورد ها در ممانعت از اشتغال این شهروندان توسط نیروهای امنیتی شده است.

از میان شهروندانی که اماکن اقتصادی آنها پلمپ شده است تعداد کثیری از استان سیستان و بلوچستان بودند. همزمان در کرج نیز محل کسب شهروند دیگری از جامعه بهایی پلمب شد.

اما ممانعت از فعالیت اقتصادی این شهروندان سابقه ی زیادی در گذشته دارد به عنوان مثال هنوز پس از یکسال؛ تداوم پلمپ دست کم ۹۶ واحد صنفی بهاییان در مازندران را شاهدیم.

از مهمترین بازداشت های این اقلیت مذهبی میتوان به بازداشت دو شهروند بهایی در رشت و دو شهروند بهایی در شیراز و کرمانشاه و بازداشت یک شهروند بهایی دیگر در رشت و اشاره کرد.

اما نقض حقوق بشر و اعمال محدودیت های این شهروندان علاوه بر فعالیت های اقتصادی در زمینه ی تحصیل نیز همچون گذشته ادامه دارد. دراین باره در آبان ماه سه جوان محروم از تحصیل بهایی به تحمل ۱۵ سال حبس محکوم شدند.

همچنین صدور حکم ۱۸ سال حبس برای ۶ شهروند بهایی در زاهدان از دیگر مهمترین محکومیت ها برای این شهروندان بود.

در ارتباط با شهروندان وضعیت نامشخص دو تن از نوکیشان مسیحی زندانی را در خبرها داشتیم.

اما اعمال فشار، بازداشت و محکومیت ها برای اتنیک ها نیز ادامه داشت. در این باره احضار، بازداشت و محکومیت ۹ شهروند در غرب کشور  ، یک شهروند اهوازى ، دست کم چهار تن در ماکو و چالدران و هفت تن دیگر در مناطق غربی کشور ،را در اخبار این ماه شاهد بودیم.

این ماه بعد از ۴ ماه بیخبری از رامین حسین پناهی وخانواده وی موفق به دیدار با این زندانی شدند.

از دیگر اخبار در این زمینه میتوان به اعمال محدودیت ها برای برگزاری مجلس ترحیم فعال سیاسی ترور شده در هلند و اجرای حکم ناصر خلوصی فعال ترک (آذری) رضا آقاخانی عضو شورای فعالان ملی مذهبی اشاره کرد.

لازم به ذکر است  دو فعال مذهبی در سراوان بازداشت شدند.

 حقوق کودک 

اخبار مربوط به کودکان در این ماه با خبرهای دردناک تجاوز و کودک آزاری در نقاط مختلف کشور همراه بود. وضعیت حقوق کودکان در ایران نه تنها بهبودی نداشته است بلکه طبق آمار رسمی شاهد افزایش آمار کودک آزاری در نیمه اول امسال بودیم.

همچنین مدیرکل امور حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد اعلام کرد ۱۲۰ هزار کودک مبتلا به سوء تغذیه نه در کشور وجود دارد که در خبری دیگر شاهد بودیم که  ۱۲ هزار نفر از کودک دچار سوء تغذیه در سیستان و بلوچستان قرار دارند.

در میان نقض قوانین و حقوق کودکان اما شاهد تصویب قانون ممنوعیت فعالیت افراد زیر ۱۸ سال در مراکز بازیافت در حمایت از کودکان کار بودیم.

از دیگر حقوق کودکان که به طور وسیعی در ایران نقض می شود ممنوعیت ازدواج کودکان است. در اخبار داشتیم که حدود ۴۳ هزار دختر زیر ۱۵ سال ازدواج کرده‌اند.

در این باره در آبان ماه متاسفانه شاهد این بودیم که اجبار دختر ۱۶ ساله به ازدواج باعث خودکشی او شد.

از مهمترین اخبار در زمینه کودک آزاری میتوان از آزار جنسی کودکان اسکیت‌باز زیر ۸ سال در یزد ، هشت سال تجاوز ناپدری به دختر ۱۶ ساله در مشهد ، یک مورد کودک آزاری در رفسنجان که منجر به انتقال کودک به آی سی یو شد و تنبیه بدنی یک دانش آموز در بجنورد نام برد.

همچنین در اخبار شاهد بودیم که به علت تعلل بهزیستی در جریان رسیدگی به وضعیت یک کودک بدسرپرست در کرمانشاه این کودک در پی عدم رسیدگی فوت شد.

از دیگر مهمترین اخبار در زمینه نقض حقوق کودکان میتوان به خودکشی پسر ۱۵ ساله  و زورگیری نوجوان ۱۶ ساله با چاقو از کودکان در مشهد برای تامین هزینه اعتیاد و کشف محموله قاچاق کودک توسط ماموران گمرک و اشاره کرد. لازم به ذکر است مائده شعبانی نژاد دختر ۱۵ ساله ای که بازداشت شده بود آزاد شد.

 زنان 

حقوق زنان همواره مورد نقض گسترده قرار داشته و دارد در حدی که نادیده گرفتن حقوق اولیه زنان در ایران در بسیاری از موارد امری قانونی ست. از مهمترین مباحث در این زمینه خشونت علیه زنان است.

طبق آمارهایی جدید از خشونت علیه زنان ۲۷ درصد زنان تهرانی قربانی خشونت شده اند.

نقض مستمر حقوق زنان باعث بروز آسیب های اجتماعی و افسردگی در میان زنان می شود. در این باره حریرچی،‌ جامعه‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی درباره شیوع اقدام به خودکشی با تاکید بر اینکه شرایط جامعه به گونه‌ای است که دختران و زنان در ایران تنهاترند، گفت که اقدام به خودکشی در حال زنانه‌ شدن است و زنان تا سه برابر مردان بیشتر اقدام به خودکشی می‌کنند.

از دیگر آسیب های وارده به زنان شیوع مصرف مواد مخدر در بین زنان است. رئیس اداره ارزیابی پزشکی قانونی استان تهران گفت در بررسی های انجام شده به نسبت گذشته، شاهد سیر صعودی مصرف مواد مخدر در زنان هستیم.

از دیگر موارد نقض فاحش حقوق زنان میتوان از ختنه زنان نام برد. مؤسس کمپین “گام به گام تا توقف ناقص‌سازی جنسی زنان” شیوع ختنه دختران در  جزیره قشم را بیشتر از سایر مناطق کشور دانست و گفت که در استان هرمزگان این عمل روی حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد دختران انجام می‌گیرد.

از دیگر اخبار در زمینه نقض حقوق زنان می توان به بازداشت دو دختر دانشجو به دلیل موتورسواری اشاره کرد.

 کارگران و اصناف 

با توجه به وضعیت اقتصادی در ایران و خلا وجود قوانین کامل در حمایت از حقوق کارگران, این ماه همچون ماه های گدشته برای کارگران به سختی گذشت.

در این زمینه تجمعات گسترده و اعتراضات صنفی بسیار در نقاط مختلف کشور را در این ماه شاهد بودیم. که در برخی موارد با ممنوع الورود شدن کارگران و حتی اعتصاب غذای آنان همراه بود.

از مهمترین اخبار کارگری در این ماه علاوه بر تجمعات و اعتصابات گسترده می توان به بازداشت محمود صالحی، فعال کارگری اشاره کرد.

همچنین جمعی از معلمان و فعالان مدنی در نامه ای خطاب به رئیس جمهور خواستار بازگشت به کار  رسول بداقی شدند.

نقص ایمنی در محل کار از مهمترین چالش های کارگران است. آبان ماه با حداقل ۳۵ کشته و دست کم ۴۵ مورد مصدومیت در حین کار ماهی پر از آسیب برای کارگران بود.

مدیر کل پزشکی قانونی استانکرمانشاه از مرگ ۱۵ تن در استان بر اثر حوادث کار خبر داد. این مقام مسئول مجروحان حوادث کار در همین مدت را ۳۱۷ نفر اعلام کرد.

همچنین آتش سوزی در پالایشگاه نفت تهران حداقل۱۰ نفر کشته و زخمی در پی داشت.

 بهداشت و محیط زیست 

اخبار محیط زیست در این ماه با بحران آب و خشکسالی و آلودگی های متفاوت همراه بود.

وضعیت کم آبی و خشکسالی در ایران به مرحله هشدار رسیده است. در این ماه در گزارشات متفاوت به بررسی خشک شدن کا مل تالاب هامون و خشک شدن یک سوم تالاب میانکاله و بحران کم آبی در روستای رسول آباد – خاش و محرومیت ۲۰۰ روستای هرمزگان از آب آشامیدنی لوله‌کشی پرداخته شد.

در این میان نماینده سازمان ملل در ایران از وضعیت دریاچه ارومیه ابراز نگرانی کرد.

همچنین در گزارش ها آلودگی آب «ارس» که منجر به بوجود آمدن سونامی سرطان در پارس آباد شده است را دنبال کردیم.

آلودگی در عنواین مختلف در حال گسترش در جای جای کشور است و از مهمترین آنها آلودگی هواست. در گزارش ها شاهد بودیک که مجید فراهانی عضو شورای اسلامی شهر تهران، قربانیان آلودگی هوا در تهران در هر هفته  ۵۰۰ کشته است که معادل سقوط یک ایرباس ۵۰۰ نفره است.

از دیگر مهمترین اخبار محیط زیستی این ماه می توان به گزارشاتی در باب انباشت زباله و آلودگی در روستای نفت خیز ثدین در حاشیه اهواز و از بین رفتن ۸۰ درصد جانوران کشور و جنگ الکترونیک عامل مرگ دسته‌جمعی دلفین‌های خلیج فارس اشاره کرد.

لازم به ذکر است لایحه منع حیوان آزاری در قالب اصلاحیه قانون مجازات اسلامی به مجلس می رود.

 حقوق فرهنگی 

از جمله نقض حقوق بشر در ارتباط با موضوعات فرهنگی در این ماه میتوان به تلاش برای جلوگیری از تجمع در آرامگاه کوروش اشاره کرد.

تلاش ها برای جلوگیری از برگزاری تجمعات و مراسمات و مکتوبات در این زمینه منجر به بازداشت های متفاوت در نقاط مختلف و مدیران کانال های تلگرامی شد.

همچنین در اخبار ممنوعیت انتشار شناخت‌نامه علی‌اشرف درویشیان را شاهد بودیم. این اثر تحقیقی-تاریخی آرش سنجابی (مستندساز، نویسنده و مترجم) درباره درویشیان است که از سال ۸۶ برای دریافت مجور چاپ چندین و چند مرتبه به وزارت ارشاد رفته ولی در تمام این‌ سال‌ها پشت سد سانسور مانده و خاک می‌خورد.

از دیگر مهمترین اخبار در امور فرهنگی میتوان به بازداشت ۳ نفر در زاهدان به دلیل فعالیت در عرصه مدلینگ، محکومیت رضا اکوانیان، شاعر و فعال مدنی به زندان و شلاق و ممانعت از برگزاری نمایشگاه نقاشی مصطفی پروین و اشاره کرد.

لازم به یادآوری است که فاروق سامانی هنرمند مهابادی پس از تحمل پنج سال زندان آزاد شد.

 خشونت نظامی و قضایی و امنیت شهروندان 

در این ماه نیز خشونت های نظامی و قضایی در ایران همچنان ادامه داشت. از مهمترین اخبار در این ماه می توان از صدور کیفرخواست قطع دست برای متهم به سرقت در مشهد  و دومین دادخواست قطع دست برای سه متهم به سرقت در تهران نام برد.

همچنین در اخبار متاسفانه شاهد کشته‌ و زخمی‌شدن چهار کولبر در ارومیه و چالدران و کشته‌ و زخمی‌شدن چهار کولبر در مرزهای پیرانشهر بودیم.

انفجار مین همچنان در نقاط مرزی و جنگ زده کشور قربانیان زیادی میگیرد. در این ماه مرگ و مصدمیت دوتن بر اثر انفجار مین در منطقه مرزی بانه ، مجروح شدن ۲ سرباز در انفجار مین در دهلران ، ۳ کشته و زخمی در انفجار مین در مهران ، مصدومیت یک مین روب در دهلران، و از دست رفتن پای یک شهروند در پی انفجار مین در اخبار نظاره گر بودیم.

خشونت های دستگاه های نظامی در ایران همچنان یکی از فاحش ترین موارد نقض حقوق بشر در ایران است. در این باره در آبان ماه متاسفانه شاهد مرگ یک متهم در بازداشتگاه پلیس تهران ، کشته و زخمی شدن دو تن توسط ماموران دریابانی کرگان ، زخمی شدن یک شهروند در اثر تیراندازی ماموران ،کشته شدن یک جوان اهل سرباز در تیراندازی ماموران انتظامی بودیم.

از دیگر اخبار میتوان به دستگیری ۱۷ زن و مرد در یک مهمانی خصوصی در گرگان اشاره کرد.

همچنین یک مورد اسیدپاشی در تهران را در اخبار شاهد بودیم.

 ۱– گزارشاتی که توجهات زیادی به خود جلب کرد 

در این بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در آبان ماه که با حساسیت و توجه بیش‌تری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی ست که این توجه بیش‌تر، الزاماً به معنی شاخص بودن این دسته از گزارش‌های به لحاظ حجم نقض حقوق بشر نیست.

در این ماه اخبار مربوط به نقض حکم اعدام محمد علی طاهری  برای دومین بار و خبری مبنی بر صدور حکم اعدام احمدرضا جلالی همچنین ممانعت از برگزاری تجمع در آرامگاه کوروش از جمله اخباری بودند که توجه زیادی را به خود جلب کردند.

۲– گزارشاتی که علیرغم اهمیت با بی توجهی روبرو شدند

در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری اساساً باکم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند؛ روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم‌توجهی‌های بعضاً غیر تعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.

در میان اخبار این ماه خبرهای مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی در ممانعت از انعکاس اعتراض سپرده‌گذاران در صداوسیما و شدت فشار و اذیت نهادهای امنیتی بر شهروندان بهائی همچنین محکومیت سه جوان محروم از تحصیل بهایی به تحمل ۱۵ سال حبس از اخبار بسیار مهمی بودند که ظرفیت توجهی بیشتری از سوی افکار عمومی را داشتند.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید