خانه  > سایر گروهها  >  تصویب قطعنامه سازمان ملل در انتقاد از وضعیت حقوق بشر ایران

تصویب قطعنامه سازمان ملل در انتقاد از وضعیت حقوق بشر ایران

خبرگزاری هرانا – سازمان ملل متحد با ۸۳ رای مثبت در مقابل ۳۰ رای منفی و ۶۸ رای ممتنع قعطنامه ای را در انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران تصویب کرده است.

به گزارش هرانا به نقل از بی بی سی، این قطعنامه به ابتکار کانادا در کمیته امور اجتماعی، انسانی و فرهنگی سازمان ملل (کمیته سوم مجمع عمومی) تنظیم شده بود. گزارش می شود که کانادا برای تهیه آن با ده ها کشور و سازمان حقوق بشری رایزنی کرده است.

این قطعنامه نسبت به نقض حقوق بشر در بسیاری زمینه ها در ایران “نگرانی جدی” ابراز می کند اما در عین حال از پیشرفت در بعضی زمینه ها استقبال می کند.

این قطعنامه پنج صفحه ای نسبت به توسل ایران به شکنجه، وضعیت بد زندان ها، دستگیری های خودسرانه، محدودیت ها بر آزادی دینی و عقیدتی و تبعیض علیه اقلیت های قومی و مذهبی و همچنین زنان ابراز نگرانی می کند.

این قطعنامه در پی گزارش ۲۳ صفحه ای عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق بشر درباره ایران که ماه پیش منتشر شد تصویب می شود.

این قطعنامه از پیشرفت ایران در زمینه قوانین مربوط به اعدام، مشارکت در کمیته حقوق کودکان، و کمیته حقوق معلولان استقبال کرد.

این قطعنامه همچنین به فرآیند مسالمت آمیز انتخاباتی ایران اشاره می کند و از تماس ایران با گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل استقبال می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه روز سه شنبه با حضور گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران مخالفت کرد و گفت: “مذاکره با این شخص در خارج از کشور نیز باید مقید به اثرگذاری باشد.”

عاصمه جهانگیر ماه پیش از ایران خواسته بود به او اجازه سفر به این کشور بدهد.

با این حال این قطعنامه هم در انعکاس نگرانی مشابه بسیاری از سازمان های حقوق بشری شمار بالای موارد صدور حکم اعدام از جمله علیه افراد در زیر سن قانونی و بر اساس “اعترافات اجباری” را به شدت مایه نگرانی می داند.

این قطعنامه همچنین جمهوری اسلامی ایران را به پایان “استفاده گسترده و نظام مند از بازداشت های خودسرانه، از جمله استفاده از آن برای هدف گرفتن شهروندان دوگانه و خارجی” ترغیب کرد.

از دیگر نکاتی که به آن اشاره شده است نیاز به رسیدگی به “وضعیت بد” زندان های ایران به خصوص “جلوگیری از دسترسی به معالجات لازم پزشکی است.”

این قطعنامه از ایران می خواهد به دستگیری چهره های مخالف که بعد از انتخابات ۱۳۸۸ تحت حصر قرار گرفتند پایان دهد.

نماینده ایران در این جلسه به خاطر نقش کانادا در تهیه این گزارش به آن کشور حمله کرد و آن را سندی سیاسی خواند.

چین، کره شمالی، پاکستان، روسیه، سوریه و ونزوئلا از جمله کشورهایی بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند.

بانی دوگال نماینده اصلی جامعه جهانی بهاییان در سازمان ملل هم گفت: “ما از این قطعنامه که نقض حقوق بشر در ایران را قویا محکوم می کند استقبال می کنیم.”

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید