خانه  > slide, سایر گروهها  >  گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر بهمن ۱۴۰۰

گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر بهمن ۱۴۰۰

خبرگزاری هرانا – آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی بهمن ماه ۱۴۰۰ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب بی نقص وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

لازم به یادآوری است بخش آمار این تشکل به‌صورت سالانه گزارش مفصل‌‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.

خلاصه آنچه گذشت:

اخبار نقض حقوق بشر در بهمن ماه ۱۴۰۰ با قریب به ۱۹ مورد اعدام، محکومیت‌های متعدد، احضارها، نقض گسترده حقوق زندانیان، نقض پایدار آزادی بیان، تجمعات کارگران بخصوص در زمینه معوقات مزدی و موارد دیگری که در استان‌های مختلف رخ داد، همراه بود. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی گردآوری شده که صحت آن‌ها به احراز رسیده است.

اعدام

بهمن ماه با قریب به ۱۹ مورد اعدام همچنان بازگو کننده نقض حق حیات در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران است. بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد. از مهمترین رویداد ها در این باره می‌توان به اجرای حکم مهرداد (اکبر) کریم پور و فرید محمدی در زندان مراغه اشاره کرد. این زندانیان حدود ۶ سال پیش از بابت اتهام “لواط به عنف” بازداشت و از آن زمان تا لحظه اجرای حکم را در زندان سپری کردند.

در ماه سپری شده، حکم اعدام میرسطان امیری در زندان ارومیه، محمدرضا آفریدون، حفیظ الله براهویی (نیاز هوتی) و ناصر سهراب زهی در زندان زاهدان، حسین کاوه در زندان لاکان رشت، کاظم یوسفی در زندان دستگرد اصفهان، جیب الله (محمدرضا) گرگیج در زندان مشهد و میرزا روحیفر در زندان الیگودرز به اجرا درآمد.

افزون بر این، یک متهم در تهران و ادریس جمشیدزهی در زاهدان از بابت قتل و دو زندانی در یزد از بابت اتهام مواد مخدر به اعدام محکوم شدند.

همینطور، متهم به قتل وحید مرادی در زندان رجایی‌شهر کرج برای سومین بار به اعدام محکوم شد. پیش از این ۲ بار حکم اعدام او توسط دیوان عالی کشور نقض شده بود.

بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

آزادی اندیشه و بیان

در بهمن ماه، بسان گذشته بازداشت متهمان بصورت متعدد گزارش شد که از میان این گزارشات میتوان به بازداشت عالیه اقدام دوست در فومن، کمال پلنگی در ماکو، یک شهروند در اردستان، ۱۷ تن در تهران، دو شهروند در علی آباد کتول، یک شهروند در بافق و ایرج مقدم در چوار اشاره کرد.

همینطور، رسانه های رسمی به نقل از یک مقام امنیتی از بازداشت عضو یک گروه سیاسی توسط وزارت اطلاعات خبر دادند.

در ماه سپری شده محکومیت های متعددی صورت گرفت که از این تعداد می توان به نرگس محمدی به ۸ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق، ۲ سال تبعید و سایر محرومیت‌های اجتماعی، بنجامین بریر به ۸ سال حبس تعزیری، یاشار توحیدی و محمد ایران نژاد به ۳ سال و ۵ ماه حبس تعزیری و سارا عسکری به ۶ ماه حبس تعزیری و پرداخت ۷ میلیون تومان جزای نقدی، خدیجه مهدی پور به ۲۰ ماه حبس تعزیری، سیدمحمد مهدی صدرالساداتی به ۶ ماه حبس تعزیری و ۴ میلیون تومان جزای نقدی و خلع لباس دائم ، محمد مردی به ۲۵ میلیون ریال جزای نقدی و ۵ سال حبس تعلیقی، عسل محمدی به یک سال و ۸ ماه حبس و دو سال محرومیت از عضویت در دسته جات سیاسی و اجتماعی، هاشم امینی به ۱۳ سال حبس تعزیری، ابراهیم طاریمرادی یه یک سال حبس تعزیری و ۳۰ میلیون تومان جریمه نقدی، شکیلا منفرد به ۲ سال و ۸ ماه حبس تعزیری و ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی و مهدی محمودیان به ۴ ماه حبس تعزیری و ۲۰ میلیون ریال جریمه نقدی اشاره کرد.

همچنین، روز دوشنبه ۴ بهمن ماه، مدیران هفته نامه صدا و سایت بیرونیت به اتهام نشر اکاذیب، در پرونده‌هایی جداگانه توسط هیات منصفه دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شدند.

همینطور، پایگاه خبری رکنا روز یکشنبه ۱۷ بهمن ماه، با رای اکثریت هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شد. توقیف این پایگاه خبری در پی انتشار ویدئویی از یک قتل ناموسی صورت گرفته که در آن متهم سر بریده همسرش را در شهر می‌چرخاند.

طبق قانون، قاضی نباید کسی را احضار یا جلب کند، مگر آن که دلایل کافی داشته باشد. اگرچه ممکن است کسی که در مظان اتهام قرار گرفته است، پس از پایان دادرسی، تبرئه شود، اما همین زدن برچسب اتهام به دیگری باید دلیل داشته باشد. قاضی در صورت سهل‌انگاری در این مورد، خود مشمول محکومیت انتظامی می‌شود. اما در این حیطه معیارهای مراجع قضایی ایران متناقض با موازین حقوق بشری است.

از این قرار، سهیلا حجاب به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای کرمانشاه، زکریا حمّلی به اداره اطلاعات شهرستان راسک، محمدحسین انصاری فر، میثم کاظمی و فرزانه انصاری فر به شعبه ۱ دادگاه انقلاب بندرماهشهر، فرزاد مرادیان به اداره اطلاعات سنندج احضار شدند.

در ضمن، شهره حسینی جهت اجرای حکم حبس به شعبه ۱ واحد اجرای احکام دادسرای اوین احضار شد.

گفتنی است، امین انصاری فر، کمال عباسیوند، دیاکو تارا، شهره حسینی، مراد مرادی، سوران شریفی، شورش عبدالله‌نژاد و نجم‌الدین سخنور و سعدی احمدپوری جهت تحمل حبس بازداشت و به زندان منتقل شدند.

در ماهی که گذشت، عسل محمدی، امیرحسین مرادی و علی یونسی، حبیب اسیود، جمشید شارمهد، فرزانه انصاری فر، مریم کاظمی، علی کاظمی، علی آتون، محمد ابول پور، میلاد رمضانی، جلال جعفری، پیام جیحونی، ابراهیم ارمش، مسیح بدرقه، زینب علیپور، امین صالحی زاده، نرگس دُرَم گزین، یاسین عباسی، صغری مطمئن، سیدمحمد فاطمی و میثم اکبری احراز کرده بود. اتهام مطروحه علیه این شهروندان اخلال در نظم عمومی و اتهامات مطروحه علیه خانم انصاری فر، علی آتون، مسیح بدرقه، صغری مطمئن و جلال جعفری و فرهاد میثمی در مراجع قضایی محاکمه شدند.

همچنین، حکم ۷۴ ضربه شلاق شاپور وقار، فعال رسانه ای در پی شکایت عباس جهانگیرزاده، نماینده شهرستان‌ پارس آباد در مجلس یازدهم، اجرا شد

از طرفی، آرزو رحیم خانی، استاد دانشگاه آزاد واحد شهرستان اندیمشک از ادامه فعالیت محروم و از دانشگاه اخراج شد.

در ضمن، وکیل مدافع خسرو صادقی بروجنی، نویسنده و روزنامه‌نگار محبوس در زندان اوین، از عدم امکان درخواست اعاده دادرسی برای موکلش که به موجب قوانینی غیر همسو میان آیین دادرسی کیفری و دیوان عالی کشور است، خبر داد. به گفته وی، دادگاه در خصوص پرونده موکلش و پرونده هایی با اتهامات مشابه، نسخه‌ای از رای صادره را در اختیار متهم و یا وکیل او قرار نمی‌دهد، این در حالیست که دیوان عالی کشور، جهت رسیدگی به درخواست اعاده دادرسی، ارائه نسخه ای از رای صادره از سوی دادگاه را ضروری می‌داند.

گفتنی است، محمد رحمانی نویسنده و پژوهشگر که توسط صدا و سیما برای برنامه تلویزیونی “بدون توقف” دعوت شده بود، از اخذ تعهد کتبی قبل از ضبط برنامه توسط عوامل برنامه خبر داد. در برگه تعهد از مهمان برنامه خواسته شده در صحبت‌های خود به “الگوی انقلاب اسلامی” وفادار باشد و در رابطه با برنامه و مسئولان آن در فضای مجازی و اجتماعات چیزی نگوید.

افزون بر این، ماموران ستاد اجرای فرمان امام جهت مصادره منزل حسن صادقی و فاطمه مثنی مجددا به منزل این شهروندان مراجعه کردند. اخیرا دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم مصادره منزل این شهروندان را تایید کرده بود.

در بهمن ماه، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، گزارش جدید خود در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را منتشر کرد.

زندان

در ماهی که گذشت، در پی درگیری در بند ۶ زندان رجایی شهر کرج، چندین نفر مجروح شده و یک زندانی به دلیل وخامت حال به بیمارستان منتقل شده است. علیرغم اینکه ورود چاقو و سایر ابزاری که به عنوان سلاح سرد قابل استفاده باشد به زندان ممنوع است، عدم نظارت و گاها زد و بند مسئولان با برخی زندانیان تحت امر آنان، موجبات خرید و فروش و استفاده از سلاح سرد را در زندان فراهم می‌کند.

همچنین، صبا کردافشاری، فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین، به دلیل اعتراض به نبود آب جوش برای استفاده زندانیان، توسط شورای انضباطی زندان، ۳ ماه از اعزام به مرخصی محروم شد. این حکم در حالی صادر شده که خانم کردافشاری از بیماری زخم معده و خونریزی آن رنج میبرد و نیاز به مرخصی درمانی دارد.

گقتنی است، به دنبال حضور تعدادی از زندانیان محبوس در زندان تهران بزرگ در بهداری زندان و بروز مجادله لفظی بین عوامل بهداری و آنان، تعدادی از این زندانیان توسط مسئولان زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. سعید تمجیدی، امیر حسین مرادی، حمید کاشانی، محمد ترکمان و محمد ابولحسنی از جمله زندانیانی هستند که مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.

در ضمن، ابراهیم صدیق همدانی، زندانی سیاسی به یکی از سلولهای انفرادی زندان مریوان منتقل شد.

از طرفی، سورنا چتری از اهالی شهرستان بهبهان در زندان این شهر در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. آقای چتری اوایل بهمن‌ماه امسال توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت شد.

همینطور، مصطفی نیلی وکیل دادگستری از نگهداری نزدیک به ۲۱ ماه موکلان خود به نام های علی یونسی و امیرحسین مرادی در بند امنیتی با شرایط بسیار سختی خبر داد وی افزود علی یونسی در یک سلول ۲ در ۴ و نیم متر به همراه یک متهم به قاچاق مواد مخدر و یک متهم مالی نگهداری می‌شود که یونسی تنها ۳ روز در هفته، آن هم به مدت ۲۰ دقیقه اجازه هواخوری دارد و در دوران بازداشت فردی به عنوان نماینده وزارت علوم با علی یونسی در انفرادی دیدار و با تهدید و تطمیع، درخواست تکرار حرف‌های ضابطین را داشته است.

به جز این، زندانیان محبوس در بند زنان کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه در اعتراض به کیفیت پایین غذا از روز دوشنبه ۱۱ بهمن‌ماه از تحویل گرفتن سهمیه غذا خودداری کرده‌اند. در پی این رخداد سهیلا حجاب، علاوه بر ضرب و شتم به پرونده سازی جدید و سایر زندانیان به محرومیت از تماس و ملاقات تهدید شده‌اند.

به علاوه، منصور و محمود مردانی خراجی، نوکیشان مسیحی علیرغم گذشت بیش از دو ماه از زمان دستگیری کماکان در بازداشت و بی خبری به سر می برند. این شهروندان پیشتر در تاریخ ۱ دی ماه در یک کلیسای خانگی در فولادشهر اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

افزون بر این، غلامرضا طیبی و علی طیبی، شهروندان اهل بهبهان از زندان این شهر به زندان بندر ماهشهر تبعید شدند.

گفتنی است، محمد تقوی، زندانی سیاسی در زندان اوین، برای دومین هفته متوالی از حق ملاقات با خانواده اش محروم شده است. به گفته یک منبع مطلع «محمد تقوی زمانی که مادر سالخورده اش برای ملاقات با او آمده بود، فاصله بین اندرزگاه ۸ تا سالن ملاقات را به دلیل سرمای هوا و برفی که روی زمین نشسته بود با کفش طی کرده و به همین دلیل به دستور فردی به نام زمانی که معاون بند است و با هماهنگی با علی هاشمی، رئیس زندان از ملاقات محروم شده.»

از طرفی، محمد عینی فعال ترک (آذربایجانی) ساکن رشت، علیرغم گذشت نزدیک به یک ماه از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بی خبری به سر می‌برد.

در ضمن، صبا سفیدی شهروند بهائی و امیر آتش فراز، شهروند اهل بهبهان کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند.

در ماهی که گذشت، کیوان صمیمی سردبیر نشریه ایران فردا، روز شنبه ۲ بهمن ماه، از بازداشتگاه یکی از کلانتری‌های کرج به قرنطینه ندامتگاه مرکزی کرج منتقل و روز دوشنبه ۴ بهمن‌ماه به زندان اوین بازگردانده شد. وی روز سه‌شنبه ۵ بهمن‌ماه از زندان اوین به مکان نامعلومی منتقل شد و روز پنجشنبه ۷ بهمن، به قرنطینه زندان رجایی شهر کرج منتقل شد و نهایتا روز شنبه ۹ بهمن‌ماه به زندان سمنان تبعید شد. کیوان صمیمی، با توقف اجرای حکم، روز سه شنبه ۱۲ بهمن‌ماه، آزاد شد.

گفتنی است، عباس لسانی، فعال ترک (آذربایجانی)، روز دوشنبه ۴ بهمن ماه، جهت معاینه به پزشکی قانونی شهرستان اردبیل اعزام شد. اعزام آقای لسانی در پی ارائه نتایج آزمایشات و نظر پزشک مربوطه مبنی بر لزوم انجام فوری جراحی دیسک کمر وی صورت گرفته است. وی پیشتر در تاریخ ۱۳ آبان ماه، نیز به پزشکی قانونی شهرستان اردبیل اعزام شده بود.

در ضمن، زندانیان سنی‌ مذهب زندان رجایی‌ شهر کرج در سرمای زمستان در شرایط نامناسب و در بندی که فاقد سیستم گرمایشی است، نگهداری میشوند. زندانیان ساکن در این بند در روزهای جمعه و شنبه گذشته با اجتماع در افسرنگهبانی به این معضل اعتراض کردند که این اقدام آنها با توهین و تهدید ولی محمدی مدیر داخلی زندان و رئیس اندرزگاه چهار خاتمه یافت.

در ماهی که گذشت هرانا گزارشی از مشکلات زندانیان محبوس در زندان مراغه منتشر کرد.

یکی از خطرخیزترین کانون‌های شیوع ویروس کرونا زندان‌ها هستند. قشر زندانیان کمتر مورد توجه افکار عمومی و مسئولین قرار می گیرند.

از این قرار، سهیلا حجاب، زندانی سیاسی در بند زنان کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه به بیماری کرونا مبتلا شده است. علیرغم ابتلای خانم حجاب و ۱۳ زندانی دیگر به کرونا، بهداری زندان کرمانشاه به دلیل عدم حضور پزشک به حالت تعطیل درآمده است.

گفتنی است، ارکان پالانی جاف، زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر کرج که اخیرا با دوختن لب‌ها اقدام به اعتصاب کرده بود، به یکی از سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شد. این زندانی سنی مذهب که در اعتراض به مخالفت چندین باره با اعزام به مرخصی اعتصاب کرده، توسط ماموران زندان در سلول انفرادی مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

به علاوه، خدیجه مهدی پور زندانی سیاسی که دوران محکومیت ۲۰ ماهه خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در بند زنان زندان ایلام سپری می‌کند، روز پنجشنبه ۲۱ بهمن، توسط تعدادی از زندانیان متهم به جرائم خشن، مورد ضرب و شتم قرار گرفت. سازمان زندانها خبر این درگیری را تایید کرده است.

برخی زندانیان در دوران بازداشت و یا حبس خود در کنار مشکلات هر روزه زندان به ناچار برای شنیده شدن دادخواهی‌شان دست به اعتصاب غذا می‌زنند.

در بهمن ماه، انوشه آشوری در زندان اوین، سالار صدیق همدانی در زندان کامیاران، آرشام رضایی و علی موسی نژاد فرکوش در زندان رجایی شهر کرج، حمزه درویش در زندان لاکان رشت، یوسف مهراد در زندان اراک و ابراهیم صدیق همدانی در زندان مریوان در اعتصاب غذا به سر بردند.

همچنین، ابراهیم صدیق همدانی زندانی سیاسی در در زندان مریوان، علی موسی نژاد فرکوش و آرشام رضایی فعالین مدنی در زندان رجایی شهر کرج دست به اعتصاب دارو زدند.

حق درمان و رسیدگی پزشکی همواره از مهم‌ترین موارد نقض حقوق زندانیان در ایران به شمار می‌رود.

از این قرار، روزبه مشکین‌ خط، پیام شکیبا و توحید امیر امینی در زندان اوین، خدیجه مهدی پور در زندان ایلام، حمزه درویش در زندان لاکان رشت، منیره عربشاهی در زندان کچویی کرج و آرشام رضایی در زندان رجایی شهر کرج از دریافت خدمات درمانی محروم بودند.

با وجود خطرهای موجود، محرومیت زندانیان عقیدتی و سیاسی از اعزام به مرخصی به وفور گزارش شده است که از مهمترین آنها میتوان به علی موسی نژاد فرکوش، فرهاد میثمی، آرشام رضایی و ارکان پالانی جاف در زندان رجایی شهر کرج، حمزه درویش در زندان لاکان رشت، صبا کردافشاری در زندان قرچک ورامین، سعید افخم ابراهیمی و روزبه مشکین‌ خط در زندان اوین و منیره عربشاهی در زندان کچویی کرج اشاره کرد.

اقلیت های ملی و مذهبی

اتنیک ها در بهمن ماه نیز زیر فشار فزاینده بازداشت‌ها و احضارها بودند.

در این ماه، روزبه پیری در تبریز، آرش محمدی در مرز باشماق، یوسف امینی و سیامند خوارزم در اشنویه، محمد عینی در رشت، دانا و زانا احمدپور در بانه، هیمن رسول‌زاده و حسین قریشی در بوکان، مراد مامه‌رش، علی عمرپور و فریاد شیلان، یوسف عمرپور، ایوب حدیثی و رحمان خدمتگذار و رحیم علیزاده ، محمد قادرپور، رحمان قادری و ناصر بایزیدیدر در پیرانشهر، صهیب یاراحمدی در جوانرود، زمانه زیویه و مقداد (کاردوخ) حسن‌نژاد در سقز و ریبوار عبدالهی در سنندج بازداشت شدند.

همینطور، محمد عینی به اداره اطلاعات رشت، یحیی امیری به اداره اطلاعات قصرقند و عیسی مرادی به اداره اطلاعات سنندج احضار شدند.

لازم به ذکر است، سعید سلطانی و بابک کیومرثی فعالان ترک (آذربایجانی)، توسط شعبه ۱۱ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی به پرداخت ۲۴ میلیون تومان جزای نقدی بدل از ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

همینطور، اداره ثبت احوال تبریز برای یک کودک در این شهر به نام “آتاخان” پس از گذشت چهار سال، شناسنامه صادر کرد. از سوی دیگر این اداره از صدور شناسنامه برای یک کودک به نام «آلپ آرسلان»، خودداری کرده است..

اعمال فشار و تهدید اقلیت‌های مذهبی در این ماه نیز ادامه داشت.

در ماهی که سپری شد، پری کارگریان مروستی، دانیال بنی نژاد، شهروندان بهائی به همراه یک شهروند دیگر، توسط نیروهای امنیتی در منزل خانم کارگریان در مارلیک تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. نیروهای امنیتی ضمن تفتیش منزل پری کارگریان، برخی از لوازم شخصی از جمله موبایل، لوازم الکترونیک، تصاویر، کتب و آثار مربوط به آئین بهائی را ضبط کرده و با خود بردند.

همچنین، سکینه بهجتی، به شعبه ۱ واحد اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۳ تهران، رامین حسن پور و سعیده (کاترین) سجادپور، به شعبه ۱ واحد اجرای احکام کیفری دادسرای اوین، بهنام اخلاقی و بابک حسین‌زاده، به شعبه ۳ بازپرسی دادسرای اوین، نگار نصیری، شهروند بهائی به ستاد خبری اداره اطلاعات تبریز، علیرضا روشنائی زاده، حجت لطفی، محسن سعادتی زاده، مسعود نوعی، علیرضا ورک شا، محمد کائدگپ، محمدعلی ترابی و اسماعیل نریمان پور به سازمان اطلاعات سپاه دزفول، احمد (یوحنا) سرپرست، ایوب (فرزین) پوررضازاده و مرتضی حاجب مشهود کاری به شعبه دوم دادگاه انقلاب شهرستان رشت، بهنام اخلاقی، بابک حسین‌زاده، شهروز اسلام دوست، مهدی خطیبی، خلیل دهقان پور، حسین کدیور، کمال نعمانیان و محمد وفادار به شعبه ۳۴ دادگاه انقلاب تهران و محمد امین آسکانی به دادگاه ویژه روحانیت مشهد احضار شدند.

از طرفی، روز پنجشنبه ۲۸ بهمن ماه، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات احمد (یوحنا) سرپرست، ایوب (فرزین) پوررضازاده و مرتضی حاجب مشهود کاری، نوکیشان مسیحی در شعبه دوم دادگاه انقلاب رشت برگزار شد.

در ضمن، فرهام ثابت و فرزان معصومی، شهروندان بهائی ساکن شیراز روز یکشنبه ۳ بهمن‌ماه جهت تحمل حبس راهی زندان عادل آباد شیراز شدند.

همچنین، در جریان اعلام نتایج داوطلبان دوره بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی، کسری شعاعی، شهروند بهائی ساکن زاهدان در سایت اعلام نتایج با پیام “پس از مشخص شدن وضعیت صلاحیت عمومی، اعلام نتیجه خواهد شد”، مواجه شده است.

گفتنی است، همزمان با آغاز موج دیگری از فشارهای امنیتی و قضایی بر شهروندان بهائی در شهرهای مختلف کشور، دومین دوره کارگاه سه روزه طراحی پوستر در راستای نفرت پراکنی علیه پیروان آیین بهائی، پس از شیراز، اینبار در کرج برگزار شد. در این کارگاه که توسط دبیرخانه جشنواره تجسمی موسوم به “مقدس نما”، موسسه فرق و ادیان زاهدان موسوم به “مفاز” و همچنین دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شده، از طریق طراحی پوستر و در قالب یک تریبون یک طرفه، عقاید و باورهای مذهبی اعضای این جامعه دستمایه هجمه شده است

افزون بر این، جامعۀ جهانی بهائی نسبت به روند رو‌ به افزایش مصادرۀ اموال متعلق به بهائیان ایران که توسط «ستاد اجرایی فرمان امام» سازماندهی و هدایت می‌شود شدیدا ابراز نگرانی کرد. در ادامه افزایش روند مصادره اموال بهائیان در ایران، دادگاه انقلاب استان سمنان دستور مصادره املاک شش شهروند بهائی را به درخواست «ستاد اجرایی فرمان امام» صادر کرده است.

گفتنی است، جمعی از زندانیان پیشین مسیحی و اعضای خانواده آنها، به مناسبت روز جهانی آموزش طی بیانیه ای به نقض حق تحصیل مسیحیان در مدارس و دانشگاه ها اعتراض کردند. این شهروندان در بیانیه خود عنوان کرده اند که بر خلاف تعهدات بین‌المللی و قانون اساسی جمهوری اسلامی، بسیاری از شهروندان، صرفا به دلیل اعتقاد به مسیحیت از حق تحصیل محروم هستند.

قابل ذکر است، هشت تن از نوکیشان مسیحی ساکن دزفول پس از حضور در ستاد خبری اطلاعات این شهر برای ترک آیین خود تحت فشار قرار گرفتند. این شهروندان به همراه دو تن دیگر پیشتر طی یک تماس تلفنی به این نهاد امنیتی احضار شده بودند. به گفته یک منبع مطلع در ستاد خبری اطلاعات، کارشناسان مذهبی و یک معمم سعی داشتند به آنان اثبات کنند که فعالیت فرقه ای دارند و راه نادرستی را انتخاب کرده اند.

حقوق کودک

برای برخی از نوجوانان، هنگامی که رشد و بلوغ طبیعی آنها با وقایع ناراحت کننده ای همراه شود، ممکن است برای آنها بسیار سخت و تحمل ناپذیر باشد. احساسات بسیار قوی همراه با ترس، استرس، سردرگمی، عدم اطمینان، فشار برای موفقیت و همچنین بدست آوردن توانایی فکر کردن در مورد اتفاقات به روش جدید برتوانایی حل مسئله و نحوه تصمیم گیری نوجوانان تاثیر می گذارد، و گاهی این فشارها ذهن خام و بی تجربه ی کودک را به سمت خودکشی برای رهایی از موقعیت مذکور سوق می دهد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

در ماهی که گذشت، فرمانده انتظامی شهرستان نیشابور از قتل یک نوزاد ۶ ماهه توسط مادرش خبر داد و گفت که عامل قتل توسط پلیس بازداشت شده است.

همچنین، روز یکشنبه ۳ بهمن ماه، یک دختر نوجوان با ضربات چاقو توسط برادرش به قتل رسید. متهم دلیل این اقدام را انتشار تصاویر خواهرش در فضای مجازی عنوان کرده است.

گفتنی است، روز جمعه ۸ بهمن ماه، در پی برخورد یک خودروی سواری پژو با ۲ کودک کار در بلوار طالقانی شهر نورآباد، هر دو کودک جان خود را از دست دادند.

لازم به ذکر است، در پی آتش‌سوزی چادر یک خانواده کارگر فصلی «گوجه چین» در شهرستان دیر واقع در استان بوشهر، یک کودک خردسال جان خود را از دست داد

به جز این، سازمان خیریه جمعیت امام علی از مرگ یک کودک کار ۱۲ ساله بر اثر بیماری نارسایی کلیه خبر داد. دلیل بیماری این کودک که روشنک نام دارد، عفونت کلیه و ماحصل پنج سال تحمل سرما و کار سخت در خیابان است.

در ضمن، روز سه شنبه ۱۲ بهمن ماه، یک کودک ۴ ساله در آبادان بر اثر دود گرفتگی بیش از حد ناشی از فرسودگی و دیر رسیدن خودرو آتش نشانی و همچنین کمبود تخت آی سی یو تنفسی اطفال، دچار مرگ مغزی شد.

به علاوه، روز دوشنبه ۱۱ بهمن‌ماه، در پی تیراندازی بی ضابطه ماموران مرزبانی در مرز میلک از توابع شهرستان هیرمند، یک کودک ۱۰ ساله کشته شد.

همینطور، روز جمعه ۲۲ بهمن ماه، یک نوجوان ۱۶ ساله اهل دیواندره به نام روزبه مرادی، از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد.

همچنین، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران، از شناسایی و بازداشت اعضای یک گروه فروش نوزاد در فضای مجازی خبر داد. به گفته او، یک نوزاد ۱۵ روزه نیز از محل اختفای این افراد کشف شده است.

زنان

در ماهی که گذشت، روز شنبه ۱۶ بهمن‌ماه، یک دختر نوجوان ۱۷ ساله در اهواز، با انگیزه ناموسی توسط همسر و برادر همسرش به قتل رسید. در این رابطه ویدئویی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که در آن متهم سر بریده همسرش را در مقابل چشمان مردم در شهر می‌چرخاند.

همینطور، یک زن در تهران، با انگیزه ناموسی، به دلیل صدمات ناشی از ضربه به سر، توسط همسرش به قتل رسید. متهم به قتل دلیل این اقدام را ظن او نسبت به خیانت همسرش عنوان کرده است.

کارگران و اصناف

در ماهی که سپری شد ۹۱ کارگر در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار در اقصی نقاط کشور دچار حادثه شدند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

در بهمن ماه، عدم رعایت ایمنی کار ۵۵ کارگر را مصدوم و ۳۶ تن دیگر را به کام مرگ کشاند.

از اخبار مرتبط در این حوزه می توان به مرگ و مصدومیت ۲ تن از جمله یک کودک خردسال در شهرستان دیر، مرگ دو کودک کار در ممسنی، مرگ کودک کار ۱۲ ساله، مرگ و مصدومیت ۸ کارگر در تهران، لارستان، قم و کاشان، مصدومیت چهار کارگر در تبریز، مرگ و مصدومیت ۲ کارگر در هفت تپه، مرگ و مصدومیت ۳ کارگر در کاشان، فردیس و شهرک صنعتی نی ریز، مرگ ۲ کارگر در تهران، مرگ و مصدومیت ۱۴ کارگر در ساوه، اسلام آباد غرب، آبیک، گرگان، اراک و اندیمشک، مرگ و مصدومیت ۶ کارگر در مشهد و اصفهان، مرگ و مصدومیت ۷ کارگر از جمله یک پاکبان در زنجان، تبریز، اصفهان و شیراز، مرگ و مصدومیت سه کارگر و مصدومیت دو کارشناس اورژانس در ساوجبلاغ، تبریز و کرمان، مرگ و مصدومیت ۵ کارگر در خراسان رضوی، مرگ و مصدومیت سه کارگر در استان چهار محال و تهران و مرگ یک کارگر در ملایر اشاره کرد.

همینطور، جلسه بازپرسی عثمان اسماعیلی و محمود صالحی دو فعال کارگری اهل شهرستان سقز، روز چهارشنبه ۶ بهمن، در شعبه‌ی سوم دادسرای این شهرستان برگزار شده و این شهروندان در پایان با قرار وثیقه آزاد شدند.

همچنین، خبات شکیبا در سنندج و عالیه اقدام دوست در فومن توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

در ضمن، اقبال شبانی، فعال کارگری به اداره اطلاعات سنندج، ستار رضایی به دادگستری نجف‌آباد اصفهان و نسرین جوادی به واحد دادسرای عمومی و انقلاب تهران احضار شدند.

به علاوه، جلسه آخرین دفاع ستار رضایی، شهروند ساکن نجف‌آباد اصفهان، روز پنجشنبه ۱۴ بهمن ماه در شعبه‌‌ سوم دادگستری نجف‌‌آباد برگزار شد.

گفتنی است، روز چهارشنبه ۱۳ بهمن ماه، در پی برخورد نیروهای سد معبر شهرداری خرم آباد با دستفروشان، یک شهروند ۴۵ ساله دستفروش در میدان شقایق این شهر اقدام به خودسوزی کرده و به بیمارستان منتقل شد.

افزون بر این، حدود ۶۰ کارگر پیمانی تعمیرات واگن شرکت راه آهن آذربایجان، از عدم تبدیل وضعیت خود توسط این شرکت خبر دادند.

در این ماه، حدود ۷۰۰ تن از کارگران شرکت موتوژن تبریز از محل کار خود اخراج شدند. اخراج این کارگران در پی اعتصاب ۹ روزه آن ها در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان صورت گرفته است.

همینطور، کارگران کشت و صنعت نیشکر میان‌آب در شوش، کارگران شرکت قالب‌های صنعتی سایپا و شماری از کارگران شهرداری منطقه ۶ اهواز، کارگران پتروشیمی رازی در بندر امام خمینی، کارگران شرکت تراکتوری سازی تبریز و کارگران پروژه‌ای شرکت ماشین سازی اراک از ادامه فعالیت خود ممانعت کرده و دست به اعتصاب زدند.

به علاوه، ۲۷ تن از ۱۵۰ کارگر اخراجی کارخانه ایران‌ مایه تبریز که با طرح شکایت در اداره کار حکم اجرایی بازگشت بکار گرفتند، کماکان به کار گرفته نشده و اعلام کردند ۱۰ ماه گذشته را بدون حقوق و بیمه سپری کرده‌ اند.

اگر چه که کارگر و کار انجام شده توسط او، دارای منزلت و جایگاه بسیار بالایست، ولی متاسفانه این جایگاه مورد توجه مسئولین، کارگزاران و کارفرمایان قرار نمی گیرد و در بسیاری از مواقع، این قشر ضعیف جامعه موفق به اخذ معوقات مزدی و رسیدن به مطالبات حداقلی خود نمی شوند، و یا بدون دلایل موجه از کار اخراج و یا تعدیل می‌شوند. به همین خاطر در بسیاری از موارد برای تحقق خواسته های خود ایجاد تجمعات اعتراضی را برمی گزینند.

در بهمن ماه، دستکم ۲۷۶ تجمع اعتراضی برگزار شد که از مهمترین آنها میتوان به تجمع اعتراضی کارگران شهرداری یاسوج، مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد در تهران، اصفهان و خورستان، مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی در تبریز، رشت و مشهد، کارگران پتروشیمی های تندگویان تهران، رازی در بندر امام خمینی، مروارید عسلویه، رازی ماهشهر و ایلام، کارگران سد شفارود، کارگران کارخانه لاستیک بارز کرمان، کارگران کارخانه روغن خوراکی فریکو در سیرجان، کارگران قطار شهری اهواز، کارگران شاغل در بندر صادراتی مجیدیه و کارگران بازنشسته هفت تپه، کارگران تلمبه خانه گوره-جاسک و کارکنان شرکت کشت و صنعت میان آب شوش اشاره کرد.

افزون بر این، کارکنان سازمان‌ زندان‌ها در تهران، بازنشستگان مخابرات کشور در تهران، نیروهای شرکتی مخابرات استان اصفهان، دستیاران زنان زایمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، رزیدنت های شاغل در بیمارستان‌های “رسول اکرم” و فیروزگر در تهران و کارآموزان وکالت در شیراز، قزوین، اهواز، کرمان، تهران و یزد، معلمان بازنشسته در کلاچای، سقز و زیویه، پرستاران و کادر بهداشت و درمان در شهرهای یاسوج، اصفهان، تهران، ایلام، پلدختر، شیراز، مشهد و اسد آباد، رزیدنت‌ های دانشگاه علوم‌ پزشکی زنجان، کارمندان و پرسنل بیمارستان مهرگان مشهد، نیروهای اخراجی مخابرات خوزستان، کادر درمان تهران و کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران دست به تجمع اعتراضی زدند.

در این ماه معوقات مزدی متعدد بسان گذشته در جریان بود. از جمله اخبار در این حیطه میتوان به معوقات کارگران شهرداری های لوشان، کوت عبدالله، یاسوج، بوشهر، مهران و مسجد سلیمان، توحید، سی سخت و اروندکنار، کارگران پروژه سد و تونل کوهرنگ سه در منطقه بیرگان شهرستان کوهرنگ و کارگران شاغل در خطوط ابنیه فنی راه‌آهن نواحی یزد و آذربایجان، کارگران حراست و خطوط ابنیه فنی شاغل در خط ۵ مترو تهران، کارگران شرکت آبفای شهرستان مشگین شهر و کارگران واحد ترابری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، کارگران بازنشسته مجتمع نیشکر هفت تپه و کارگران احداث تلمبه‌خانه انتقال نفت گوره به جاسک اشاره کرد.

همینطور، کارگران خدماتی منطقه شش شهرداری اهواز در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل از جمع‌آوری زباله‌های شهرمنطقه محل خدمت خود، خودداری کرده‌اند.

همینطور، جمعی از معلمان حق التدریسی ایلام، از عدم رسیدگی به مطالبات چندین ساله خود خبر دادند.

همچنین، مربیان آموزشگاه‌های رانندگی می‌گویند، هزینه‌های خودرو و بیمه خود را به صورت خویش‌فرما پرداخت می‌کنند.

از سویی، جمعی از نیروهای بیمارستان شهدای باشت زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، از عدم دریافت ۵ ماه مطالبات حقوقی خود خبر دادند.

همچنین، به دنبال فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، معلمان و فرهنگیان شاغل در مدارس بیش از صد شهر در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در روزهای شنبه و یکشنبه ۹ و ۱۰ بهمن ماه دست به تحصن زده و از حضور در کلاس درس امتناع کردند.

همینطور، معلمان و فرهنگیان در روز دوشنبه ۱۱ بهمن ماه، دست به تجمعات اعتراضی زدند که در جریان این تجمع، محمدعلی زحمتکش، اصغر امیرزادگان و قهرمان کیانی در شیراز، احمد حیدری، احمدی و داودی در تهران، محسن حسنپور در کرج، شعبان محمدی و جبار دوستی در مریوان، به صورت جداگانه توسط ماموران انتظامی بازداشت شدند. از میان آنها محمدعلی زحمتکش، اصغر امیرزادگان، احمد حیدری، احمدی، داودی و قهرمان کیانی، ساعاتی بعد آزاد شدند.

به علاوه، شماری از پزشکان طرحی منطق محروم در شهرهای مختلف ایران دست به اعتصاب زده و نسبت به حقوق پایین خود اعتراض کردند.

در ضمن، شرکت مخابرات مسجد سلیمان با وجود ارائه حکم بازگشت به کار، از ورود نیروهای مخابرات به این شرکت ممانعت کرد.

همچنین، لطیف روزی‌خواه، معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان ساکن جلفا، روز پنجشنبه ۲۱ بهمن، جهت تحمل حبس راهی زندان این شهر شد. آقای روزی خواه پیشتر توسط دادگاه انقلاب جلفا به هفت ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

گفتنی است، روز یکشنبه ۱۰ بهمن ماه، شعبان محمدی، عضو انجمن صنفی معلمان کردستان-مریوان در مریوان و روز شنبه ۳۰ بهمن ماه، روح‌ الله مردانی، معلم و فعال صنفی فرهگیان در دلفان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

همینطور، جعفر ابراهیمی، معلم و عضو کانون صنفی معلمان تهران، توسط دادگاه انقلاب کرج به ۴ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

گفتنی است، مصطفی رنجبران، معلم ساکن شهرستان میناب، به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد. محمد حبیبی عضو و سخنگوی هیئت مدیره کانون صنفی معلمان تهران در صفحه شخصی خود با اعلام این خبر انگیزه این معلم را از خودکشی، مشکلات اقتصادی و معیشتی عنوان کرد.

به علاوه، عزیز قاسم زاده، فعال صنفی فرهنگیان گیلان با دریافت ابلاغیه ای به دادگاه کیفری ۲ شهرستان رودسر احضار شد. در این ابلاغیه از وی خواسته شده که در تاریخ ۲۱ اسفندماه جهت رسیدگی به اتهامات مطروحه به این دادگاه مراجعه کند.

بهداشت و محیط زیست

در این ماه، فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست از مصدومیت ۴ محیط بان در پی هجوم بیش از ۱۰۰ شکارچی غیر مجاز به مناطق حفاظت شده خبر داد. ۴ تن از متخلفین بازداشت شدند.

از سویی دیگر، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از ضرب و جرح مامور یگان حفاظت منابع طبیعی استان توسط متخلف محیط زیستی در جنگل قرق گرگان خبر داد.

از طرفی، رئیس اداره منابع طبیعی لنگرود از مصدومیت دو جنگلبان لنگرودی در درگیری با قاچاقچیان چوب در مناطق جنگلی اطاقور این شهرستان خبر داد. این دو جنگلبان از ناحیه سر و دست مجروح و متهمان دستگیر شدند.

حق بر محیط زیست و مبانی فلسفی آن، از قواعد حقوق بشر و حقوق طبیعی نشأت گرفته شده است. ابتدایی ترین حق طبیعی انسان در این کره خاکی، «حق حیات» است. اما طی دهه های اخیر به دلیل استفاده بی رویه از منابع طبیعی، عدم نظارت و توجه به مباحث زیست محیطی و الگوهای صحیح، محیط زیست طبیعی به شدت مورد صدمه واقع شده است. هرانا در این حوزه گزارشاتی از هفته اول، دوم، سوم و چهارم با هدف آگاهی سازی گردآوری کرده است.

خشونت نظامی و قضایی و امنیت شهروندان

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.

از این قرار، در ماهی که سپری شد، میلاد رستمی و عثمان بدری در مناطق مرزی نوسود، سعدی زینی در مناطق مرزی شهرستان بانه و فرشاد رستم‌نژاد در مرز شوشمی واقع در استان کرمانشاه در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی زخمی شدند.

به علاوه، روز دوشنبه ۱۱ بهمن‌ماه، در پی تیراندازی بی ضابطه ماموران مرزبانی در مرز میلک از توابع شهرستان هیرمند، یک کودک سوختبر۱۰ ساله کشته شد.

همینطور، روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن، در پی تیراندازی نیروهای دریابانی شهرستان سیریک واقع در استان هرمزگان، یک سوختبر به نام راشد ملاحی جان خود را از دست داد.

همچنین، روز جمعه یک بهمن‌ماه، یک شهروند در شهرستان بانه، در پی تیراندازی بی ضابطه نیروهای نظامی به شدت زخمی شد.

از طرفی، روز دوشنبه ۲۵ بهمن‌ماه، یک کولبر در پی سقوط از ارتفاعات مرزی شهرستان سردشت، جان خود را از دست داد.

از سویی دیگر، یک متهم در تهران از سوی شعبه ۱۱۴۸ دادگاه بعثت این استان به تحمل مجموعا ۱۴۸ ضربه شلاق در کنار مجازات حبس محکوم شد.

با وجود گذشت ۳۲ سال از جنگ ۸ ساله بین ایران و عراق، هنوز مین های به جا مانده از آن دوران، در مناطق مرزی غرب، جنوب غرب و شمال غرب ایران شامل استانهای آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه و خوزستان، جان شهروندان را تهدید می کنند.

از این قرار، یک تن از عشایر شهرستان دهلران در منطقه مرزی روستای حمزه بخش دشت عباس، دو کودک در شهرستان مهران و مناطق مرزی قصرشیرین بر اثر انفجار مین بر جای مانده از جنگ ایران و عراق دچار مصدومیت شدند.

در ضمن، روز یکشنبه ۳ بهمن ماه، یک شهروند در شهرستان ایلام، به دلیل مشکلات پیش آمده در پی صدور پایان کار واحد مسکونی خود، در مقابل ساختمان بنیاد مسکن استان ایلام اقدام به خودسوزی کرد. این شهروند دچار ۶۰ درصد سوختگی شده است.

در این ماه، علی اردستانی یکی از پرسنل نیروی انتظامی پاکدشت واقع در استان تهران، با شلیک اسلحه به سرش اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.خودکشی آقای اردستانی به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی صورت گرفته است.همچنین یک جوان ۲۰ ساله به نام هژیر احمدی با دلایل مشابهی روز پنجشنبه ۱۴ بهمن ماه در شهرک بهاران سنندج از طریق حلق آویز کردن خود، خودکشی کرد.

همینطور، یک متهم ۲۱ ساله در گرگان با دستور دادستان، برخلاف اصل حفظ کرامت انسانی توسط نیروی انتظامی در خیابان های این شهر گردانده شد.

گفتنی است، روز دوشنبه ۱۸ بهمن‌ماه، یک شهروند ترنس ۲۰ ساله ساکن مریوان به نام ریبوار ابراهیمی، از طریق خوردن قرص اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد. گفته میشود که این اقدام پس از مراجعه خانواده وی به یک روحانی اهل سنت و مخالفت او با عمل های بازتایید جنسیت صورت گرفته است.

۱– گزارشاتی که توجهات زیادی به خود جلب کرد

در این بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در بهمن ماه که با حساسیت و توجه بیشتری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی است که این توجه بیشتر، الزاماً به معنی شاخص بودن این دسته از گزارش‌ها به لحاظ حجم نقض حقوق بشر در ایران نیست.

از مهم‌ترین اخبار که در این ماه بازتاب بسیار گسترده‌ای در کشور داشت می توان به قتل یک دختر نوجوان در اهواز، با انگیزه ناموسی توسط همسر و برادر همسرش، محرومیت از مرخصی صبا کردافشاری، محکومیت نرگس محمدی به حبس، شلاق و محرومیت‌های اجتماعی، مرگ کودک ۱۲ ساله به دلیل نارسایی کلیه‌ها بر اثر کار در سرما، عدم رسیدگی به وضعیت راحله احمدی در زندان اوین، توقیف شدن پایگاه خبری رکنا، ضرب و شتم و تهدید سهیلا حجاب محبوس در بند زنان کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه، محکومیت توماج صالحی به حبس و جزای نقدی، خودکشی یک شهروند ترنس در مریوان در پی مخالفت با انجام عمل‌های بازتایید جنسیت، اعتصاب و تجمع معلمان و فرهنگیان شاغل در مدارس بیش از صد شهر اشاره کرد.

۲– گزارشاتی که علی‌رغم اهمیت با بی‌توجهی روبرو شدند

در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری، اساساً با کم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم‌توجهی‌های بعضاً غیر تعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.

از مهم‌ترین خبرها که در این ماه با بی توجهی رسانه ها و مردم روبرو شدند، خودکشی یک معلم در میناب به دلیل مشکلات معیشتی، خودسوزی یک شهروند مقابل ساختمان بنیاد مسکن استان ایلام و کشته شدن یک کودک سوختبر بر اثر تیراندازی ماموران اشاره کرد.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید