خانه  > slide, سایر گروهها  >  گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر فروردین ماه ۹۹

گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر فروردین ماه ۹۹

خبرگزاری هرانا – آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی فروردین ماه ۹۹ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب بی نقص وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

لازم به یادآوری است بخش آمار این تشکل به‌صورت سالانه گزارش مفصل‌‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.

خلاصه آنچه گذشت:

اخبار نقض حقوق بشر در فروردین ماه ۹۹ با قریب به ۵ مورد اعدام، محکومیت‌های متعدد، احضارها، نقض گسترده حقوق زندانیان، نقض پایدار آزادی بیان، تجمعات کارگران به خصوص در زمینه معوقات مزدی و موارد دیگری که در استان‌های مختلف رخ داد، همراه بود. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی گردآوری شده که صحت آن‌ها به احراز رسیده است.

اعدام

فروردین ماه با ۵  مورد اعدام همچنان بازگو کننده نقض حق حیات در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران است. از مهمترین رویدادها در این باره می‌توان به اجرای حکم مصطفی سلیمی در زندان سقز اشاره کرد.

همچنین در ۲۷ فروردین‌ماه، حکم اعدام یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام “قتل” به اعدام محکوم شده بود، در زندان همدان به اجرا درآمده است.

در ماهی که گذشت برای چهار متهم از بابت اتهام به “قتل” حکم اعدام صادر شد که از مهمترین آن‌ها میتوان به صدور حکم اعدام در ملاء عام، زندان و شلاق برای یک متهم در خراسان رضوی اشاره کرد.

در گزارشی دیگر نیز اعترافات یک متهم جدید در زندان اردبیل به ارتکاب قتل و سرقت مسلحانه، روشن کرد که دو سال پیش فردی بی‌گناه در خصوص همین پرونده اعدام شده است.

همینطور حکم اعدام یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام “قتل” به اعدام محکوم شده بود، در تاریخ ۱۹ اسفندماه ۹۸ در زندان زنجان به اجرا درآمده است.

لازم به ذکر است هرانا در خصوص حدود ۵۰ زندانی محکوم به اعدام در بند سه گانه ۱۱ زندان تبریز گزارشی را تهیه نموده است که در این گزارش لیستی از اسامی زندانیان محکوم به اعدام که عمدتا با اتهام “قتل” به اعدام محکوم شده و در این بند نگهداری می‎شوند، آمده است. هرانا در پی بررسی‌های تکمیلی جزییاتی از اعدام یک زندانی در این محل که تاکنون توسط منابع رسمی در خصوص آن اطلاع رسانی نشده است را احراز کرده است.

آزادی اندیشه و بیان

در فروردین ماه عبدالرشید ریگی از روحانیون اهل سنت، سعید احمدی، یک شهروند در سنندج، دو شهروند در ماکو و امیر چمنی فعال مدنی ساکن تبریز بازداشت شدند.

علیرغم گذشت بیش از ۵ ماه از بازداشت روح الله زم، خانواده وی کماکان در بی خبری از سرنوشت او به سر می‌برند. به گفته پدر روح الله زم، او از زمان بازداشت تاکنون تماسی با خانواده نداشته و درخواست کتبی خانواده جهت ملاقات با وی نیز بی نتیجه مانده است. در همین راستا سخنگوی قوه قضاییه گفت “رسیدگی به فاز دوم پرونده روح الله زم آغاز و کیفرخواست تعدادی از افراد مرتبط به دادگاه ارجاع شده است.”

در ماه سپری شده محکومیت‌های متعددی صورت گرفت که از مهمترین آن‌ها می توان به محکومیت امیرحسین میرخلیلی به ۱۳ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق، اسماعیل بهلولی به ۱۸ سال حبس، هاشم خواستار به ۱۶ سال حبس و ۲ سال تبعید به شهرستان نیکشهر و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، محمد نوری زاد به ۱۵ سال حبس و ۲ سال تبعید به ایذه و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، محمد حسین سپهری به ۶ سال حبس، فاطمه سپهری به ۳ سال و شش ماه حبس تعزیری، بابک دادبخش به ۲۵ سال حبس تعزیری، محمد داوری به ۸ سال و شش ماه حبس تعزیری، رشید ناصرزاده به ۶ سال حبس، کامران ساختمانگر به ۵ سال حبس تعزیری و همچنین ابوالفضل نژادفتح به ۶ سال حبس محکوم شدند.

به‌طور خاص طی دو ماه اخیر روند صدور احکام غیرمعمول در کنار احکام حبس برای فعالان سیاسی افزایش یافته است. شستن میت، رونویسی از قرآن، خدمت در بسیج، خواندن کتاب‌های کشته شدگان نظامی ایران در سوریه، مطالعه در مورد حجاب، تحقیق در مورد “جنایات” آمریکا تنها نمونه‌هایی از این احکام هستند که در کنار احکام حبس به‌عنوان مجازات تکمیلی اعلام شده‌اند.

در ۲۴ فروردین ماه، قاسم عطایی عظیمی به زندان بجنورد منتقل شد.

همچنین آرش گنجی، علی عزیزی، شهرام صفری ، شاپور احسانی راد و رحیم یوسف پور به دادگاه احضار شدند.

جلسه دادگاه فریبا عادلخواه برگزار شد و از سویی دیگر جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات احسان سرابی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۹۹ برگزار خواهد شد.

همچنین کسری تبریزی، شاعر، ترانه‌سرا و دانشجوی رشته ژنتیک در مقطع کارشناسی ارشد طی ابلاغیه‌ای به شعبه دوم دادگاه انقلاب زاهدان احضار شد. بر اساس این ابلاغیه که در تاریخ ۲۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ صادر شده است، وی باید در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ در شعبه دوم دادگاه انقلاب زاهدان به ریاست قاضی سیدجواد موسوی حاضر شود. آقای تبریزی همچنین بر اساس ابلاغیه‌ای دیگر باید در تاریخ ۱۹ فروردین‌ماه ۱۳۹۹ در شعبه ۱۰۶ دادگاه کیفری دو زاهدان به ریاست قاضی محمدرضا خداوردی حاضر شود.

در ماهی که سپری شد دستکم پنج شهروند نیز به صورت تلفنی به اداره اطلاعات شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان احضار شدند.

زندان

یکی از خطرخیزترین کانون‌های شیوع ویروس کرونا زندان‌ها هستند. قشر زندانیان کمتر مورد توجه افکار عمومی و مسئولین قرار می‌گیرند. پذیرش زندانی جدید بدون طی دوره قرنطینه و تاخیر در بررسی پرونده‌های زندانیان برای اعزام آنها به مرخصی علیرغم شیوع کرونا در کشور، موجبات اعتراض زندانیان کشور را فراهم آورده است. بسیاری از زندانیان مشمول اعزام به مرخصی بر اساس بخشنامه‌های اخیر قوه قضاییه، از احقاق این حق محروم مانده‌اند. حق درمان و رسیدگی پزشکی همواره از مهم‌ترین موارد نقض حقوق زندانیان در ایران به شمار می‌رود. در فروردین ماه دو زندانی مبتلا به ویروس کرونا در سلول‌های انفرادی زندان قرچک ورامین و یک زندانی در زندان تهران بزرگ جان خود را از دست دادند. همچنین ابتلا به این بیماری مرگ بار در زندان در سایه بی توجهی مسئولان، حسن جوادی و مهدی ربیعی را به کام مرگ کشاند.

دستکم ۷ زندانی از جمله شایان سعیدپور جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند.

متاسفانه یک زندانی بیمار در زندان قزلحصار یکشنبه ۳۱ فروردین، دست به خودکشی زد.

فاطمه خویشوند معروف به “سحر تبر” پس از مثبت بودن نتیجه آزمایش کرونا در پی وخامت حال جسمی، روز سه شنبه ۲۶ فروردین‌ماه از بخش قرنطینه زندان زنان شهرری به همراه چند تن دیگر از زندانیانی که وضعیت مشابه داشتند به بیمارستان خارج از زندان منتقل شد و نتایج آزمایشات مشخص کرد هر دو ریه وی درگیر شده است.

در فروردین‌ماه دانیال زین العابدین، یکی از متهمان پرونده جنجالی قتل صادق برمکی به صورت پرابهامی در زندان میاندوآب جان باخت. علیرغم اصرار مراجع قضایی مبنی بر نسبت دادن مرگ این متهم به خودکشی در زندان، فرضیه های متفاوتی از جمله قتل وی مطرح شده است.

متاسفانه در زندان‌های پر تراکم ایران موازین بهداشتی رعایت نمی‌شود و بسیاری از زندانیان چنان نگران شیوع کرونا بوده‌اند که یا اقدام به فرار کرده یا دست به شورش زده‌اند. در ماهی که سپری شد هرانا گزارشاتی در خصوص این ناآرامی‌ها از زندان های شیبان و سپیدار اهواز، عادل آباد شیراز، سقز، الوند همدان، مهاباد، تبریز، پارسیلون خرم‌آباد و الیگودرز را تهیه نموده است. در نخستین روز امسال حمید کشکولی، فرماندار الیگودرز گفته بود که “زندانیان الیگودرز در یک اقدام خودسرانه و غیرقانونی اقدام به اعتراض در داخل زندان کرده بودند که نشر این خبر به بیرون از زندان موجب نگرانی برخی شهروندان شده بود.” حدود ۸۰ تن از زندانیان محبوس در زندان سقز، پس از درگیری با نیروهای کادر زندان، از این زندان گریختند. در همین خصوص یک درگیری دیگر میان زندانیان و زندانبانان زندان پارسیلون خرم‌آباد رخ داد. مقام‌های محلی و قضایی تایید کردند که ۲۳ نفر از زندانیان از زندان پارسیلون خرم ‌آباد گریخته‌اند. شماری از زندانیان محبوس در زندان عادل آباد شیراز و زندان شیبان اهواز نیز دست به اعتراض زده و با نیروهای کادر زندان درگیر شدند. در پی اعتراضات اخیر در زندان‌های اهواز تعدادی از زندانیان با شلیک نیروهای امنیتی زخمی شده و جان خود را از دست داده‌اند. همچنین در جریان تجمع خانواده زندانیان زندان شیبان اهواز تعدادی از معترضان حاضر در تجمع با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی زخمی شده‌اند. هرانا موفق به احراز هویت ۴ تن از زندانیانی شده است که جان خود را از دست داده اند. محمد تامولى طرفى، رضا خرسانی، محمد سلامات و شاهین زهیری از کشته شدگان اعتراضات شیبان اهواز هستند.

بعلاوه شماری از زندانیان در زندان های الوند همدان و مهاباد دست به اعتراض زدند. بنا به برخی گزارش‌ها اعتراض در زندان همدان منجر به درگیری مسلحانه و فرار زندانیان شده است. باشگاه خبرنگاران جوان نیز از خفگی دو تن از زندانیان در دود حاصل از آتش سوزی و جان باختن آنان خبر داد. گزارش‌هایی از درگیری مسلحانه و مرگ یک زندانیان در زندان مهاباد نیز منتشر شده است.

در فروردین‌ماه هرانا گزارشی بسیار جامع در خصوص اتفاقات اخیر در زندان‌های کشور که همگی از شیوع ویروس مرگبار کرونا و سوء مدیریت این بحران توسط مسئولین زندان‌ها و مراجع مربوطه نشات گرفت، تحت عنوان ” بیم و هراس‌ها؛ گزارش جامع بحران کرونا در زندان‌های مختلف” منتشر کرد.

خدمات درمان برای زندانیان محبوس طبق روال همیشگی مورد توجه مسئولین قرار نمی‌گیرد، این امر یکی از مهمترین موارد حقوقی نقض شده یک زندانی است.

از این قرار سهیل عربی، محمد بنازاده امیرخیزی از دریافت خدمات درمانی محروم مانده‌اند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی زندانیان عقیدتی شدند.

علیرغم خطرهای موجود، محرومیت زندانیان عقیدتی و سیاسی از اعزام به مرخصی به وفور گزارش شده است که از مهمترین آن‌ها میتوان به امیر سلیمی اقدم در زندان اوین ، سهیل عربی در زندان تهران بزرگ و مخالفت با مرخصی جعفر عظیم زاده همزمان با تشکیل پرونده جدید وی در زندان اوین اشاره نمود.

سعید سنگر از حدود ۲۰ سال پیش در زندان ارومیه بسر می‌برد. در حالی که دوران محکومیت وی به اتمام رسیده و حدود یک سال و نیم، بیش از دوران محکومیت تحمل حبس کرده است، همچنان از آزادی او جلوگیری می‌شود و طی ماه اخیر از بابت پرونده‌ای که در دوران حبس برای وی گشوده شده است، به ۱۵ سال حبس تعزیری دیگر محکوم شد.

دادستانی با آزادی سعید شیرزاد، زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج علیرغم پایان یافتن دوره محکومیت شش ساله وی مخالفت کرد. در همین راستا با آزادی رحیم محمودی آذر، زندانی سیاسی در زندان ارومیه نیز مخالفت شد.

چهار شهروند اهل شهرستان بوکان نیز حدود ۱۳ ماه پیش بازداشت شده و همچنان بصورت بلاتکلیف در زندان این شهر به سر می‌برند.

همچنین ۳۱ تن از زندانیان اهل سنت در سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجایی شهر کرج در شرایط نامساعد در حال سپری کردن مدت محکومیت خود هستند. کمبود امکانات بهداشتی در زندان در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور موجب نگرانی این زندانیان شده است. برخی از این شهروندان که عموما محکومیت‌های طولانی مدت خود را در این زندان بصورت تبعیدی سپری می‌کنند، به بیماری‌های متفاوتی از جمله تنگی نفس، آرتروز، دیسک کمر و گردن مبتلا شده‌اند. موقعیت مکانی این سالن و رطوبت بسیار بالای بند، عموم زندانیان ساکن را درگیر بیماری‌های تنفسی کرده است. همچنین آب ناسالم زندان موجب بروز ناراحتی‌های کلیوی در برخی از آنان شده است.

برخی زندانیان در دوران بازداشت و یا حبس خود در کنار مشکلات هر روزه زندان به ناچار برای شنیده شدن دادخواهی‌شان دست به اعتصاب غذا می‌زنند. از مهمترین اعتصابات زندانیان در این ماه میتوان به ابراهیم صدیق همدانی و سالار صدیق همدانی در زندان ارومیه، یازده زندانی سیاسی در زندان ارومیه، دو زندانی در بند ۱۲ زندان تبریز و سهیل عربی در زندان تهران بزرگ اشاره کرد.

سهیل عربی در ۲۶ فروردین‌ماه از بند خارج شده و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه منتقل شد. وی در تاریخ ۳۱ فروردین مجددا به زندان برگردانده شد.

در ماهی که گذشت شاکر بهروزی و محمدراسق قزلباش، دو متهم سیاسی در زندان ارومیه به بند سیاسی این زندان منتقل شدند. همچنین امیر سلیمی اقدم به همراه ۵۱ تن از زندانیان سیاسی و امنیتی دیگر به اندرزگاه ۴ زندان اوین منتقل شدند. این انتقالات برخلاف اصل تفکیک جرائم صورت گرفته است. همینطور جواد حسینی نژاد بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان وکیل آباد مشهد بسر می‌برد.

فاطمه اسماء اسماعیل زاده زندانی سیاسی به دلیل عدم توانایی در تامین قرار وثیقه به زندان بیرجند منتقل شد. در همین راستا خانم سکینه پروانه نیز به دلیل عدم توانایی مالی در تامین قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی با وجود اتمام مراحل بازجویی، در بازداشت بسر می‌برد.

چهار زندانی سیاسی در زندان ارومیه به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شدند. انتقال این زندانیان سیاسی بیم طرح اتهامات جدید علیه آنها توسط این نهاد امنیتی را به وجود آورده است. همچنین امیر چمنی، فعال مدنی به بازداشتگاه اطلاعات سپاه تبریز منتقل شد. در همین راستا شماری از زندانیان محبوس در زندان شیبان اهواز در ارتباط با اعتراضات و درگیری‌های اخیر این زندان، به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شدند.

آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین بار دیگر از بابت پرونده‌ای که مجددا در دوران حبس علیه وی گشوده شده به دادگاه احضار شد. وی از حضور در جلسه دادگاه امتناع ورزید.

اقلیت های ملی و مذهبی

اتنیک ها در فروردین‌ماه نیز زیر فشار فزاینده بازداشت‌ها و احضارها بودند.

در این ماه سه شهروند در ارومیه و مریوان، پنج شهروند در شادگان، یک شهروند در سقز و چهار شهروند درخوزستان بازداشت شدند.

همچنین یک شهروند در سنندج به سه ماه و یک روز حبس تعزیری، محکوم شد.

اعمال فشار و تهدید اقلیت‌های مذهبی در این ماه نیز ادامه داشت.

از مهمترین خبرهای گزارش شده در این حوزه میتوان به تبعید حیدر تیموری از دراویش گنابادی، با دستبند و پابند پس از آزادی از زندان ایلام به شهرستان خاش اشاره نمود.

از این قرار بابک مرادی، درویش گنابادی نیز جهت اجرای حکم تبعید احضار شد.

حقوق کودک

در پی شیوع ویروس کرونا، مدارس سطح کشور شیوه آموزش از راه دور را برگزیدند. شیوه آموزش از طریق فضای مجازی خیلی سریع به تجربه‌ای ناموفق و تبعیضی مضاعف بدل شد و شکاف‌های نابرابری آموزشی را عمیق‌تر کرد. اگرچه در برخی مدارس دانش آموزان توانستند آموزش غیر حضوری را تجربه کنند اما براساس برآورد های آموزش و پرورش دستکم سی درصد دانش آموزان به اینترنت و تلفن همراه هوشمند، تبلت یا لب تاب دسترسی ندارند و در خانواده هایشان هم کسی این امکانات را ندارد و یا اینکه برای دسترسی به این حداقل‌ها باید خطرات متعددی را متقبل شوند. برای مثال دانش آموزان روستای دشتک مرودشت به دلیل نداشتن پوشش مناسب اینترنتی ناچارند در کنار خطرات طبیعی گردنه دشتک، خطر ترک منزل و ویروس کرونا را نیز برای استفاده حداقلی از اینترنت به جان بخرند.

همزمان با صدور قرار قبولی اعاده دادرسی، پرونده آرمان عبدالعالی، کودک_مجرم محکوم به اعدام، بار دیگر در شعبه ۵ دادگاه کیفری استان تهران مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. آقای عبدالعالی متهم است در سال ۹۲ در حالی که کمتر از ۱۸ سال داشته غزاله شکور را به قتل رسانده است.

در فروردین‌ماه امسال یک کودک ۱۲ ساله عشایر بر اثر انفجار یک مین بر جای مانده از جنگ ایران و عراق در مناطق مرزی استان خوزستان، و یک کودک چوپان ۱۲ ساله در نزدیکی پادگان فرجوانی اهواز در این استان، از ناحیه ی پا دچار قطع عضو شدند.

از سویی دیگر  ۶ نوجوان در شیراز مجموعا به ۴۶۸ ضربه شلاق، حبس و مجازات دیگر محکوم شدند.

در ماهی که گذشت یک کودک ۴ ساله ساوجی در بیمارستانی در شهر ساوه به دلیل تزریق اشتباه جان خود را از دست داد.

در سایه عدم اجرای حفاظ استاندارد و نصب علائم هشدار دهنده و تجهیزات ایمنی، یک کودک ۵ ساله در کانال آب در قهدریجان و یک کودک ۸ ساله در یک گودال پر از آب غرق شدند.

از مهمترین اخبار فروردین‌ماه در این حوزه میتوان به خودکشی یک دختر ۱۲ ساله در ایلام به علت فقر مالی اشاره کرد.

در ضمن معلم خاطی مدرسه رستم آباد رودبار استان گیلان که اسفند‌ماه سال ۹۷ با تنبیه بدنی و ضرب و شتم یک دانش آموز موجب نقص عضو او شده بود، به پرداخت دیه محکوم شد.

زنان

قرنطینه در دوران کرونا تقریبا در تمام دنیا خشونت‌های خانگی را افزایش داده‌ است. در ایران، به دلیل نبود قانونی جامع برای قربانیان خشونت خانگی و پنهان‌کاری درباره ارقام کلی قربانیان، موضوع اندکی پیچیده‌تر است.

مقامات سازمان بهزیستی کشور از افزایش همسر آزاری و کودک‌ آزاری و همچنین سه برابر شدن اختلافات خانوادگی طی دوران قرنطینه خانگی خبر دادند.

در فروردین‌ماه هرانا به مستنداتی دست یافته که خبر از وقوع آزار جنسی زنان سرپرست خانوار مراجعه‌کننده به بخش مشاوره امور زنان در شهرداری تهران می‌دهد. شهرداری تهران از حدود دو سال قبل به دلیل شکایت مشاوران شاغل در مرکز مشاوره امور زنان علیه برخی از کارمندان ارشد شهرداری و تشکیل پرونده برای آن‌ها در حراست این سازمان، در خصوص تجاوز و آزار جنسی نسبت به زنان سرپرست خانوار اقدام به اخراج شاکیان و حذف کلی مرکز مشاوران امور زنان کرده است. این مرکز که موظف به یافتن و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بود، از حدود شش سال قبل توسط شهرداری تهران تاسیس شد. از این تاریخ نه تنها به شکایت‌ها رسیدگی نشده، بلکه افراد مطلع نیز به بهانه‌های مختلف از کار اخراج شدند.

کارگران و اصناف

در ماهی که سپری شد ۴۵ کارگر ازجمله یک کودک کار، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار در اقصی نقاط کشور دچار حادثه شدند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

در فروردین ماه عدم رعایت ایمنی کار ۱۷ کارگر را مصدوم و ۲۸ تن دیگر را به کام مرگ کشاند.

از مهمترین این اخبار میتوان به مرگ یک کارگر و ابتلای کارگران دیگر به ویروس کرونا به دنبال عدم توزیع اقلام بهداشتی توسط شرکت مهرکام پارس، یکی از شرکت‌های زیر مجموعه ایران خودرو اشاره کرد.

لازم به ذکر است گزارشی تحت عنوان “مرگ ارزان دستکم ۴۵ معدنچی در سال ۹۸” از مرگ این کارگران در سراسر ایران خبر می‌دهد.

اگر چه که کارگر و کار انجام شده توسط او، دارای منزلت و جایگاه بسیار بالایست، ولی متاسفانه این جایگاه مورد توجه مسئولین، کارگزاران و کارفرمایان قرار نمی‌گیرد و در بسیاری از مواقع، این قشر ضعیف جامعه موفق به اخذ معوقات مزدی و رسیدن به مطالبات حداقلی خود نشده و یا بدون دلایل موجه از کار اخراج و یا تعدیل می‌شوند. به همین خاطر در بسیاری از موارد برای تحقق خواسته‌های خود برگزاری تجمعات اعتراضی را برمی‌گزینند.

در فروردین‌ماه دستکم ۱۸ تجمع اعتراضی برگزار شد که از مهمترین آن‌ها میتوان به تجمع کارکنان اخراج شده عوارضی‌ های استان قزوین، کارگران بازنشسته نی‌بر شاغل در مجتمع نیشکر هفت تپه و کارگران کنتورسازی ایران اشاره کرد.

افزون بر این رانندگان اتوبوس در کرمانشاه، کسبه بازار عراقی شهرستان آمل و کسبه مراکز تجاری و بازار اراک برای تحقق خواسته های خود دست به تجمعات اعتراضی زدند.

در این ماه معوقات مزدی متعدد بسان گذشته در جریان بود.

از جمله اخبار در این حیطه میتوان به معوقات مزدی کارگران شرکت آذر آب و هپکو اراک، کارگران شهرداری بروجرد، کارگران شهرداری لوشان و کارگران شهرداری تهران اشاره کرد.

همچنین پرستاران دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و اهواز و همینطور کادر درمانی استان ایلام معوقات مزدی پرداخت نشده دارند.

اخراج و یا تعدیل شدن یکی از دشوارترین تجربه‌های زندگی کاری هر فردی است. تعدیل نیرو حس عدم قدرت در زندگی، شک به توانایی‌های خود و انتقادات بی‌وقفه‌ی درونی را به همراه دارد.

در فروردین‌ماه بسان گذشته شاهد اخراج‌ها و تعدیلات متعددی بودیم که از مهمترین آنها میتوان به اخراج ۱۱ تن از کارکنان مجتمع پارس جم، تعدیل ۱۱۰۰ کارگر ۲ رستوران در تهران و تعدیل نیرو گسترده پرستاران در مراکز درمانی خصوصی تهران اشاره نمود.

در ماه سپری شده یک آرایشگاه مردانه به دلیل اصلاح موی سر زنان در دماوند پلمپ شد.

همچنین مالک یک فروشگاه زنجیره‌ای در بندرعباس به دلیل راه اندازی چالش حرکت ورزشی «پاباز» مجرم شناخته شد. رئیس دادگستری استان هرمزگان این اقدام را «هنجار شکنی و خلاف عرف و شئونات اخلاقی» خوانده است. مالک فروشگاه با راه اندازی این چالش به مشتریان شرکت کننده در آن ماسک و دستکش رایگان ارائه می‌داد.

بهداشت و محیط زیست

محیط بانان با توجه به اینکه در شبانه روز ۱۸ ساعت کار می‌کنند و فقط در ماه ۱۲ روز استراحت دارند نسبت به همه کارمندان کشور دو تا سه برابر کار میکنند اما به لحاظ دریافت حقوق و وضعیت معیشتی جزء اقشار کم درآمد جامعه هستند. این در حالی ست که این قشر از جامعه هر لحظه با خطر مرگ و مصدومیت در محدوده کاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

در همین رابطه در فروردین ماه، در پی درگیری با شکارچیان متخلف سه محیط بان در شوشتر و یک محیط بان در سیستان و بلوچستان مصدوم شدند. همچنین در پی حمله مسلحانه چهار فرد نقابدار به یک پاسگاه محیط بانی اداره حفاظت محیط زیست در شهرستان گتوند، یک محیط بان مصدوم شد.

خشونت نظامی و قضایی و امنیت شهروندان

 ۳ کولبر در مناطق مرزی ماکو، دو کولبر در مناطق مرزی چالدران و بانه و یک کولبر در ارتفاعات مرزی چالدران بر اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی کشته و زخمی شدند.

همچنین روز دوشنبه ۱۸ فروردین‌ماه، یک شهروند در شهرستان بم در اثر شلیک مستقیم نیروهای انتظامی جان خود را از دست داد.

همینطور دو سرباز هنگ مرزی در محدوده شهرستان سقز در اثر انفجار مین از نواحی دست و پا مجروح شدند.

ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است. در فروردین ماه ۱۱۱ شهروند در تهران، ۲۰ شهروند در سیرجان و ۱۵ شهروند دیگر در تهران در پی برگزاری مهمانی خصوصی بازداشت شدند.

۱– گزارشاتی که توجهات زیادی به خود جلب کرد

در این بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در فروردین ماه که با حساسیت و توجه بیشتری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی است که این توجه بیشتر، الزاماً به معنی شاخص بودن این دسته از گزارش‌ها به لحاظ جدیت یا حجم نقض حقوق بشر در ایران نیست.

از مهم‌ترین اخبار که در این ماه بازتاب بسیار گسترده‌ای در کشور داشت، به ابتلا به کرونای فاطمه خویشوند معروف به “سحر تبر” در زندان زنان شهر‌ری، خودکشی یک دختر ۱۲ ساله در ایلام به علت فقر مالی و همچنین گریختن ۸۰ تن از زندانیان محبوس در زندان سقز می‌توان اشاره کرد.

۲– گزارشاتی که علی‌رغم اهمیت با بی‌توجهی روبرو شدند

در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری، اساساً با کم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم‌توجهی‌های بعضاً غیر تعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.

از مهم‌ترین خبرها که در این ماه با بی توجهی رسانه‌ها و مردم روبرو شدند، میتوان به اجرای حکم اعدام مصطفی سلیمی در زندان سقز، صدور حکم اعدام در ملاء عام، زندان و شلاق برای یک متهم در خراسان رضوی، پذیرش زندانی جدید بدون طی دوره قرنطینه و تاخیر در بررسی پرونده‌های زندانیان برای اعزام آنها به مرخصی علیرغم شیوع کرونا در کشور و مرگ پر ابهام دانیال زین العابدینی در زندان میاندوآب اشاره کرد.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید