خانه  > slide, سایر گروهها  >  گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر در شهریور ماه ۹۶

گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر در شهریور ماه ۹۶

خبرگزاری هرانا – آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی شهریور ماه ۹۶ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه‌ شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

لازم به یادآوری است بخش آمار این تشکل به‌صورت سالانه گزارش مفصل‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.

 

خلاصه آنچه گذشت اخبار نقض حقوق بشر در شهریور ماه

اخبار نقض حقوق بشر در شهریور ماه ۹۶ با بیش از ۳۵ مورد اعدام, بازداشت های گسترده, سرکوب تجمعات مختلف, نقض گسترده حقوق زندانیان بخصوص زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج, اعتصابات غذای گسترده ی زندانیان در زندان ها, نقض پایدار آزادی بیان , تجمعات کارگری و اصناف بخصوص در زمینه معوقات مزدی, آلودگی های بسیار محیط زیست و موارد دیگری که در ادامه ذکر خواهد شد همراه بود.

در این راستا زید رعد الحسین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز در گزارش تازه خود، بار دیگر نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد. همچنین عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، در گزارش جدید خود از وضعیت حقوق بشر در ایران تاکید کرده که چالش‌های جدی حقوق بشری در ایران همچنان ادامه دارند.

این گزارش بر مبنای اطلاعاتی گردآوری شده که صحت آنها به احراز رسیده است.

 

اعدام

اعدام از جمله بارزترین موارد نقض حقوق بشر در ایران محسوب می شود. این ماه با بیش از ۳۵ مورد اعدام نسبت به ماه گذشته کاهش نسبی را در تعداد اعدام ها شاهد بودیم.

دلیل این امر می تواند این باشد که در ماه های گذشته عمده اعدام شدگان متهمان جرایم مواد مخدر بودند اما در این ماه با کاهش نسبی اعدام متهمان مواد مخدر بیشتر اعدام شدگان متهمان جرایمی چون قتل, محاربه, تجاوز و سرقت بودند.

اما شهریور ماه با  حداقل ۹ مورد اعدام در ملاءعام نسبت به ماه های پیش خشونت بیشتری را در جامعه ترویج داد. در این زمینه رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران: اعدام در ملاعام آسیب‌های اجتماعی و روانی دارد.

از جمله مهمترین اخبار اعدام در این ماه می توان ابلاغ حکم اعدام «محمدعلی طاهری» به وکیل‌مدافع‌اش اشاره کرد. اعلام این خبر در داخل و خارج از ایران واکنش های گسترده ای را به همراه داشت.

همچنین می توان به سرنوشت رازآلود سید جمال سید موسوی اشاره کرد که بعد از چندین روز بی خبری خانواده و نزدیکان وی سرانجام تایید اجرای حکم اعدام سیدجمال سیدموسوی، به اتهام محاربه در رجایی شهر کرج را شاهد بودیم.

از دیگر مهمترین موارد می توان به اعدام در ملاءعام قاتل آتنا اصلانی و صدور حکم اعدام متهم به قتل بنیتا کودکانی که قتل آنها در فضای مجازی و رسانه ای بازتاب گسترده ای داشت اشاره کرد.

همچنین ابلاغ حکم اعدام و زندان براى ۸ شهروند عرب اهل شوش و اعدام ۵ نفر در استان کرمان و ۴ زندانی در زندان رجایی شهر کرج  از جمله بارزترین نمونه های نقض حق حیات در این ماه بودند.

اما اعدام های سال ۶۷ در ایران همچنان فاحش ترین نقض حق حیات و حقوق بشر در ایران پس از انقلاب محسوب میشود که حاکمیت سعی در کتمان و  تخریب و از بین بردن آثار و شواهد آن است. در این راستا عفو بین الملل خواستار توقف فوری تخریب گور جمعی اعدام شدگان ۶۷ در اهواز شد. همچنین در خبرها گزارشی تصویری از قطعه ۴۱ بهشت زهرا مدفن منتقدان و مخالفان را شاهد بودیم.

  

آزادی اندیشه و بیان

 

نقض آزادی بیان و اندیشه شهروندان در این ماه با بازداشت های متعدد و احضار ها و فشار های وارده بر اقشار مختلف همراه بود. بازداشت خبرنگاران و کنترل فضای رسانه ای در این ماه ادامه داشت به نحوی به دنبال استعفای هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران، مقامات ایران را به «نقض حقوق بنیانی روزنامه‌نگاران» متهم کرد. همچنین درخواست رئیس بی‌بی‌سی برای پایان ‘آزار کارکنان بخش فارسی’ را در خبرها شاهد بودیم.

از جمله بازداشت ها در این ماه میتوان به بازداشت محمود بهشتی لنگرودیمختار اسدی، فعال صنفی, علی نجاتی عضو سندیکای نیشکر هفت تپه , سیاوش حاتم  فعال دانشجویی, امیر لباف از دراویش ساکن قم, محمدمیلاد زم , راحله راحمی‌پور , هفت فعال سیاسی در مشهد , بازداشت سارا رستمی در بانه, بازداشت یک طلبه اهلسنت در سرباز, سه شهروند کرد اھل روستای احمدآباد تکاب, بازداشت یک زوج نو مسیحی در تهران, بازداشت تعدادی از تجمع کنندگان مقابل زندان رجایی شهر کرج, بازداشت سه شهروند در کامیاران , بازداشت یک فعال مدنی در مهاباد , دستگیری ۳ مدیر تلگرامی در ایلام به اتهام توهین به مقدسات , دستگیری ۶ مدیر کانال های تلگرامی مربوط به دگرباشان جنسی در اردبیل,  بازداشت  متهمان حادثه قتل  دو کولبر اهل بانه, دستگیری ۹۵ نفر در طرح ‘مبارزه با شبیخون فرهنگی غرب در کرمان, بازداشت د‌و فعال مدنی در شهر دهگلان و …

همچنین هم زمان با اعلام حکم اعدام محمد علی طاهری بنیان گذار عرفان حلقه بازداشت های پر تعداد شاگردان وی را شاهد بودیم. در این راستا میتوان به بازداشت ۱۷ عضو عرفان حلقه در تهران و شهرری, ۳ تن از فعالان عرفان حلقه در تهران, ۳ تن در یک مورد و یک تن در موردی دیگر در  شیراز , و یکی دیگر از اعضای آن در تهران اشاره کرد.

احضار ها و اعمال فشار به عنواین مختلف در شهر های متفاوت اعمال شد. از جمله احضارهای مکرر غیرقانونی فرزانه جلالی فعال حقوق زنان به اداره اطلاعات, احضار و ممانعت از ادامه مسافرت شیخ دراویش گنابادی , احضار علی اکبر جوانفکر مشاور احمدی نژاد به اتهام توهین و اشاعه اکاذیب و …

همچنین این ماه با محکومیت حشمت الله طبرزدی به ۶ سال حبس و محمود معصومی و الهام رسولی به تحمل ۱۳ سال حبس و صدور حکم ۴ سال حبس و ۲ سال محرومیت از فعالیت در رسانه‌ها و احزاب برای مدیر کانال حامیان روحانی , تایید دو سال حبس برای یک نفر به جرم ‘همکاری با آمریکا و صدور کیفرخواست دادگاه انقلاب برای فعال ایرانی مقیم خارج همراه بود.

لازم به ذکر است سایت انتخاب نیز مجرم شناخته شد.

 

زندان

 

این ماه همچون گذشته مخاطارات پزشکی و ضرب و شتم زندانیان, محرومیت از ملاقات و مرخصی استعلاجی از جمله مواردی بود که زندانیان سیاسی و عقیدتی و بعضاً جرایم دیگر با آن مواجه بودند. در این زمینه میتوان به صحبت های پدر زینب جلالیان  در ارتباط با وضعیت فرزندش پس از تحمل ده سال زندان و محرومیتش از مرخصی استعلاجی و اجازه انتقال به بیمارستان اشاره کرد. همچنین فرزند کمال فروغی گفت: پدرم از یک‌سال پیش تاکنون نیاز به عمل چشم دارد.

وضعیت نامناسب محمد عزیزی، زندانی محبوس در زندان رجایی شهر کرج پس از مضروب شدن توسط کادر زندان و شکستن پای یک زندانی در سراوان توسط نگهبان زندان و گزارشی از وضعیت حسن رستگاری محکومیت های جدید، مشکلات پزشکی از جمله دیگر اخبار نقض حقوق زندانیان در زندان های ایران در این ماه بودند.

از دیگر مهمترین اخبار در این ماه میتوان به گزارشات مربوط به زندانیان سیاسی- عقیدتی رجایی شهر که تحت شدید ترین فشار های روحی و جسمی قرار گرفته اند اشاره کرد.

واکنش دادستان تهران به این اعتصابات همچنان بی توجهی و نقض حقوق این زندانیان بود. وی گفت: تسلیم اعتصاب غذای زندانیان نمی شویم. این زندانیان بعد از روزهای بسیار اعتصاب غذای خود را به روزه سیاسی تبدیل کردند.

زندانیانی که در ایران به عنواین مختلف اعتراض خود را به مسولان نشان می دهند بعد از آن محدودیت ها و اعمال فشار های بسیاری را متحمل می شوند. از آن جمله می توان به مخاطرات پزشکی در سایه انتقامجویی رئیس بهداری زندان اوین از آتنا دائمی , محرومیت محمد صابر ملک‌ رئیسی از تماس با خانواده به دلیل اعتصاب و نامه ی رضا اکبری منفرد در توضیح وضعیتش بعد از اعتصاب غذا اشاره کرد.

از دیگر اخبار اعتصابات در زندان های ایران می توان گزارشی از وضعیت بحرانی حمزه درویش اعتصاب ۵ زندانی مذهبی در زندان دیزل آباد کرمانشاه را نام برد.

در ارتباط با موضوع حصر رهبران جنبش سبز پس از آنکه رئیس دادگاه انقلاب تهران گفت محاکمه محصورین وقتی انجام میشود که خود را از زیر سایه رافت اسلامی خارج کنند؛ وزیر دادگستری گفت آماده پیگیری خواسته کروبی جهت برگزاری دادگاه علنی هستم.

در ادامه موضوع حصر در در جلسه شورای عالی امنیت ملی بررسی شد و در پی آن اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه ایران گفت در جلسه اخیر شورای عالی امنیت ملی قرار شد حصر باقی بماند.

 

اقلیت‌های دینی و اتنیک ها

 

احضار ها و بازداشت های متعدد در این ماه نیز به صورت گسترده ادامه داشت. احضار و بازداشت دهها شهروند عرب در استان خوزستان و احضار شهروندان اهوازی کماکان ادامه دارد. و بازداشت های متعددی که در بخش اندیشه و بیان نیز به مواردی از آنها اشاره شد از جمله موارد نقض حقوق اقلیت های دینی و اتنیک ها در این ماه بودند.

از مهمترین آنها می توان به بازداشت یک طلبه اهلسنت در سرباز,  یک زوج نو مسیحی در تهران, و امیر لباف از دراویش ساکن قم و بازداشت های گسترده اعضای عرفان حلقه از جمله مهمترین اخیار در ارتباط با اقلیت های دینی بود.

در این میان  جمعی از علمای اهل سنت در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه با نوشتن نامه‌ای به آیت الله خامنه ای نسبت به وضعیت ماموستا عبدالکریم آذرین ابراز نگرانی کردند و خواستار آزادی وی شدند.

این ماه در مناطق کرد نشین شاهد بازداشت سه شهروند کرد اھل روستای احمدآباد تکاب, بازداشت سه شهروند در کامیاران , بازداشت یک فعال مدنی در مهاباد , بازداشت د‌و فعال مدنی در شهر دهگلان بودیم.

در این ماه محرومیت پرشمار جوانان بهایی از ورود به دانشگاه ها همزمان با اعلام نتایج کنکور در نقاط مختلف کشور رخ داد که نمونه بارز نقض حق تحصیل برای شهروندان یک کشور است.

همچنین تفتیش پرتعداد منازل و بازداشت شهروندان بهایی در گیلان د‌ر این ماه به صورت گسترده بوقوع پیوست.

  

حقوق کودک

حقوق کودکان در ایران همواره با نقض گسترده روبروست به نحوی که بر اساس آمار رسمی روزانه ۲ کودک آزاری فقط در استان خراسان رضوی ثبت می شود.  معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران نیز گفت کودک‌آزاری بیشترین علت تماس با اورژانس اجتماعی است.

بر اساس آمار رسمی در داخی ایران ازدواج زودهنگام دختران رو به افزایش است. همچنین در گزارشی جداگانه افزایش ازدواج اجباری دختران خردسال در آذربایجان شرقی مورد بررسی قرار گرفت.

با توجه به داده‌های سازمان ثبت احوال کشور بیش از ۳۷ هزار ازدواج دختران زیر ۱۵ سال در سال را شاهد هستیم.

در این رابطه معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت اطلاع ندادن کودک آزاری جرم است و شخصی که کودک آزاری را اطلاع ندهد مجازات خواهد شد.

 اما در ارتباط با آزارهای جنسی و راهکار های آموزش کودکان به منظور جلوگیری از وقوع این نقض آشکار حقوق کودکان معاون وزیر بهداشت: محدودیت‌های فرهنگی برای آموزش روابط جنسی وجود دارد.

اما بسیاری از کودکانی که از مادرایرانی و پدر افغانستانی  به دلیل نداشتن اوراق هویت و شناسنامه از بسیاری از حقوق خود محرومند در این راستا صدور شناسنامه برای این کودکان در کمیسیون لوایح دولت تصویب شد.

در رابطه با حق تحصیل کودکان گزارشی از بی‌شناسنامه ماندن کودکان چابهاری به دلیل فقر را در اخبار شاهد بودیم.

اما کودکانی که زمانی بر سر کلاس درس به دلیل نبود امکانات کافی دچار سوختگی شده بودند همچنان محروم از درمان هستند. در این رابطه این ماه سرپرست تیم درمانی دانش آموزان شین آبادی گفت  تجهیزات لازم برای درمان دانش‌آموزان شین‌آبادی را نداریم و کمک‌های دولت متوقف شده‌است.

در زمینه سلامت کودکان طبق آمار رسمی سالانه ۳هزار کودک مبتلا به سرطان در کشور متولد می‌شود. همچنین یک نماینده مجلس از خطر ایدز که کودکان زباله گرد را تهدید می کند خبر داد.

از دیگر اخبار نقض حقوق کودکان می توان به بازداشت کودکان کار و اعتراض یک نماینده به آن اشاره کرد. همچنین در اخبار خودکشی هماهنگ دو دختر نوجوان در شهرستان ملکشاهی و پیدا شدن سه نوزاد رها شده در لنجان و بندرعباس را شاهد بودیم.

لازم به ذکر است کودک کاری که در حادثه کوره‌پزخانه وایقان مجروح شده بود، جان باخت

 

 زنان

 

حقوق زنان همواره در معرض نقض گسترده در سراسر جهان بوده است اما در کشوری چون ایران شاهد نقض قانونی حقوق نیمی از جامعه هستیم. سلحشوری  رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در این باره گفت وضع ایران در مساله شکاف جنسیتی از پاکستان و عربستان هم بدتر است.

از آشکار ترین موارد نقض حقوق زنان در ایران ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه ها برای تماشای رویدادهای ورزشی است که در این ماه با ممنوعیت ورود زنان برای ورود به ورزشگاه آزادی در مسابقه فوتبال بین تیم های ایران و سوریه واکنش های زیادی را در این باره شاهد بودیم. پروانه سلحشوری در این مورد نیز گفت: به ورزشگاه نمی روم زیرا مخالف حضور گزینشی زنان در ورزشگاه‌ها هستم.

در این باره ابتدا معاون وزارت ورزش برای ورود بانوان به استادیوم وعده داد که بخشی از آزادی برای زنان مسقف می‌شود؛ اما در ادامه رییس فدراسیون فوتبال اعلام کرد: حضور در ورزشگاه‌ها اولویت بانوان و جامعه نیست.

در این ارتباط خبر دیگری که واکنش های بسیاری در پی داشت ممنوعیت ورود برای زنان شورای شهر در افتتاحیه ورزشگاه امام رضا بود.

ورود زنان به ورزشگاه ها همواره از سوی حاکمیت و علما با مخالفت روبرو بوده است. این ماه در اخبار شاهد مخالفت صریح آیت الله علوی گرگانی در این رابطه بودیم. این در حالی یست که برای تماشای دیگر وقایع از جمله تماشای اعدام در ملاعام هیچ محدودیتی برای در کنار هم قرار گرفتن مردان و زنان و حتی کودکان وجود ندارد.

از دیگر مهمترین موارد نقض حقوق زنان در ایران تبعیض در مجازات مجرمان علیه زنان است. در این باره این ماه شاهد حکم های تبعیض آمیز زندان برای قتل و مجروح کردن همسر و فرزند، بی توجهی نسبت به تجاوز به تعدادی از دختران در پرورشگاهها و تنها دوسال کار در خانه سالمندان مجازات تجاوز به دختران بودیم.

از جمله دیگر اخبار در رابطه با زنان در این ماه می توان به قتل نوعروس ١۶ ساله به‌خاطر چت‌کردن در تلگرام, خودسوزی زن جوان بهمراه فرزندش بندر ترکمن اشاره کرد.

 

کارگران و اصناف

 این ماه با درخواست برای پرداخت معوقات کاگران در نقاط مختلف کشور با تنش های بسیاری همراه بود. کارگران معترض در چندین شرکت و کارخانه با برپایی تجمع و اعتصاب خواستار رسیدگی به مطالبات و پرداخت حقوق عقب افتاده خود شدند.

در مهمترین این رویداد ها شاهد تجمع چند روزه کارگران شرکت هپکو و آذرآب در اراک بودیم که با خشونت پلیس و حضور پلیس ضدشورش و گارد ویژه در مقابل آنها روبرو شد.

همچنین اخبار مربوط به بازداشت و اعتصاب غذای رضا شهابی، فعال سندیکایی زندانی در نقاط مختلف جهان و ایران واکنش های زیادی را به دنبال داشت.

از جمله ی این واکنش ها می توان به نامه پنج سندیکای فرانسه به مکرون برای حفظ جان وی , نامه کنگره اتحادیه های کارگری بریتانیا , بیانیه‌ی عفو بین‌الملل و  ۴ اتحادیه سندیکایی در سوئد, بیانیه ی سندیکای شرکت واحد و اعتراض رانندگان اتوبوس شرکت واحد, بیانیه کانون صنفی معلمان استان تهران, اهدا لوح و حمایت رکابزن مریوانی  اشاره کرد که حمایت خود را از رضا شهابی و مطالبات او اعلام کردند.

همچنین تجمع مسالمت آمیزی که در حمایت از رضا شهابی که برپا شده با برخورد و خشونت پلیس همراه شد.

از جمله مهمترین خبرها در این ماه می توان به اعتراضات در شهر بانه در ارتباط با قتل دو کولبر اهل بانه اشاره کرد. در ابتدا تجمع خانواده‌های کولبران متوفی بانه‌ای مقابل فرمانداری را شاهد بودیم که این تجمع در روز بعد با تجمع اعتراضی بازاریان بانه و تجمع مردم سنندج همراه شد اما این تجمع با خشونت پلیس و بازداشت دست کم ۱۰ تن از معترضان همراه شد.

گرچه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان با اشاره به تشکیل پرونده قضایی در حادثه فوت دو کولبر گفت که تحقیقات آغاز و متهمین بازداشت شدند اما به نظر می رسد که معترضان خواستار رسیدگی جدی تر به این موضوع هستند.

اما کارگران ساختمانی از مهمترین اقشار کارگری هستند که همواره با خطر نقص ایمنی در محیط کار مواجه هستند. این ماه با بیش از ۴۵ مورد مرگ و بیش از ۵۰ مورد مصدومیت کارگران همراه بود.

در رابطه سخنگوی کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت هر ماه ۵ کارگر ساختمانی جان خود را از دست می‌دهند.

طبق آمار رسمی ۸۰۰ کارگر ساختمانی در ۶ ماه اول سال ۹۵ در تهران جان خود را ازدست داده اند.

همچنین مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت که در چهار ماه نخست امسال  ۱۲۱ مورد فوت ناشی از حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده است.

شهریور ماه با صدور بخشنامه ی جنجالی آموزش و پرورش و بازداشت محمود بهشتی لنگرودی و اخراج استاد علوم سیاسی دانشگاه سمنان  برای فعالان صنف معلمان ماه پر تنشی بود.

یکی از شروط جدید آموزش و پرورش برای استخدام معلم؛ نداشتن لهجه است. بخشنامه ای که مولاوردی در رابطه با آن گفت: بخشنامه تبعیض آمیز آموزش و پرورش را پیگیری می کنم.

از دیگر مهمترین اخبار کارگری میتوان به قرار نگرفتن خانواده های آتش نشان جان باخته حادثه «پلاسکو» تحت پوشش بنیاد شهید و زنده در آتش سوختن کارگری توسط ماموران شهرداری سنندج , تهدید ۳۰۰ کارگر به فروش کلیه , اقدام به خودسوزی یک کارگر در گنبدکاووس  و لغو آیین‌نامه انظباطی چسب هل اشاره کرد.

لازم به ذکر است حال یک کارگر زن کوره‌پزخانه وایقان در تبریز که دچار سوختگی ۶۸ درصدی شده وخیم است. پیشتر نیز سوزان دختر ۱۵ ساله ای که در این حادثه دچار سوختگی ۷۳ درصدی شده بود، پس از هفت روز جان باخت.

  

بهداشت و محیط زیست

اخبار محیط زیست در این ماه با خشک شدن های تالاب ها, آلودگی های متفاوت و آتش سوزی همراه بود.

میزان آلودگی در استان های جنوبی از مرز هشدار گذشته است. به عنوان مثال گرد و غبار در اهواز بیش از ۸ برابر حد مجاز است.

همچنین آلودگی نفتی گسترده در سواحل بندر ماهشهر را شاهد بودیم. مدیرکل محیط زیست خوزستان: ۶۰‌درصد آلودگی هوای استان خوزستان ناشی از فلرهای نفتی است.

کم آبی و خشکسالی بحرانی ست که دامن تالاب های نقاط مختلف ایران را گرفته است.

تالاب‌های استان لرستان ازجمله تالاب‌های یازده‌گانه معروف پل‌دختر بر روی آهک‌های خردشده لنداسلاید سیمره قرار دارند که حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار سال پیش ایجادشده‌اند، تالاب‌های ۱۱ هزارساله‌ای که این روزها در معرض انقراض قرارگرفته‌اند.

همچنین در این ماه کم‌آبی بی‌سابقه در مازندران را شاهد بودیم. خشک شدن دریاچه الندان

خشکیدن تالاب سولقان چهارمحال وبختیاری و  تالاب بین‌المللی شادگان  و چغاخور و تنها تالاب دائمی استان قم از جمله اخبار تلخ محیط زیست در این ماه بودند.

از جمله اخباری که در این ماه مورد توجه قرار گرفت تلف شدن آهوان پناهگاه حیات وحش موته به دلیل نوشیدن از چشمه آغشته به سیانور بود. دلیل این آلودگی هنوز مشخص نیست.

لازم به ذکر است آتش‌سوزی به دلیل عدم اعزام نیروهای امدادی چندین هکتار از مراتع روانسر را از بین برد.

 

حقوق فرهنگی

از مهمترین اخبار در ارتباط با موضوعات فرهنگی در این ماه میتوان توقیف گذرنامه محمد رسول اف کارگردان ایرانی در فرودگاه تهران اشاره کرد. موضوعی که دلیل آن مشخص نیست و مامورین بدون هیچ توضیحی گذرنامه این کارگردان ایرانی را ضبط کردند

به نظر می رسد پس از لغو کنسرت‌های موسیقی در استان‌ها نوبت به تئاتر رسیده است. کارگردان نمایش «اگه بمیری» که قرار بود در تماشاخانه خصوصی «هامون» در شهر رشت اجرا شود اعلام کرد که اداره کل ارشاد استان گیلان با بستن راه های تعامل و گفتگو، مجوز اجرای این اثر را صادر نکرد.

از دیگر اخبار فرهنگی می توان به حمایت یک تئاتر از کارگران بیکار شده سه کارخانه و خطر نابودی تخت‌جمشید در پی فرونشست زمین اشاره کرد.

 

خشونت نظامی و قضایی علیه شهروندان

در شهریور ماه نیز خشونت های نظامی و قضایی در ایران همچنان ادامه داشت. از مهمترین اخبار در این ماه می توان به اجرای حکم قطع دست در قم و محکومیت دو سارق به قطع انگشتان دست بخاطر سرقت از مغازه کالباس فروشی اشاره کرد.

کولبران در این ماه نیز شاهد برخورد و تیراندازی های نیروی های نظامی ایران بودند. در این ماه حداقل ۶ کولبر زخمی و۵ نفر کشته شدند.

واقعه قتل دو کولبر در بانه این ماه با واکنش ها و اعتراضات بسیاری همراه بود. در ارتباط با موضوع حقوق کولبران برخی مسولین واکنش هایی داشتند و برخی واکنش ها نیز در جهت بهبود وضعیت کولبران صورت گرفت.. به گفته‌ی فرماندار «بانه»، تمام سرپرست‌های خانواده که در شعاع ۱۵ کیلومتری روستا ساکن هستند مشمول برخورداری از دسته چک کولبری می‌شوند و ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان سرپرست‌های این خانوار از حقوق قانونی برخوردار خواهند بود.

در ارتباط با حکم شلاق در این ماه بالغ بر ۱۳۰۰ ضربه حکم شلاق صادر شد.

از دیگر حقوق نقض شده شهروندان میتوان به دستگیری ۵۰ نفر در سیرجان  و ورامین  اشاره کرد.

همچنین انفجار مین به زخمی شدن ۲ شهروند منتهی شد.

لازم به ذکر است که بهمن طاهرخانی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس عنوان کرد گرداندن متهمان در ملاعام موجب از بین رفتن قباحت ناهنجاری‌ها می‌شود.

 

۱گزارشاتی که توجهات زیادی به خود جلب کرد

در این بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در مرداد ماه که با حساسیت و توجه بیش‌تری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی ست که این توجه بیش‌تر، الزاماً به معنی شاخص بودن این دسته از گزارش‌های به لحاظ حجم نقض حقوق بشر نیست.

در این ماه اخبار مربوط به اعتصاب غذای رضا شهابی از جمله اخباری بود که توجه زیادی را به خود جلب کرد. همچنین خبر اعتراضات کارگران کارخانه های هپکو و آذرآب واکنش های بسیاری را در نقاط مختلف ایران و جهان به همراه داشت.

اخبار مربوط به محکومیت محمد علی طاهری به اعدام نیز واکنش های داخلی و خارجی زیادی را به دنبال داشت.

همچنین اخبار مربوط به درگیری های مردم معترض به قتل دو کولبر بانه ای نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت.

 

۲گزارشاتی که علیرغم اهمیت با بی توجهی روبرو شدند

در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری اساساً باکم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند؛ روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم‌توجهی‌های بعضاً غیر تعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.

ابلاغ حکم اعدام و زندان براى ۸ شهروند عرب اهل شوش و اعدام ۵ نفر در استان کرمان و ۴ زندانی در زندان رجایی شهر کرج  و تایید اجرای حکم اعدام سیدجمال سیدموسوی با توجه کمتری از سوی مخاطبان مواجه شد.

همچنین محرومیت ده ها شهروند بهایی از ادامه تحصیل و محدودیت ها برای دهها زندانی سیاسی در رجایی شهرکرج از اخبار بسیار مهمی بودند که ظرفیت توجهی بیشتری از سوی افکار عمومی را داشتند.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید