خانه  > slide  >  گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر در مهرماه ۹۶

گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر در مهرماه ۹۶

خبرگزاری هرانا – آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی مهر ماه ۹۶ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه‌ شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

لازم به یادآوری است بخش آمار این تشکل به‌صورت سالانه گزارش مفصل‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.

خلاصه آنچه گذشت: اخبار نقض حقوق بشر در مهر ماه

اخبار نقض حقوق بشر در مهرماه ۹۶ با کمتر از ۱۰ مورد اعدام، بازداشت های گسترده، تجمعات مختلف، نقض گسترده حقوق زندانیان، شکنجه، محرومیت های پزشکی و اعتصابات غذای زندانیان در زندان ها، نقض پایدار آزادی بیان، تجمعات کارگری و اصناف بخصوص در زمینه معوقات مزدی و موارد دیگری که در ادامه ذکر خواهد شد همراه بود.

این گزارش بر مبنای اطلاعاتی گردآوری شده که صحت آنها به احراز رسیده است.

  اعدام 

عزم جهانی برای دفاع از حق حیات انسانها از سوی نهاد های مختلف در همه ی روزها و ساعات پیش میرود اما ۱۸ مهر ماه امسال با روز جهانی مبارزه علیه حکم اعدام مصادف بود. در این روز تمامی نهاد و ارگان ها و افرادی که در این زمینه تلاش میکنند همصدا علیه مبارزه علیه حکم اعدام فریاد زدند.

در این باره آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با درخواست برای پایان یافتن مجازات اعدام گفت، این حکم هیچ جایگاهی در قرن بیست و یکم ندارد و از کشورهای عضوی که همچنان مجازات اعدام را اجرا می‌کنند خواست تا به ۱۷۰ کشور دیگری که این عمل متوقف و یا ملغی کرده‌اند، بپیوندند.

اما ایران که پیشتاز آمار اعدام در جهان است همچنان به روند اعمال خشونت و گرفتن حق حیات از مجرمین اصرار می ورزد. در این زمینه مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر گزارش سالانه ی اعدام در یک سال گذشته را منتشر کرد که شرح مختصری از آن در ذیل می آید؛

در بازه زمانی۱۰ اکتبر ۲۰۱۶ تا ابتدای اکتبر ۲۰۱۷، حداقل ۵۰۸ نفر در نقاط مختلف ایران به شیوه حلق آویز اعدام شدند است.: در این مدت تعداد ۳۸۱ گزارش از سوی نهاد آمار و نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در رابطه با اعدام به ثبت رسیده است که شامل محکومیت حداقل ۲۲۳ نفر به اعدام و اجرای حکم اعدام حداقل ۴۹۳ نفر است که از این تعداد ۳۲ نفر در ملاء عام اعدام شدند.

 از میان قربانیانی که هویتشان احراز شده، جنسیت ۵ تن از اعدام شدگان زن بوده و همینطور سن ۵ تن از اعدام شدگان در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال بوده است.

 بر اساس این گزارش ۵۷٪ اعدام شدگان به اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر در ایران اعدام شدند، ۳۶٪ به اتهام قتل، ۴٪ به اتهام تجاوز به عنف، ۲٪ به اتهامات سیاسی یا امنیتی و ۱% سایر موارد را در بر میگیرد.

اما به دلیل مصادف بودن مهرماه با ماه محرم آمار اعدام های صورت گرفته در این ماه بسیار خوشحال کننده بود و کاهش چشمگیری را در اجرای حکم اعدام شاهد بودیم. مهر ماه با کمتر از ۱۰ مورد اعدام یکی از کم تعداد ترین آمار های اعدام در یک سال گذشته را با خود بهمراه داشت.

در همین ماه شاهد زمینه سازی اجرای حکم اعدام قاتل دختر افغانستانی به نام ستایش قریشی بودیم. امیر حسین که در زمان وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشت قرار بود ۲۷ مهر ماه اعدام شود اما با پیگیری ها و تلاش های نهاد های حقوق بشری اجرای حکم این کودک مجرم به تعویق افتاد.

در این زمینه کمیسیون سازمان ملل نیز خواستار توقف حکم اعدام متهم به قتل ستایش قریشی شد

همچنین در این ماه غلامحسین صادقی قهاره از قضات پیشین دادگستری به اعدام نادرست ۵ هزار تن از متهمان جرایم مواد مخدر در سالهای اولیه پس از انقلاب اشاره کرد.

از دیگر مهترین اخبار در زمینه اعدام میتوان به محکومیت شش متهم به سرقت به اعدام در ملاعام اشاره کرد.

  آزادی اندیشه و بیان 

 مهر ماه همچون ماه های گذشته توام بود با بازداشت های گسترده، احضار و اعمال محدودیت و محکومیت های بسیار که مواردی از آنها در ذیل عنوان خواهد شد.

از مهمترین خبرها در زمینه آزادی بیان و اندیشه می توان به ممنوعیت حضور خاتمی در مراسم‌های عمومی به مدت ۳ ماه اشاره کرد که در پی این خبر شاهد بودیم که با حضور نیروهای امنیتی مقابل منزل، اجازه خروج به سید محمد خاتمی داده نشد.

البته اعمال محدودیت ها برای سید محمد خاتمی از چندی پیش شروع شده بود به نحوی که قبل از اعلام رسمی ممنوعیت حضور وی در مراسمات عمومی شاهد جلوگیری از توزیع کتاب خاتمی در دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز بودیم.

اما محدودیت ها و اعمال فشار بر روی طیف اصلاح طلب در این ماه با محکومیت ۶ چهره اصلاح‌طلب به یک‌ تا دو سال حبس تعزیری نشان از اعلان رسمی حزب حاکم بر انزوای بیشتر جریان اصلاح طلب دارد.

همچنین در اخبار شاهد بودیم که فائزه‌هاشمی از ممنوع الخروجی ۵ تن از اعضای خانواده رفسنجانی خبر داد.

اوج گرفتن مقابله با افکار غیر همسو در این ماه که همزمان با ماه محرم نیز بود تا آنجا پیش رفت که پلیس از هیئت های عزاداری تعهد گرفت که به  ترویج افکار غیرهمسو با نظام و طرح مباحث سیاسی علیه حکومت نپردازند.

در این ماه که شاهد برگزاری همه پرسی استقلال در منطقه اقلیم کردستان عراق بودیم در نقاط غربی کشور بخصوص در کردستان شاهد بازداشت های بسیار گسترده بودیم که در یکی از اخبار به احراز هویت ۵۲ تن  پرداختیم.

از دیگر مهمترین بازداشت ها در این ماه میتوان به بازداشت پرشمار هواداران آیت الله بروجردی در یک مراسم ختم، دستگیری مرتبطین با گروه فکری “نشاط زندگی” ، بازداشت بختیار خوشنام، بازداشت صدیقه وسمقی عضو اسبق شورای شهر تهران هنگام بازگشت به کشور و بازداشت یک دانشجو در خوابگاه دانشجویی در سنندج میتوان اشاره کرد.

از جمله دیگر مصادیق نقض آزادی بیان میتوان به مجرم شناخته شدن خبرگزاری “پانا”، توقیف روزنامه “مستقل” ، حکم قطعی حبس و جریمه نقدی برای سه نویسنده و فعال مدنی شهر گرگان، توقیف بیش از ۴۰۰ کتاب عرفان حلقه و بهاییان در تهران ،  بسته شدن سایت تاینی موویز و دستگیر عوامل آن،درخواست مجدد برای فیلتر «ویز»،محرومیت از تحصیل مهدیه گلرو، محرومیت مربی لیگ برتری به دلیل حضور در دیسکو، ممانعت از خروج عیسی سحرخیز از کشور، تایید حکم پنج سال زندان دیگر برای محمود بهشتی لنگرودی و محکومیت مجدد سروش فرهادیان به یک سال حبس اشاره کرد.

 زندان 

مهر ماه نیز برای زندانیان توام با محدودیت و اعمال فشار های غیر انسانی همراه بود. عدم رسیدگی پزشکی یکی مهترین مخاطرات و چالش های زندانیان در زندان های ایران است. از مهمترین اخبار در مورد زندانیان میتوان به گزارشی از محرومیت های پزشکی و تغذیه برای زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر اشاره کرد.

 وضعیت رسیدگی پزشکی به زندانیان سالن ۱۰ این زندان بغرنج ارزیابی می شود. بصورت کلی زندانیانی که دهها روز در اعتصاب غذا بسر برده بودند پس از پایان این اعتصابها مورد رسیدگی پزشکی لازم قرار نگرفتند اکثر با مشکلات پزشکی مشابهی مانند اختلالات دستگاه گوارشی و ضعف جسمی در بند به سر می برند.

از دیگر اخبار در زمینه عدم رسیدگی پزشکی می توان از انتقال رضا شهابی به بیمارستان و بازگرداندن او علیرغم دستور پزشک وتداوم مانع تراشی مسئولان زندان در اعزام رضا شهابی به بیمارستان نام برد.

همچنین میتوان به بازگرداندن آتنا دائمی از اتاق عمل به دلیل خودداری از بستن دستبند و پابند اشاره کرد. گرچه با با تاخیری طولانی سرانجام آتنا دائمی مورد عمل جراحی قرار گرفت.

حال  محمدعلی شمشیرزن در زندان بندرعباس نیز رو به وخامت گذاشته است و این امر با بی توجهی مسولان همراه است.

همینطور ناتوانی فیزیکی نزار زکا برای تغذیه و فقدان رسیدگی پزشکی وضعیت بحرانی را برای این زندانی رقم زده است. پس از گذشت دو ماه از تجویز پزشک برای انتقال به بیمارستان و افزایش خونریزی و وخامت حال این زندانی هنوز شخصی به نام حاج مرادی که او را معاون دادستان می‌نامند از انتقال نزار به بیمارستان و درمانش مخالفت می‌کند.

همیچنین در زندان زاهدان مسولین زندانی را به دلیل فقر مالی و عاجز بودن از پرداخت هزینه های درمان مورد اذیت و آزار قرار دادند.

از دیگر اخبار زندان های ایران در مهرماه ۹۶ میتوان از رفتار غیرانسانی و شکنجه جسمی و روحی زندانیان در اردبیل و زاهدان نام برد.

در اخبار این ماه مسولین زندان اردبیل دست کم دو باز به زندانیانی را به میله پرچم زنجیر کردند که یک مورد برای یک شبانه روز به طول انجامید و مورد دیگر زندانی را که به نداشتن جای خواب اعتراض کرده بود مضروب کردند و سپس او را برای ساعتها در هوای سرد به میله پرچم در حیاط زندان زنجیر کردند. این رویه غیرانسانی در زندان اردبیل مسبوق به سابقه است.

همچنین در روند نقل و انتقالات زندانیان شاهد انتقال یک زندانی شکنجه شده از بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان به زندان این شهر بودیم.

 شکنجه های اعمال شده علیه این زندانی در حدی بود که توان راه رفتن را از او سلب کرده است. علاوه بر ضرب و شتم از شکنجه متداول آن بازداشتگاه معروف به “تخت معجره” علیه این زندانی استفاده شده است.

همچنین برخورد فراقانونی مسئولین با زندانی سیاسی معترض در زندان زاهدان را شاهد بودیم.

از دیگر مهمترین اخبار زندانیان می توان از اعتراض زندانیان سنی مذهب زندان زاهدان نسبت به توهین به مقدسات اهل سنت و جلوگیری از حضور سهیل عربی در دادسرا و ایراد اتهامات جدید برای علی مزرعه و تبعید آرش صادقی به زندان رجایی شهر کرج نام برد.

 اقلیت‌های دینی و اتنیک ها 

این ماه با احضار ها و بازداشت ها و تبعیض ها و محرومیت های متعدد به صورت گسترده برای اقلیت های دینی و اتنیک ها همراه بود.

از مهترین موارد در رابطه با حقوق اتنیک ها می توان به بازداشت گسترده شهروندان کرد در مناطق کردنشین بعد از اعلام همه‌پرسی انجام شده در کردستان عراق اشاره کرد.

از میان خیل گسترده ی بازداشت ها و احضار ها هرانا هویت ۵۲ تن از بازداشت شدگان را در شهرهای سردشت، سقز، بانه، سنندج، بوکان، دیواندره، مهاباد، مریوان، سروآباد، ماکو، ایلام، کامیاران و قوچان احراز کرد.

بازداشت ها و محدودیت های فراوان برای اقلیت های دینی همچون گذشته ادامه داشت اما برای مقابله و بر علیه اقلیت های مذهبی کشور شاهد برگزاری کلاس هایی بودیم که معادل ۴ واحد درسی برای گذراندن دورهایی علیه گروههای دینی از جمله مسیحیّت، زرتشت و بهائیّت است.

از مهترین خبرها که در این ماه بازتاب بسیار گسترده ای در کشور داشت ابلاغ حکم تعلیق موقت عضو زرتشتی شورای شهر یزد از سوی شورای نگهبان بود.

این امر با مخالفت های بسیاری در سطوح بالای حاکمیت از جمله رییس مجلس ایران و نمایندگان مجلس همراه بود. در این زمینه علی مطهری نماینده مردم تهران گفت حکم توقف فعالیت عضو زرتشتی شورای‌شهر یزد خلاف قانون است.

از دیگر مصادیق اعمال تبعیض بر شهروندان اقلیت مذهبی میتوان به جلوگیری  از ثبت نام فرزند کشیش زندانی در مدرسه اشاره کرد.

همچنین شاهد بازداشت و احضار تعدادی از “نوکیشان مسیحی” در دزفول بودیم. لازم به ذکر است از وضعیت زوج “نوکیش مسیحی” بازداشتی در تهران نیز همچنان اطلاعی در دست نیست.

اعمال فشار بر دراویش با شدت بیشتری پیش می رود. در این زمینه تبدیل مجازات تبعید محمدعلی شمشیرزن به حبس ابد نمونه ای از نقض حقوق این شهروندان است.

نقض حقوق شهروندان بهایی نیز با بازداشت ها و محکومیت های بسیار ادامه داشت. صدور حکم ۲۵ سال زندان برای ۵ شهروند بهایی در تهران و بازداشت یک شهروند بهایی در رشت و بازداشت بهنام روحانی، خواننده بهایی  و مواجه شدن با اتهام های متعدد به بهانه خواندن آهنگ‌های مذهبی در اروپا از جمله مهترین نقض حقوق این شهروندان است.

فشارها بر جامعه اهل سنت نیز همچون گذشته ادامه داشت از مهترین آنها میتوان به اجرای حکم تبعید ماموستا عبدی اشاره کرد.

 حقوق کودک 

نقض حقوق کودکان در جامعه ای که قوانین حدود کودک آزاری را به صراحت تعیین نکرده و کودکان از حقوق قانونی مشخص و شفافی برخوردار نیستند امری قابل تصور ست. طبق آمار های رسمی ۸۶ درصد کودک آزاری‌ها توسط والدین انجام شده‌است و قانون طرح مشخصی برای جلوگیری از این آمار تکان دهنده تعیین نکرده است.

در این میان کودکان کار وضعیت بغرنج تری دارند. طبق آمارهای رسمی نود درصد کودکان کار مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند و قانون گذاران طرح جامعی برای حمایت از این کودکان در دستور کار ندارند.

در حالی که آزار جنسی از مهمترین موارد نقض کودک است؛ ناکارآمدی قانون در حمایت از حقوق کودک آنجا که یک متهم به تجاوز به کودک با قسم خوردن از اتهامات تبرئه می شود به اوج می رسد.

اما از مهمترین و دردناک ترین خبرها در این زمینه می توان به تجاوز و قتل کودک ۳ ساله توسط ناپدری اش اشاره کرد که در فضای مجازی نیز با واکنش های زیادی همراه بود.

 در موردی دیگر بیش از ۱۳۷ مورد جراحت ناشی از کودک آزاری توسط والدین یک دختر بچه ۵ ساله این کودک را راهی بیمارستان کرد.

از دیگر مهمترین اخبار در زمینه نقض حقوق کودکان میتوان به قتل دختر ۸ ساله توسط پسر ۱۴ ساله برای سرقت گوشواره و پاره شدن پرده گوش دانش‌آموز پس از تنبیه ناظم مدرسه اشاره کرد.

همچنین در اخبار شاهد بازداشت یک دختر نوجوان در آبادان توسط نیروهای امنیتی بودیم.

از دیگر مهمترین اخبار که واکنش مسولان را نیز به دنبال داشت اما راهکار مناسبی برایش ارایه نشد، ممانعت از بازگشایی مدرسه مهاجران افغانستانی توسط اهالی محل در شاهدیه یزد و خودداری از ثبت نام دانش‌آموزان اتباع خارجه در کرمان بود.

  زنان 

بیشترین نقض حقوق زنان در ایران به صورتی کاملا قانونی اتفاق می‌افتد. به نحوی که قانون گذار اجازه رسمی و قانوی برای نقض حق مسلم نیمی از جامعه را می دهد.

از مهمترین مواردی که نقض فاحش حقوق زنان بحساب می آید”حق خروج از کشور” است.

در حالی که این حق به صورت کامل به زنان بازگردانده نشد کمیسیون فرهنگی با کلیات طرح «خروج بانوان از کشور در شرایط خاص بدون اذن همسر» موافقت کرد.

در این باره یک نماینده زن مجلس گفت: زن برای رفتن به نماز جمعه هم به اجازه مرد نیاز دارد.

از دیگر آماری که نشان دهنده ی بدتر شدن وضعیت زنان است رشد ۲ برابری زنان زندانی در جرایم غیرعمد است. چک و ضمانت، علت ۹۵ درصد زندانی شدن این زنان است.

همچنین طبق آمارهای رسمی شصت درصد زندانیان زن به اعتیاد مبتلا هستند.

از دیگر آمار های رسمی که وضعیت زنان را مورد ارزیابی قرار داده اند میتوان به عدم دسترسی بیشتر زنان سیستان و بلوچستان به اینترنت و رسانه‌های جمعی اشاره کرد.

همچنین در خبرها دیدیم که بیش از ۲۲ هزار زن در تنکابن بابت نوع پوشش تذکر گرفتند.

؛از مهمترین اخبار در مورد خشونت علیه زنان میتوان به قتل زنی توسط برادرش به دلیل ازدواج مجدد ،آتش زدن زنی توسط یک مرد در بجنورد و خودسوزی زن ۲۹ ساله در اهواز اشاره کرد.

 کارگران و اصناف 

 این ماه همچون ماه های گدشته با بیش از ۵۰ کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی و ماه ها حقوق پرداخت نشده و تجمعات کارگری و صنفی متفاوت برای کارگران و اصناف به سختی گذشت.

از مهمترین اخبار در کنار موارد صنفی و معوقات تجمع کارگران و معلمان در حمایت از رضا شهابی و بود. همچنین حکم پنج سال زندان دیگر برای محمود بهشتی لنگرودی تایید شد.

 بهداشت و محیط زیست 

در این ماه لایحه حمایت از محیط بانان در دستور کار بررسی کمیسیون کشاورزی قرار داشت. علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه محیط بانان باید به عنوان ضابط قضایی عام معرفی شوند، تصریح کرد:لایحه حمایت از محیط بانان کارآمد نیست.

از مهمترین اخبار محیط زیستی می توان به سوختن صدهکتار از جنگل سوزنی برگ گلستان  اشاره کرد.

همچنین تجمع مدافعان حقوق حیوانات به خشونت کشیده شد و تعدادی بازداشت شدند و در ارتباط با آلودگی هوای استان های جنوبی در این ماه غلظت ذرات معلق در هوای سیستان و بلوچستان ۱۱ برابر حد مجاز شد.

 حقوق فرهنگی 

از جمله نقض حقوق بشر در ارتباط با موضوعات فرهنگی در این ماه میتوان به متهم شدن محمد رسول‌اف به تبلیغ علیه نظام اشاره کرد. مأموران وزارت اطلاعات با بازجویی از این فیلمساز، اتهاماتی را به او تفهیم کرده‌اند که می‌تواند تا شش سال حبس مجازات داشته باشد.

از دیگر مهمترین اخبار فرهنگی میتوان از صدور حکم حبس و تبعید برای محمد مهدوی فر و دستگیری مبلغ و مربی رقص در بندرعباس نام برد.

همچنین در این ماه عبدالله علیخانی تهیه کننده این سالهای سینمای ایران و از شرکای «پویافیلم» در آن دوران از جمله فعالان حیطه پخش فیلمهای خارجی بود که در ماجرای دستگیری پخش کنندگان در دهه ۶۰ هم بازداشت شد. از چگونگی بازداشتش، مضروب شدن و شلاق خوردنش توسط مسئولان وقت می گوید و اینکه چطور مسئولان وقت تعداد زیادی از فیلم های کم یاب را آتش زدند.

 خشونت نظامی و امنیت شهروندان 

مهر ماه امسال آکنده از تیراندازی های نظامیان مرزی به شهروندان، انفجار های متعدد مین در مناطق متفاوت، قطع عضو در مجازات و اسید پاشی و بازداشت پارتی بود.

از جمله مهمترین اخبار در زمینه خشونت های نظامی میتوان به مرگ دو کودک در دو مورد جدا از هم اشاره کرد. مورد اول مرگ کودک سه ساله طی عملیات نیروی انتظامی در ایرانشهر و دومین مورد مرگ کودک خردسال به ضرب گلوله نیروهای انتظامی در یکی از مناطق دزفول بود.

همچنین در موارد جداگانه دو شهروند توسط ماموران انتظامی در خاش، سه کولبر و تاجر مرزی در مناطق مرزی، زخمی‌شدن دو کولبر و صدور حکم جلب برای سه تن دیگر، دو تن دیگر در مناطق مرزی ماکو و پیرانشهر، یک شهروند در سقز کشته و زخمی شدند.

لازم به ذکر است تیراندازی ماموران به خودرو حامل سوخت در ایرانشهر باعث آتش گرفتن خودرو شد.

اما در مورد مین و قربانیان آن دو مصدوم و یک کشته در دو انفجار مین جداگانه مجروح شدن یکی از نیروهای پاکسازی بر اثر انفجار مین در قصرشیرین، از دست رفتن پای یک یک شهروند بانه ای در اثر انفجار، و راهی شدن یک شهروند  در دهلران به بیمارستان در اثر انفجار مین؛ از جمله مهمترین اخبار در زمینه انفجار مین در نقاط مختلف بود.

همین طور در اخبار شاهد اسیدپاشی پدر و پسر بر یکدیگر در مرکز خراسان شمالی بودیم.

در این ماه حکم قطع عضو دستان جوان متهم به سرقت در مشهد نیز اجرا شد.

 حکم قطع دست از جمله مواردی که است که نافی اصل کرامت انسانی است. کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات‌های غیر‌انسانی و موهن را ممنوع کرده است.

از دیگر حقوق نقض شده شهروندان میتوان به دستگیری پنجاه و شش دختر و پسر در مهمانی خصوصی در مشهدو دستگیری ۱۳ دختر و پسر در یک رستوران تحت عنوان شیطان پرست! اشاره کرد.

اتهاماتی مانند شیطان پرستی در موارد زیادی بدلیل عدم شناخت ضابطان قضایی مطرح میشود، در موارد زیادی علاقمندان به سبک موسیقی متال، پیروان بعضی گروههای عرفانی و… نیز بعنوان شیطان پرست توسط نهادهای انتظامی یا قضایی معرفی شده اند.

۱گزارشاتی که توجهات زیادی به خود جلب کرد

در این بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در مرداد ماه که با حساسیت و توجه بیش‌تری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی ست که این توجه بیش‌تر، الزاماً به معنی شاخص بودن این دسته از گزارش‌های به لحاظ حجم نقض حقوق بشر نیست.

از مهترین خبرها که در این ماه بازتاب بسیار گسترده ای در کشور داشت ابلاغ حکم تعلیق موقت عضو زرتشتی شورای شهر یزد از سوی شورای نگهبان بود.

همچنین ممنوعیت حضور خاتمی در مراسم‌های عمومی به مدت ۳ ماه وبسیار مورد توجه شهروندان قرار داشت.

 در میان زندانیان و قربانیان نقض فاحش حقوق بشر نیز صدای محمد نظری و سهیل عربی در این ماه بیشتر به گوش شهروندان در نقاط مختلف رسید و توسط رسانه های زیادی بازتاب پیدا کرد.

 ۲گزارشاتی که علیرغم اهمیت با بی توجهی روبرو شدند 

در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری اساساً باکم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند؛ روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم‌توجهی‌های بعضاً غیر تعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.

در این ماه تلاش های بسیار برای توقف حکم اعدام متهم به قتل ستایش قریشی چندان که باید مورد توجه شهروندان قرار نداشت. همچنین بازداشت های گسترده بعد ازبرگزاری همه پرسی استقلال در کردستان عراق در نقاط غربی کشور بخصوص در کردستان چندان مورد توجه قرار نگرفت.

تیراندازی های بسیار نظامیان به شهروندان و استفاده بی ضابطه از سلاح نیز با توجه کمی از سوی مخاطبان مواجه شد.

آلودگی هوای استان های جنوبی بخصوص در  سیستان و بلوچستان ظرفیت توجهی بیشتری از سوی افکار عمومی را در این ماه داشت.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید