خانه  > slide, سایر گروهها  >  گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر دی ماه ۱۴۰۰

گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر دی ماه ۱۴۰۰

خبرگزاری هرانا – آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی دی‌ماه ۱۴۰۰ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب بی نقص وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

لازم به یادآوری است بخش آمار این تشکل به‌صورت سالانه گزارش مفصل‌‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.

خلاصه آنچه گذشت:

اخبار نقض حقوق بشر در دی ماه ۱۴۰۰، با قریب به ۳۹ مورد اعدام، محکومیت‌های متعدد، احضارها، نقض گسترده حقوق زندانیان، نقض پایدار آزادی بیان، تجمعات کارگران بخصوص در زمینه معوقات مزدی و موارد دیگری که در استان‌های مختلف رخ داد، همراه بود. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی گردآوری شده که صحت آن‌ها به احراز رسیده است.

اعدام

دی ماه، با قریب به ۳۹ مورد اعدام همچنان بازگو کننده نقض حق حیات در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران است. بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد. از مهمترین رویداد ها در این باره می‌توان به اجرای حکم اعدام چهار زندانی در زندان ارومیه اشاره کرد. هویت این زندانیان که پیشتر از بابت اتهام قتل توسط مراجع قضایی به اعدام محکوم شده بودند، «حسین عباس زاده، حمدالله عالمی، فیض الله قربانی و مقدم علی زاده» توسط هرانا احراز شده است.

در ماه سپری شده، حکم اعدام جلیل اشترک در زندان زابل، فرهنگ علی‌ الهی و یاسر علی‌ الهی در زندان مرکزی زنجان، محمد رسول پاقدم زندان قزوین و علی ایمانی در زندان اردبیل به اجرا درآمد.

افزون بر این، سید محمدجواد وفایی متهم سیاسی توسط دادگاه انقلاب مشهد از بابت اتهام افساد فی الارض به اعدام محکوم شد.

همچنین، دو زندانی در گرگان و بهشهر و یک متهم در تهران برای بار دوم از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شدند.

همینطور، دیوان عالی کشور حکم اعدام برومند نجفی، محیط بان کرمانشاهی را تایید کرد. آقای نجفی پیشتر توسط شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان کرمانشاه به اتهام قتل یک شکارچی غیرمجاز به اعدام محکوم شده بود.

بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

آزادی اندیشه و بیان

در دی ماه، بسان گذشته بازداشت متهمان بصورت متعدد گزارش شد که از میان این گزارشات میتوان به بازداشت یاشار تبریزی و رضا مظاهری در تهران اشاره کرد.

گفتنی است، چهار تن از دوستان بکتاش آبتین پس از برگزاری مراسم خاکسپاری وی بازداشت و پس از دو ساعت آزاد شدند. همچنین دوربین یک مستندساز که در حال فیلمبرداری از مراسم بوده نیز توسط نیروهای امنیتی ضبط شده است.

در ماه سپری شده محکومیت های متعددی صورت گرفت که از این تعداد می توان به محکومیت حامد مرتضوی به ۴ سال ۶ ماه حبس، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و مطالعه کتابی از محسن قرائتی، صالح تامولی طرفی (منابی) و عبدالله چلداوی به مجموعا ۸ سال حبس، وحید بنی عامریان و پویا قبادی هر یک به ۱۰ سال حبس تعزیری و تبعید، عباس واحدیان شاهرودی، به تحمل ۱۱ سال حبس، الهه محمدی به پرداخت جزای نقدی و شیرکو آگوشی به ده سال حبس اشاره کرد.

طبق قانون، قاضی نباید کسی را احضار یا جلب کند، مگر آن که دلایل کافی داشته باشد. اگرچه ممکن است کسی که در مظان اتهام قرار گرفته است، پس از پایان دادرسی، تبرئه شود، اما همین زدن برچسب اتهام به دیگری باید دلیل داشته باشد. قاضی در صورت سهل‌انگاری در این مورد، خود مشمول محکومیت انتظامی می‌شود. اما در این حیطه معیارهای مراجع قضایی ایران متناقض با موازین حقوق بشری است.

از این قرار، علی یونسی و امیرحسین مرادی به شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران، سعید رضایی و احسان رضایی به دادسرای عمومی و انقلاب رشت، افسانه عظیم زاده و نگار مسعودی به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، حسین رزاق به دادسرای شهرستان آمل و احضار شدند.

در ضمن، امیر امیرقلی، محمد ایران نژاد، مازیار سیدنژاد و نگین آرامش طی یک تماس تلفنی به دفتر پیگیری اطلاعات استان تهران احضار شدند.

لازم به ذکر است، منزل نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر روز چهارشنبه ۸ دیماه، توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت. ماموران امنیتی در جریان این بازرسی برخی از لوازم شخصی وی ازجمله کتاب‌های او را ضبط کرده و با خود برده‌اند.

گفتنی است، نازنین محمدنژاد، بهاره سلیمانی، پیام شکیبا، شادی گیلک، زهرا محمدی و فریبا اسدی جهت تحمل حبس بازداشت و به زندان منتقل شدند.

در ماهی که گذشت، محمود نیرومند در دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی، هیراد پیربداقی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران و شماری از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات تیرماه سال گذشته بهبهان در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ شهرستان بهبهان محاکمه شدند.

زندان

در ماهی که گذشت، بکتاش آبتین از اعضای زندانی کانون نویسندگان ایران درگذشت. آقای آبتین روز دوشنبه ۱۵ آذرماه به دلیل بروز علائم شدید کرونا از زندان اوین به بیمارستان منتقل شده و با فاصله چند روز به دلیل حال نامناسب جسمی به بخش مراقبت های ویژه منتقل شد. کانون نویسندگان ایران پس از قرار گرفتن وی در وضعیت کمای مصنوعی با انتشار بیانیه ای جمهوری اسلامی را مسئول وضعیت وخیم این زندانی دانسته بود.

گقتنی است، عادل کیانپور، زندانی محبوس در زندان شیبان اهواز روز شنبه ۱۱ دیماه جان خود را از دست داد. این واقعه یک هفته پس از آغاز اعتصاب غذای آقای کیانپور در اعتراض به روند پرونده صورت گرفته است.

همچنین، یک زندانی محبوس در زندان اصفهان بر اثر بیماری سرطان و به دنبال عدم رسیدگی پزشکی، پس از اعزام دیرهنگام به بیمارستان جان خود را از دست داد.

افزون بر این، یک زندانی در زندان رجایی شهر کرج، روز یکشنبه ۵ دیماه، از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد. این زندانی پیشتر به دنبال اعتراض به کم کردن دز داروهای آرامبخش خود توسط مسئولان بهداری زندان تهدید به خودکشی کرده و با بی توجهی مسئولان روبرو شده بود.

به علاوه، ابوالفضل شعبانی، کودک-مجرم محبوس در زندان آمل روز جمعه ۳ دیماه به صورت پرابهامی جان خود را از دست داد. این شهروند زمانی که ۱۶ سال داشت، از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، اما چندی قبل با پرداخت دیه موفق به اخذ رضایت اولیای دم شد.

لازم به ذکر است، مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی تبعید محبوس در زندان سمنان، روز جمعه ۱۰ دیماه وارد سیزدهمین سال از مدت محکومیت خود شد. خانم اکبری منفرد از زمان بازداشت تاکنون بدون حتی یک روز مرخصی در زندان بسر برده است.

در این ماه، نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، به زندان قرچک ورامین منتقل شد. خانم محمدی اواخر آبان‌ماه توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و از آن زمان در یکی از سلول های انفرادی، بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس بود.

گفتنی است، عبدالله مهجور شهروند بازداشتی اهل شهرستان سقز، علیرغم گذشت بیش از دو ماه از زمان دستگیری کماکان در بازداشت و بی خبری به سر می برد.

علاوه بر این، صبا کردافشاری، فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین روز شنبه ۲۵ دیماه طی ابلاغیه ای از محرومیت خود از ملاقات به مدت دو هفته مطلع شد. این دستور بدون برگزاری جلسه شورای انضباطی صورت گرفته است.

در ضمن، خدیجه مهدی پور، زندانی سیاسی بدون رعایت اصل تفکیک جرائم دوران محکومیت خود را در بند زنان زندان ایلام سپری می‌کند. این زندانی علیرغم سردردهای مداوم و بروز یک لکه سیاه در چشم تاکنون از رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده است.

از سوی دیگر، خالد پیرزاده زندانی سیاسی تبعیدی در زندان شیبان اهواز، در اعتراض به عدم تحقق وعده های مسئولان مبنی بر موافقت با درخواست آزادی مشروط و اعطای مرخصی، در اقدامی اعتراضی پلک چشم راست خود را دوخت.

همینطور، کیوان مینویی شهروند ساکن مریوان، علیرغم گذشت نزدیک به دو ماه از زمان بازداشت، کماکان در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به سر می برد.

در این ماه، حمزه درویش زندانی سنی مذهب که هفتمین سال از دوران محکومیت ۱۵ ساله خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان لاکان رشت سپری می‌کند، با نوشتن نامه‌ای سرگشاده به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، نسبت به نقض حقوق خود در زندان اعتراض و تقاضای رسیدگی کرده است.

همچنین، زینب جلالیان، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان یزد، در چهاردهمین سال حبس همچنان محروم از مرخصی و بدون چشم‌اندازی از آزادی، حکم حبس ابد خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم تحمل می‌کند. خانم جلالیان با وجود مشکلات پزشکی همچون ناخونک چشم، ناراحتی کلیه و بیماری زمینه‌ای آسم از رسیدگی مناسب پزشکی محروم است.

علاوه بر این، با دستور امین وزیری دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی، به تازگی ساکنین بند سیاسی زندان تهران بزرگ از دسترسی به کتابخانه و سالن‌های ورزشی محروم شدند.

در ماه سپری شده، هرانا گزارشی از وضعیت زندان قرچک ورامین (ندامتگاه شهرری) و بند زنان کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه منتشر کرد.

در ضمن، عالیه مطلب زاده، عکاس و فعال حقوق زنان روز دوشنبه ۲۰ دیماه از زندان اوین به زندان قرچک ورامین تبعید شد. گفته می‌شود که این تبعید با دستور دادستان تهران صورت گرفته است.

از طرفی، معصومه عسکری، معلم بازنشسته روز چهارشنبه ۱ دی‌ماه، بدون اطلاع قبلی و به بهانه ملاقات با یکی از مسئولین دادسرا از زندان اوین به زندان کچویی کرج منتقل شد. خانم عسکری به دلیل بیماری های متعدد، روزانه چندین قرص مصرف میکند پس از انتقال به دلیل همراه نداشتن وسایل خود، به مدت ۲ روز دسترسی به داروهای خود نداشته و هم اکنون نیز بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در میان زندانیان جرائم عمومی نگهداری می شود.

به علاوه، سهیلا حجاب، زندانی سیاسی، از زندان سنندج به بند زنان کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه منتقل شد.

گفتنی است، صبح روز دوشنبه ۲۰ دی ماه، نیروهای گارد ویژه زندان ارومیه زندانیان محبوس در بند سیاسی این زندان را همراه با ضرب و شتم و تخریب اموال برخی از این زندانیان به بند جدید منتقل کردند.

در ماهی که گذشت، سعید ماسوری، از قدیمی‌ترین زندانیان سیاسی ایران با نوشتن نامه ای به مناسبت ورود به بیست و دومین سال حبس خود به تاثیر زندان بر مقاومت و زندگی زندانیان سیاسی پرداخته است.

یکی از خطرخیزترین کانون‌های شیوع ویروس کرونا زندان‌ها هستند. قشر زندانیان کمتر مورد توجه افکار عمومی و مسئولین قرار می گیرند.

در این ماه، رضا برجی، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ و زندانی سیاسی در زندان تهران بزرگ، در پی ابتلا به کرونا به بند قرنطینه این زندان منتقل شده است. آقای برجی از خردادماه امسال دوران محکومیت یکساله خود را در این زندان سپری می کند.

برخی زندانیان در دوران بازداشت و یا حبس خود در کنار مشکلات هر روزه زندان به ناچار برای شنیده شدن دادخواهی‌شان دست به اعتصاب غذا می‌زنند.

در دیماه، بنجامین بریر در زندان وکیل آباد مشهد، سالار و ابراهیم صدیق همدانی در زندان ارومیه، افشار محب در زندان اردبیل و منوچهر بختیاری در ندامتگاه مرکزی کرج در اعتصاب غذا به سر بردند.

از سوی دیگر، شش تن از زندانیان محبوس در زندان اوین به نام های محمود علی نقی، علی اصغر حسنی راد، مهدی دارینی، حمید حاج جعفر کاشانی، صادق امیدی، پیمان پورداد در اعتراض به “قصور آشکار مسئولان زندان، قوه قضاییه و سازمان زندان ها در مرگ بکتاش آبتین” و همچنین به دلیل عدم رسیدگی به مطالباتشان از روز چهارشنبه ۲۲ دی ماه، دست به اعتصاب زدند.

حق درمان و رسیدگی پزشکی همواره از مهم‌ترین موارد نقض حقوق زندانیان در ایران به شمار می‌رود.

از این قرار، فاطمه مثنی، حسن صادقی و بهنام موسیوند در زندان رجایی شهر کرج، ابراهیم صدیق همدانی در زندان مریوان، حمید حاج جعفر کاشانی، محمود علی نقی و عباس دهقان در زندان تهران بزرگ و علی احمدی در زندان قائمشهر از دریافت خدمات درمانی محروم بودند.

با وجود خطرهای موجود، محرومیت زندانیان عقیدتی و سیاسی از اعزام به مرخصی به وفور گزارش شده است که از مهمترین آنها میتوان به زینب جلالیان در زندان یزد، سعید ماسوری در زندان رجایی شهر کرج، خالد پیرزاده در زندان شیبان اهواز و مریم اکبری منفرد در زندان سمنان اشاره کرد.

درضمن، بنجامین بریر در زندان وکیل آباد مشهد و سام رجبی در زندان اوین از برقراری تماس تلفنی محروم مانده اند.

اقلیت های ملی و مذهبی

اتنیک ها در دیماه نیز زیر فشار فزاینده بازداشت‌ها و احضارها بودند.

در این ماه، کامران تکوک در کرمانشاه، پیام منبری در سنندج، حیدر قصابی در بانه و ایوب موسی، بایزید خوارزم و هاوری خوارزم در اشنویه بازداشت شدند.

همینطور، افشار محب، فعال ترک (آذربایجانی) ساکن اردبیل، روز چهارشنبه ۱ دی ماه، پس از احضار و مراجعه به شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اردبیل بازداشت و به زندان این شهرستان منتقل شد.

لازم به ذکر است، حسین الوند کوهی، شهروند اهل مهاباد توسط دادگاه کیفری این شهر به ۱۰ سال و یک روز حبس تعزیری محکوم شد.

گفتنی است، اداره ثبت احوال میانه از صدور شناسنامه برای یک کودک به نام «سئوگی» (در زبان ترکی به معنی عشق) خودداری کرده است.

اعمال فشار و تهدید اقلیت‌های مذهبی در این ماه نیز ادامه داشت.

در ماهی که سپری شد، سینا شهری در تبریز، ناتولی درخشان در ساری، صبا سفیدی در تهران و محمد حسینی در مشهد بازداشت شدند.

علاوه بر این، نیروهای امنیتی در زمان بازداشت سینا شهری، ضمن تفتیش منزل، تعدادی از لوازم شخصی و آثار مربوط به آئین بهائی را ضبط کرده و با خود بردند.

افزون بر این، دادگاه ویژه اصل ۴۹ قانون اساسی مازندران، حکم بر مصادره ملک شیدا تائید، شهروند بهائی ساکن قائمشهر به نفع “ستاد اجرائی فرمان امام” داد.

در ضمن، هادی رحیمی، نوکیش مسیحی و منیژه اعظمیان، شهروند بهائی، جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به ترتیب به زندان های اوین و بابل منتقل شدند.

همچنین، ساناز نطقی و فرج‌الله بنگاله شهروندان بهائی، به دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان احضار شدند.

حقوق کودک

برای برخی از نوجوانان، هنگامی که رشد و بلوغ طبیعی آنها با وقایع ناراحت کننده ای همراه شود، ممکن است برای آنها بسیار سخت و تحمل ناپذیر باشد. احساسات بسیار قوی همراه با ترس، استرس، سردرگمی، عدم اطمینان، فشار برای موفقیت و همچنین بدست آوردن توانایی فکر کردن در مورد اتفاقات به روش جدید برتوانایی حل مسئله و نحوه تصمیم گیری نوجوانان تاثیر می گذارد، و گاهی این فشارها ذهن خام و بی تجربه ی کودک را به سمت خودکشی برای رهایی از موقعیت مذکور سوق می دهد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

در ماهی که گذشت، یک کودک سه ساله در مازندران در پی مورد ضرب و شتم قرار گرفتن توسط ناپدری اش جان خود را از دست داد.

همچنین، در جریان یک قتل «ناموسی» در شوشتر یک مرد و یک کودک به قتل رسیدند.

گفتنی است، یک پسر نوجوان در ارومیه، از طریق مصرف دارو اقدام به خودکشی کرد.

در ضمن، ماردین اله مرادی، نوجوان ۱۶ ساله و برهان (سپهر) آهنی حدود ۱۷ ساله در شهرستان سقز و یک دختر ۱۵ ساله در تهران از پریدن از بالای یک ساختمان، خوردن قرص و حلق آویز کردن دست به خودکشی زدند و جان خود را از دست دادند. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

به علاوه، معاون اجتماعی بهزیستی گلستان از مورد آزار و اذیت قرار گرفتن یک کودک دارای معلولیت شدید ذهنی و جسمی توسط والدین خود خبر داد.

زنان

در ماهی که گذشت، یک زن در پی اختلافات خانوادگی توسط همسرش در شهرستان کرمانشاه به قتل رسید. این مرد که پس از قتل همسر خود متواری شده بود، بعد از شناسایی، بازداشت شد.

همچنین، یک زن قربانی کودک همسری و خشونت خانگی در شوشتر، به علت درخواست طلاق با شلیک اسلحه توسط همسرش به قتل رسید. فرد ضارب نیز پس از این واقعه خودکشی کرد.

به علاوه، یک زن در ارومیه اقدام به خودسوزی کرد. وی پس از خودسوزی به یکی از بیمارستان‌های ارومیه منتقل و وضعیت او وخیم گزارش شده است.

در دیماه، چند زن در تهران که برای ورزش صبحگاهی به پارک رفته بودند، توسط یک مرد مورد اسیدپاشی قرار گرفتند. یکی از زنان توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شده است. اسید، یکی از معدود محصولاتی است که بازار خرید و فروش آن در کشور هرگز از رونق نیفتاده است. علاوه بر سهولت دسترسی و تهیه اسید در بازارهای ایران، نبود قوانین پیشگیرانه کافی نیز بر تداوم جرمی تحت عنوان “اسیدپاشی” موید شده است.

همینطور، یکی از دو دختری که چندی پیش به مدت طولانی در خانه خواهر و برادری مورد آزار و سوء استفاده جنسی قرار گرفته بودند، به دلیل اینکه پیشتر با هدف سفر به ترکیه از خانه خارج شده بود با حکم عجیب قاضی ممنوع الخروج شد. این دو قربانی، بجای دریافت خدمات درمانی مناسب، حدود یک ماه اخیر را در خصوص موضوع قتل قربانی سوم، تحت بازجویی و بازداشت قرار داشتند.

از سوی دیگر، مردی در مشهد که متهم است با ترفند تبلیغات ماساژ درمانی در فضای مجازی، زنی جوان را به سالن آرایشگاه زنانه کشانده و به او تجاوز کرده است، بازداشت و روانه زندان شد.

کارگران و اصناف

در ماهی که سپری شد، ۱۸۶ کارگر در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار در اقصی نقاط کشور دچار حادثه شدند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

در دیماه ماه، عدم رعایت ایمنی کار ۱۳۸ کارگر را مصدوم و ۴۸ تن دیگر را به کام مرگ کشاند.

از اخبار مرتبط در این حوزه می توان به مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر از جمله ۶ کارگر معدن در شهرهای مختلف، مرگ و مصدومیت ۲۴ کارگر در شهرهای مختلف، مرگ و مصدومیت ۵ کارگر در زنجان و آذرشهر، مرگ ۳ کارگر از جمله یک پاکبان در شهرهای خرمشهر، قم و مشهد، مرگ ۱۰ کارگر و مصدومیت ۱۳ تن در محور اهواز به خرمشهر، مرگ و مصدومیت ۲ کارگر در شازند، مصدومیت ۱۴ کارگر در شهرهای تبریز، اصفهان و ماهدشت و مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در تبریز و شوش اشاره کرد.

از سوی دیگر، یک نیروی خدماتی شهرداری پیربازار در استان گیلان توسط شهردار این شهر مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

در ضمن، شمار زیادی از کارگران شرکت واحد، به صورت تلفنی به مرکز پلیس امنیت تهران احضار شده‌اند. گفته می‌شود احضار این کارگران، در پی فراخوان سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، جهت شرکت در تجمع اعتراضی روز شنبه ۱۸ دی‌ماه، صورت گرفته است.

همینطور، شکایت شماری از کارگران مخابرات استان اصفهان از شرکت شسکام مخابرات به دلیل عدم دریافت حقوق و مزایای خود، منجر به حذف و غیر فعال شدن کارت تردد ۶۲ تن از کارگران و اخراج دو کارگر دیگر شده است.

به علاوه، پیروز نامی، علی کروشات و فرنگیس نسیم‌پور از فعالین صنفی معلمان استان خوزستان به دادگاه انقلاب اهواز و محمد حبیبی عضو و سخنگوی هیئت مدیره کانون صنفی معلمان به پلیس امنیت تهران احضار شدند.

افزون بر این، فاطمه بهمنی فعال صنفی معلمان، توسط ماموران امنیتی در منزل شخصی خود واقع در شهرستان شازند بازداشت شد. ماموران حین بازداشت تلفن همراه وی را ضبط کرده و با خود بردند.

اگر چه که کارگر و کار انجام شده توسط او، دارای منزلت و جایگاه بسیار بالایست، ولی متاسفانه این جایگاه مورد توجه مسئولین، کارگزاران و کارفرمایان قرار نمی گیرد و در بسیاری از مواقع، این قشر ضعیف جامعه موفق به اخذ معوقات مزدی و رسیدن به مطالبات حداقلی خود نمی شوند، و یا بدون دلایل موجه از کار اخراج و یا تعدیل می‌شوند. به همین خاطر در بسیاری از موارد برای تحقق خواسته های خود ایجاد تجمعات اعتراضی را برمی گزینند.

در دیماه، دستکم ۳۵۴ تجمع اعتراضی برگزار شد که از مهمترین آنها میتوان به تجمع اعتراضی کارگران شهرداری خرمشهر، کارگران پروژه سد شفارود، کارگران پروژه پایانه نفتی قشم، رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد تهران، کشاورزان در فلاورجان، بازنشستگان معدن سنگرود، کارگران پتروشیمی رجال، کارگران معدن مزرعه، کارگران شرکت روی بندرعباس و کارگران شرکت تولید برق خلیج فارس اشاره کرد.

افزون بر این، معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته دستکم در ۷۴ شهر، کارکنان مجتمع های قضایی و دادگستری‌ کشور در دستکم ۳۶ شهر و معلمین خرید خدمات در یزد و اصفهان دست به تجمع اعتراضی زدند.

در این ماه معوقات مزدی متعدد بسان گذشته در جریان بود. از جمله اخبار در این حیطه میتوان به معوقات کارگران شهرداری اصفهان، کارگران واحد تعمیرات و نگهداری راه آهن آذربایجان، کارگران شهرداری کوت عبدالله، کارگران شهرداری اهواز، کارگران شهرداری اندیمشک، کارگران کارخانه اسوه ایران و کارگران کارخانه پارس پامچال قزوین اشاره کرد.

همچنین، بازنشستگان شرکت هواپیمایی و ده ها تن از پرسنل زندان اراک دارای مطالبات مزدی هستند.

گفتنی است، رئیس پلیس امنیت عمومی لرستان از پلمب ۹ واحد صنفی به دلیل آنچه که “تبلیغ نامتعارف کالا” عنوان شده است خبر داد.

بهداشت و محیط زیست

در این ماه، یک محیط بان در پی ضرب و جرح توسط یک شکارچی متخلف در شهرستان ایوان دچار مصدومیت شد. بنابر اعلام فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان ایلام، شکارچی ضارب در حال حاضر متواری است، با این حال پرونده این حادثه در دادسرای عمومی و انقلاب ایوان تشکیل شده و پیگردهای انتظامی و قضایی برای دستگیری او ادامه دارد.

حق بر محیط زیست و مبانی فلسفی آن، از قواعد حقوق بشر و حقوق طبیعی نشأت گرفته شده است. ابتدایی ترین حق طبیعی انسان در این کره خاکی، «حق حیات» است. اما طی دهه های اخیر به دلیل استفاده بی رویه از منابع طبیعی، عدم نظارت و توجه به مباحث زیست محیطی و

الگوهای صحیح، محیط زیست طبیعی به شدت مورد صدمه واقع شده است. هرانا در این حوزه گزارشاتی از هفته اول، دوم، سوم و چهارم با هدف آگاهی سازی گردآوری کرده است.

خشونت نظامی و قضایی و امنیت شهروندان

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.

از این قرار، در ماهی که سپری شد، عمر یعقوبی و حاتم‌الله ویسی در نوسود، مهران رحمانی، ابراهیم رحمانی و هاوری احمدی در ارتفاعات مرزی بانه و یک سوختبر در فنوج در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی کشته و زخمی شدند.

همچنین، روز جمعه ۳ دی‌ماه، در پی تیراندازی بی ضابطه ماموران در مرز کلگان از توابع شهرستان گلشن در استان سیستان و بلوچستان، یک کودک کشته شد.

همینطور، روز یکشنبه ۱۲ دی ماه، بر اثر تیراندازی ماموران کلانتری ۱۳ ایرانشهر یک شهروند زخمی شده و یک تن دیگر جان خود را از دست داد.

با وجود گذشت ۳۲ سال از جنگ ۸ ساله بین ایران و عراق، هنوز مین های به جا مانده از آن دوران، در مناطق مرزی غرب، جنوب غرب و شمال غرب ایران شامل استانهای آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه و خوزستان، جان شهروندان را تهدید می کنند.

از این قرار، یک کولبر در نوسود، چهار نوجوان در شهرستان مهران، یک کودک و یک شهروند در شهرستان دهلران بر اثر انفجار مین برجای مانده از جنگ ایران و عراق، کشته و زخمی شدند.

در ضمن، دادستان عمومی و انقلاب محمودآباد از بازداشت ۳۰ شهروند در یک مهمانی خصوصی در این شهرستان و پلمب محل برگزاری خبر داد. ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است.

۱– گزارشاتی که توجهات زیادی به خود جلب کرد

در این بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در دی ماه که با حساسیت و توجه بیشتری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی است که این توجه بیشتر، الزاماً به معنی شاخص بودن این دسته از گزارش‌ها به لحاظ حجم نقض حقوق بشر در ایران نیست.

از مهم‌ترین اخبار که در این ماه بازتاب بسیار گسترده‌ای در کشور داشت می توان به مرگ بکتاش آبتین عضو زندانی کانون نویسندگان ایران، مرگ پرابهام عادل کیانپور در زندان شیبان اهواز، تداوم بازداشت هیراد پیربداقی در زندان اوین، اعتراضات سراسری معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در شهرهای مختلف کشور، تعیین زمان دادگاه رسیدگی به اتهامات توماج صالحی، اسیدپاشی به چند زن در تهران، تداوم بازداشت و بلاتکلیفی نرگس محمدی در زندان قرچک ورامین، محکومیت یزدان میرزایی ووشوکار ایلامی به اعدام، محرومیت از ملاقات صبا کردافشاری در زندان قرچک ورامین اشاره کرد.

۲– گزارشاتی که علی‌رغم اهمیت با بی‌توجهی روبرو شدند

در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری، اساساً با کم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم‌توجهی‌های بعضاً غیر تعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.

از مهم‌ترین خبرها که در این ماه با بی توجهی رسانه ها و مردم روبرو شدند، میتوان مرگ یک متهم در بازداشتگاه پلیس تهران، بلاتکلیفی یک زندانی محکوم به اعدام پس از ۲۷ سال، مرگ یک زندانی بیمار در زندان اصفهان و ضرب و شتم کارگر شهرداری توسط شهردار پیربازار اشاره کرد.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید