خانه  > slide, سایر گروهها  >  گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر شهریور ۱۴۰۱

گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر شهریور ۱۴۰۱

خبرگزاری هرانا آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی شهریور ماه ۱۴۰۱ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب بی نقص وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

لازم به یادآوری است بخش آمار این تشکل به‌صورت سالانه گزارش مفصل‌‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.

خلاصه آنچه گذشت:

اخبار نقض حقوق بشر در شهریور ۱۴۰۱، با قریب به ۶۴ مورد اعدام، محکومیت‌های متعدد، احضارها، نقض گسترده حقوق زندانیان، نقض پایدار آزادی بیان، تجمعات کارگران بخصوص در زمینه معوقات مزدی و موارد دیگری که در استان‌های مختلف رخ داد، همراه بود. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی گردآوری شده که صحت آن‌ها به احراز رسیده است.

اعدام

شهریور ماه با قریب به ۶۴ مورد اعدام همچنان بازگو کننده نقض حق حیات در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران است. بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد. از مهمترین رویداد ها در این باره می‌توان به اجرای حکم ۷ زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان میناب اشاره کرد.

به علاوه، حکم اعدام دو زندانی که پیشتر از بابت اتهاممحاربه از طریق سرقت مسلحانه به اعدام محکوم شده بودند، در زندان رجایی شهر کرج اجرا شد.

افزون بر این، حکم ۷ زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد.

همچنین، حکم دو زندانی در زندان زاهدان به اجرا در آمد. این دو زندانی مردادماه ۱۳۹۲، از بابت اتهاماتی از قبیلاقدام علیه امنیت کشور،قیام مسلحانه،همکاری با گروه های مخالف نظام وقتل سه تن از ماموران راهنمایی رانندگی بازداشت شده و نهایتا به اعدام و حبس محکوم شده بودند.

لازم به ذکر است، حکم چهار زندانی که پیشتر از بابا اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، در زندان زاهدان اجرا شد.

به جز این، حکم ۳ زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، در ندامتگاه مرکزی کرج اجرا شد.

در ماهی که گذشت، حکم یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان نیشابور به اجرا در آمد. همچنین، حکم اعدام ۲ زندانی دیگر از جمله یک زن در زندان عادل آباد شیراز به اجرا درآمده است.

در شهریور ماه، حکم دو زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان عادل آباد شیراز به اجرا درآمد.

گفتنی است، حکم یک زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر توسط دادگاه انقلاب بندرعباس به اعدام محکوم شده بود، در زندان این شهر به اجرا درآمد.

از سوی دیگر، زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار توسط دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شدند. مرکز رسانه ای قوه قضاییه مدعی شد نامبردگان به اتهام افساد فی الارض از طریق مشارکت در باندقاچاق زنان و دختران به اقلیم کرستان عراق این محکومیت را دریافت کرده اند.

افزون بر این، متهم به قتل یک مامور نیروی انتظامی در مشهد توسط دادگاه کیفری به اعدام در ملا عام محکوم شده و این حکم در دیوان عالی کشور نیز تایید شد.

همینطور، متهم به قتل نگهبانان و مضروب کردن ماموران انتظامی خیابان طالقانی تهران، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شد.

آزادی اندیشه و بیان

اعتراضات مردمی در واکنش به جان باختن مهسا (ژینا) امینی در پی عملکرد گشت ارشاد از روز شنبه ۲۶ شهریورماه، در تهران و شماری از شهرهای کردنشین ایران آغاز و به سرعت به دیگر شهرهای کشور گسترش یافت. کماکان شماری از شهرها برای ششمین روز متوالی علیرغم جو شدید امنیتی صحنه اعتراضات مردمی بود. نیروهای امنیتی برای سرکوب شهروندان معترض کماکان از شلیک گاز اشک آور، تفنگ های ساچمه ای و سلاح جنگی استفاده میکنند. اینترنت در بسیاری از شهرهای ایران طی دوران اعتراضات با اختلال مواجه بود و از روز گذشته با تصمیم شورای عالی امنیت ملی، پلتفرم های اجتماعی اینستاگرام و واتس اپ در ایران مسدود شده است. در جریان این اعتراضات ده ها نفر کشته و مجروح شده و صدها تن نیز در سرتاسر کشور بازداشت شده اند. رسانه های وابسته به نهادهای امنیتی اقدام به پخش اعترافات اجباری شماری از بازداشت شدگان کرده اند. همچنین اظهار نظرات و واکنش ها نسبت به این رخداد از سوی چهره های ایرانی و بین المللی کماکان ادامه دارد.

در این ماه، فاطمه سپهری در مشهد، دو شهروند در ارومیه، ۵ شهروند در سنندج و نقده، منصوره موسوی در مشهد، ۱۸ شهروند در شهرهای کردنشین کشور، ۸ شهروند در شهرهای سنندج، مریوان، کامیاران و مهاباد، مهدی باقرزاده در تهران، اهون هوشمند در سقز، چهار شهروند در پاوه و مهناز محمدی در تهران بازداشت شدند.

در ماه سپری شده محکومیت های متعددی صورت گرفت که از این تعداد می توان به محکومیت امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، از شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات آبان ۹۸، هر یک به ۵ سال حبس، فرامرز سه‌ دهی، شاعر خوزستانی و از اعضای کانون نویسندگان ایران، به پرداخت ۳۲ میلیون تومان جزای نقدی بدل از ۳ سال و ۳ ماه حبس، کژال نصری به ۵ سال حبس تعلیقی، سعدا خدیرزاده به ۱۲ سال و ۶ ماه حبس تعزیری، احمدرضا حائری به ۴ سال و ۴ ماه حبس، ۹ زندانی سابق زندان تهران بزرگ، هر یک به تحمل ۱۱‌ ماه و ۱۵‌ روز حبس تعزیری و ۵۰ ضربه شلاق و آذر کروندی موسی زاده به ۵ سال حبس اشاره کرد.

طبق قانون، قاضی نباید کسی را احضار یا جلب کند، مگر آن که دلایل کافی داشته باشد. اگرچه ممکن است کسی که در مظان اتهام قرار گرفته است، پس از پایان دادرسی، تبرئه شود، اما همین زدن برچسب اتهام به دیگری باید دلیل داشته باشد. قاضی در صورت سهل‌انگاری در این مورد، خود مشمول محکومیت انتظامی می‌شود. اما در این حیطه معیارهای مراجع قضایی ایران متناقض با موازین حقوق بشری است.

از این قرار، آرمان سلیمی، امید شیخی و امید اسدی به دادگاه تجدید نظر کردستان، سیدجواد سیدی در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران، عباس و محسن دریس به شعبه اول دادگاه انقلاب ماهشهر، محمدحسین سپهری به دادگاه انقلاب مشهد، مصطفی خسروی به دادگاه انقلاب تهران و شماری از شهروندان بهبهان در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ شهرستان بهبهان احضار شدند.

از سوی دیگر، محمدهادی عرفانیان کاسب، محسن صادق پور کردمهینی به زندان اوین و مرضیه مرادویسی به کانون اصلاح و تربیت سنندج جهت اجرای حکم حبس منتقل شدند.

در ماهی که گذشت، جمشید شارمهد در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران و اجلال قوامی در دادسرای عمومی و انقلاب سنندج و محاکمه شدند.

زندان

در ماهی که گذشت، به دلیل عدم نظارت مناسب مسئولان زندان، در پی درگیری در بند ۶ زندان رجایی شهر کرج چهار زندانی مجروح و یک تن دیگر جان خود را از دست داد.

شهریورماه امسال، حکم قطع انگشتان دست یک زندانی متهم به سرقت، در زندان به اجرا درآمد.

از سوی دیگر، بهنام موسیوند، فعال مدنی توسط مسئولان زندان اوین مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

در این ماه، مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی تبعیدی که دوران محکومیت خود را در زندان سمنان سپری می‌کند، توسط یکی از مسئولان زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

افزون بر این، سامان استوار، شهروند بهائی علیرغم گذشت چندین روز از زمان دستگیری کماکان در یکی از سلول های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات کرج در بازداشت و بلاتکلیفی به سر میبرد.

همینطور، پیمان سکوتی، شهروند بازداشتی در زندان لاکان رشت، علیرغم گذشت نزدیک به ۴ ماه از زمان دستگیری کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. این شهروند ساکن شهر کوچصفهان از حق دسترسی به وکیل انتخابی نیز محروم است.

به علاوه، کیوان مهتدی، فعال کارگری با گذشت بیش از چهار ماه از زمان دستگیری کماکان در بند عمومی زندان اوین در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد.

به جز این، نائب عسکری، متهم سیاسی علیرغم گذشت بیش از ۱۷ ماه از زمان بازداشت کماکان به صورت بلاتکلیف در بند امنیتی زندان ارومیه بسر میبرد. او مبتلا به بیماری اعصاب و روان است اما با این وجود از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است.

لازم به ذکر است، رضا شهابی، علیرغم گذشت بیش از سه ماه از زمان دستگیری کماکان در بند قرنطینه زندان اوین در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. آقای شهابی که از درد شدید گردن رنج میبرد، علیرغم تاکید پزشک زندان مبنی بر انجام آزمایش ام آر آی، تاکنون از رسیدگی مناسب پزشکی و اعزام به مرخصی درمانی محروم مانده است.

در شهریور ماه، گلاره عباسی، زندانی سیاسی در زندان اوین، دچار حمله قلبی شده و علیرغم حال نامساعد جسمی، به دلیل مخالفت وی با انتقال با دستبند و پابند از اعزام به بیمارستان محروم ماند. خانم عباسی که از بیماری های متعددی رنج میبرد، علیرغم تایید پزشکان مبنی بر عدم توانایی تحمل حبس، کماکان دوران محکومیت ۲ سال و ۶ ماه خود را در این زندان سپری میکند.

گفتنی است، خانواده الیویه وندکاستیل، شهروند بازداشتی تبعه کشور بلژیک در ایران، با نگارش بیانیه ای وضعیت سلامتی فرزندشان را نامناسب توصیف کردند. آنها در بیانیه خود ضمن ابراز نگرانی از عدم دسترسی آقای وندکاستیل به امکانات درمانی، عنوان کرده اند که وی در یک سلول انفرادی در زیرزمینی قفل شده، فاقد پنجره و امکانات تهویه مناسب نگهداری می شود و تاکنون امکان دسترسی به وکیل برای او فراهم نشده است.

در این ماه، رئیس سازمان زندان‌ ها با بیان اینکه در برخی از زندان ها، تعداد زندانیان بیشتر از تخت های موجود است، وجود پدیده کف‌ خوابی در زندان‌ های کشور را تأیید کرد.

به جز این، محسن مظلوم، پژمان فاتحی، وفا آذربار و هژیر فرامرزی، چهار عضو یکی از احزاب اپوزیسیون کردستان علیرغم گذشت بیش از یک ماه از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت نهادهای امنیتی بدون امکان تماس به سر می‌برند. بی اطلاعی از سرنوشت این افراد منجر به نگرانی خانواده‌ و نزدیکان آنها شده است.

برخی زندانیان در دوران بازداشت و یا حبس خود در کنار مشکلات هر روزه زندان به ناچار برای شنیده شدن دادخواهی‌شان دست به اعتصاب غذا می‌زنند.

در شهریور ماه، ابراهیم صدیق همدانی در زندان مریوان و سپیده قلیان در زندان اوین در اعتصاب غذا بسر بردند.

حق درمان و رسیدگی پزشکی همواره از مهم‌ترین موارد نقض حقوق زندانیان در ایران به شمار می‌رود.

از این قرار، منوچهر بختیاری در زندان قزوین، نرگس محمدی در زندان اوین، اسماعیل محمدپور در زندان نقده، آرش گنجی در زندان رجایی شهر کرج، منیره عربشاهی در زندان کچویی کرج و عباس لسانی در زندان اردبیل از دریافت خدمات درمانی محروم بودند.

لازم به ذکر است، کیوان صمیمی در زندان سمنان، عباس واحدیان شاهرودی در زندان وکیل آباد مشهد، شکیلا منفرد در زندان اوین، رضا محمدحسینی، زرتشت احمدی راغب و علی موسی نژاد فرکوش در زندان رجایی شهر کرج از برقراری تماس تلفنی محروم شدند.

با وجود خطرهای موجود، محرومیت زندانیان عقیدتی و سیاسی از اعزام به مرخصی به وفور گزارش شده است که از مهمترین آنها میتوان به حامد قره اوغلانی در زندان ارومیه، نرگس محمدی در زندان اوین، علیرضا ثقفی و اسماعیل عبدی در زندان کچویی کرج اشاره کرد.

اقلیت های ملی و مذهبی

اتنیک ها در شهریور ماه نیز زیر فشار فزاینده بازداشت‌ ها و احضارها بودند.

در این ماه، میثم جولانی، محمد جولانی، عسگر اکبرزاده و سعید صادقی‌ فر در اردبیل، رحیم پناهیان در تبریز، هیمن عبدی در شاهین دژ و ناصر داله در پیرانشهر بازداشت شدند.

لازم به ذکر است، سیامک فرجزاده (قاراداغلی)، احمد و مصطفی اشرفی لیقوان به شعبه ۱۵ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان تبریز احضار شدند.

افزون بر این، علیرضا فرشی، که در مرخصی درمانی بسر میبرد، با دریافت ابلاغیه ای، جهت تحمل ادامه دوران محکومیت خود به شعبه ۱ واحد اجرای احکام دادسرای اوین احضار شد.

همچنین، فردین رحیمی، علی الله ویسی، مهدی صیفی، سیروان عبداللهی و مرضیه مراد ویسی، شهروندان اهل سنندج، توسط دادگاه تجدیدنظر استان کردستان مجموعا به ۲۰ سال حبس تعلیقی و ۲۵ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

اعمال فشار و تهدید اقلیت‌های مذهبی در این ماه نیز ادامه داشت.

در شهریور ماه، فریبا اشتری، شهروند بهایی در یزد، محمد چگینی (چگنی)، درویش گنابادی در کرمان و ۱۴ شهروند بهائی در قائمشهر بازداشت شدند.

در ماهی که سپری شد، شعبه ۳۷ دادگاه تجدید نظر استان فارس، ۲۵ شهروند بهائی را به مجموعا ۸۳ سال حبس، تبعید و منع خروج از کشور محکوم کرد.

گفتنی است، ملیحه نظری و ژوزف شهبازیان، شهروندان مسیحی و ژیلا شهریاری، شهروند بهائی جهت تحمل حبس بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.

در ضمن، شفق فهندژ، شقایق پورعنایتی، هدی کنعانی و ندا عبدیان شهروندان بهائی ساکن گرگان، پس از احضار تلفنی به اداره اطلاعات این شهر، برای ساعاتی مورد بازجویی قرار گرفتند.

به علاوه، منزل شاهین صمیمی و هدی کنعان زوج بهائی، مدرس موسیقی کودکان ساکن گرگان روز چهارشنبه ۲ شهریورماه، توسط ماموران اداره اطلاعات این شهرستان مورد تفتیش قرار گرفت. ماموران شماری از وسایل شخصی این شهروندان از جمله تلفن همراه، تبلت، کتب مذهبی، دفتر و ادوات موسیقی، میز و صندلی کلاس های آموزش کودکان را ضبط کرده و با خود برده اند.

حقوق کودک

برای برخی از نوجوانان، هنگامی که رشد و بلوغ طبیعی آنها با وقایع ناراحت کننده ای همراه شود، ممکن است برای آنها بسیار سخت و تحمل ناپذیر باشد. احساسات بسیار قوی همراه با ترس، استرس، سردرگمی، عدم اطمینان، فشار برای موفقیت و همچنین بدست آوردن توانایی فکر کردن در مورد اتفاقات به روش جدید برتوانایی حل مسئله و نحوه تصمیم گیری نوجوانان تاثیر می گذارد، و گاهی این فشارها ذهن خام و بی تجربه ی کودک را به سمت خودکشی برای رهایی از موقعیت مذکور سوق می دهد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

در این ماه، خبری مبنی بر تجاوز به یک نوجوان در شهرستان زرین دشت و مرگ مشکوک او پس از این واقعه، در شبکه های اجتماعی منتشر شده است. هویت این نوجوانامیر حسین خادمی، ۱۵ ساله و اهل شهرستان زرین دست توسط هرانا احراز شده است.

از سوی دیگر، سعیده غالبی وکیل دادگستری از تعرض یک راننده اسنپ به یک کودک خبر داد.

افزون بر این، یک دختر نوجوان ۱۶ ساله در شهرستان سردشت، اقدام به خودسوزی کرد. این نوجوان بر اثر شدت جراحات و سوختگی، جان خود را از دست داد.

در ماهی که گذشت، یک دختر نوجوان ۱۶ ساله در شهرستان مریوان، به دلیل ممانعت خانواده با ادامه تحصیل وی دست به خودسوزی زد. این نوجوان پس از این اقدام به بیمارستانی در سنندج منتقل شده و پس از سه روز به دلیل شدت جراحات و سوختگی بالای ۸۰ درصد جان خود را از دست داد.

در این ماه، یک پسر نوجوان در شهر کامیاران واقع در استان کردستان از طریق مصرف قرص دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد. این نوجوان پس از این اقدام به بیمارستان منتقل شده، اما تلاش کادر درمان برای نجات وی از مرگ بی نتیجه بود.

به جز این، یک دختر ۹ ساله در شهرستان سقز از طریق حلق آویز کردن اقدام به خودکشی کرده و جان خود را از دست داد.

افزون بر این، فوق تخصص نوزادان و معاون سابق درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد، از پیدا شدن یک نوزاد تازه متولد شده در یک ساختمان نیمه کاره در این شهر خبر داد.

زنان

در ماهی که گذشت، مهسا (ژینا) امینی، زن جوانی که به بهانه بدحجابی بازداشت شده بود ساعاتی بعد با وضعیت وخیم جسمی به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان کسری منتقل شد و خبر جان باختن او منتشر شد. روایت دردآور فوت او، واکنش شماری از مسئولان، ورزشکاران و هنرمندان را در پی داشت. در عین حال اطلاعیه مرکز اطلاع‌ رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ و سلب مسئولیت تلویحی نسبت به واقعه رخ داده، واکنش خانواده این شهروند و خشم افکار عمومی در فضای مجازی را برانگیخت.

از سوی دیگر، یک زن در مریوان که به دلیل تلاش مردی جهت تجاوز به او، خود را از پنجره خانه به پایین پرتاب کرده بود، امروز پنجشنبه ۱۷ شهریورماه، به دلیل شدت جراحات در یکی از بیمارستان های سنندج جان خود را از دست داد.

همچنین، یک زن اهل روستای گرناویک از توابع بخش قطور شهرستان خوی با انگیزه ناموسی پس از ضرب و شتم توسط عمو، برادر، و پسر عموهایش به قتل رسید.

همینطور، یک شهروند زن اهل شهرستان اهواز، در پی شدت جراحات وارده ناشی از ضرب و جرح و تجاوز جنسی، در یکی از بیمارستان های تهران جان خود را از دست داد.

گفتنی است، یک زن جوان در تهران در پی اختلافات خانوادگی توسط همسرش به قتل رسید.

به علاوه، مردی در محله طرشت تهران، که اقدام به اسیدپاشی بر روی یک زن کرده بود بازداشت شد.

به جز این، یک زن در گلستان به دلیل مشکلات معیشتی در یک بانک، دست به خودسوزی زده و به بیمارستان منتقل شد

در این ماه، دخالت یک فرد تحت عنوان امر به معروف به نوع پوشش دو زن در شهر تهران به بروز درگیری انجامید. همچنین در این رابطه دو شهروند بازداشت شدند.

افزون بر این، ملیکا قراگوزلو، دانشجوی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی، توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۴ سال و ۴ ماه حبس، جزای نقدی و محرومیت های اجتماعی محکوم شد. در صورت

تایید این حکم در مرحله تجدید نظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۳ سال و ۸ ماه ماه حبس، در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود.

همچنین، جلسه رسیدگی به اتهامات سپیده رشنو، شهروند معترض به حجاب اجباری، روز دوشنبه ۷ شهریور، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

کارگران و اصناف

در ماهی که سپری شد ۱۰۷ کارگر در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار در اقصی نقاط کشور دچار حادثه شدند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص دادهکه رتبه بسیار پایینی است.

در شهریور ماه، عدم رعایت ایمنی کار ۶۵ کارگر را مصدوم و ۴۲ تن دیگر را به کام مرگ کشاند.

از اخبار مرتبط در این حوزه می توان به مرگ یک کودک کار در مشهد، مرگ یک کودک کار در اسلامشهر، مرگ و مصدومیت ۳ کارگر در فردیس و پارس آباد، مرگ و مصدومیت ۳ کارگر در لنجان، مرگ ۵ کارگر در بافق و کرمانشاه، مرگ و مصدومیت ۶ کارگردر شیراز، علی آباد کتول و کاشان، مرگ و مصدومیت ۳۸ کارگر در یزد و خوزستان و مرگ و مصدومیت ۸ کارگر در مهاباد، یزد و ارومیه اشاره کرد.

لازم به ذکر است، یک کارگر نانوایی اهل شهرستان مریوان واقع در استان کردستان، دست به خودسوزی زده و بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

همچنین، سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد ۱۷ تن از کارگران آذرآب به پرداخت ۳ میلیون تومان جزای نقدی بدل از ۳ ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شدند.

گفتنی است، پروین محمدی، فعال کارگری در شعبه‌ ۲۶ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و با قرار کفالت به شیوه موقت آزاد شد. خانم محمدی پیشتر در خصوص این پرونده به صورت غیابی به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

به علاوه، در جریان تجمع کارکنان رسمی صنعت نفت در تهران، تعدادی از این کارکنان بازداشت و از ادامه تجمع آنها جلوگیری شد. گفته می‍شود، کارکنان رسمی صنعت نفت طبق فراخوان از پیش اعلام شده به تهران آمده بودند و قصد برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان وزارت نفت را داشتند.

در این ماه، غالب حسینی، خالد حسینی، مظفر صالح نیا و نامق باباخانی، چهار فعال کارگری اهل سنندج روز چهارشنبه ۹ شهریورماه، از طریق تماس تلفنی به پلیس امنیت این شهر احضار شدند.

اگر چه که کارگر و کار انجام شده توسط او، دارای منزلت و جایگاه بسیار بالایست، ولی متاسفانه این جایگاه مورد توجه مسئولین، کارگزاران و کارفرمایان قرار نمی گیرد و در بسیاری از مواقع، این قشر ضعیف جامعه موفق به اخذ معوقات مزدی و رسیدن به مطالبات حداقلی خود نمی شوند، و یا بدون دلایل موجه از کار اخراج و یا تعدیل می‌شوند. به همین خاطر در بسیاری از موارد برای تحقق خواسته های خود ایجاد تجمعات اعتراضی را برمی گزینند.

در شهریور ماه، دستکم ۴۲ تجمع اعتراضی برگزار شد که از مهمترین آنها میتوان به تجمع اعتراضی کارگران اخراج شده شرکت روغن نباتی جهان، کارگران مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر، کارگران روغن نباتی نرگس شیراز، کارگران کارخانه آجر جیل در کارون، کارگران شهرداری اسالم و کارگران خدماتی خط ۳ مترو تهران اشاره کرد.

افزون بر این، جمعی از دستیاران پزشکی در تهران، معلمان خرید خدمت در اراک، بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد در شهرهای تهران، اصفهان و اهواز، بازنشستگان معترض در اراک و پرسنل و کادر درمان بیمارستان فرهنگیان تهران برای تحقق خواسته های خود دست به تجمعات اعتراضی زدند.

همچنین، روح الله مردانی، معلم و فعال صنفی فرهنگیان توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ شهرستان دلفان به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم به مدت ۴ سال به حالت تعلیق در آمده است.

در این ماه، رئیس کل سازمان نظام پرستاری از اخراج ۱۰ هزار پرستار پس از فروکش کردن بحران کرونا در کشور خبر داد.

بهداشت و محیط زیست

در این ماه، در پی آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خانگرمز همدان، دو محیطبان دچار مصدومیت شده و یکی از آنها در پی جراحات وارده جان خود را از دست داد.

همچنین، آیدین جعفری، شهروند اهل شهرستان ماکو پس از حضور در اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت شد. وی به همراه شماری دیگری از شهروندان، در پی برگزاری تجمعی اعتراضی در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه طی روزهای اخیر به اداره اطلاعات شهرستان ماکو احضار شده بود.

حق بر محیط زیست و مبانی فلسفی آن، از قواعد حقوق بشر و حقوق طبیعی نشأت گرفته شده است. ابتدایی ترین حق طبیعی انسان در این کره خاکی، «حق حیات» است. اما طی دهه های اخیر به دلیل استفاده بی رویه از منابع طبیعی، عدم نظارت و توجه به مباحث زیست محیطی و الگوهای صحیح، محیط زیست طبیعی به شدت مورد صدمه واقع شده است. هرانا در این حوزه گزارشاتی از هفته اول، دوم ، سوم و چهارم با هدف آگاهی سازی گردآوری کرده است.

خشونت نظامی و قضایی و امنیت شهروندان

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.

در ماهی که سپری شد، بهالدین احمدپور، صالح رشیدزاده، سعدی کریمی و هیوا احمدی در مناطق مرزی بانه، اقبال علیزاده، علی احمدی، اسماعیل عبدی، مختار فتاحی و حمید احمدی در مناطق مرزی نوسود بر اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی زخمی شدند.

در ماهی که گذشت، دو شهروند در توابع منطقه صومای ارومیه بر اثر انفجار مین بر جای مانده از جنگ ایران و عراق به شدت زخمی شدند. یکی از این شهروندان از ناحیه دست و صورت دچار نقص عضو شده است.

در شهریور ماه، یک متهم توسط شعبه ۱۱۶ دادگاه کیفری دو شهرستان کرج، در کنار سایر مجازات ها به تحمل ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد.

لازم به ذکر است، حکم قطع انگشتان دست یک زندانی متهم به سرقت، در زندان به اجرا درآمد.

۱گزارشاتی که توجهات زیادی به خود جلب کرد

در این بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در شهریور ماه که با حساسیت و توجه بیشتری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی است که این توجه بیشتر، الزاماً به معنی شاخص بودن این دسته از گزارش‌ها به لحاظ حجم نقض حقوق بشر در ایران نیست.

از مهم‌ترین اخبار که در این ماه بازتاب بسیار گسترده‌ای در کشور داشت، می توان به جان باختن مهسا (ژینا) امینی در پی عملکرد گشت ارشاد، اعتراضات مردمی در واکنش بهجان باختن مهسا (ژینا) امینی در پی عملکرد گشت ارشاد، بازداشت فاطمه سپهری توسط نیروهای امنیتی، بازداشت سه تن از اعضای خانواده نوید افکاری، جان باختن زنی که از ترس وقوع تجاوز خود را از پنجره به پایین پرتاب کرده بود، صدور حکم اعدام برای زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار، محکومیت امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی هر یک به ۵ سال حبس و ضرب و شتم مریم اکبری منفرد در زندان سمنان اشاره کرد.

۲گزارشاتی که علی‌رغم اهمیت با بی‌توجهی روبرو شدند

در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری، اساساً با کم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم‌توجهی‌های بعضاً غیر تعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.

از مهم‌ترین خبرها که در این ماه با بی توجهی رسانه ها و مردم روبرو شدند، میتوان به مرگ یک کودک کار در حین جمع آوری پسماند از سطل زباله، ضرب و شتم یک دانش آموز توسط معاون دبیرستان در شهر ایوان، خودسوزی یک کارگر در مریوان و ضرب و شتم مامور حفاظت از منابع طبیعی در آزادشهر اشاره کرد.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید