خانه  > slide, سایر گروهها  >  گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر تیر ۱۴۰۱

گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر تیر ۱۴۰۱

خبرگزاری هرانا – آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی تیر ماه ۱۴۰۱ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب بی نقص وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

لازم به یادآوری است بخش آمار این تشکل به‌صورت سالانه گزارش مفصل‌‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.

خلاصه آنچه گذشت:

اخبار نقض حقوق بشر در تیر ۱۴۰۱، با قریب به ۴۵ مورد اعدام، محکومیت‌های متعدد، احضارها، نقض گسترده حقوق زندانیان، نقض پایدار آزادی بیان، تجمعات کارگران بخصوص در زمینه معوقات مزدی و موارد دیگری که در استان‌های مختلف رخ داد، همراه بود. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی گردآوری شده که صحت آن‌ها به احراز رسیده است

اعدام

تیر ماه با قریب به ۴۵ مورد اعدام همچنان بازگو کننده نقض حق حیات در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران است. بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد. از مهمترین رویداد ها در این باره می‌توان به اجرای حکم اعدام ۱۰ زندانی در زندان رجایی شهر کرج اشاره کرد. ۸ تن از این زندانیان پیشتر از بابت اتهام قتل، یک تن از بابت اتهام “لواط به عنف” و یک زندانی دیگر با اتهام “تجاوز به عنف” به اعدام محکوم شده بودند.

در ماه سپری شده، حکم اعدام دو زندانی که پیشتر از بابت اتهام “محاربه از طریق سرقت مسلحانه” به اعدام محکوم شده بودند، در زندان رجایی شهر کرج اجرا شد.

افزون بر این، چهار زندانی در زندان های بروجرد، بیرجند و یزد اعدام شدند. دو تن از آنها پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر و دو تن دیگر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند.

همچنین، حکم اعدام دو زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان دستگرد اصفهان به اجرا درآمد.

لازم به ذکر است، شاکر بهروز، زندانی سیاسی در زندان ارومیه توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شد. پیشتر پرونده آقای بهروز به دنبال نقض حکم اعدام در دیوان عالی کشور به جهت بررسی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع شد.

به جز این، یک متهم زن در تهران توسط دادگاه کیفری این استان از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شد.

در ماهی که گذشت، شش زندانی در تهران از بابت اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شدند.

آزادی اندیشه و بیان

در این ماه، دستکم ۱۰ تن از اعضای خانواده‌های جان‌باختگان آبان ۹۸، محمد رسول اف و مصطفی آل احمد، مصطفی تاجزاده، مجید خادمی در بندرماهشهر، رضا شرفخانی در مشهد، ۷ شهروند در پی انتشار “لایو” در اینستاگرام و ۲۲ گردشگر در ارتفاعات لیلاقی شهرستان املش بازداشت شدند.

در ماه سپری شده محکومیت های متعددی صورت گرفت که از این تعداد می توان به محکومیت وحید اشتری به دو سال حبس تعزیری و محرومیت های اجتماعی، نیما صفار به پرداخت ده میلیون تومان جزای نقدی بدل از یک سال حبس و ویدا ربانی به ۵ سال حبس و محرومیت های اجتماعی اشاره کرد.

همچنین پیمان قلی پور، برادر پژمان قلی پور، از جان‌باختگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ از صدور حکم ۱۰۰ ضربه شلاق برای مادرش، محبوبه رمضانی خبر داد.

طبق قانون، قاضی نباید کسی را احضار یا جلب کند، مگر آن که دلایل کافی داشته باشد. اگرچه ممکن است کسی که در مظان اتهام قرار گرفته است، پس از پایان دادرسی، تبرئه شود، اما همین زدن برچسب اتهام به دیگری باید دلیل داشته باشد. قاضی در صورت سهل‌انگاری در این مورد، خود مشمول محکومیت انتظامی می‌شود. اما در این حیطه معیارهای مراجع قضایی ایران متناقض با موازین حقوق بشری است.

از این قرار، علی صادقی و خان عزیز اسماعیلی به دادگاه انقلاب کرمانشاه، مهران فرهادی به شعبه ۱۴ بازپرسی دادگاه انقلاب شیراز، مسعود باستانی به دادسرای اوین، میلاد افتخاری به شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز و کورش زعیم به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین احضار شدند.

از سوی دیگر، ابوالفضل نژادفتح، محمد ایران نژاد، عسل محمدی و محمد خانی جهت تحمل حبس به زندان اوین راهی شدند.

در ماهی که گذشت، مجید خادمی و مهران قره باغی در شعبه یکم دادگاه انقلاب بندرماهشهر و نیما صفار در دادگاه انقلاب گرگان محاکمه شدند.

به جز این، نیروهای امنیتی با مراجعه به منزل احمد رونقی ملکی، اقدام به تفتیش منزل و ضبط تعدادی از لوازم ساکنین منزل کردند.

افزون بر این، هفت تن از اساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، به دلیل شرکت در مراسم فارغ‌التحصیلی تعدادی از دانشجویان دانشکده داروسازی اخراج شدند. علت برکناری این اساتید رقص کردی مختلط دانشجویان و بدحجابی در مراسم مذکور عنوان شده است.

زندان

در ماهی که گذشت، یک زندانی در زندان تهران بزرگ در پی عدم رسیدگی پزشکی و تعلل در اعزام به بیمارستان جان خود را از دست داد. هویت این زندانی که از بابت جرائم مالی در این زندان محبوس بود، “سعید کاوسی پور، متولد ۱۳۵۶” توسط هرانا احراز شده است.

از سوی دیگر، یک زندانی محکوم به اعدام در سلول های انفرادی زندان قزل حصار کرج، از طریق مصرف قرص دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد. این زندانی صبح روز حادثه به دلایل نامعلومی به سلول انفرادی تنبیهی این زندان منتقل شده بود.

در تیر ماه، در پی درگیری در واحد ۲ زندان قزلحصار کرج، یک زندانی به صورت جدی مجروح و به همین دلیل به مرکز درمانی خارج از زندان منتقل شد. علیرغم اینکه ورود چاقو و سایر ابزاری که به عنوان سلاح سرد قابل استفاده باشد به زندان ممنوع است، عدم نظارت و گاها فساد حاکم بر بخش های مدیریتی زندان، موجبات ورود یا ساخت سلاح سرد را در زندان فراهم می‌کند.

در این ماه، یک زندانی محکوم به اعدام در زندان رجایی شهر کرج، از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد.

گفتنی است، روز دوشنبه ۲۰ تیرماه، به دنبال بروز درگیری میان زندانیان در اندرزگاه ۳ زندان رجایی شهر کرج، پرسنل این زندان شماری از زندانیان را با استفاده از شوکر مورد ضرب و شتم قرار داده و به سلول انفرادی منتقل کردند.

در ضمن، منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری از جان‌باختگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، از ندامتگاه مرکزی کرج به زندان قزوین تبعید شد.

افزون بر این، حسن سعیدی، رسول بداقی، محمد حبیبی و آنیشا اسداللهی فعالان صنفی و کارگری کماکان در زندان اوین در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می‌برند. امروز پنجشنبه ۳۰ تیرماه، علیرغم مراجعه خانواده این شهروندان به دادسرای اوین، مسئولین دادسرا از ملاقات این شهروندان بازداشتی با خانواده هایشان ممانعت به عمل آوردند.

همینطور، محمدعلی (پیروز) منصوری، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، علیرغم تایید پزشکی قانونی مبنی بر نیاز جدی به اقدامات درمانی، در پانزدهمین سال حبس از رسیدگی پزشکی تخصصی و مرخصی درمانی محروم مانده است. ایران منصوری، فرزند او با نوشتن نامه‌ای سرگشاده در خصوص وضعیت سلامت پدرش ابراز نگرانی کرده و از مدافعان حقوق بشر در این مورد استمداد خواست.

به علاوه، حمید حاج جعفر کاشانی، داور لیگ برتر فوتسال ایران و فعال مدنی زندانی، از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد. وی از مشکلاتی در ناحیه کلیه رنج میبرد و از رسیدگی مناسب پزشکی و اعزام به مرخصی درمانی محروم مانده است.

لازم به ذکر است، روز چهارشنبه ۲۹ تیرماه، مسئولان زندان قرچک ورامین از انتقال یکباره تمامی زندانیان سیاسی به زندان اوین خبر دادند.

در تیر ماه، هرانا گزارشی از نقض گسترده حقوق زندانیان در بند زنان زندان بوشهر منتشر کرد.

گفتنی است، سعدا خدیرزاده شهروند بازداشتی، پس از زایمان در زندان ارومیه در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد. برای آزادی این شهروند قرار وثیقه سه میلیارد تومانی تعیین شده که خانواده او تاکنون موفق به تأمین آن نشده اند.

در این ماه، سالار صدیق همدانی، زندانی سیاسی، از زندان کامیاران به زندان سلماس منتقل شد.

به جز این، زهرا صفایی و فرزندش پرستو معینی، زندانیان سیاسی در زندان قرچک ورامین امروز سه شنبه ۲۱ تیرماه، با مطالبه ملاقات با محمدمسعود معینی دیگر عضو زندانی این خانواده دست به تحصن زدند. محرومیت این خانواده از ملاقات در حالی است که در قانون پیش‌بینی‌هایی برای ملاقات بین اعضای زندانی خانواده‌ها شده است، حتی اگر آنها در زندان های جداگانه تحمل حبس کنند.

 برخی زندانیان در دوران بازداشت و یا حبس خود در کنار مشکلات هر روزه زندان به ناچار برای شنیده شدن دادخواهی‌شان دست به اعتصاب غذا می‌زنند.

در تیر ماه، اکبر ابولزاده در زندان تبریز، رضا محمدحسینی و فریدون ذاکری نسب در زندان رجایی شهر کرج در اعتصاب غذا بسر بردند.

در ماهی که گذشت، هرانا گزارشی از مشکلات زنان محبوس در زندان قرچک ورامین (ندامتگاه شهرری) منتشر کرد.

افزون بر این، در پی بی احترامی دادستان تهران به زندانیان سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج، شماری از این زندانیان طی روز گذشته و امروز، در اعتراض به این موضوع دست به اعتصاب غذا زدند.

حق درمان و رسیدگی پزشکی همواره از مهم‌ترین موارد نقض حقوق زندانیان در ایران به شمار می‌رود.

از این قرار، خسرو صادقی بروجنی و جعفر ابراهیمی در زندان اوین، فریبا اسدی در زندان قرچک ورامین، هیمن مام قادری در زندان ارومیه، زینب جلالیان در زندان یزد و اکبر باقری در زندان تهران بزرگ از دریافت خدمات درمانی محروم بودند.

اقلیت های ملی و مذهبی

اتنیک ها در تیر ماه نیز زیر فشار فزاینده بازداشت‌ ها و احضارها بودند.

در این ماه، یونس قلیزاده فعال ترک (آذربایجانی) و جلال دهقانی شهروند ساکن تبریز، مسعود عباس زاده شهروند ساکن نقده و حمید اکبرزاده و رضا اکبرزاده شهروندان ساکن ارومیه، یوسف رحمانی در اشنویه، مامل آذربرزین درمیاندوآب و میکائیل منبری در سنندج بازداشت شدند.

لازم به ذکر است، شماری از فعالین ترک (‌آذربایجان) توسط نهادهای امنیتی به صورت تلفنی به اداره پلیس امنیت شهرهای ارومیه و تبریز احضار شدند.

افزون بر این، عبدالله صدوقی، فعال ترک (آذربایجانی) توسط شعبه ۳ دادگاه انقلاب تبریز به ۳ سال و ۶ ماه حبس محکوم شد.

اعمال فشار و تهدید اقلیت‌های مذهبی در این ماه نیز ادامه داشت.

در تیر ماه، نعمت الله شادپور، نیما شادپور و شفیق اسلامی شهروندان بهائی ساکن یزد، نیلوفر حسینی، بهیه معنوی‌پور، میثاق معنوی‌پور، ⁧الحان هاشمی و حنان هاشمی شهروندان بهائی ساکن شیراز و چهار شهروند نوکیش مسیحی در نیشابور بازداشت شد.

در ماهی که سپری شد، شعبه ۱۸ دادگاه تجدیدنظر استان گیلان، محکومیت احمد (یوحنا) سرپرست، ایوب (فرزین) پوررضازاده و مرتضی حاجب مشهود کاری، سه نوکیش مسیحی را عینا تایید کرد. این نوکیشان مسیحی که هم اکنون به صورت بلاتکلیف در زندان لاکان رشت بسر میبرند، پیشتر توسط دادگاه انقلاب رشت هر یک به ۵ سال و یک روز حبس و پرداخت ۱۸ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده بودند.

گفتنی است، هاله غلامی، شهروند بهائی ساکن تهران روز شنبه ۲۵ تیرماه جهت تحمل دوران محکومیت دو سال حبس خود، راهی زندان اوین شد.

در ضمن، دادستان دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان پاوه از توقیف بیش از یک هزار جلد کتاب آیینی که آن را “کتاب فرقه انحرافی ضاله” عنوان کرد، توسط ماموران امنیتی در پاوه خبر داد. به گفته وی، در این رابطه همچنین دو نفر بازداشت شده اند.

حقوق کودک

برای برخی از نوجوانان، هنگامی که رشد و بلوغ طبیعی آنها با وقایع ناراحت کننده ای همراه شود، ممکن است برای آنها بسیار سخت و تحمل ناپذیر باشد. احساسات بسیار قوی همراه با ترس، استرس، سردرگمی، عدم اطمینان، فشار برای موفقیت و همچنین بدست آوردن توانایی فکر کردن در مورد اتفاقات به روش جدید برتوانایی حل مسئله و نحوه تصمیم گیری نوجوانان تاثیر می گذارد، و گاهی این فشارها ذهن خام و بی تجربه ی کودک را به سمت خودکشی برای رهایی از موقعیت مذکور سوق می دهد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

در این ماه، یک دختر نوجوان در شهر نورآباد از توابع شهرستان ممسنی واقع در استان فارس، روز دوشنبه ۶ تیر، توسط پدر خود به وسیله اسلحه شکاری به قتل رسید.

از سوی دیگر، یک کودک ١٢ ساله اهل روستای کهنه لاهیجان از توابع شهرستان پیرانشهر دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد. در یک واقعه مشابه، روز یکشنبه ۲۶ تیرماه، یک نوجوان ۱۵ ساله در جوانرود از طریق حلق آویز کردن خود، دست به خودکشی زد و جان باخت.

افزون بر این، یک پسر نوجوان ۱۷ در شهرستان کوهدشت از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داده است.

در ماهی که گذشت، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی ضمن تایید خبر آزار جنسی و کلامی (تجاوز) یک معلم به ۷ کودک در شهرستان فردوس خبر داد.

در این ماه، یک کودک ۱۲ ساله در شهرستان مهاباد در استان آذربایجان غربی، توسط ناپدری خود مورد ضرب و شتم قرار گرفت. این کودک از ناحیه‌ صورت، گردن، سینه، شکم، کمر و پایین تنه دچار جراحات شده است.

به جز این، رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی، از شناسایی و بازداشت سه متهم به کودک آزاری در تبریز خبر داد. این افراد متهم هستند که کودکی را ترغیب به استعمال دخانیات و مواد مخدر کرده و تصاویر آن را در فضای مجازی منتشر کرده اند.

افزون بر این، فرمانده انتظامی زاهدان در استان سیستان و بلوچستان از پیدا شدن نوزادی تازه متولد شده، در یکی از معابر این شهر خبر داد.

گفتنی است، یک مادر با مراجعه به پلیس خواستار برخورد با دخترش شد، او دلیل این درخواست را تردد دختر ۱۶ ساله اش به “مکان های فساد” عنوان کرد، این مادر در شرح وضعیت خود پرده از این موضوع برداشت که در سایه فقر و اعتیاد، دختر خود را از سن ۱۲ سالگی بصورت مکرر به ازدواج مردان متعددی درآورده است.

زنان

در ماهی که گذشت، یک زن ۵۰ ساله در غرب تهران توسط همسرش به قتل رسید.

همچنین، یک مرد و یک زن قربانی کودک همسری با انگیزه ناموسی و به ظن داشتن ارتباط با یکدیگر توسط خانواده زن در شهرستان سیب و سوران استان سیستان و بلوچستان به قتل رسیدند.

همینطور، دادستان شهرستان سراوان از بازداشت گروهی تحت عنوان “متجاوز به عنف” در این شهرستان خبر داد و گفت، این گروه در جاده های خارج از شهر سراوان زنان را مورد تهدید و تجاوز قرار داده و اقدام به تهیه فیلم و اخاذی از این شهروندان می‌کردند.

گفتنی است، مردی ۳۵ ساله در آبادان با انگیزه ناموسی به قتل رسید.

به علاوه، مردی در مشهد همسر و مادر همسرش را با ضربات متعدد قمه به قتل رساند.

به جز این، روز شنبه ۲۵ تیرماه یک زن جوان به دنبال درگیری با یک آمر به معروف، توسط پلیس بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ایران اینترنشنال هویت این شهروند را سپیده رشنو عنوان کرده است.

در این ماه، ملیکا قراگوزلو، دانشجوی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

افزون بر این، دادستان عمومی و انقلاب یاسوج از شناسایی ٢٩ آرایشگاه زنانه به دلیل آنچه که “ترویج بی بندوباری و هنجارشکنی” نام برده خبر داد و گفت، تمامی این مراکز توسط پلیس نظارت بر اماکن عمومی پلمب و متصدیان این آرایشگاه ها به عنوان متهم احضار شدند.

کارگران و اصناف

در ماهی که سپری شد ۱۰۷ کارگر در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار در اقصی نقاط کشور دچار حادثه شدند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

 در تیر ماه، عدم رعایت ایمنی کار ۷۴ کارگر را مصدوم و ۳۳ تن دیگر را به کام مرگ کشاند.

از اخبار مرتبط در این حوزه می توان به یک کودک کار ۱۱ ساله در یزد، مرگ یک کارگر در رشت، مرگ و مصدومیت دو کارگر در بوشهر و شیراز، مرگ و مصدومیت ۵ کارگر در مهاباد، ایلام، آمل و تهران، مرگ یک کارگر در پاکدشت، مرگ و مصدومیت ۴ کارگر در محلات، تهران و سیرجان، مرگ و مصدومیت ۴ کارگر در شیراز و کرج، مرگ ۲ کارگر در نیر و ملایر و مرگ و مصدومیت ۳ کارگر در باغملک و گرمسار اشاره کرد.

لازم به ذکر است، یک کارگر بخش ام دی اف در شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌ تپه اقدام به خودکشی کرد.

همچنین، دستکم ۵ کارگر دیگر مجتمع سونگون ورزقان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. بازداشت آنها به دنبال اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران صورت گرفته است. از سوی دیگر از ورود ۳۰ تن از کارگران این مجتمع به محل کار جلوگیری شده است.

گفتنی است، به دنبال تجمع اعتراضی کارکنان وزارت جهاد کشاورزی در مقابل ساختمان سازمان برنامه و بودجه، شماری از آنها بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

به علاوه، نسرین جوادی، فعال کارگری و از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر سال ۹۸، جهت تحمل دوران محکومیت ۵ سال خود، راهی زندان اوین شد.

در این ماه، کارگران پیمانی نفت، کارگران شرکت ایران افق دهلران، کارگران مجتمع مس سونگون ورزقان و رانندگان مینی‌ بوس در بندرعباس در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.

اگر چه که کارگر و کار انجام شده توسط او، دارای منزلت و جایگاه بسیار بالایست، ولی متاسفانه این جایگاه مورد توجه مسئولین، کارگزاران و کارفرمایان قرار نمی گیرد و در بسیاری از مواقع، این قشر ضعیف جامعه موفق به اخذ معوقات مزدی و رسیدن به مطالبات حداقلی خود نمی شوند، و یا بدون دلایل موجه از کار اخراج و یا تعدیل می‌شوند. به همین خاطر در بسیاری از موارد برای تحقق خواسته های خود ایجاد تجمعات اعتراضی را برمی گزینند.

در تیر ماه، دستکم ۱۶۳ تجمع اعتراضی برگزار شد که از مهمترین آنها میتوان به تجمع اعتراضی کارگران فضای سبز شهرداری بهبهان، شترمرغداران و مرغداران، کارگران کارخانه داروگر تهران، کارگران راه آهن در زرند، کارگران مجتمع مس سونگون ورزقان، کارگران سد شفارود و کارگران شهرداری خرمشهر اشاره کرد.

افزون بر این، شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی در شماری از شهرهای کشور، نیروهای طرحی وزارت بهداشت در لرستان و کرمانشاه، شماری از بازنشستگان مخابرات در شماری از شهرهای کشور، معلمان مدارس خارج از کشور در تهران و مربیان آموزشگاه‌های رانندگی در مشهد برای تحقق خواسته های خود دست به تجمعات اعتراضی زدند.

همچنین، جلسه رسیدگی به اتهامات مریم زیرک، اسماعیل فرهنگ منش و علی اله بخش سه تن از اعضای کانون صنفی فرهنگیان قزوین، در شعبه ۱۰۷ دادگاه کیفری ۲ این استان برگزار شد.

در این ماه، شهریار نادری و بهزاد قوامی دو تن از فعالان صنفی معلمان، طی ابلاغیه‌ هایی جهت اخذ آخرین دفاعیات به شعبه ۲ دادسرای سنندج احضار شدند.

همینطور، ۱۲ نفر از فعالین صنفی معلمان جهت اخذ آخرین دفاع به شعبه ۲ دادسرای سنندج احضار شدند.

بهداشت و محیط زیست

در این ماه، دو محیط بان بر اثر تیراندازی شکارچیان غیرمجاز در منطقه حفاظت شده مند از توابع شهرستان دیر، دچار مصدومیت شدند.

به علاوه، جواد غلامی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی چناران، حین انجام ماموریت هدف شلیک یک فرد متخلف تصرف اراضی در این شهرستان قرار گرفته و جان خود را از دست داد. ضارب توسط نیروی انتظامی دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد.

لازم به ذکر است، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت که طی چند روز اخیر، ۵۰۱ شهروند در استان خوزستان به دلیل وجود ریزگردها در هوا دچار مشکلات تنفسی شده و راهی بیمارستان شده اند.

افزون بر این، فرمانده انتظامی بندرانزلی از بازداشت و انتقال به زندان عامل ۷ فقره حیوان آزاری در بندر انزلی خبر داد.

حق بر محیط زیست و مبانی فلسفی آن، از قواعد حقوق بشر و حقوق طبیعی نشأت گرفته شده است. ابتدایی ترین حق طبیعی انسان در این کره خاکی، «حق حیات» است. اما طی دهه های اخیر به دلیل استفاده بی رویه از منابع طبیعی، عدم نظارت و توجه به مباحث زیست محیطی و الگوهای صحیح، محیط زیست طبیعی به شدت مورد صدمه واقع شده است. هرانا در این حوزه گزارشاتی از هفته اول، دوم ، سوم و چهارم با هدف آگاهی سازی گردآوری کرده است.

خشونت نظامی و قضایی و امنیت شهروندان

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.

در ماهی که سپری شد، اکبر (اکرم) خدامرادی و هیمن مروتی در نوسود و کیوان امانی در بانه بر اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی زخمی شدند.

همینطور، تیراندازی نیروهای نظامی به سمت خودروی یک شهروند سوختبر در محور میناب، موجب واژگونی خودرو و مصدومیت راننده آن شد. گفته می‌شود این شهروند سوختبر در حالیکه مجروح بود توسط این نیروها بازداشت شده است.

از سوی دیگر، در پی تعقیب و گریز نیروهای نظامی در منطقه مرزی “کیله” واقع در شهرستان سردشت، خودرو حامل کولبران واژگون و ۱۵ کولبر دچار حادثه شدند. یکی از کولبران در این واقعه از ناحیه کتف و دست دچار مصدومیت شده است.

در این ماه، یک شهروند در زاهدان، در پی تیراندازی نیروهای نظامی کشته شد.

در ماهی که گذشت، دو شهروند در توابع منطقه صومای ارومیه بر اثر انفجار مین بر جای مانده از جنگ ایران و عراق به شدت زخمی شدند. یکی از این شهروندان از ناحیه دست و صورت دچار نقص عضو شده است.

در تیر ماه، دو متهم در بوشهر توسط دادگاه کیفری این شهر هر یک به تحمل ۷۴ ضربه شلاق در کنار سایر مجازات ها محکوم شدند. این در حالی است که کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات های تحقیر آمیز و نافی کرامت انسانی مانند شلاق را ممنوع کرده است.

لازم به ذکر است، ۳۰ شهروند زن و مرد در شهرستان خمام واقع در استان گیلان، به دلیل شرکت در یک مهمانی خصوصی توسط پلیس بازداشت شدند. ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است.

۱– گزارشاتی که توجهات زیادی به خود جلب کرد

در این بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در تیر ماه که با حساسیت و توجه بیشتری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی است که این توجه بیشتر، الزاماً به معنی شاخص بودن این دسته از گزارش‌ها به لحاظ حجم نقض حقوق بشر در ایران نیست.

از مهم‌ترین اخبار که در این ماه بازتاب بسیار گسترده‌ای در کشور داشت،می توان به صدور مجدد حکم اعدام برای شاکر بهروز، بازداشت گسترده بازماندگان جان باختگان اعتراضات آبان ۹۸، بازداشت محمد رسول اف و مصطفی آل احمد، کارگردانان سینمای ایران، تداوم بازداشت و محرومیت از ملاقات حسن سعیدی، رسول بداقی، محمد حبیبی و آنیشا اسداللهی فعالان صنفی و کارگری، اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران مجتمع سونگون ورزقان، قتل یک دختر نوجوان توسط پدرش در نورآباد ممسنی و بازداشت یک زن در پی درگیری با یک “آمر به معروف” اشاره کرد.

۲– گزارشاتی که علی‌رغم اهمیت با بی‌توجهی روبرو شدند

در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری، اساساً با کم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم‌توجهی‌های بعضاً غیر تعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.

از مهم‌ترین خبرها که در این ماه با بی توجهی رسانه ها و مردم روبرو شدند، میتوان به مرگ یک زندانی در زندان تهران بزرگ، خودکشی یک زندانی محکوم به اعدام در زندان قزلحصار، قتل یک مرد با انگیزه ناموسی در آبادان و خودکشی یک کارگر هفت تپه اشاره کرد.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید