خانه  > slide, زندانیان  >  نامه سرگشاده باتیر شاه محمداف زندانی تبعه ترکمنستان؛ صدای مرا بشنوید

نامه سرگشاده باتیر شاه محمداف زندانی تبعه ترکمنستان؛ صدای مرا بشنوید

خبرگزاری هرانا – باتیر شاه محمداف زندانی تبعه ترکمنستان محبوس در زندان اوین در سال ۱۳۸۸ به اتهام جاسوسی توسط ماموران امنیتی در فرودگاه مهرآباد دستگیر شد و اکنون هشتمین سال حبس خود را در این زندان می گذراند. این زندانی با نگارش نامه ای خطاب به مسئولان امر تقاضای استرداد خود به کشورش، بر اساس قراردادهای فی مابین دو کشور را مطرح کرده است. تقاضایی که پیش تر نیز طرح شده بود اما نتیجه ای در برنداشت. این زندانی برای تحقق این موضوع و تحمل حبس در شرایط مناسب تر از سازمان های حقوق بشری درخواست یاری کرده است و عنوان کرده در صورت تداوم بی توجهی به وضعیت دشوار او در زندان دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، باتیر شاه محمداف زندانی امنیتی تبعه ترکمنستان سال ۸۸ در فرودگاه مهرآباد توسط نهاد های امنیتی دستگیر و به اتهام جاسوسی ابتدا به تحمل ۲۰ سال حبس محکوم شد ولی در دادگاه تجدید نظر این حکم به ۱۰ سال حبس کاهش پیدا کرد.

او از ۸ سال پیش در زندان های ایران گذران حبس میکند، این زندانی پیشتر دوبار جهت استرداد و رسیدگی به وضعیت پرونده اش دست به اعتصاب غذا زده بود، اینبار نیز با نگارش نامه ای از مشکلات و دشواری های وضعیتش سخن گفته و تاکید کرده است در صورت عدم رسیدگی به پرونده اش دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

متن کامل نامه این زندانی تبعه ترکمنستان را که جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته است را در ادامه بخوانید:

اینجانب باتیر شاه محمداف تبعه ترکمنستان کارمند شرکت روسی لاکایار در ۱۸ تیرماه سال ۱۳۸۸ هنگام بازگشت از زاهدان در فرودگاه مهرآباد توسط مقامات امنیتی و اطلاعاتی ایران بازداشت شدم.

پس از طی مراحل بازجویی و حضور در دادگاه انقلاب در نهایت شگفتی بدون هیچگونه سند، مدرک یا شاهدی ابتدا به ۲۰ سال و پس از تجدید نظر به ۱۰ سال زندان به جرم جاسوسی محکوم شدم.

تاکنون بیش از ۸ سال است که در زندان های ایران محبوس میباشم، در این مدت نه تنها از ملاقات با خانواده ام محروم مانده ام، حتی اجازه تماس تلفن نیز ندارم.

مخارج خودم و چندبار تماس تلفنی خانواده ام را شخصا می پردازم، متاسفانه کیفیت غذای زندان بسیار بد و سبب ایجاد بیماری های مختلف از جمله فشار خون در من شده است، در این مدت ۸ سال طی نامه های متعددی وضعیت و صدای خود را به گوش مسئولان ایرانی و وبسایت های رئیس جمهور ترکمنستان و ایران و نماینده ویژه پارلمان حقوق بشر رساندم.

و حتی طی نامه ای، مقام رهبری ایران را از شرایط وخیم خود مطلع کردم، در این نامه ها درخواست نمودم که حداقل دلایل اتهام جاسوسی مرا روشن نمایید و بر اساس آموزه های اسلام و به حکم مسلمانی با من رفتار نمایند و بیگناه و بی تقصیر مرا در زندان نگه ندارید.

من دور از خانواده و دوستانم اسیر شده ام، اما همین نامه هایم نیز با بی توجهی مقامات ایرانی مواجه شد و هیچ پاسخی نشنیدم.

اجبارا تاکنون دو مرتبه اعتصاب غذا نمودم که هربار علاوه بر مورد تهدید مقامات ایران قرار گرفتن با توجه به وعده هایی که به من داده شد دست از اعتصاب کشیدم.

اما هنوز هیچ تغییری در شرایطم رخ نداده است، به طوریکه با توجه به خواسته های آن ها مینی بر تعویض من با ۳۰۰ زندانی، هنوز مرا در زندان نگه داشته اند.

امیدوارم که صدای من شنیده شود و برای بار سوم مجبور به اعتصاب غذا نشوم.

باتیر شاه محمداف، زندان اوین – آذر ۹۶

 

درباره این زندانی لازم به توضیح است، باتیر شاه محمداف، تبعه ترکمنستانی که در ژوئیه ۲۰۰۹ در پی فروش فلزات کمیاب در شهر زاهدان به اتهام جاسوسی دستگیر و به تحمل ۲۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۱۰ سال زندان کاهش یافت.

درخواست آقای شاه محمداف مورد تبادل قرار گرفتن با کشورش بر اساس توافقات بین دو کشور ایران و ترکمنستان است، او پیش تر با نگارش نامه ای سرگشاده از مردم ایران استمداد طلبیده بود.

همچنین در سال گذشته با ارسال ویدئویی که به دست خبرگزاری هرانا رسیده بود از ریاست جمهوری کشور ترکمنستان و ایران برای رسیدگی به پرونده اش درخواست کمک کرده بود.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید