خانه  > اقلیت های ملی, اندیشه و بیان, زندانیان  >  سازمان عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری عبدالله بزرگ‌زاده شد

سازمان عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری عبدالله بزرگ‌زاده شد

خبرگزاری هرانا – سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای ضمن درخواست آزادی فوری عبدالله بزرگ‌زاده سربازی، فعال مدنی بلوچ که چندی پیش در تجمع مقابل فرمانداری ایرانشهر بازداشت شد اعلام کرد “قطع ارتباط وی با خانواده و دنیای بیرون مصداق ناپدید کردن اجباری به شمار می‌آید که یک نقض جدی حقوق بشر و یک جرم بین‌المللی است و قربانی را در معرض خطر شکنجه، رفتارهای بی رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز و حتی اعدام فراقضایی قرار می‌دهد”.

این نهاد مدافع حقوق بشر که مقر آن در لندن است در بیانیه خود گفت؛ “مقامات ایرانی باید فورا عبدالله بزرگ‌زاده سربازی، فعال مدنی بلوچ را آزاد کنند. او از روز یکشنبه ۲۷ خرداد ماه ۹۷ در بازداشت به سر می‌برد.

مطابق قوانین بین‌المللی این بازداشت غیرقانونی و خودسرانه است زیرا عبدالله بزرگ‌زاده سربازی تنها به خاطر شرکت در یک تجمع مسالمت‌آمیز در ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان در حمایت از زنان و دختران قربانی آزار جنسی و در اعتراض به مصونیت عاملان خشونت‌ جنسی مورد هدف نیروهای امنیتی قرار گرفته است.

مقامات ایرانی علاوه بر بازداشت خودسرانه عبدالله بزرگ‌زاده سربازی، ارتباط او با خانواده و دنیای بیرون را قطع کرده و از دادن هرگونه اطلاعات در مورد محل و سرنوشت وی سرباز زده‌اند. این پنهان‌کاری مصداق ناپدیدکردن اجباری به شمار می‌آید که یک نقض جدی حقوق بشر و یک جرم بین‌المللی است و قربانی را در معرض خطر شکنجه، رفتارهای بی رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز و حتی اعدام فراقضایی قرار می‌دهد.

عفو بین‌الملل از مقامات ایرانی درخواست می‌کند که تا زمان آزادی کامل عبدالله بزرگ‌زاده سربازی، درباره وضعیت و محل نگهداری او اطلاع‌رسانی کنند و اجازه دهند که او دسترسی کامل به وکیل و خانواده داشته باشد. آن‌ها همچنین باید ازعبدالله بزرگ‌زاده سربازی در مقابل شکنجه و دیگر بدرفتاری‌ها محافظت کنند.

ماموران امنیتی و مسئولان قضایی که مرتکب شکنجه و ناپدیدکردن اجباری شده‌اند باید مورد تحقیقات مستقل و موثر قرار گرفته و مطابق با استانداردهای دادرسی منصفانه و بدون توسل به مجازات اعدام، محاکمه و مجازات شوند”.

پیش‌تر مولوی عبدالغفار نقشبندی امام جمعه موقت راسک در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته با اشاره به پرونده تجاوز به دختران ایرانشهر، خواستار آزادی عبدالله بزرگزاده  بلوچ شد. وی در این خصوص گفت که “چون عبدالله برادر حبیب الله سربازی است گمان می‌رود بازداشتش به خاطر تسویه‌حساب با برادرش باشد”.

مولوی محمد حسین گرگیج امام جمعه اهل سنت آزاد شهر نیز در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته با اشاره به پرونده تجاوز به دختران ایرانشهر و بازداشت عبدالله بزرگ‌زاده بیان داشت که مسئولان قضایی این گونه مسایل را باید دقیق ریشه یابی کنند تا مجرمان اصلی بازداشت شوند و نباید افرادی از روی توهمات بازداشت و زندانی شوند.

گفتنی است، عبدالله بزرگزاده در هنگام بازداشت یک فایل صوتی مکالمه با ماموران بازداشت کننده که بر سر وی داد می‌کشیدند منتشر کرد.

هرانا پیشتر گزارش کرده بود، این شهروند روز یکشنبه ۲۷ خردادماه پس از تجمع مقابل فرمانداری شهر ایرانشهر بازداشت شده بود.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید