خانه  > slide  >  گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر ایران در فروردین ۹۶

گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر ایران در فروردین ۹۶

خبرگزاری هرانا – آنچه در پی می‌آید گزارش اجمالی و ماهیانه وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی فروردین ۹۶است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه‌ شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

لازم به یادآوری است بخش آمار این تشکل به‌صورت سالانه گزارش مفصل‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.

گزارش آماری نقض حقوق بشر در فروردین ماه ۱۳۹۶

در فروردین ماه سال ۱۳۹۶ نقض سامانمند حقوق بشر در ایران همچنان مانند گذشته ادامه داشت. این ماه با اعدام ۱۸ نفر در استان‌های البرز، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، کرمان، لرستان، مرکزی، هرمزگان همراه گردید.

اعدام

متأسفانه در فروردین ماه ۹۶ تعداد قابل‌توجهی از زندانیان اعدام شدند. از برجسته‌ترین گزارش‌های اعدام در این ماه باید به: دست کم ۸ زندانی در رجایی شهر کرج اعدام شدند، یک زندانی در ملاء عام در اراک اعدام شد، اعدام یک زندانی در بندرعباس، یک زندانی در زندان پارسیلون خرم آباد اعدام شد اشاره کرد.

در فروردین ماه ۹۶ در کنار تمام اعدام‌های صورت گرفته شاهد بخشش و نجات  محکومین به قصاص نیز بودیم.

حقوق اقلیت‌ها

این ماه همچنین با تداوم تعرض به حقوق اولیه اقلیت‌های قومی و دینی در ایران همراه بود که بارزترین آنها، عباس لسانی به دادگاه انقلاب اهر احضار شد، سهیلا کارگر به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد، بازداشت‌ دست‌کم ۱۰ شهروند توسط نیروهای امنیتی در اهواز، بودند.

در رابطه با نقص حقوق شهروندان بهایی نیز همانند گذشته شاهد تبعیض و آزار و اذیت متعدد این دسته از هموطنان بودیم، گزارشات پنج شهروند بهایی در اصفهان بدون اتهام مشخص بازداشت شده اند، بازداشت هفت شهروند بهایی در بندرعباس توسط وزارت اطلاعات از جمله این روایتهای نقض حقوق بشری بود.

در بخش حقوق شهروند اهل سنت نیز گزارش‌هایی منتشر گردید گزارش‌هایی از جمله احضار و بازداشت امام جمعه پشامگ، ممانعت از برگزاری همایش طلاب اهل سنت کنارک، بازداشت مولوی کوهی؛ گسترش اعتراضات در بلوچستان و تهدید معترضان، صدور یک سال زندان برای دو روحانی سنی مذهب ازجمله آن بود.

درزمینهٔ حقوق مسیحی نیز گزارش‌هایی منتشر شد منجلمه تایید حکم پنج سال زندان ابراهیم فیروزی، نوکیش مسیحی در دادگاه تجدیدنظر.

حقوق کودکان

درزمینهٔ حقوق کودکان از برجسته‌ترین برجسته ترین گزارشات قابل اشاره مجروح شدن یک دانش آموز کرمانی با تنبیه بدنی معلم، تقلیل حکم اعدام به شلاق و ۲ سال تبعید بود.

حقوق زنان

درزمینهٔ حقوق اولیه زنان در ایران همچنان در ماهی که گذشت قدم جدی برای تحقق شعار برابری جنسی از سوی دستگاه حاکمِ برداشته نشد، زنان ایرانی همچنان شاهد نقض متعدد حقوق خود بودند، از پراهمیت‌ترین گزارش‌ها نقض حقوق بشر در حوزه حقوق زنان میتوان به وزیر کشور در ستاد انتخابات کشور: رجل سیاسی شامل خانم‌ها نمی‌شود، تفکیک جنسیتی در دوی بین‌المللی تهران، اشاره کرد.

کارگری

رویدادها و اخبار کارگری در فروردین ماه ۹۶  پرشمار بود گزارشات: چهار کارگر سیمان مسجدسلیمان با شکایت کارفرما احضار شدند احضار و بازجویی یک فعال کارگری در سنندج، بازداشت یک فعال کارگری در کامیاران، برگزاری دو تجمع اعتراضی کارگری  ازجمله آنها بود.

اصناف

در حوزه اصناف و حقوق صنفی هم این ماه خالی از حوادث نبود چنانکه اعتصاب مغازه داران سرباز در اعتراض به بازداشت امام جمعه پشامگ، جلسه دادگاه تجدید نظر محمود بهشتی لنگرودی برگزار شد از برجسته‌ترین‌های این رسته بود.

بهداشت و محیط زیست

درزمینهٔ ی بهداشت و محیط‌زیست در این ماه گزارش‌ها متعددی منتشر شد که غالب آن‌ها با موضوع آلودگی هوا ، محیط‌ زیست و کمبود آب در کشور بود که ازجمله مهم‌ترین آن می توان به استاندار چهارمحال و بختیاری: ۴۰ منطقه در استان کمبود آب شرب و ۶ درصد استان به گاز دسترسی ندارد، آلودگی هوای مهران و دهلران بیشتر از حدمجاز است، پنجاه درصد تالاب‌ها خشک شده‌اند؛ لایحه حفاظت از تالاب‌ها در انتظار تصویب مجلس اشاره کرد.

گزارش‌های مورد توجه

در این بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در فروردین ماه که با حساسیت و توجه بیش‌تری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی ست که این توجه بیش‌تر، الزاماً به معنی شاخص بودن این دسته از گزارش‌های به لحاظ حجم نقض حقوق بشر نیست.  

ازجمله گزارش‌ها با توجه خاص می‌توان به :عباس لسانی به دادگاه انقلاب اهر احضار شد ،جلسه دادگاه تجدید نظر محمود بهشتی لنگرودی برگزار شد، ظرف ۲ سال؛ ۱۹۲۴ شکایت تنبیه بدنی در مدارس کشور، مردی که همسرش را به خاطر عضویت در شبکه های اجتماعی به قتل رساند محاکمه میشود، آلودگی هوای مهران و دهلران بیشتر از حدمجاز است، بازداشت هفت شهروند بهایی در بندرعباس توسط وزارت اطلاعات اشاره کرد.

گزارش‌های حقوق بشری در سایه کم توجهی

در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری اساساً باکم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند؛ روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم‌توجهی‌های بعضاً غیر تعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.

برای انتخاب مورد اول در این دسته باید به: بازداشت‌ دست‌کم ۱۰ شهروند توسط نیروهای امنیتی در اهواز که با واکنش و حساسیت زیادی در افکار عمومی روبرو نشد. همچنین: اعتصاب مغازه داران سرباز در اعتراض به بازداشت امام جمعه پشامگ، زباله های به جا مانده از مسافران نوروزی در مازندران، ممانعت از برگزاری همایش طلاب اهل سنت کنارک، جنتی خواستار رد صلاحیت اقلیت های دینی در انتخابات شوراها شد، شناسایی ۷۸۰ نوزاد و کودک مسموم‌ شده با موادمخدر در ۹ ماهه اول سال گذشته نیز از دیگر گزارش‌هایی بود که در سایه کم‌توجهی از سوی افکار عمومی قرار گرفتند. ‌

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید