خانه  > slide  >  گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر ایران در بهمن ۹۵

گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر ایران در بهمن ۹۵

خبرگزاری هرانا – آنچه در پی می‌آید گزارش اجمالی و ماهیانه وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی بهمن۹۵ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه‌ شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

لازم به یادآوری است بخش آمار این تشکل به‌صورت سالانه گزارش مفصل‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.

گزارش اجمالی، آماری نقض حقوق بشر در بهمن ماه ۱۳۹۵

در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ نقض سامانمند حقوق بشر در ایران همچنان مانند گذشته ادامه داشت و در این ماه با اعدام ۵۴ نفر در استان‌های البرز، آذربایجان شرقی و غربی، لرستان، خراسان رضوی، همدان، قم، فارس، کرمانشاه، گیلان، مرکزی و هرمزگان اجرا گردید.

اعدام

متأسفانه دربهمن ماه ۹۵ تعداد قابل‌توجهی از زندانیان اعدام شدند. از برجسته‌ترین گزارش‌های اعدام در این ماه باید به دستکم ۸ زندانی در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند، اعدام ۷ زندانی در زندان قم؛ دادرسی ناعادلانه دستکم یک زندانی اعدام شده و دو زندانی در ملاء عام در بندرعباس اعدام شدند اشاره کرد.

در بهمن ماه ۹۵ در کنار تمام اعدام‌های صورت گرفته شاهد بخشش و نجات محکومین به قصاص نیز بودیم.

حقوق اقلیت‌ها

این ماه همچنین با تداوم تعرض به حقوق اولیه اقلیت‌های قومی و دینی در ایران همراه بود که، بازداشت امیر زرگانی در اهواز، بازداشت پروانه حسین پناهی و همسرش در دهگلان توسط اداره اطلاعات و سه شهروند اهوازی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند بارزترین آنها بود.

در رابطه با نقص حقوق شهروندان بهایی نیز همانند گذشته شاهد تبعیض و آزار واذیت متعدد بودیم، گزارشات، بازداشت فاروق ایزدی محقق و مترجم بهایی، محرومیت از تحصیل سوگل کاظمی دانشجوی بهایی، در ترم پنجم، دادگاه سه شهروند بهایی در مشهد برگزار شد از جمله آنها بود.

درزمینهٔ حقوق شهروند اهل سنت نیز گزارش‌هایی منتشر گردید گزارش‌های: احضار یک روحانی سنی مذهب بلوچ به دادگاه ویژه روحانیت، محکومیت ۲۰ سال حبس برای چهار شهروند سنی مذهب اهل بوکان، ازجمله آن بود.

درزمینهٔ حقوق شهروندان مسیحی نیز گزارش‌هایی منتشر گردید. گزارش‌های: بیژن فرخ پور، نوکیش مسیحی برای تحمل حبس به زندان عادل آباد شیراز رفت ازجمله آن بود.

حقوق کودکان

درزمینهٔ حقوق کودکان نیز گزارش‌هایی منتشر گردید که برجسته‌ترین آن‌ها عبارت بود از سرنوشت تلخ کودک عروس شانزده ساله با ازدواج اجباری، تنبیه دانش آموزان روستایی با گاز انبر و کابل در دیشموک / تکذیب اداره آموزش و پرورش، ازدواج های اجباری کودکان با کتک های پدران / ویدئو.

حقوق زنان

درزمینهٔ حقوق اولیه زنان در ایران همچنان در ماهی که گذشت قدم جدی برای تحقق شعار برابری جنسی از سوی دستگاه حاکمِ برداشته نشد، زنان ایرانی همچنان شاهد نقض متعدد حقوق خود بودند، از پراهمیت‌ترین گزارش‌های نقض حقوق بشر در حوزه حقوق زنان می توان به: بازداشت ۸ دختر که قصد ورود به ورزشگاه آزادی داشتند، اسیدپاشی خواستگار پس از شنیدن جواب منفی، قتل همسر به دلیل ‘شک’ در شهرستان بردسکن، دو شهروند در لرستان به سنگسار محکوم شدند اشاره کرد.

کارگری

رویدادها و اخبار کارگری در بهمن ماه ۹۵ پرشمار بود ازجمله آنها: بازداشت و بی خبری از سه فعال کارگری در استان فارس، اخراج ۲۰۰ کارگر “روغن نباتی جهان” زنجان بیش از ۲۷هزار نفر بیکار در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، در نه ماهه سال جاری؛ مرگ ۱۶ کارگر در استان کردستان بر اثر حوادث کاری بودند.

اصناف

در حوزه اصناف و حقوق صنفی هم این ماه خالی از حوادث نبود چنانکه: بازداشت ۱۶ فعال مدلینگ و پلمب ۵ واحد صنفی در تبریز، حمید رحمانی از معلمان ورامین به اداره اطلاعات سپاه احضار شد، برخورد خشن، بازداشت دستفروشان و مصادره میوه ها در اهواز، بازداشت ده‌ها نفر از فعالان حوزه مدلینگ از برجسته‌ترین‌های این رسته بود.

بهداشت و محیط زیست

درزمینهٔ ی بهداشت و محیط‌زیست در این ماه گزارش‌های متعددی منتشر شد که غالب آن‌ها با موضوع آلودگی هوا ، محیط‌زیست و کمبود آب در کشور بود که ازجمله مهم‌ترین آن می توان به: مشاهده چهار کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در چهارمحال و بختیاری، قطع گسترده آب و برق در استان خوزستان بر اثر بروز گرد و غبار شدید، تولید فراتر از نیاز سرب کشور در قم؛ خطر بالقوه محیط زیستی‌ در کمین قم، آلودگی هوای اهواز ۶۶ برابر حد مجاز اشاره کرد.

گزارش‌های مورد توجه

در این بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در بهمن ماه که با حساسیت و توجه بیش‌تری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی ست که این توجه بیش‌تر، الزاماً به معنی شاخص بودن این دسته از گزارش‌های به لحاظ حجم نقض حقوق بشر نیست.

ازجمله گزارش‌ها با توجه خاص می‌توان به:واکنش ها به قطع شبانه درختان خیابان فرشته در تهران ، آلودگی هوای اهواز ۶۶ برابر حد مجاز، تولید فراتر از نیاز سرب کشور در قم؛ خطر بالقوه محیط زیستی‌ در کمین قم  ،بازداشت ۸ دختر که قصد ورود به ورزشگاه آزادی داشتند ،قتل ناموسی یک دختر توسط پدر در قائمشهر ،بازداشت فاروق ایزدی محقق و مترجم بهایی ،یک شهروند با ادعای ‘خدایی’ دستگیر شد، یک مدعی پیامبری در پردیس دستگیر شد  ،انتقاد نماینده مجلس از گسترش قاچاق اعضای بدن در ایران اشاره کرد.

گزارش‌های حقوق بشری در سایه کم توجهی

در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری اساساً باکم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند؛ روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم‌توجهی‌های بعضاً غیر تعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.

برای انتخاب مورد اول در این دسته باید به: بیژن فرخ پور، نوکیش مسیحی برای تحمل حبس به زندان عادل آباد شیراز رفت   که با واکنش و حساسیت زیادی در افکار عمومی روبرو نشد. همچنین احضار یک روحانی سنی مذهب بلوچ به دادگاه ویژه روحانیت، محکومیت ۲۰ سال حبس برای چهار شهروند سنی مذهب اهل بوکان، بازداشت و بی خبری از سه فعال کارگری در استان فارس، شکستن دست نوجوان اهوازى هنگام بازداشت توسط نیروهای امنیتی، سه شهروند اهوازی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند، شش زندانی در زندان بیرجند اعدام شده اند، اعدام یک زندانی در زندان ماکو، بازداشت ده‌ها نفر از فعالان حوزه مدلینگ نیز از دیگر گزارش‌هایی بود که در سایه کم‌توجهی از سوی افکار عمومی قرار گرفتند. ‌

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید