خانه  > slide, زندانیان  >  تداوم اعتصاب غذا؛ نامه زرتشت احمدی راغب، از زندان اوین

تداوم اعتصاب غذا؛ نامه زرتشت احمدی راغب، از زندان اوین

خبرگزاری هرانا – زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی بازداشتی در زندان اوین که از اواخر آبان ماه امسال در اعتراض به ادامه بازداشت موقت و بلاتکلیفی خود دست به اعتصاب غذا زده بود، کماکان در اعتصاب غذا است. این فعال مدنی که اکنون در چهل و یکمین روز از اعتصاب غذای خود بسر می‌برد، روز چهارشنبه ۲۷ آذرماه با نوشتن نامه‌ای که در ادامه می‌آید ضمن تشریح آخرین وضعیت خود، دلایل اعتصاب غذا و ضرورت این اقدام را به قصد تنویر افکار عمومی توضیح داده است. آقای احمدی راغب در تاریخ ۵ شهریورماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و اواخر مهرماه با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی این زندان منتقل شد. او چند روز پس از آغاز اعتصاب غذا به قرنطینه زندان اوین منتقل شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنج شنبه ۲۸ آذرماه ۱۳۹۸، با گذشت حدود چهل روز از اعتصاب غذای زرتشت احمدی راغب، او کماکان در اعتصاب به سر می‌برد.

این فعال مدنی از اواسط آبان ماه امسال در اعتراض به ادامه بازداشت موقت، حضور نیروهای امنیتی مسلح در منزل و اخراج وی از محل کار دست به اعتصاب غذا زده بود. اعتصاب آقای احمدی راغب در حالی ادامه دارد که او با مشکلات جسمی متعددی مواجه شده و وزن وی به کمتر از ۵۷ کیلوگرم کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر این فعال مدنی طی هفته گذشته در اعتراض به سرکوب معترضان در جریان اعتراضات آبان موی سر خود را تراشیده است. او چند روز پس از آغاز اعتصاب غذا از اندرزگاه ۸ زندان اوین به قرنطینه این زندان منتقل شده است.

آقای احمدی راغب در نامه ای که عینا در ادامه می‌آید به قصد تنویر افکار عمومی به شرح دلایل و ضرورت اقدام خود به اعتصاب غذا و همچنین آخرین وضعیت خود توضیح داده است، این نامه را به نقل از هرانا بخوانید:

“اینجانب زرتشت احمدی راغب، امروز چهارشنبه ۲۷ آذرماه در چهلمین روز اعتصاب غذای خود در بند قرنطینه زندان اوین این نامه را می‌نویسم.

اعتراض خود را نسبت به احکام غیر قانونی، بازداشت موقت در سلول‌های انفرادی، پرونده‌سازی و هجوم ماموران وزارت اطلاعات به‌طور مسلحانه به محل زندگی شهروندان، نقض حقوق شهروندی و نقض حقوق بشر اعلام می‌دارم.

هموطنانم، پیشاپیش شب یلدا شب زایش مهر، شب در کنار هم بودن آیین نیاکان ایرانی باستانی و تاریخی را به همه شما در ایران و سراسر جهان شادباش می‌گویم. امیدوارم شب بلند تیره روزی چهل ساله این ملت نیز با همدلی و شادکامی به زودی به سر آید و به آزادی، دموکراسی و به انسانیت برسیم.

هم‌میهنانم، همان‌گونه که مطلع هستید از شب ۵ شهریور ۹۸ تاکنون در بازداشت و بند نظام اهریمنی قرار دارم. در زندان نیز همان‌گونه که در بیرون فعالیت می‌کردم و اعتراض داشتم، اکنون هم اعتراض سه‌گانه‌ای را در پیش دارم:

۱- اعتصاب غذا.

۲- جنبش اعتراضی مردم وقتی با کشتار و شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی و به خاک و خون افتادن معترضان ادامه پیدا کرد به حسب وظیفه انسانی و همراهی و همدلی با خانواده های سوگوار، موی سرم را تراشیدم و اعتراض من همچنان ادامه دارد.

۳- از جانبی وزارت اطلاعات با همدستی شهردار فاسد از تابستان پارسال بیکاری مرا رقم زده و حقوق معیشت و بیمه خانواده تاکنون قطع است،

لباس آتشنشانی‌ام را در زندان به نشانه اعتراض می‌پوشم. همان‌گونه که در بیرون شفاف می‌گفتیم و می‌نوشتیم؛ درون زندان هم محل اعتراض و مخالفت من با جمهوری اسلامی است.

من از امضا کنندگان بیانیه ۱۴ هستم و فعالیت مدنی و حقوق بشری داشتم. برای ۳ اتهام “تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و توهین به روسای قوای سه گانه” توسط بازجویان وزارت اطلاعات در بند ۲۰۹ زندان اوین بازجویی شدم و از من می‌خواستند در یک ویدیوی ۲ دقیقه‌ای، ابراز پشیمانی از این فعالیت‌ها کنم تا آنها من را سر کارم در آتش نشانی و شهرداری برگردانده و برای من قرار منع قرار تعقیب صادر کنند.

به راستی گفتم، نه من و نه پدرانم هیچگاه به این سرزمین و مردم و به انسانیت خیانت نکرده‌ایم و نپذیرفتم.

هزینه تمامی این اعتراضات و ایستادگی‌ها را برای اینکه ایرانی روشن و سرزمینی شایسته برای مردم ایران باشد، ادامه خواهم داد.

از تمام هم میهنانم تقاضا دارم که درون و برون کشور، با همدلی با دوستی و مهر، با شادکامی دست در دست هم تلاش کنیم صدای آزادی تمام زندانیان سیاسی باشیم. صدای عدالت دموکراسی و آزادی برای سرزمینمان باشیم و همه با هم سرزمینی شایسته برای زیست مردمان رقم بزنیم.

زرتشت احمدی راغب، قرنطینه زندان اوین، ۲۷ آذر ۱۳۹۸”

لازم به یادآوری است زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی علیرغم گذشت بیش از ۱۰۰ روز از زمان بازداشت کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان اوین به سر می برد. این فعال مدنی در تاریخ ۵ شهریورماه ۹۸، توسط  ۵ مامور مسلح نیروهای امنیتی که با در دست داشتن حکم تفتیش منزل و بازداشت وارد منزل وی شده بودند بازداشت شد. مامورین پس از تفتیش منزل و ضبط تعدادی از لوازم از جمله مودم اینترنت و تلفن همراه آقای احمدی راغب و همسرش، وی را نیز با دستبند و چشم بند بازداشت کرده و با خود برده بودند. وی یک روز پس از بازداشت و انتقال به بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بازپرسی منتقل شده و در همان محل اعلام اعتصاب غذا کرده بود. وی نهایتا اواسط مهرماه پس از انتقال به اندرزگاه ۸ زندان اوین به اعتصاب غذای خود پایان داده بود.

زرتشت (اسماعیل) احمدی راغب، پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز مدنی دارد. او در اردیبهشت‌ماه و تیرماه سال جاری در حالی که در اعتراض به اخراجش از کار در مقابل دفتر شهرداری فردوسیه دست به تحصن یک نفره زده بود، بازداشت و پس از ساعاتی آزاد شده بود. آقای احمدی راغب، در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهریار به اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل ۹ ماه حبس محکوم شده بود. این فعال مدنی به فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق اقداماتی چون نشر محتوا در فضای مجازی و حضور در تجمعات متهم شده بود.

او در در بهمن ماه سال ۹۴ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهریار به اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق نشر مطالب انتقاد آمیز در صفحه شخصی خود در فیسبوک” به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. زرتشت احمدی راغب، آتش نشانی است که پس از ۱۷ سال سابقه کار به دلیل فعالیت های مدنی و منتقدانه از کار اخراج شده است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید