خانه  > اندیشه و بیان, بهداشت و محیط زیست  >  نامه ۳۳۰ کارشناس و فعال بین‌المللی محیط زیست به علی خامنه‌ای

نامه ۳۳۰ کارشناس و فعال بین‌المللی محیط زیست به علی خامنه‌ای

خبرگزاری هرانا – بیش از ۳۳۰ کارشناس، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هشت فعال محیط زیستی زندانی درایران را بی‌گناه می‌دانند وخواستار دادگاهی عادلانه ودسترسی به وکلای مدافع برای آنها شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از دویچه وله فارسی، نامه‌ای به امضای ۳۳۷ تن از استادان، کارشناسان و فعالان محیط زیست در دانشگاه‌ها و نهادهای معتبر بین‌المللی از طریق نماینده دائمی ایران در سازمان ملل به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ارسال شده است.

این نامه در ارتباط با محکومیت هشت فعال محیط زیست است که در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند و در دادگاه‌هایی پشت درهای بسته به اتهام “جاسوسی” و “افساد فی‌الارض” به اعدام محکوم شده‌اند.

نویسندگان نامه به رهبر جمهوری اسلامی می‌نویسند بیش از ۹ ماه است که مراد طاهباز، سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه بازداشت شده‌اند و در این میان کاووس سیدامامی جان باخته است.

اتهام این افراد در ابتدا “جاسوسی” عنوان شد. اما چندی بعد اتهام چهار نفر از این تعداد به “افساد فی‌الارض” تغییر یافت که می‌تواند مجازات زندان، تبعید یا اعدام در پی داشته باشد.

در این نامه آمده که این هشت زندانی زندگی خود را صرف حفاظت از حیات وحش و محیط زیست در کشورشان ایران کرد‌ه‌اند و بدین گونه در سطح بین‌المللی همواره کوشیده‌اند نام ایران را به عنوان حافظ محیط زیست و حیات وحش زنده نگه دارند. این فعالیت آن‌ها همواره در نهادهای بین‌المللی مورد تقدیر قرار گرفته است.

این کارشناسان می‌افزایند که این فعالان بازداشت‌شده همواره زیست‌شناسان و فعالان محیط زیست ایرانی را ترغیب کرده‌اند که کار آن‌ها را ادامه دهند و همواره “اخلاق حرفه‌ای” را در پیش گرفته‌اند.

امضاکنندگان می‌نویسند: «ما یقین داریم که کار و پژوهش آن‌ها هیچ‌گونه هدف دومی را دنبال نمی‌کرده است.» آنها می‌افزایند: «با توجه به پیش‌زمینه‌های بین‌المللی سیاسی و گاه تنش‌های سیاسی میان کشورها، این نگرانی را به خوبی درک می‌کنیم. ما نسبت به این فکر که حوزه‌ی بی‌طرفی چون زیست‌شناسی و حفظ طبیعت بتواند به عرصه‌ی مقاصد سیاسی بدل شود، ابراز انزجار می‌کنیم. ما به عنوان یک جامعه به شدت این امر را محکوم می‌کنیم و یقین داریم که همکاران [ایرانی] ما هیچ نقشی در این زمینه ندارند.»

این کارشناسان و پژوهشگران محیط زیست در پایان نامه خود می‌نویسند: «ما این فعالان محیط زیست را بی‌گناه می‌دانیم و از شما خواستار ارزیابی منصفانه و عادلانه‌ی اسناد و شواهد و نیز دسترسی بازداشتی‌ها به وکیل مدافع به انتخاب خود و تشکیل دادگاهی شفاف هستیم. برخی از ما اعلام آمادگی می‌کنیم شواهد اثباتی لازم را ارائه و یا شخصا شهادت دهیم.»

نامه‌ی بیش از ۱۱۰۰ کارشناس محیط زیست و هنرمند ایرانی

چندی پیش نیز بیش از ۱۱۰۰ کارشناس و فعال محیط زیست و هنرمند ایران در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه خواستار “رفع ابهامات و مراعات حق دفاع و دادرسی منصفانه” در مورد فعالان بازداشت‌شده محیط زیست ایران شدند.

امضاکنندگان نامه یادشده که در بین آن‌ها اسامی چهره‌های سرشناسی در عرصه‌های هنری، مدنی، دانشگاهی و زیست‌محیطی به چشم می‌خورد، بازداشت‌شدگان را افرادی نامیدند که “در چارچوب قانون، بی‌مزد و منت جوانی خود را نثار حفاظت از تنوع زیستی ایران کرده‌اند.”

آن‌ها خطاب به صادق آملی لاریجانی نوشتند: «ما شهادت می‌دهیم طی سال‌ها فعالیت حرفه‌ای بازداشت‌شدگان جز تلاش برای خدمت به میهن و حفاظت از طبیعت این مرز و بوم شاهد هیچ‌گونه فعالیت شبهه‌انگیزی از سوی آن‌ها نبوده‌ایم.»

آن‌ها خواستار دادرسی منفصانه شده و متهمان را کارشناسان “خوش‌نام و از خوش‌سابقه‌ترین فعالان و کارشناسان محیط زیست” قلمداد کردند.

خانواده‌های فعالان محیط زیست بازداشت‌شده در ایران نیز در آبان‌ماه در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اتهامات علیه فرزندان خود را “باورنکردنی” خوانده و درخواست دادرسی عادلانه کرده‌اند. آنها همچنین خواستار رفع محدودیت‌ها برای دسترسی به وکیل شده‌اند.

وزارت اطلاعات و امنیت ایران مدت‌‌هاست اعلام کرده این اتهامات علیه افراد بازداشتی بی‌اساس است و آنها بی‌گناه هستند.

طی روزهای گذشته محمدحسین آقاسی وکیل تعدادی از فعالان محیط زیست بازداشتی گفت که قرار است شعبه ١۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست صلواتى اتهامات وارده به فعالان محیط زیست را رسیدگی کند.

لازم به یادآوری است که پیشتر جعفری دولت آبادی دادستان تهران در رابطه با آخرین وضعیت پرونده فعالان محیط زیست گفته بود که تحقیقات این پرونده به سرانجام رسید و کیفرخواست برای هشت نفر صادر شده و آماده ارسال به دادگاه است.

گفتنی است که وریا خسروی، شوگرد گولابی و زانیار گولابی سه تن از فعالین محیط زیست اهل سنندج نیز طی روزهای گذشته بازداشت شدند.

پیشتر محمد حسین آقاسی، وکیل چند نفر از بازداشتی‌های محیط زیستی گفته بود که «واقعیت این است که دادستان از بازپرس پرونده خواسته تا اتهام افساد فی‌الارض را به ۵ نفر از متهمان این پرونده تفهیم کند و بازپرس هم پذیرفته است.»

به گفته او دادستان با استناد به نامه‌ای که از سوی ارتش و از طریق شورای عالی امنیت ملی به دادستانی رسیده، تصمیم گرفته عنوان اتهام را در کیفر خواست این ۵ نفر تغییر دهد.

مرداد امسال بود که خانواده‌های فعالان محیط زیستی که از چندماه قبل بازداشت‌ شده‌اند، در نامه‌ای به روسای قوای سه‌گانه، خواستار تشکیل هیأتی از نمایندگان منتخب مجلس و دولت به منظور آنچه شفاف‌سازی پرونده و دیدار با بازداشتی‌ها خوانده‌اند، شدند.

همچنین خانواده فعالان محیط زیست بازداشت شده در تازه‌ترین تلاششان برای تعیین تکلیف بازداشت‌شدگان، در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای خواستار دادرسی عادلانه و آزادی آنها شده‌اند.

در این نامه با اشاره به وضعیت این افراد در زندان و تقاضای آزادی آنها، از آیت‌الله خامنه‌ای درخواست شده که محدودیت‌ها برطرف، دسترسی به وکیل میسر و شرایط دادرسی عادلانه فراهم شود. آنها در ادامه گفته‌اند که: «همه این عزیزان بازداشت‌شده از خوش‌سابقه‌ترین فعالان و کارشناسان محیط زیست و عاشقان طبیعت ایران هستند و همواره در چارچوب قانون، بی‌مزد و منت، جوانی‌شان را نثار حفاظت از طبیعت ایران کرده‌اند. از صمیم قلب مطمئن هستیم که فرزندان ما هیچ کدام مرتکب کوچکترین اشتباهی نشده‌اند، تا چه رسد به این اتهامات سنگین و باورنکردنی.»

محمود صادقی نماینده تهران در مجلس نیز به مسئولیت وزارت اطلاعات در شناسایی موارد جاسوسی در کشور اشاره کرده و گفته بود کارشناسان وزارت اطلاعات اعلام کرده‌اند فعالان محیط زیستی بازداشت شده جاسوس نیستند.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید