خانه  > اندیشه و بیان, بهداشت و محیط زیست  >  نامه بیش از هزار نفر از فعالان مدنی؛بازداشتی های محیط زیست جوانی خود را فدای حفظ تنوع زیستی کشور کردند

نامه بیش از هزار نفر از فعالان مدنی؛بازداشتی های محیط زیست جوانی خود را فدای حفظ تنوع زیستی کشور کردند

خبرگزاری هرانا – بیش از هزار نفر از متخصصان محیط زیست، هنرمندان و فعالان مدنی حامی محیط زیست کشور در نامه ای به رییس قوه قضاییه با بیان اینکه بازداشت شدگان محیط زیستی از کارشناسان خوش نام حیات وحش و فعالان محیط زیست کشور هستند خواستار دادرسی منصفانه این افراد شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا مورخ ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۷، جمعی از متخصصان و فعالان مدنی حامی محیط زیست در نامه ای به رییس قوه قضاییه عنوان کردند: بازداشتی های محیط زیست جوانی خود را فدای حفظ تنوع زیستی کشور کردند.

امضا کنندگان که در بین آنها نام چهره های سرشناس و پیشکسوت محیط زیست، متخصصان دانشگاهی، مدیران، کارشناسان و محیط بانان سازمان حفاظت محیط زیست، جامعه هنری و فعالان مدنی حامی محیط زیست نیز دیده می شود، با تاکید بر ضرورت حفظ امنیت کشور و برخورد با کسانی که بخواهند مخل این امنیت شوند، خطاب به آیت الله آملی لاریجانی نوشتند که بازداشت شدگان مورد نظر از خوش سابقه ترین فعالان و کارشناسان محیط زیست بوده که همواره در چارچوب قانون، بی مزد و منت جوانی خود را نثار حفاظت از تنوع زیستی ایران کرده اند.

امضا کنندگان که شمار آنها به بیش از هزار و صد نفر می رسد، با ابراز نگرانی از گذشت بیش از ۹ ماه از بازداشت موقت این افراد نوشتند: “ما شهادت می دهیم طی سالها فعالیت حرفه ای بازداشت شدگان جز تلاش برای خدمت به میهن و حفاظت از طبیعت این مرز و بوم شاهد هیچ گونه فعالیت شبهه انگیزی از سوی آنها نبوده ایم از این رو استدعا داریم رویه دادرسی نامبردگان با حفظ کرامت انسانی آنها و با شفافیت کامل تا رفع تمامی ابهامات موجود و با مراعات حق دفاع و دادرسی منصفانه و اقناع وجدانی محقق شود”.
هشت تن از کارشناسان حیات وحش و فعالان محیط زیست کشور که در بین آنها افرادی همچون هومن جوکار، مدیر ملی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و طاهر قدیریان، از

برگزیدگان یونسکو در سال ۲۰۰۹، در بهمن ماه سال گذشته به اتهام جاسوسی بازداشت شدند.

وزارت اطلاعات (به عنوان مرجع تشخیص جاسوسی) و رییس سازمان حفاظت محیط زیست بارها اعلام کرده اند که این افراد جاسوس نیستند.

برای ۴ نفر از این فعالان محیط زیست به اتهام فساد فی الارض کیفرخواست صادر شده است.

طی روزهای گذشته محمدحسین آقاسی وکیل تعدادی از فعالان محیط زیست بازداشتی گفت که قرار است شعبه ١۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست صلواتى اتهامات وارده به فعالان محیط زیست را رسیدگی کند.

لازم به یادآوری است که پیشتر جعفری دولت آبادی دادستان تهران در رابطه با آخرین وضعیت پرونده فعالان محیط زیست گفته بود که تحقیقات این پرونده به سرانجام رسید و کیفرخواست برای هشت نفر صادر شده و آماده ارسال به دادگاه است.

گفتنی است که وریا خسروی، شوگرد گولابی و زانیار گولابی سه تن از فعالین محیط زیست اهل سنندج نیز طی روزهای گذشته بازداشت شدند. از دلیل بازداشت و محل نگهداری این افراد اطلاعی در دسترس نیست.

پیشتر محمد حسین آقاسی، وکیل چند نفر از بازداشتی‌های محیط زیستی گفته بود که «واقعیت این است که دادستان از بازپرس پرونده خواسته تا اتهام افساد فی‌الارض را به ۵ نفر از متهمان این پرونده تفهیم کند و بازپرس هم پذیرفته است.»

به گفته او دادستان با استناد به نامه‌ای که از سوی ارتش و از طریق شورای عالی امنیت ملی به دادستانی رسیده، تصمیم گرفته عنوان اتهام را در کیفر خواست این ۵ نفر تغییر دهد.

«مراد طاهباز»، «سام رجبی»، «امیرحسین خالقی»، «هومن جوکار»، «سپیده کاشانی»، «نیلوفر بیانی» و «طاهر قدیریان»، «عبدالرضا کوهپایه» بیش از هشت ماه است که در بازداشت موقت به سر می‌برند.

آن‌ها فعالان محیط زیست هستند که بهمن ماه سال گذشته بازداشت شدند.

کاوس سید امامی هم یکی دیگر از بازداشتی‌های محیط زیستی بود که نوزدهم بهمن ماه سال گذشته  قوه قضائیه خبر خودکشی او در زندان را به خانواده‌اش اطلاع داد.

کاووس سید امامی، فعال محیط زیست و استاد جامعه‌شناسی دانشگاه «امام صادق» بود و این خبر برای کسانی که سیدامامی را از نزدیک می‌شناختند، غیرقابل باور بود. خانواده سید امامی هم ادعای قوه قضادیه درباره خودکشی کاوس سید امامی را رد می‌کند.

«عباس جعفری دولت‌آبادی»، دادستان تهران نیز در مورد مرگ کاووس امامی به خبرگزاری «ایلنا» گفته بود: «این فرد یکی از همان متهمان بوده و با توجه به این که می‌دانسته اعترافات زیادی هم علیه وی شده و هم خود اعترافاتی داشته، متأسفانه در زندان دست به خودکشی زده ‌است.» همان«غلام‌حسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به خبرنگاران در مورد علت بازداشت این افراد، «ارایه اطلاعات طبقه بندی شده از مراکز حساس به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه» را مطرح کرد.

این در حالی بود که بر ای اتهام جاسوسی این افراد نه تنها تا کنون مدرکی ارائه نشده، بلکه این اتهام از سوی عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست و محمود صادقی؛ نماینده مجلس رد شد. با این حال قوه قضائیه بارها بر  اتهام جاسوسی این افراد تاکید کرده است. حالا اما به گفته محمد حسین آقاسی اتهام ۵ نفر از آن‌ها از جاسوسی به افساد فی الارض تغییر کرده است.

اتهام افساد فی الارض یکی از سنگین‌نرین اتهامات قضایی ایران است. بر مبنای قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ مفسد فی‌الارض اینگونه تعریف می‌شود: «هر کس بطور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آنها گردد به گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع گردد مفسد فی الارض محسوب و به اعدام محکوم می‌گردد.»

اما اتهام افساد فی الارض، متوجه هر هشت نفر بازداشت شده نیست. به گفته برخی منابع، ۵ نفری که این اتهام علیه آنها مطرح شده، مراد طاهباز، نیلوفر بیانی، هومن جوکار، سپیده کاشانی و طاهر قدیریان هستند. محمد حسین آقاسی می‌گوید: « علی رغم این که این افراد وکیل انتخابی داشتند اما وکلایشان را نپذیرفته‌اند و وکیل تسخیری  برایشان گرفته‌اند. شنبه هفته گذشته تحقیقات استماع شده، صورتجلسه شده و پرونده آماده شده که به دادگاه برود.»

محمد حسین آقاسی می‌گوید: « من توانستم وکالت سام رجبی را در این پرونده بر عهده بگیرم و بازپرس هم وکالت من را پذیرفت. البته اتهام فساد فی الارض متوجه سام رجبی نیست. اما دو نفر دیگر از  این پرونده هم به من مراجعه کرده‌اند، یکی خانواده جوکار و دیگری خانواده طاهر قدریان. اما منتظر هستیم پرونده به دادگاه برود. چون در دادسرا ما مشکل ثانونی داریم و بازپرس می‌تواند مانع وکالت کسانی شود که مورد تائید رئیس قوه قضائیه نیستندمن جزو وکلای مورد تائید قوه قضائیه نیستم بنابراین وکالت آن دو نفر دیگر را هنوز نتوانسته‌ام در پرونده اعلام کنم.»

اشاره این وکیل به تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری جدید است. در تبصره مورد بحث آمده «در جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور و همچنین جرائم سازمان‌یافته که مجازات آنها مشمول ماده ۳۰۲ این قانون است، در مرحله تحقیقات مقدماتی، طرفین دعوا وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تأیید رئیس قوه قضائیه باشند انتخاب می‌کند.

آقاسی فقط توانسته همراه سام رجبی؛ در شعبه بازپرسی حاضر شود: «برای سام رجبی توانستم در شعبه بازپرسی حضور پیدا کنم و از موکلم دفاع کنم. اظهارات او را هم در حضور من بازپرس صورتجلسه کرد و منتظریم به زودی قرار قانونی برای ایشان صادر شود.» به گفته این وکیل دادگستری از موکل او  هم درباره جاسوسی سوال کرده‌اند: «در ابتدای این جلسه درباره جاسوسی و این جور مطالب هم از ایشان تحقیقات شد اما در پایان پرونده تصمیمات بازپرس به شکل دیگری بود. آقای بازپرس از من خواسته تا زمانی که تصمیم نهایی دادسرا درباره ایشان ارائه نشده من در رسانه‌ها صحبتی نکنم. احتمالا نتیجه همین هفته مشخص می‌شود.»

از او می‌پرسم نظرش در خصوص اتهام افساد فی‌الارض برای ۵ نفر از بازداشتی‌های این پرونده چیست، می‌گوید: «به عقیده من و بسیاری از وکلا این اتهام ناچسب است چون حتی اگر کسی مرتکب جاسوسی هم شده باشد نمی‌توانیم افساد فی‌الارض را برایش صادق بدانیم، بنابراین وقتی پرونده به دادگاه رسید باید ببینیم  که به چه صورت چنین اتهامی را به این‌ها وارد کرده‌اند. چرا و چگونه چنین اتهامی به آن‌ها وارد شده.  فعلا پرونده جنبه سری دارد و از محتویاتش هیچ‌‌کس جز بازپرس دادستان و بازجوها کسی اطلاع ندارد. ما باید صبر کنیم تا پرونده به دادگاه برود.»

لازم به یادآوری است که مرداد امسال بود که خانواده‌های فعالان محیط زیستی که از چندماه قبل بازداشت‌ شده‌اند، در نامه‌ای به روسای قوای سه‌گانه، خواستار تشکیل هیأتی از نمایندگان منتخب مجلس و دولت به منظور آنچه شفاف‌سازی پرونده و دیدار با بازداشتی‌ها خوانده‌اند، شدند.

همچنین خانواده فعالان محیط زیست بازداشت شده در تازه‌ترین تلاششان برای تعیین تکلیف بازداشت‌شدگان، در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای خواستار دادرسی عادلانه و آزادی آنها شده‌اند.

در این نامه با اشاره به وضعیت این افراد در زندان و تقاضای آزادی آنها، از آیت‌الله خامنه‌ای درخواست شده که محدودیت‌ها برطرف، دسترسی به وکیل میسر و شرایط دادرسی عادلانه فراهم شود. آنها در ادامه گفته‌اند که: «همه این عزیزان بازداشت‌شده از خوش‌سابقه‌ترین فعالان و کارشناسان محیط زیست و عاشقان طبیعت ایران هستند و همواره در چارچوب قانون، بی‌مزد و منت، جوانی‌شان را نثار حفاظت از طبیعت ایران کرده‌اند. از صمیم قلب مطمئن هستیم که فرزندان ما هیچ کدام مرتکب کوچکترین اشتباهی نشده‌اند، تا چه رسد به این اتهامات سنگین و باورنکردنی.»

محمود صادقی نماینده تهران در مجلس نیز به مسئولیت وزارت اطلاعات در شناسایی موارد جاسوسی در کشور اشاره کرده و گفته بود کارشناسان وزارت اطلاعات اعلام کرده‌اند فعالان محیط زیستی بازداشت شده جاسوس نیستند.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید