خانه  > slide  >  گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر ایران در آبان۹۵

گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر ایران در آبان۹۵

خبرگزاری هرانا – آنچه در پی می‌آید گزارش اجمالی و ماهیانه وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی آبان۹۵ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه‌شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

لازم به یادآوری است بخش آمار این تشکل به‌صورت سالانه گزارش مفصل‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.

گزارش تفصیلی، آماری نقض حقوق بشر در آبان ماه ۱۳۹۵

در آبان ماه سال ۱۳۹۵ نقض سامانمند حقوق بشر در ایران هم‌چنان مانند گذشته ادامه داشت و در این ماه با اعدام ۴۷ نفر در استان‌های البرز، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، قزوین، کردستان، کرمان، گیلان، لرستان اجرا گردید.

اعدام

متأسفانه در آبان‌ماه ۹۵ تعداد قابل‌توجهی از زندانیان اعدام شدند از برجسته‌ترین گزارش‌ها اعدام در این ماه باید به اعدام ۵ زندانی در کرمان، دست‌کم اعدام  دو زندانی در زندان سلماس، اعدام دو زندانی در زندان پارسیلون خرم آباد، اشاره کرد.

در آبان ماه ۹۵ در کنار تمام اعدام‌های صورت گرفته شاهد بخشش و نجات  محکومین به قصاص نیز بودیم. 

حقوق اقلیت‌ها

این ماه هم‌چنین با تداوم تعرض به حقوق اولیه اقلیت‌های قومی و دینی در ایران همراه بود، رسول ایرجی در مراسم سالگرد ستارخان در شهرری بازداشت شد، تبریز؛ بازداشت دو شهروند و صدور دو محکومیت به حبس، عباس لسانی بازداشت و به زندان مشکین شهر منتقل شد، احمد حیدرى شهروند اهوازی بازداشت شد ازجمله آنها بود.

در رابطه با نقص حقوق شهروندان بهایی نیز همانند گذشته شاهد تبعیض و آزار واذیت متعدد بودیم، گزارشات، جامعه بین المللی بهایی از پلمب محل کسب بهاییان ایران در مقیاسی بی‌سابقه خبر داد، پلمب ۲۴ واحد صنفی بهاییان شهر ساری، ازجمله آنها بود.

درزمینهٔ حقوق شهروند اهل سنت نیز گزارش‌هایی منتشر گردید گزارش‌ها: احضار و تهدید شرکت کنندگان در نشست ﻣﺠﻤﻊ ﻓﻘﻬﯽ اهل سنت شما‌ل‌غرب کشور، تداوم بازداشت چهار شهروند بوکانی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه، ازجمله آن بود.

حقوق کودکان

درزمینهٔ حقوق کودکان نیز گزارش‌هایی منتشر گردید که برجسته‌ترین آن‌ها عبارت بود از کودک آزاری و مرگ دختربچه ۱۸ ماهه، بازداشت کودک ۱۱ ساله در مشهد، ضرب و شتم دانش‌آموز تبریزی توسط معلم، سیلی خوردن و اخراج یک دانش‌آموز تهرانی برای ۱۸ هزار تومانِ ناقابل، ضرب و شتم با کمربند دانش آموز فهرجی را نابیناکرد، مرگ کودک ۳ ساله اهوازی با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی.

حقوق زنان

درزمینهٔ حقوق اولیه زنان در ایران همچنان در ماهی که گذشت قدم جدی برای تحقق شعار برابری جنسی از سوی دستگاه حاکمِ برداشته نشد، زنان ایرانی همچنان شاهد نقض متعدد حقوق خود بودند، از پراهمیت‌ترین گزارش‌ها نقض حقوق بشر در حوزه حقوق زنان می توان به: تشکیل ۸۱۸ فقره پرونده همسرآزاری در پزشکی قانونی لرستان‌، پلیس تهران: همچنان با بدحجابی در خودروها برخورد می کنیم، بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار زن سرپرست خانوار بدون پوشش حمایتی، اشاره کرد.

کارگری

رویدادها و اخبار کارگری در آبان ماه ۹۵  پرشمار بود، بازداشت سه فعال کارگری اخراجی پارس خودرو، اخراج دست‌کم ۲۰۰ کارگر کارخانه پرتو دانه خزر بهشهر، بیکار شدن ۱۵هزار کارگر اصفهانی در نیمه ی سال جاری، اخراج ۱۰۰ کارگر کارخانه فولاد البرز و سرگردانی برای بیمه بیکاری، معوقات مزدی و اخراج بیش از ۱۵۰۰ کارگر در دو واحد صنفی ازجمله آنها بود.

همچنین در این ماه ۱۵ گزارش مربوط به مرگ کارگران در محل کار بود.

اصناف

در حوزه اصناف و حقوق صنفی هم این ماه خالی از حوادث نبود چنانکه: قزوین؛ با دستگیری ده‌‌ها نفر، ۷ مجموعه فعال در زمینه مدلینگ پلمب شد، تجمع اعتراضی خودروهای حمل آب تصفیه شهر زاهدان، پلمب ۶۹ واحد صنفی پوشاک؛ دستگیری دو شهروند از برجسته‌ترین‌های این رسته بودند.

بهداشت و محیط زیست

درزمینهٔ ی بهداشت و محیط‌زیست در این ماه گزارش‌ها متعددی منتشر شد که غالب آن‌ها با موضوع آلودگی هوا ، محیط‌زیست و کمبود آب در کشور بود که ازجمله مهم‌ترین آن می توان به: غلظت ذرات معلق هوای سیستان و بلوچستان ۱۱ برابر حد مجاز، مرگ۴۱۲ نفر در آلودگی هوای تهران، معاون اول رئیس جمهور: ۶۶۰۰ روستا در کشور از وضعیت آب آشامیدنی بسیار بدی برخوردار هستند اشاره کرد.

گزارش‌های مورد توجه

در این بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در آبان ‌ماه که با حساسیت و توجه بیش‌تری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی ست که این توجه بیش‌تر، الزاماً به معنی شاخص بودن این دسته از گزارش‌های به لحاظ حجم نقض حقوق بشر نیست.

ازجمله گزارش‌ها با توجه خاص می‌توان به: جمع آوری ‘مانتوهای جلوباز’ از سطح مغازه‌های اصفهان، پلمب ۶۹ واحد صنفی پوشاک؛ دستگیری دو شهروند، رسول ایرجی در مراسم سالگرد ستارخان در شهرری بازداشت شد، عباس لسانی بازداشت و به زندان مشکین شهر منتقل شد، پلمب ۲۴ واحد صنفی بهاییان شهر ساری، بانوان بسکتبالیست به کمیته انضباطی فراخوانده شدند، زن قزوینی ۲ بار با اسید سوزانده شد،دختری به خاطر تصمیم به بازیگر شدن توسط پدرش کشته شد، توقیف ۳۰۰ دستگاه انواع خودرو در کرمان، بازداشت کودک ۱۱ ساله در مشهد، مرگ سالانه ۵ هزار نفر ناشی از آلودگی هوا اشاره کرد.

گزارش‌های حقوق بشری در سایه کم توجهی

در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری اساساً باکم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند؛ روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم‌توجهی‌های بعضاً غیر تعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.

برای انتخاب مورد اول در این دسته باید به: بازداشت سه فعال کارگری اخراجی پارس خودرو اشاره کرد که با واکنش و حساسیت زیادی در افکار عمومی روبرو نشد. همچنین یک‌سال ممنوع الکاری مجری زن به دلیل انتشار تصاویر شخصی، اعدام ۵ زندانی در کرمان، اجرای حکم اعدام سه زندانی در رشت،اعدام شش زندانی در زندان ارومیه، اعدام در ملاء عام یک زندانی در شیراز، تبریز؛ بازداشت دو شهروند و صدور دو محکومیت به حبس، قطع انگشت؛ کرایه عبور روستائیان محروم لرستان با گرگر، احضار یک درویش گنابادی برای اجرای حکم تبعید نیز از دیگر گزارش‌هایی بود که در سایه کم‌توجهی از سوی افکار عمومی قرار گرفتند.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید