خانه  > slide, سایر گروهها  >  معرفی کتاب: از تعقیب تا زندان

معرفی کتاب: از تعقیب تا زندان

ماهنامه خط صلح – روزبه گیلاسیان، دانش آموخته فلسفه علم در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه شریف، نویسنده کتاب “از تعقیب تا زندان” است که به حقوق متهمان و محکومان سیاسی-امنیتی بر اساس آخرین اصلاحات قانون می پردازد. گیلاسیان، کتاب های دیگری چون “فلسفه در خیابان”، “انسان ماه بهمن”، “فال های عاشقانه”، “جزوه‌ انقلاب”، “فیلسوف کوچولو” و “اکنون دانشگاه” را نیز نوشته است که اغلب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار نگرفته اند و در سایت های اینترنتی منتشر شده اند.

کتاب فوق الذکر، با یک مقدمه و ۸ فصل به نام های “جرایم و مجازات”، “تعقیب و بازداشت”، “حقوق متهم”، “تعاریف و اصول دفاع از حقوق متهم”، “رسیدگی در دادگاه”، “اعتراض به آرا”، “اجرای احکام کیفری” و “زندان و قوانین مربوط به تحمل حبس” تدوین شده و در مقدمه تاکید شده است که: “این کتاب نه یک تالیف در معنای رایج آن؛ بلکه نوعی گردآوری، سامان دهی و ساحت بخشی قوانین و مقرارت است”.

از تعقیب تا زندان، به جرایم در چهار دسته بندی مجزا تحت عناوین “جرایم امنیتی”، “جرایم عمومی با امکان محتوای سیاسی”، “جرایم سیاسی” و “جرایم با مجازات حدی” به صورت مفصل پرداخته است.

برای آشنایی بهتر با این کتاب، خواندن بخش هایی از مقدمه آن ضروری می نماید: “همان طور که دیده می شود سامان کتاب به گونه ای چیده شده است که هر فعال مدنی در جریان فعالیتش ممکن است به صورت مرحله ای با آن مواجه شود: از تعقیب، احضار، بازداشت، تفهیم اتهام، رسیدگی در دادگاه، صدور رای، اعتراض به آرا، تجدید نظر، اجرای احکام کیفری و در نهایت زندان. امید که هیچ کس وارد این چرخه نشود و هیچ کس را بی دلیل وارد این چرخه نسازند؛ اما به هر ترتیب کسی که قصد دارد در حیطه سیاست فعالیت نماید، ناگزیر از دانستن این موارد است. امید که این کتاب گشایشی باشد برای ورود وکلا، قضات، اساتید حقوق و سایر کارشناسان به بحث در خصوص اصلاح و رفع ابهام از بعضی مواد قانون تا بسیاری از گل آلودی این آب ماهی نگیرند به خصوص که در سال ۹۷، اجرای آزمایشی پنج ساله قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲ و نیز اجرای آزمایشی قانون آیین دادرسی کیفری به پایان رسیده و احتمالاً لایحه اصلاح این قانون مهم و سرنوشت ساز هم اکنون در دست تهیه است، در صحن مجلس مطرح شده و به تصویب خواهد رسید. فعالین سیاسی و مدنی نیز باید از تجربیات ۵ ساله خود در خصوص این قانون جدید سخن بگویند، محاسن این قانون نسبت به قانون سابق را تقویت کرده و معایب و ابهامات آن را که سبب تضییع حقوق شان شده است را برطرف سازند”.

از تعقیب تا زندان که در پاییز ۱۳۹۶ نوشته شده، در شرایطی منتشر شده است که نویسنده آن، خود به اتهام تشکیل “شبه جمعیت پاتوق گرگان” در زندان امیرآباد گرگان محبوس است.

نام کتاب: از تعقیب تا زندان

نویسنده: روزبه گیلاسیان

زمان انتشار: بهمن ماه ۱۳۹۶

توضیح: برای دسترسی به نسخه الکترونیکی این کتاب، می توانید به وبسایت رادیو زمانه مراجعه کنید.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید