خانه  > slide, زندانیان  >  ممنوعیت ملاقات؛ گزارشی از آخرین وضعیت زندانیان سیاسی محبوس در زندان شیبان اهواز

ممنوعیت ملاقات؛ گزارشی از آخرین وضعیت زندانیان سیاسی محبوس در زندان شیبان اهواز

خبرگزاری هرانا – دستکم هفده زندانی سیاسی به نام‌های محمدعلی عموری، مختار البوشوکه، جابر البوشوکه، عبدالامام زائری، علی حلفی، یحیی ناصری، علی صیاحی، ایوب پرکار، غلامحسین کلبی، عبدالزهرا هلیچی، فارس عموری (رماحی)، محمدرضا مقدم، محمد مؤمنی تیماس، حسین سبحان نصاری، جابر صخراوی، محمد لویمی و حسن سواری دوران محکومیت خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان شیبان اهواز سپری میکنند. آنها روز شنبه بیست و پنجم فروردین ماه، به دستور مدیر داخلی زندان، از امکان ملاقات با خانواده محروم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دستکم هفده زندانی سیاسی در بند ۵ زندان شیبان اهواز، دوران محکومیت خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در این بند سپری میکنند.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده یکی از این زندانیان ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “روز شنبه بیست و پنجم فروردین ماه، خانواده های این زندانیان برای ملاقات با آنها به زندان مراجعه کردند، امری که با مخالفت محمد نیازی، مدیر داخلی زندان شیبان اهواز از آن ممانعت به عمل آمد. این اقدام بازدارنده، منجر به افزایش نگرانی های این افراد در خصوص سرنوشت فرزندان‌شان شده است.”

بر اساس اطلاعات دریافتی هرانا، اخیرا به دستور رئیس زندان شیبان اهواز، گارد زندان بهمراه ماموران حفاظت اطلاعات زندان به بند پنجم این زندان مراجعه کردند؛ آنها چند تن از زندانیان سیاسی را مورد ضرب و شتم قرار دادند و برخی از وسایل شخصی آنها که با هزینه شخصی خود تامین کرده بودند را تخریب کردند.

لارم به ذکر است، اواسط فروردین ماه سال جاری، برخی از زندانیان جرائم عمومی به دستور محمد نیازی، مدیر داخلی زندان شیبان اهواز، به بند ۵ این زندان که محل نگهداری زندانیان سیاسی است، منتقل شدند.

محمدعلی عموری، مختار البوشوکه، جابر البوشوکه، عبدالامام زائری، علی حلفی، یحیی ناصری، علی صیاحی، ایوب پرکار، غلامحسین کلبی، عبدالزهرا هلیچی، فارس عموری (رماحی)، محمدرضا مقدم، محمد مؤمنی تیماس، حسین سبحان نصاری، جابر صخراوی، محمد لویمی و حسن سواری، هفده تن از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۵ زندان شیبان اهواز، علیرغم اینکه از مشکلات متعدد جسمانی همچون بیماری های قلبی، عفونت در برخی از نواحی بدن و اختلالات گوارشی رنج میبرند، کماکان از رسیدگی مناسب پزشکی و اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان نیز محروم هستند.

در خصوص این زندانیان گفتنی است، علی حلفی در سال ۸۴ در خصوص پرونده موسوم به “انفجار در خیابان سلمان فارسی اهواز”به همراه شماری از شهروندان عرب این شهر بازداشت شد و نهایتا توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب اهواز از بابت اتهام «محاربه» به ۳۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

ایوب پرکار دیماه ۱۳۸۷ بازداشت و سپس توسط دادگاه انقلاب تهران با اتهام محاربه به اعدام محکوم شد. حکم صادره در دادگاه تجدیدنظر استان به ۲۰ سال حبس تعزیری تقلیل پیدا کرد.

غلام‌حسین کلبی، زندانی شصت و پنج ساله در تاریخ ۱۹ دی‌ماه ۱۳۷۹ به همراه سعید ماسوری به اتهام عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران در شهرستان دزفول بازداشت و در سال ۱۳۸۱ در دادگاه انقلاب تهران با اتهام محاربه به اعدام محکوم شد ولی در ‌‌‌‌نهایت حکم وی به حبس ابد تقلیل پیدا کرد.

محمدرضا مقدم نیز توسط دادگاه انقلاب اهواز به اتهام سرکردگی و عضویت در گروه باغی به اعدام محکوم شد و حکم صادره در دیوان عالی کشور در دست بررسی است.

جابر سخراوى در دادگاه انقلاب اهواز توسط «قاضی شعبونی» به اتهام «اقدام علیه امنیت کشور از طریق محاربه» به ۱۴ سال و شش‌ماه حبس تعزیری محکوم شد و این حکم در شعبه ۱۶ دادگاه تجدیدنظر اهواز به ۱۲ سال و پنج‌ماه حبس تقلیل پیدا کرد.

محمد لویمی، زندانی سیاسی پیشتر توسط دادگاه به ۹ ماه حبس محکوم شده است. این زندانی در حال گذراندن ششمین ماه از دوران حبس خود در بند ۵ زندان شیبان اهواز است.

سید مختار آلبوشوکه و سید جابر آلبوشوکه اسفندماه ۸۹ بازداشت و توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز بابت اتهامات محاربه و افساد فی الارض به اعدام محکوم شدند. این حکم چندی بعد به حبس ابد تغییر پیدا کرد.

آقای آلبوشوکه در حال حاضر چهارده سال است که به مرخصی اعزام نشده و از سه سال پیش تاکنون از بیماری فتخ رنج می‌برد. مسئولان بهداری زندان تنها به تجویز داروهای موضعی برای او بسنده کرده‌اند. علیرغم تاکید پزشکی قانونی و پزشک زندان برای نیاز به رسیدگی پزشکی مناسب، او با مخالفت نهادهای امنیتی از اعزام به بیمارستان خارج از زندان جهت رسیدگی تخصصی پزشکی محروم مانده است.

محمدعلی عموری دی ماه ۱۳۹۲ توسط دادگاه انقلاب بابت اتهام محاربه به اعدام محکوم شد و این حکم مدتی بعد به حبس ابد تغییر کرد.

عبدالزهرا هلیجی و عبدالامام زائری در سال ١٣٨۴ بازداشت شدند. این دو نفر به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، محاربه باخدا و إفساد فی الارض، از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز به حبس ابد محکوم شدند.

علی حلفی و یحیی ناصری در سال ١٣٨۴ بازداشت و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، محاربه باخدا و إفساد فی الارض از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز به ترتیب به ۳۰ سال حبس و حبس ابد محکوم شدند.

محمد مومنی تیماس به اتهام تبلیغ علیه نظام در دادگاه انقلاب اهواز به پنج سال حبس محکوم و اواخر سال گذشته جهت اجرای حکم حبس خود به زندان شیبان اهواز منتقل شد.

علی صیاحی، زندانی ۴۶ ساله نیز چهارمین سال از دوران محکومیت ۱۰ سال حبس خود را در زندان شیبان اهواز می‌گذراند.

فارس رماحی ۲۸ ساله، مجموعا به ۵۰ سال حبس محکوم شده و در حال سپری کردن پنجمین سال از دوران محکومیت خود است. حسین سبحان نصاری نیز به ۸ سال زندان محکوم شده است.

حسن سواری زندانی ۴۱ ساله نیز محکومیت ۱۱ ساله خود را در زندان شیبان اهواز سپری میکند.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید