خانه  > slide  >  دادگستر از جامعه بین الملل می خواهد بر اعضای بسیج دانشجویی اعمال محدودیت و هزینه کنند

دادگستر از جامعه بین الملل می خواهد بر اعضای بسیج دانشجویی اعمال محدودیت و هزینه کنند

خبرگزاری هرانا – دادگستر (بانک اطلاعاتی ناقضان حقوق بشر) وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بسیج دانشجویی و اعضای آن را به نقض حقوق بشر و مقابله با جنبش دموکراسی خواهی در ایران متهم کرده و خواستار اعمال هزینه به اعضای این نهاد از سوی جامعه بین الملل شده است. دادگستر، منع سفر و صدور ویزا، اشتغال، مهاجرت و تحصیل در خارج کشور را در لیست اقدامات پیشنهادی خود خطاب به جامعه بین الملل آورده و از تلاش های خود برای تهیه لیست جامع اعضای بسیج دانشجویی کشور سخن گفته است.

دادگستر، بانک اطلاعاتی ناقضان حقوق بشر در ایران با صدور اطلاعیه ای از تلاش های خود برای اعمال هزینه به اعضای بسیج دانشجویی سخن گفته است و از شهروندان ایرانی برای مشارکت در این اقدام دعوت کرده است. متن کامل این اطلاعیه در ادامه می آید:

دادگستر (بانک اطلاعاتی ناقضان حقوق بشر) وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران شواهد و اطلاعات زیادی در مورد دخالت نیروهای بسیج دانشجویی دانشگاه ها در سرکوب معترضان دموکراسی طلب، به ویژه در دانشگاه ها در جریان اعتراضات جاری، دریافت کرده است. درگیری فیزیکی با دانشجویان معترض، جمع آوری اطلاعات دانشجویان معترض و ارائه آنها به نیروهای امنیتی و کمک به دستگیری دانشجویان از جمله این اقدامات است.

علیرغم ماهیت ایدئولوژیک و مشارکت کلیدی این واحد از اعضای بسیج در سرکوب‌ دموکراسی خواهان، نقش آنان کمتر مورد توجه ناظران جامعه مدنی قرار گرفته است به طوری که اغلب هیچ هزینه‌ای برای مشارکت خود در سرکوب جنبش‌های دانشجویی نمی‌پردازند. بسیاری از اعضای بسیج دانشجویی بدون مواجه با عواقب فعالیت های خود به خارج از کشور سفر، تحصیل یا مهاجرت می کنند.

بسیج دانشجویی به دستور مستقیم بنیانگذار جمهوری اسلامی خمینی در ۲ آذر ۱۳۶۷ با هدف «دفاع از اسلام، انقلاب و ارزش‌های نظام حاکم» در دانشگاه‌ها، «پیوند حوزه و دانشگاه»، «تبیین، ترویج و تحقق فرامین رهبران سابق و فعلی جمهوری اسلامی، روح‌الله خمینی و سیدعلی خامنه‌ای» و «شناسایی و تربیت نیروهای وفادار، متعهد، همسو و هماهنگ با شاخصه‌های انقلاب اسلامی برای استمرار انقلاب اسلامی» تشکیل شد. از آن زمان، بسیج دانشجویی دفاتری در دانشگاه‌های سراسر کشور دارد که در آن‌ها دانشجویان داوطلب معتقد به این مفاد جذب می‌شوند.

بسیج دانشجویی از نظر سازمانی به نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وابسته است. فرمانده بسیج دانشجویی کشور توسط فرمانده سپاه و فرماندهان استانی بسیج دانشجویی توسط فرماندهان سپاه استان ها منصوب می شوند.

بسیج دانشجویی حداقل از سال ۱۳۷۸ سابقه مشارکت برجسته در سرکوب جنبش‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها را دارد و از آن زمان تاکنون نقش آنها در سرکوب جنبش‌ها و فعالان دانشگاه افزایش یافته است. بسیج دانشجویی سابقه برخوردهای خشن، جمع آوری اطلاعات از دانشجویان و زمینه سازی برای ورود نیروهای اطلاعاتی-امنیتی برای سرکوب جنبش های دانشجویی به محیط دانشگاه ها را دارد.

اعضای بسیج دانشجویی آموزش های عقیدتی می بینند و به علی خامنه ای، رهبر حکومت ایران بسیار وفادار هستند. اغلب، نقش آنها در درون سیستم به زمینه های تحصیلی آنها ختم نمی شود. آنها به دلیل وفاداری و آموزش، ارزش زیادی برای حکومت دارند و اغلب پس از تحصیل به سمت های دولتی و امنیتی در سیستم گمارده می شوند.

دادگستر معتقد است بسیج دانشجویی و وابستگان آن به سه دلیل اصلی نباید از اقدامات عدالتخواهانه جامعه بین الملل مصون بمانند:

  • بسیج دانشجویی نقشی حیاتی در سرکوب جنبش‌های دموکراسی طلبانه مردم ایران به‌ویژه جنبش دانشجویی دارد.
  • اعضای بسیج دانشجویی ذخیره ایدئولوژیک حکومت برای ایفای نقش های مهم در نظام در آینده هستند.
  • بسیج دانشجویی رسماً جزوی از نیروی زمینی سپاه پاسداران است که از سوی کشورهای زیادی به عنوان نهاد تروریستی شناخته می شود.

دادگستر متوجه شده است که اعضای بسیج دانشجویی بیشتر از سایر نهادهای متهم به نقض حقوق بشر در ایران به فکر مهاجرت یا تحصیل در خارج از کشور هستند. از این رو این نهاد شروع به جمع‌آوری شواهد و اطلاعات در مورد اعضای فعال بسیج دانشجویی کرده‌ و از هموطنان نیز می خواهد تا هرگونه اطلاعاتی در مورد اعضای این سازمان دارند را با دادگستر در میان بگذارند.

داده ها و اطلاعات جمع آوری شده شامل اسامی اعضای فعال فعلی و سابق بسیج دانشجویی، به ویژه آنهایی که فعالانه در خدمت ایدئولوژی حاکم و مقابله با جنبش های دموکراسی خواه هستند خواهد بود. دادگستر در نهایت هویت اعضای این نهاد را با دانشگاه‌ها و اداره های مهاجرت کشورهای مختلف به اشتراک می گذارد و از آنها می خواهد مانع ورود یا بهره مندی این افراد از امکانات و مزایای مهاجرت، تحصیل، سفر و اشتغال شوند.

برای ثبت اطلاعات خود از اعضای سابق یا فعلی بسیج دانشجویی لطفا با به لینک زیر مراجعه کنید.

https://spreadingjustice.org/fa/basij

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید