خانه  > اصناف, اندیشه و بیان  >  بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در اعتراض به احضار و پرونده سازی علیه فعالان صنفی

بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در اعتراض به احضار و پرونده سازی علیه فعالان صنفی

خبرگزاری هرانا – شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، با انتشار بیانیه‌ای نسبت به احضار و پرونده سازی علیه فعالان صنفی واکنش نشان داد. در بخشی از این بیانیه آمده است: “شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن اعتراض به نگاه حاکمیت به مقوله‌ی آموزش و پرورش، کنش‌ها و فعالان صنفی، خواهان پایان دادن به روند پرونده‌سازی، احضارو بازداشت‌ تمامی فعالان صنفی و مدنی از جمله جعفر ابراهیمی، لطیف روزی خواه، مهدی فتحی، غلامرضا غلامی کندازی، محمود ملاکی و سایر کنشگران بوده، این شیوه‌ی در پیش گرفته شده را محکوم و حق دفاع همه جانبه از همکاران آسیب دیده را برای خود محفوظ وبرحق می‌داند و یادآورمی‌شود در صورت تداوم چنین برخوردهایی با فعالان صنفی، با کنش‌های فرهنگیان روبرو خواهید شد”.

به گزارش خبرگزاری هرانا، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، با انتشار بیانیه‌ای نسبت به احضار و پرونده سازی علیه فعالان صنفی واکنش نشان داد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: “شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن اعتراض به نگاه حاکمیت به مقوله‌ی آموزش و پرورش، کنش‌ها و فعالان صنفی، خواهان پایان دادن به روند پرونده‌سازی، احضارو بازداشت‌ تمامی فعالان صنفی و مدنی از جمله جعفر ابراهیمی، لطیف روزی خواه، مهدی فتحی، غلامرضا غلامی کندازی، محمود ملاکی و سایر کنشگران بوده، این شیوه‌ی در پیش گرفته شده را محکوم و حق دفاع همه جانبه از همکاران آسیب دیده را برای خود محفوظ وبرحق می‌داند”.

متن کامل این بیانیه عینا در پی م‍ی‌آید:

“به نام خداوند جان و خرد

هیچ‌گاه در تاریخ آموزش و پرورش نوین ایران، از زمان رشدیه تاکنون، وضعیت آموزشی اینگونه اسفبار نبوده‌است. با تحمیل فقر و فلاکت به فرهنگیان شاغل و بازنشسته به خاطر مدیریت ناکارآمد و چپاولگرانه در سطح کلان، میانگین حقوق معلمان به نصف خط فقر هم نمی‌رسد.

در اثر بی‌کفایتی مدیران آموزش و پرورش میلیون‌ها کودک از آموزش محروم شده‌اند و نگاه مصرفی به نهاد آموزش یک نگاه مسلط حاکمیتی است و به خاطر خصوصی ‌سازی و کالایی‌سازی آموزش، مافیای آموزشی بیش از پیش بر تصمیم‌سازی‌ها تاثیر می‌گذارد.

در چنین شرایطی معلمان مطالبه‌گر و تشکل‌های صنفی مستقل نمی‌توانندسکوت کنند و هرکس به انتقاد از این سیاست‌ها می‌پردازد با مشت آهنین نهادهای امنیتی و قضایی روبرو می‌شود امنیتی کردن مطالبات صنفی برای فرار از مسئولیت وپاسخگویی و برخورد با فعالان صنفی، که بدون هیچ گونه چشم داشتی ازجان و مال خود برای بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان و ارتقای کیفیت آموزشی مایه گذاشته‌اند، گوشه‌ای ازاین برخورد قهرآمیز است. در همین راستا طی روزهای گذشته شاهد افزایش فشار به فعالان صنفی و پرونده‌سازی و احضارآنان به نهادهای امنیتی و قضایی بوده‌ایم.

در آخرین نمونه‌ها جعفر ابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران روز نهم آبان به اتهام واهی نشر اکاذیب در دادگاه عمومی کرج محاکمه شد و قرار است در روز ۲۶ آبان ماه به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت کشور » در دادگاه انقلاب کرج محاکمه شود.

در آذربایجان شرقی لطیف روزی خواه، عضو هیات مدیره کانون فرهنگیان این استان، توسط دادگاه انقلاب جلفا احضارشده و قرار است در ۱۹ آبان ماه به اتهام بی‌اساس«تبلیغ علیه نظام »محاکمه شود.

همچنین محمود ملاکی از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان استان بوشهر با اتهامات «تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری، توهین به مقدسات و نشراکاذیب» روبروست و قرار است در ۲۵ آبان ماه محاکمه شود.

از دیگر استانها نیز غلامرضا غلامی کندازی، روح الله مردانی، علی کروشات و فیروز نامی دارای پرونده بازبوده، همچنین، نصرت بهشتی، ناهید فحتعلیان، مهدی فتحی  و محمد ارکیان دیگر فعالان صنفی، در بازداشت موقت به سرمی برند.

از نظر ما اقدامات و فعالیت آقایان روزی خواه، ابراهیمی و ملاکی مانند همه‌ی فعالان صنفی، تلاش در جهت استیفای حقوق معلمان شاغل و بازنشسته و دانش آموزان است. این کنشگران به دنبال احیای حقوق تضییع شده فرهنگیان بوده و خواستار برقراری عدالت آموزشی هستند. پرسش ما این است:

آیا این فعالیت‌ها امری مجرمانه است و جرم تلقی می شود؟! آیا به جای ستایش، ملاطفت و تلاش برای رفع نواقص و بهبود شرایط و اوضاع آموزش و پرورش، بایستی این فعالان صنفی محاکمه شوند و احکام سنگین دریافت کنند؟!

طبیعی است درجایی که دزدان و اختلاسگران و مفسدان درحاشیه امن درحال چپاول اموال عمومی هستند بایدشاهد محاکمه معلمان به اتهام حق‌خواهی باشیم.

از سویی واضح است که این پرونده‌سازی‌ها، احضارها و زندانی کردن‌ها و اخراج فعالان صنفی در شرایط کنونی به خاطر تاثیرگذاری بر روند مطالبه‌گری است. آنها می‌خواهند رتبه‌بندی‌شاغلان را کامل اجرا نکنند وتن به همسان‌سازی‌ بازنشستگان مبتنی‌ بر قانون مدیریت خدمات کشوری ندهند و درسکوت، مالکیت فرهنگیان بر صندوق ذخیره فرهنگیان را به محاق ببرند و خوب می‌دانند که در برابر این سیاست‌های ناعادلانه، فعالان صنفی، اعضای کانون‌های صنفی و انجمن‌های صنفی فرهنگیان ایستادگی خواهندکرد و گمان می‌کنند با پروندەسازی، محاکمە و فشار بر فعالان صنفی می‌توانند روند عدالتخواهی جنبش معلمان را متوقف کنند.

به باورمامهمترین و اصولی‌ترین راه برای پیشرفت، سعادت و رفاه کشور، توسل و تکیه بر آموزش و پرورش خردگراست. آموزش و پرورشی غیر ایدئولوژیک، مدرن و انتقادی که بتواند منافع و خواست های همه ی اقشار جامعه را برآورده سازد و مسیر رشد، پیشرفت و توسعه همه جانبه را برای آحاد مردم به ارمغان آورد.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ضمن اعتراض به نگاه حاکمیت به مقوله‌ی آموزش و پرورش، کنش ها و فعالان صنفی، خواهان پایان دادن به روند پرونده‌سازی، احضار و بازداشت‌ تمامی فعالان صنفی و مدنی از جمله جعفر ابراهیمی، لطیف روزی خواه، مهدی فتحی، غلامرضا غلامی کندازی، محمود ملاکی و سایر کنشگران بوده، این شیوه‌ در پیش گرفته شده را محکوم و حق دفاع همه جانبه از همکاران آسیب دیده را برای خود محفوظ و برحق می‌داند ویادآور می‌شود، درصورت تداوم چنین برخوردهایی با فعالان صنفی، باکنش‌های فرهنگیان روبرو خواهیدشد.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

۱۶ آبان ۱۴۰۰″

لازم به ذکر است؛ جعفر ابراهیمی، معلم و عضو کانون صنفی معلمان تهران، طی دو ابلاغیه مجزا، به دادگاه انقلاب کرج احضار شد. بر این اساس از آقای ابراهیمی خواسته شد تا روز یکشنبه ۹ آبان ماه و روز چهارشنبه ۲۶ آبان ماه جهت دفاع از اتهامات انتسابی، در شعبه مربوطه حاضر شود.

همچنین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محمود ملاکی عضو هیات مدیره کانون صنفی فرهنگیان بوشهر، روز سه شنبه ۲۵ آبان ماه در دادگاه انقلاب شهرستان بوشهر برگزار خواهد شد.

لطیف روزی خواه، معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان ساکن جلفا نیز پیشتر طی ابلاغیه ای به دادگاه انقلاب این شهرستان احضار شد. طی این ابلاغیه از او خواسته شده تا جهت رسیدگی به اتهام “تبلیغ علیه نظام” در تاریخ ۱۹ آبان ماه در این شعبه حاضر گردد.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید