خانه  > اندیشه و بیان  >  بیانیه شورای تشکل‌های وکلای دادگستری در خصوص آئین‌نامه جدید؛ «استقلال کانون‌های وکلا قابل معامله نیست»

بیانیه شورای تشکل‌های وکلای دادگستری در خصوص آئین‌نامه جدید؛ «استقلال کانون‌های وکلا قابل معامله نیست»

خبرگزاری هرانا – شورای تشکل‌های وکلای دادگستری ایران با انتشار بیانیه‌ای مفاد آیین‌نامه اخیرالانتشار از سوی قوه قضائیه را غیر قابل اجرا و ناقض لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری عنوان کرد و گفت “قوه قضائیه”، “فاقد هرگونه صلاحیتی در تنظیم و انتشار آیین‌نامه برای کانون‌های وکلا و ایضا وکیل دادگستری می‌باشد.” در بخشی از این بیانیه با اشاره به اینکه با اجرای این لایحه، استقلال کانون وکلا و وکلای دادگستری “خدشه دار” خواهد شد، آمده است “شورای تشکل‌های وکلای دادگستری قویا اعلام می‌دارد استقلال کانون‌های وکلا و وکیل دادگستری به عنوان بخشی از حقوق ملت طبق قانون اساسی، هرگز قابل معامله و توافق با هیچ مرجعی نمی‌باشد”.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، شورای تشکل‌های وکلای دادگستری ایران طی بیانیه ای تصویب آئین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری را غیر قابل اجرا عنوان کردند.

متن کامل این بیانیه در ادامه می آید:

“بی‌تردید تحقق عدالت اجتماعی و قضایی در گرو رعایت حقوق ملت از طریق برخورداری از دفاع مستقل وکیل دادگستری و به طریق اولی استقلال کانون‌های وکلا و محترم شمردن و تاکید بر استقلال این کهن نهاد مدنی است.

 اقدام اخیر قوه قضائیه در تنظیم و انتشار عجولانه و به دور از هرگونه صلاحیت در تدوین آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون‌های وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰/۴/۶، فارغ از شکل غیرقانونی و خارج از صلاحیت قوه قضائیه در تنظیم و انتشار این آئین‌نامه، دارای ایرادات ماهیتی و موجبات نقض لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳/۱۲/۰۵ و اصلاحات بعدی است.

لذا قوه قضائیه با شرح وظایف مندرج در اصل ۱۵۸ قانون اساسی و بالاخص بند سوم و بندهای مقید در اصل ۱۵۶ همین قانون فاقد هرگونه صلاحیتی در تنظیم و انتشار آیین‌نامه برای کانون‌های وکلا و ایضا وکیل دادگستری می‌باشد.

از این‌رو تاکید وکلای دادگستری و کانون‌های مستقل بر عدم امکان اجرای آیین‌نامه اخیرالتصویب قوه قضائیه علاوه بر عدم مطابقت با اصول فوق‌الذکر و نیز با عنایت به رعایت ماده ۲۲ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، بر اساس سوگندی است که در پیشگاه خداوند متعال و در جهت اجرای قانون یاد کرده‌اند و از این رو ملزم و‌ ملتزم به رعایت و احترام به قوانین می‌باشند و نه امری خارج از قانون …

پر واضح است همانطور که قوه قضاییه به شرح وظایف مقید در قانون اساسی می‌بایست ملجأ آحاد ملت باشد، کانون‌های وکلا و وکیل مستقل دادگستری نیز وفق اصل ۳۵ همین قانون به عنوان یگانه ملجأ عموم ملت در برخورداری از حق دفاع مبتنی بر استقلال محسوب می‌شوند و لذا چنانچه استقلال کانون وکلا و وکیل دادگستری به هر نحوی از انحاء خدشه‌دار گردد، یقینا استقلال دستگاه قضا نیز مصون از خدشه نخواهد بود.

لایحه استقلال کانون وکلا صرف‌نظر از قانونی بودن به عنوان سندی پر افتخار در تضمین و تاکید بر حقوق ملت و در راستای نیل به عدالت قضایی است لذا برخلاف آنچه که عنوان می‌گردد، مفاد آیین‌نامه اخیرالانتشار از سوی قوه قضائیه، ناقض این سند ارزشمند به عنوان میراث گران‌بهای قریب به هفتاد سال مجاهدت وکلای نامدار در حفظ حقوق مردم در امر دفاع است و بدعت نامبارک عدم رعایت قانون، مصداق بارز بر شاخه نشستن و بن بریدن است…

شورای تشکل‌های وکلای دادگستری ضمن حمایت از مواضع صریح و بیانیه هیأت عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری( اسکودا ) در عدم امکان اجرای آیین‌نامه اخیر قوه قضائیه به لحاظ فقدان رعایت قوانین مربوطه در تدوین، تصویب و انتشار آن، قویا اعلام می‌دارد «استقلال» کانون‌های وکلا و وکیل دادگستری به عنوان بخشی از حقوق ملت طبق قانون اساسی، هرگز قابل معامله و توافق با هیچ مرجعی نمی‌باشد.

شورای تشکل‌های وکلای دادگستری به تاریخ ۱۴۰۰/۴/۱۴”

پیشتر اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با انتشار بیانیه ای تصویب آئین نامه مذکور، را متعارض با استقلال کانون های وکلای دادگستری و ناقض حق دفاع شهروندان خواند. یکی از مهم‌ترین موارد این آیین نامه، حق صدور پروانه وکالت است که در آیین‌نامه جدید از کانون وکلا سلب و به قوه قضاییه محول شده است.

هفته پیش، ابراهیم رئیسی، که هنوز ریاست قوه قضائیه را به عهده داشت، آیین نامه جدید لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری را ابلاغ کرد. این آیین نامه که با مخالفت جدی کانون‌های وکلا در ایران مواجه است، ۱۶۴ ماده دارد. آیین‌نامه مذکور به تصویب آقای رئیسی در آخرین روزهای حضور او در سمت ریاست قوه قضاییه رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا اعلام شده است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید