خانه  > اعدام  >  عفو بین الملل؛ خطر اجرای حکم اعدام یک کودک مجرم در زندان عادل آباد شیراز

عفو بین الملل؛ خطر اجرای حکم اعدام یک کودک مجرم در زندان عادل آباد شیراز

خبرگزاری هرانا – سازمان عفو بین الملل از خطر اعدام قریب الوقوع یک کودک-مجرم به نام حسین شهبازی در زندان عادل آباد شیراز خبر داد. این سازمان با انتشار بیانیه ای با اشاره به اینکه «بخشی از ادله‌ی محکومیت او شامل اعترافاتی می‌شود که از طریق شکنجه به دست آمده است» از مقامات ایران خواستار نقض حکم اعدام و دسترسی وی به یک دادرسی مجدد عادلانه در تطابق کامل با اصول عدالت کیفری نوجوانان شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای از خطر اجرای حکم اعدام حسین شهبازی کودک-مجرم محبوس در زندان عادل آباد شیراز خبر داد.

بر اساس آنچه در این بیانیه عنوان شده است، حسین شهبازی در دیماه ۹۷ از بابت اتهام قتل بازداشت و یکسال بعد توسط شعبه ۳ دادگاه کیفری یک استان فارس به اعدام محکوم شد. حکم صادره اواخر خردادماه ۹۹ توسط دیوان عالی کشور تأیید شده است.

دیانا الطحاوی، معاون دفتر خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین الملل، در واکنش به این موضوع گفت: «مقامات ایران باید بلافاصله اعدام حسین شهبازی را که برای تاریخ ۷ تیر ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی شده ‌است، متوقف کنند. استفاده از مجازات اعدام علیه فردی که در زمان وقوع جرم کودک بوده است، در قوانین بین‌المللی حقوق بشر ممنوع شده و ناقض تعهدات بین‌المللی ایران است. اجرای حکم اعدام حسین شهبازی تهاجمی فجیع به حقوق کودک خواهد بود و عدالت را یکسره به سخره می‌گیرد.

مقامات ایران باید حکم محکومیت و مجازات حسین شهبازی را نقض کرده و دسترسی وی به یک دادرسی مجدد عادلانه را در تطابق کامل با اصول عدالت کیفری نوجوانان تضمین کنند، به نحوی که «اعترافات» اجباری از روند دادرسی کنار گذاشته شده و به مجازات اعدام توسل نشود. ما همچنین از جامعه جهانی، از جمله نهادهای سازمان ملل، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن می‌خواهیم فورا برای نجات جان این مرد جوان وارد عمل شوند.»

بر اساس این بیانیه؛ حسین شهبازی در تاریخ ۹ دی ۱۳۹۷ دستگیر و در ۲۳ دی ۱۳۹۸ در پی محاکمه‌ای شدیدا غیرمنصفانه توسط شعبه ۳ دادگاه کیفری یک استان فارس به مرگ محکوم شد. او پس از دستگیری‌اش به مدت ۱۱ روز از دسترسی به وکیل و نیز خانواده خود محروم بوده در حالی که در بازداشت‌گاه آگاهی شیراز تحت بازداشت و بازجویی قرار داشته است.

وی سپس به یک بازداشتگاه مخصوص نوجوانان انتقال داده شده اما همچنان از دسترسی به خانواده‌اش برای چندین روز محروم بوده است. او سپس توانسته است با مادرش ملاقاتی داشته باشد. طبق منابع آگاه از پرونده وی، در زمان این ملاقات، آثار کبودی روی صورت حسین شهبازی مشهود بوده و ظاهرا وزن خود را از دست داده بوده است. وی در حال حاضر در زندان عادل‌آباد شیراز زندانی است.

بخشی از ادله‌ی محکومیت وی شامل «اعترافاتی» می‌شود که بنا به گفته خودش از طریق شکنجه و سایر رفتارهای بیرحمانه، غیرانسانی و ترذیلی در بازداشتگاه آگاهی از وی گرفته شده است.

حکم وی در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ توسط دیوان عالی تأیید شد. در این حکم، که عفو بین‌الملل آن را مطالعه کرده، مقامات قضایی تصدیق کرده‌اند که وی هنگام وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن داشته، اما اظهار کرده‌اند که وی، طبق ارزیابی سازمان پزشکی قانونی، از رشد و کمال عقلی برخوردار بوده است.

لازم به ذکر است بر اساس گزارش سالانه خبرگزاری هرانا ویژه سال ۹۹، دستکم ۴ کودک مجرم طی سال گذشته در ایران اعدام و ۲ کودک مجرم دیگر نیز به اعدام محکوم شدند.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید