خانه  > اندیشه و بیان  >  بیانیه انجمن قلم آمریکا در محکومیت صدور حکم ۱۱ سال زندان برای آرش گنجی

بیانیه انجمن قلم آمریکا در محکومیت صدور حکم ۱۱ سال زندان برای آرش گنجی

خبرگزاری هرانا – روز جمعه ۱۲ دی، انجمن قلم آمریکا در اعتراض به صدور حکم ۱۱ سال زندان برای آرش گنجی و برخورد حکومت ایران با اعضای کانون نویسندگان ایران بیانیه‌ای منتشر کرد. این انجمن در بیانیه  خود ضمن محکوم کردن این حکم خواستار آزادی بی‌قید و شرط همه زندانیانی شد که با احکام ناعادلانه در زندان به سر می‌برند. پیشتر آرش گنجی توسط شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. در صورت قطعی شدن این حکم از این میزان با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال زندان قابل اجرا است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، روز جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۹، انجمن قلم (پن) آمریکا طی بیانیه ای پرونده سازی و صدور حکم ۱۱ سال حبس برای آرش گنجی مترجم و منشی هیئت دبیران این کانون را محکوم کرد.

انجمن قلم آمریکا در این بیانیه با اشاره به سه عضو زندانی کانون نویسندگان ایران، رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن، بازداشت امین مرادی و شرایط نسرین ستوده خواستار آزادی بی‌قید و شرط همه زندانیانی شده که با احکام ناعادلانه در زندان به سر می‌برند.

در بخشی از این بیانیه آمده است “۱۱ سال زندان به “جرم” ترجمه‌ی یک کتاب، کاملا بی‌معنی و نقض بی‌چون‌ و چرای حق بنیادین انسان‌ها برای آزادی بیان است. مجازات بی‌رحمانه‌ی نویسندگان و فعالان به دلیل بیان مسالمت‌آمیز دیدگاه‌های خود، و یکسان شمردن نظرات انتقادی با جرائم امنیتی، راهکاری است که در ایران شتابی فزاینده یافته است.”

متن کامل این بیانیه که توسط کانون نویسندگان ایران ترجمه شده است در ادامه می آید:

“به گفته‌ی کارن دویچ کارلِکار، مدیر برنامه‌های پن آمریکا درباره‌ی به خطرافتادن آزادی بیان، «ما به‌شدت حکمی را که برای آرش گنجی صادر شده است محکوم می‌کنیم: ۱۱ سال زندان به «جرم» ترجمه‌ی یک کتاب کاملا بی‌معنی و نقض بی‌چون‌ و چرای حق بنیادین انسان‌ها برای آزادی بیان است. مجازات بی‌رحمانه‌ی نویسندگان و فعالان به دلیل بیان مسالمت‌آمیز دیدگاه‌های خود، و یکسان شمردن نظرات انتقادی با جرایم امنیتی، راهکاری است که در ایران شتابی فزاینده‌‌ یافته است، و ما از دولت ایران می‌خواهیم این‌گونه بدرفتاری‌ها و نقض حاکمیت قانون را بی‌درنگ متوقف کرده و همه‌ی زندانیان، از جمله آرش، را که ناعادلانه به حبس محکوم شده‌اند بی‌درنگ و بدون قیدوشرط آزاد کند.»

گنجی در دسامبر ۲۰۱۹ دستگیر شد اما با وثیقه بیرون آمد و محاکمه‌ی او سراسر سال گذشته ادامه داشت. سال ۲۰۲۰ دست‌کم چهار عضو دیگر کانون نویسندگان ایران در زندان بوده‌اند: بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان‌ مهابادی، که سال ۲۰۱۹ به «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» متهم شدند و مجازات آن‌ها از سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شد، هم‌چنین امین مرادی (شاعر) که در ۲۸ نوامبر دستگیر شد و هم‌اکنون به اتهاماتی نامعلوم در زندان اوین بازداشت است.

شرایط زندان‌های ایران هم‌چنان مایه‌ی نگرانی است و شمار زیادی از زندانیان سیاسی، از جمله نسرین ستوده، برنده‌ی جایزه آزادی قلمِ پن آمریکا در سال ۲۰۱۱، محبوس مانده‌اند و در معرض خطر ویروس کووید قرار دارند. وخامت حال ستوده در جریان اعتصاب غذای ۴۶ روزه‌‌اش در اعتراض به شرایط زندان اوین در هنگامه‌ی شیوع بیماری همه‌گیر، او را تا پای مرگ برد. با ‌این همه پس از یک مرخصی کوتاه به دلیل بیماری، و به‌رغم توصیه‌ی پزشکان متخصص، اوایل دسامبر او را به زندان قرچک بازگرداندند همان‌ جایی که به کووید-۱۹ مبتلا شده بود.

انجمن قلم آمریکا

یکم ژانویه ۲۰۲۱”

آرش گنجی، مترجم و منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، توسط شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد و اکنون به طور موقت و به قید وثیقه تا پایان مراحل دادرسی آزاد است.

گفتنی است، بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن، سه تن از اعضای کانون نویسندگان روز شنبه ۵ مهر پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شدند.

پیشتر دادگاه تجدیدنظر استان تهران در تاریخ ۸ دیماه ۹۸، این افراد را را مجموعا به ۱۵ سال و شش ماه زندان محکوم کرد. بر اساس رای صادره که روز شنبه ۷ دی ماه به وکلای مدافع آنان ابلاغ شده است، بکتاش آبتین و رضا خندان مهابادی، دو تن از اعضای هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران هر یک به ۶ سال حبس تعزیری و کیوان باژن به ۳ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند. این شهروندان پیشتر در دادگاه انقلاب تهران مجموعا به ۱۸ سال حبس محکوم شده بودند.

 امین مرادی، شاعر و عضو کانون نویسندگان ایران روز دوشنبه ۱۷ آذرماه با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. آقای مرادی روز شنبه ۸ آذر، توسط ماموران امنیتی در منزل شخصی در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. ماموران در حین بازداشت ضمن تفتیش منزل، برخی از وسایل شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید