خانه  > اصناف, اندیشه و بیان  >  انجمن دفاع از آزادی مطبوعات خواهان لغو حکم حبس کیوان صمیمی شد

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات خواهان لغو حکم حبس کیوان صمیمی شد

خبرگزاری هرانا – انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در بیانیه‌ای به صدور حکم زندان برای کیوان صمیمی اعتراض کرد. کیوان صمیمی پیشتر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم طی روزهای گذشته در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید استان تهران نظر عیناً تایید شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از انصاف، امروز جمعه ۱۰ مردادماه ۹۹، انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با انتشار بیانیه ای صدور حکم حبس علیه کیوان صمیمی، رئیس این انجمن را محکوم کرد.

متن کامل این بیانیه در پی می‌آید:

«بنام خدا. متاسفانه در دادگاه تجدید نظر نیز حکم ناعادلانهٔ سه سال زندان برای مهندس کیوان صمیمی بهبهانی رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، مدیر مسئول ماهنامۀ توقیف شدۀ نامه، سردبیر کنونی ماهنامۀ ایران فردا و کنشگر قدیمی مطبوعات و جامعۀ مدنی صادر شد. اتهام آقای صمیمی “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” و دستاویز ایراد این اتهام نیز شرکت در تجمع حمایت از حقوق کارگران در یازدهم اردیبهشت ۹۸ یعنی در روز جهانی کارگر است. کیوان صمیمی که پیش از انقلاب نیز زندانی سیاسی رژیم شاهنشاهی بوده  شش سال و نیم حبس ناعادلانه را از سال ۸۸ تا ۹۴ و نیز بازداشت‌های دیگر را نیز در کارنامۀ پر افتخار خود ثبت کرده است.

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ضمن اعلام شگفتی و اعتراض خود نسبت به این حکم ناعادلانه از مقامات عالی قضایی و غیر قضایی می‌خواهد اگر دلسوز کشور و نظامند یا دست کم نگران سرنوشت و آیندۀ خودشانند هر چه سریعتر در مورد توقف اینگونه روندهای غیر حقوقی و ناموجه چه در مورد کیوان صمیمی و چه در مورد دیگران گامی موثر بردارند. ما آنچه شرط بلاغ بود گفتیم و بیش از این نه توان داریم و نه تکلیف.

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، ۱۰ امرداد ۱۳۹۹».

کیوان صمیمی پیشتر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم طی روزهای گذشته در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید استان تهران نظر عیناً تایید شد.

آقای صمیمی در تاریخ ۱ اردیبهشت به صورت غیابی در همین شعبه از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به ۵ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی” به ۱ سال حبس تعزیری و در مجموع به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود که با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری برای وی قابل اجرا بود. پس از صدور حکم و بعد از وارد شناخته شدن اعتراض آقای صمیمی به نحوه دادرسی، دادگاه مجددا وقت رسیدگی تعیین کرد.

روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، همزمان با روز جهانی کارگر، ده‌ها تن از شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس در پی ورود نیروهای امنیتی و به خشونت کشیده شدن این تجمع بازداشت شدند. نیروهای امنیتی به همراه کیوان صمیمی، در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۹۸ به محل نشریه ایران فردا رفته و ضمن تفتیش محل بسیاری از اسناد و مدارک موجود از جمله هاردهای کامپیوتر را با خود برده بودند.

کیوان صمیمی نهایتا روز دوشنبه ۲۷ خردادماه ۹۸، با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

کیوان صمیمی، سردبیر نشریه ایران فردا و یکی از اعضای کانون نویسندگان ایران است. او پیشتر نیز در سال ۸۸ بازداشت و پس از تحمل دوران محکومیت خود از زندان رجایی شهر آزاد شده بود. آقای صمیمی، در دوره بازداشت قبلی، یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در منزل شخصی‌اش بازداشت شد و در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام زیر سوال بردن انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ و شرکت در تظاهرات اعتراضی و نوشتن مطالب انتقادی به شش سال حبس تعزیری محکوم شد. صمیمی آذرماه سال ۸۹ به همراه تعدادی دیگری از زندانیان سیاسی زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد. وی نهایتا از بابت این بازداشت، صبح روز شنبه ٢۶ اردیبهشت ماه ۹۴، با پایان شش سال محکومیت، از زندان رجایى شهر کرج آزاد شد.

این فعال سیاسی، سابقه زندانی شدن در هر دو رژیم فعلی و سابق را دارد. یکی از برادران کیوان صمیمی در دوره پهلوی و دیگری نیز در دهه شصت و توسط جمهوری اسلامی اعدام شده‌اند.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید