خانه  > اندیشه و بیان  >  بیانیه جمعی از فعالان ملی مذهبی؛ جای کیوان صمیمی زندان نیست

بیانیه جمعی از فعالان ملی مذهبی؛ جای کیوان صمیمی زندان نیست

خبرگزاری هرانا – جمعی از فعالان ملی مذهبی با امضای بیانیه ای صدور و تایید حکم سه سال حبس برای کیوان صمیمی، سردبیر نشریه ایران فردا را محکوم کردند. امضا کنندگان در این بیانیه کیوان صمیمی را به عنوان کسی معرفی کرده اند که هیچ تعارضی بین کار رسانه ای، گفتگوی ملی، مشارکت در صندوق رای و حضور در عرصه خیابان برای مطالبه محوری و حق خواهی مدنی و مسالمت آمیز برای تغییر و تحول به سوی سرنوشتی سرشار از آزادی و عدالت و رفاه و استقلال و امنیت و سربلندی ملک و ملت نمی بیند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از سحام نیوز، امروز پنجشنبه ۹ مردادماه ۱۳۹۹، جمعی از فعالان ملی مذهبی با انتشار بیانیه ای حمایت خود را از کیوان صمیمی اعلام کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: “هم‌اندیش میهن دوست و درد آگاه ملی مذهبی‌مان آقای کیوان صمیمی، سردبیر نشریه ایران فردا در سالیان اخیر مجدانه هم پیگیر طرح دعوت به “گفتگوی ملی” برای نجات کشور و مردم از بحران‌ها و مصائبی بوده که اینک بدان دچار شده‌اند و هم اتکاء به جنبش اجتماعی و راه مسالمت آمیز تغییر و تحول با خط مشی ملی و درون جوش بوده است. تاسف بار است که کیوان صمیمی از دو سو؛ هم افراطیون داخلی و هم قرینه مشابه آنها در سوی دیگر صف‌بندی‌های سیاسی کنونی تحت فشار و حمله قرار داشته و دارد”.

متن کامل این بیانیه در ادامه می‌آید:

“مطلع شدیم بار دیگر برای مهندس کیوان صمیمی در سن ۷۲ سالگی حکم زندان سه ساله‌ای قطعیت یافته است. هر چند برای کیوان صمیمی این امر تازگی ندارد و او زندانی دو حکومت قبل و بعد از انقلاب بوده و داغ دو برادر بر دل دارد؛ اما همواره بر آرمان خواهی میهن و مردم دوستانه و مشی ملی و مردمی‌اش استوار بوده است.

هم‌اندیش میهن دوست و درد آگاه ملی مذهبی‌مان آقای کیوان صمیمی، سردبیر نشریه ایران فردا در سالیان اخیر مجدانه هم پیگیر طرح دعوت به “گفتگوی ملی” برای نجات کشور و مردم از بحران‌ها و مصائبی بوده که اینک بدان دچار شده‌اند و هم اتکاء به جنبش اجتماعی و راه مسالمت آمیز تغییر و تحول با خط مشی ملی و درون جوش بوده است. تاسف بار است که کیوان صمیمی از دو سو؛ هم افراطیون داخلی و هم قرینه مشابه آنها در سوی دیگر صف‌بندی‌های سیاسی کنونی تحت فشار و حمله قرار داشته و دارد

یکی سرنوشت مردم محنت زده کشور را با سیاست های ایران بر باد ده‌ کنونی اش به گروگان گرفته است و دیگری راه تغییر را در مسیری جز نیروی لایزال ملت می جوید. اما کیوان صمیمی یک روز به خاطر روشنگری‌های فکری و رسانه‌ای اش تحت فشار بازداشت و حبس قرار می گیرد، روزی دیگر به خاطر حمایت از اعتراض کارگران زحمتکش در ۱۱ اردیبهشت، روز جهانی کارگر و حضور در خیابان و تجمع مقابل مجلس، بازداشت و راهی زندان می شود و روزی دیگر به خاطر بیان کلام حقی در دفاع از حقوق ملت به خصوص اقشار زحمتکش و تحت فشاری که انقلاب داعیه و وعده نجات شان را داشت، برای چندمین بار حکم زندان دریافت می کند.

کیوان عزیز هیچ تعارضی بین کار رسانه ای، گفتگوی ملی، مشارکت در صندوق رای و حضور در عرصه خیابان برای مطالبه محوری و حق خواهی مدنی و مسالمت آمیز برای تغییر و تحول به سوی سرنوشتی سرشار از آزادی و عدالت و رفاه و استقلال و امنیت و سربلندی ملک و ملت نمی بیند.

ما جمعی از فعالان ملی- مذهبی بدینوسیله صدور چنین حکم غیرعادلانه‌ای را محکوم می‌کنیم و امیدواریم روزی انرژی و توان کیوان صمیمی و کیوان صمیمی ها به جای رنج و حبس، صرف آبادی و سربلندی این مرز و بوم شود.

امضاکنندگان:

حمید آصفی، زهرا آقاخانی، سید یعقوب آل شفیعی، محمدرضا آهنی، محمد ابراهیم زاده، سید صابر ابطحی، هادی احتظاظی، مهرداد احمدزاده، مهتاب احمدی، ابراهیم اصغری منیر، محمد افشار، سید عبدالمجید الهامی، زهره امامی، سارا امانی، سعید باقرنژاد، حسین بحیرایی، محمد برقعی، انیسه بیات، بهنام بیات، تیمورباقری کودکانی، عباس پوراظهری، مهسا پورمقرری، پارسا پورغفار، محمد جمادی، جعفر جودکی، فرانک چالاک، محمد چاووشیان، مهدی حسنلو، کوثر حضرتی گلدیانی، ولی حق شناس، یونس حکمت دوست، حوریه خانپور، پریسا خالقی، امیر خرم، محمد خیرالدین، رضا دبیر، محمود داوران، شهریار دبیرزاده، معصومه دهقان، محسن رحمانی، زهرا رحیمی، یونس رستمی، حمیدرضا رسولیان، احسان رضایی، محسن رضایی، فرزانه رهرو، رقیه زارع پور، مسلم زمانی، احمد زمانی، رضا سیدزاده، حسین سربندی، علی سلطانی، زهرا سیادت، معصومه شاپوری، سید علی شیخ الاسلامی، ماندانا صادقی، جلال صمصامی، سوسن طلوعی، ابوذر علوی، سمیه علوی، مینا علوی، لیلا علوی، نسرین علوی، رضا علیجانی، محمدحسین غفارزاده، رضا غفوری، فرشید فاریابی، منیژه فتحی، اسدالله فخیمی، احمد فخیم، عزیز قاسم زاده، پَرَن قاسمی، زهرا قضات، رضا کیانی، کیارش کاظمی، رضا کاظمی فومنی، حسین کربلایی، غلامرضا کرد، محمد کریمی، ملیحه کریم الدینی، حسین کشوردوست کلتی، علی کلایی، پانته آ کهنداد، مهران کهن پور، بهناز کیانی، جعفر کیوانچهر، بیژن گل افرا، حسین مدنی، حسین مجاهد، سیران محمدحسینی، رضا محمدی، رضا مسلمی، محمد محمدی، زینب محوی، مرتضی پور، رضا مسلمی، رضا مسموعی، احمد مظفری، ژیلا مکوندی، علی اصغر ممبینی، مهدی ممکن، سید حسین موسوی، حسین میرزانیا، فرشاد نوروزیان، مهدی نوربخش، اکبر نوری، احمد هادوی، مصطفی یاراحمدی، اسماعیل یزدانی، علی فرید یحیایی، حسن یوسفی اشکوری”.

کیوان صمیمی پیشتر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم طی روزهای گذشته در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید استان تهران نظر عیناً تایید شد.

آقای صمیمی در تاریخ ۱ اردیبهشت به صورت غیابی در همین شعبه از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به ۵ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی” به ۱ سال حبس تعزیری و در مجموع به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود که با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری برای وی قابل اجرا بود. پس از صدور حکم و بعد از وارد شناخته شدن اعتراض آقای صمیمی به نحوه دادرسی، دادگاه مجددا وقت رسیدگی تعیین کرد.

روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، همزمان با روز جهانی کارگر، ده‌ها تن از شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس در پی ورود نیروهای امنیتی و به خشونت کشیده شدن این تجمع بازداشت شدند. نیروهای امنیتی به همراه کیوان صمیمی، در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۹۸ به محل نشریه ایران فردا رفته و ضمن تفتیش محل بسیاری از اسناد و مدارک موجود از جمله هاردهای کامپیوتر را با خود برده بودند.

کیوان صمیمی نهایتا روز دوشنبه ۲۷ خردادماه ۹۸، با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

کیوان صمیمی، سردبیر نشریه ایران فردا و یکی از اعضای کانون نویسندگان ایران است. او پیشتر نیز در سال ۸۸ بازداشت و پس از تحمل دوران محکومیت خود از زندان رجایی شهر آزاد شده بود. آقای صمیمی، در دوره بازداشت قبلی، یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در منزل شخصی‌اش بازداشت شد و در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام زیر سوال بردن انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ و شرکت در تظاهرات اعتراضی و نوشتن مطالب انتقادی به شش سال حبس تعزیری محکوم شد. صمیمی آذرماه سال ۸۹ به همراه تعدادی دیگری از زندانیان سیاسی زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد. وی نهایتا از بابت این بازداشت، صبح روز شنبه ٢۶ اردیبهشت ماه ۹۴، با پایان شش سال محکومیت، از زندان رجایى شهر کرج آزاد شد.

این فعال سیاسی، سابقه زندانی شدن در هر دو رژیم فعلی و سابق را دارد. یکی از برادران کیوان صمیمی در دوره پهلوی و دیگری نیز در دهه شصت و توسط جمهوری اسلامی اعدام شده‌اند.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید