خانه  > slide, زندانیان  >  بحران کرونا در زندان‌ها؛ ابراز نگرانی جمعی از فعالان سیاسی و مدنی نسبت به وضعیت سلامت گلرخ ایرایی

بحران کرونا در زندان‌ها؛ ابراز نگرانی جمعی از فعالان سیاسی و مدنی نسبت به وضعیت سلامت گلرخ ایرایی

خبرگزاری هرانا ـ جمعی از فعالین مدنی و سیاسی طی بیانیه‌ای با اشاره به گسترش ویروس کرونا در کشور و عدم رعایت پروتکل‌های ویژه وضعیت بحرانی کرونا در زندان قرچک ورامین، نسبت به وضعیت سلامت گلرخ ابراهیمی ایرایی در زندان و عدم اعزام او به مرخصی ابراز نگرانی کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است “جان و سلامت گلرخ ایرایی در زندانی که بیشتر به شکنجه‌گاه شباهت دارد و اصل تفکیک جرایم و نیز اصول بهداشتی در آن رعایت نشده، مسئولان آن از درک ارزش جان، سلامت و حق آدمی تماما بی‌بهره‌اند و هم و غمی جز زجر دادن زندانی و خانواده‌هایشان ندارند، شدیدا در خطر است.”

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ۵۴ تن از کنشگران مدنی و فعالان سیاسی طی ‌بیانیه‌ای با اشاره به گسترش ویروس کرونا در کشور، نسبت به وضعیت سلامت گلرخ ابراهیمی ایرایی در زندان قرچک ورامین و عدم اعزام او به مرخصی ابراز نگرانی کردند.

امضاکنندگان این بیانیه ضمن محکوم کردن حکم ناعادلانه علیه گلرخ ایرایی گفته‌اند که نگران جان گلرخ ایرایی بوده و خواستار اعزام وی به مرخصی هستند.

متن کامل این بیانیه به همراه اسامی امضاکنندگان آن که جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته است در ادامه می‌آید:

“ابراز نگرانی و اعتراض جمعی از کنشگران مدنی و فعالان سیاسی از وضعیت سلامت گلرخ ایرایی در بحران کرونا و عدم اعزام وی به مرخصی

گلرخ ابراهیمی ایرایی فعال سیاسی هنگامی که در زندان اوین در حال گذران دوران حبس خود بود، طی پرونده‌سازی به قصد سرکوب و فشار بیشتر متهم به تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری شد و در بیدادگاه انقلاب در روندی کاملا ناعادلانه، مغرضانه و بدون در نظر گرفتن حقوق متهم و بی‌توجهی به ضوابط و موازین حقوقی مجموعا به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب محکوم شد که با اعمال ماده ۱۳۴ (تجمیع احکام) ۲ سال و ۱ ماه حبس و محرومیت مذکور قابل اجرا است. علت اتهام “اهانت به بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری” اعتراض به اجرای حکم اعدام سه زندانی سیاسی (در سال گذشته) در حین خواندن سرود در سالن ملاقات و اتهام “تبلیغ علیه نظام” به بهانه صدور بیانیه‌ها و نامه‌های وی از زندان است؛ فعالیت‌هایی کاملا مسالمت‌آمیز، مدنی و به دور از هرگونه خشونت در اعتراض به خشونت و نابرابری!

گلرخ ایرایی از تاریخ ۱۸ آبان ۹۸ محبوس و قریب به ۷ ماه یعنی نزدیک به یک سوم از مدت حبس خود را بلاانقطاع و بدون یک روز مرخصی در شرایط غیرانسانی و اسفناک زندان قرچک ورامین سپری کرده است. همچنین، تاکنون از حق تماس تلفنی و ملاقات خانم ایرایی با همسر خود، آرش صادقی، که او نیز در زندان رجایی‌شهر کرج بدلیل فعالیت‌های مدنی محبوس است، بطور غیرقانونی ممانعت به عمل آمده است.

در زندان قرچک چند تن از زندانیان در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند و مسئولان ذی‌ربط در راستای صیانت جان و سلامت زندانیان هیچگونه تدبیری اتخاذ نکرده‌اند. همچنین، زندان قرچک بدون رعایت پروتکل های ویژه وضعیت بحرانی کرونا زندانی جدید الورود را پذیرش می‌کند و جان زندانیان را بیشتر در معرض خطر مرگ قرار میدهد.

در وضعیت بسیار بحرانی ویروس کرونا در زندانها نه تنها شماری از زندانیان عادی، سیاسی و عقیدتی از زندانهای مختلف مشمول مرخصی شده‌اند بلکه مدت مرخصی آنها بعضا تمدید شده است. این درحالیست که گلرخ ایرایی که تا این لحظه از حقوق بدیهی یک زندانی محروم بوده، با وجود آنکه شرایط قانونی مرخصی را داراست بدلیل اغراض سیاسی به بهانه‌های واهی از حق مرخصی محروم مانده است.

امضاکنندگان این بیانیه ضمن محکوم کردن حکم ناعادلانه علیه گلرخ ایرایی، نگران جان گلرخ ایرایی بوده و خواستار اعزام وی به مرخصی هستند. جان و سلامت گلرخ ایرایی در زندانی که بیشتر به شکنجه‌گاه شباهت دارد و اصل تفکیک جرایم و نیز اصول بهداشتی در آن رعایت نشده، مسئولان آن از درک ارزش جان، سلامت و حق آدمی تماما بی‌بهره‌اند و هم و غمی جز زجر دادن زندانی و خانواده‌هایشان ندارند، شدیدا در خطر است. مسلما مسئولیت هر تهدید جانی، جسمی و روحی و تضییع حقوق زندانی بطور ویژه بر عهده هر مقام و مسئولی است که با اعزام زندانی به مرخصی مانع‌تراشی کند و باید قانونا در مقام متهم قرار گرفته و پاسخگو باشد.

امضاءکنندگان:

زرتشت احمدی راغب، نگین آرامش، علیرضا اعظمی، آوا اعرابی، سعید اقبالی، امین افشارنادری، رضا اکوانیان، ابراهیم الله بخشی، امیر امیرقلی، نسترن امیریان، عسل پهلوان، محمد تنگستانی، الهام ثابتیان، عدنان حسن پور، لیلی حسن پور، امجد حسین پناهی، احسان حسین زاده، مهسا خانی پور، شیوا رشیدی، آرشام رضایی، مجید رضایی، سیمین روزگرد، بهنام زارعی، علی اصغر سپهری، شاپرک شجری زاده، شبنم شجری زاده، امید شمس، فرزاد صیفی کاران، بهار صمدی، مصطفی عزیزی، آرون عسکری، داریوش عمران زاده، معین غزالی، ابراهیم فیروزی، یوسف قادری، کاوه کرمانشاهی، محمد کریم بیگی، علی کلائی، مهدیه گلرو، منوچهر گلشن، شیوا گنجی، داوود لطفی، جواد متولی، پروین محمدی، رضوانه محمدی، ماری محمدی، محمود معصومی، رضا مظاهری، کیومرث مظفری، سیامک ملامحمدی، هیوا مولانیا، منیژه ناظم، محمد هژبری، آرش همپای.”

گلرخ ابراهیمی ایرایی زندانی سیاسی از تاریخ ۱۸ آبان ۹۸ دوران محکومیت خود را در بند مشاوره ۱ زندان قرچک ورامین سپری می‌کند.

گلرخ ایرایی در حالی که دوران محکومیت پیشین خود را در بند زنان زندان اوین سپری می‌کرد، به همراه همبندی سابق خود آتنا دائمی با گشایش پرونده دیگری مواجه و نهایتا توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شد. دادگاه همچنین علاوه بر این هر یک این دو شهروند را به ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه ها و احزاب محکوم کرد. این حکم مدتی بعد در مرحله تجدید نظر بدون تشکیل جلسه دادگاه عینا تائید و به آنان ابلاغ شد. بر اساس حکم صادره با اعمال ماده ۱۳۴ مدت ۲ سال و ۱ ماه از این حبس برای هر یک از آنها قابل اجرا است.

گلرخ ابراهیمی ایرایی در تاریخ ۱۹ فروردین ماه ۹۸ با پایان دوران محکومیت از بابت پرونده پیشین و با تودیع قرار وثیقه از بابت پرونده جدید از زندان آزاد شد. خانم ایرایی از سوم آبان ماه سال ۹۵ همزمان با آرش صادقی -همسر خود- (بازداشت شده ۳ آبان ۹۵) در حال تحمل محکومیت حبس خود به دلیل فعالیت های مدنی در زندان اوین بود.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید