خانه  > اندیشه و بیان  >  بیانیه کانون نویسندگان ایران؛ ممانعت از برگزاری مراسم بیست و یکمین سالگرد قتل محمد مختاری و محمدجعفر پوینده

بیانیه کانون نویسندگان ایران؛ ممانعت از برگزاری مراسم بیست و یکمین سالگرد قتل محمد مختاری و محمدجعفر پوینده

خبرگزاری هرانا – کانون نویسندگان ایران به مناسبت بیست و یکمین سال قتل دو عضو موثر کانون محمد مختاری و محمدجعفر پوینده در جریان قتل های زنجیره ای پاییز ۷۷ طی بیانیه ای از برگزاری این مراسم در گورستان امام‌زاده طاهر کرج خبر داد. با فاصله اندکی از این بیانیه کانون نویسندگان ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که برگزاری این مراسم به دلیل تهدید و فشارهای نهادهای امنیتی لغو شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از کانون نویسندگان ایران، گفتنی است روز چهارشنبه ۱۳ آذر کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه، اعلام کرد که اعضایش روز جمعه ساعت ۳ بر مزار پوینده و مختاری حاضر می‌شوند. اما ساعاتی بعد این کانون با انتشار اطلاعیه ای خبر از لغو مراسم مذکور داد.

در این اطلاعیه آمده است: “در پی انتشار بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران در باره‌ی برگزاری مراسم گرامیداشت یاد دو نویسنده‌ی آزادیخواه، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده که قرار بود روز جمعه ۱۵ آذر، ساعت ۳ بعد از ظهر بر مزار آنها برگزار شود از وزارت اطلاعات با چند تن از اعضای هیئت دبیران کانون تماس گرفتند و هشدار دادند که با مراسم اعلام‌شده با شدت و خشونت برخورد خواهد شد. از این رو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران به منطور حفظ جان اعضای خود و سایر دوستداران زنده یادان مختاری و پوینده این مراسم را لغو‌شده اعلام می‌کند”.

متن کامل بیانیه‌ کانون نویسندگان ایران به مناسبت بیست و یکمین سالگرد قتل نویسندگان آزادیخواه: محمد مختاری و محمدجعفر پوینده که پیش از لغو این مراسم منتشر شده بود در ادامه می آید:

بیست و یک سال از برملا شدن قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای گذشته است؛ جریانی سازمان‌یافته که کشتن دو عضو کانون نویسندگان ایران، محمد مختاری و محمد جعفر پوینده، و کاردآجین کردن دو فعال سیاسی، داریوش فروهر و پروانه اسکندری، تنها بخشی از آن بود؛ جریانی که در طول سال‌ها جان نویسندگانی چون غفار حسینی، احمد میرعلائی، مجید شریف، حمید حاجی‌زاده، پیروز دوانی و بسیاری دیگر را در داخل و خارج کشور ستانده بود. پایداری روشنفکران و آزادیخواهان در حمایت از دادخواهی خانواده‌های کشته‌شدگان، نه تنها آن جنایات هولناک را از دستبرد فراموشی در امان نگه داشت که دادخواهی را مسئله‌ای عمومی کرد.

اکنون، هم‌زمان با بیست و یکمین سالگرد قتل یاران ما، حکومتی که دستش از خون جان‌باختگان دهه‌ی سیاه ۶۰ و کشته‌شدگان ۷۸ و ۸۸ و ۹۶ و قربانیان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای رنگین بود، به روی مردم آتش گشوده است. هنوز زمانی از اخبار کشتار «شهریار» نگذشته است که خبر از کشتار هولناک «نیزار ماهشهر» می‌رسد. در گرماگرم این خشونت خونبار و تهدید و ارعاب بازماندگان قربانیان، هر لحظه بیش از پیش بیمناکِ جانِ بازداشت‌شدگان و در زندان ماندگانیم. آنچه در این روزها به سبب سرکوب و سانسور گسترده بر مردم معترض رفته است، ما را در راه کوشش برای تحقق بخشیدن به آزادی بیان و مبارزه‌ی بی‌امان با همه‌ی شکل‌های سانسور استوارتر کرده است.

گرد آمدن هر ساله‌ی ما بر مزار دو جان‌باخته‌ی آزادی بیان، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده، سر سپردن به آیین سوگواری و تسکین رنج فقدان نیست؛ پای فشردن بر حق دادخواهی است؛ ارج نهادن بر آرمانی است که دو عضو مؤثر کانون نویسندگان ایران جان خود را بر سر آن گذاشتند: تحقق “آزادی اندیشه و بیان بی هیچ حصر و استثنا”.

کانون نویسندگان ایران در سالگرد قتل محمد مختاری و محمد جعفر پوینده صدای دادخواهی خود را بالاتر می‌برد و اعلام می‌کند که تا محاکمه و مجازات آمران و عاملان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای از پا نخواهد نشست.

به همین مناسبت، روز جمعه ۱۵ آذر ماه، ساعت ۳ بعد از ظهر، بر مزارشان گرد می‌آییم و یادشان را گرامی می‌داریم.

کانون نویسندگان ایران / ۱۳ آذر ۱۳۹۸”.

لازم به یادآوری است سال گذشته نیز نیروهای امنیتی در اقدامی مشابه از برگزاری مراسم بیستمین سالگرد محمد مختاری و محمدجعفر پوینده از قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای در گورستان امامزاده طاهر کرج جلوگیری کرده بودند.

کانون نویسندگان ایران یک نهاد غیردولتی متشکل از نویسندگان، مترجمان، ویراستاران و بخشی از انجمن جهانی قلم است، این کانون در سال ۱۳۴۷ رسما با هدف تشکل یابی صنفی نویسندگان و مبارزه با سانسور اعلام موجودیت کرد، کانون نویسندگان و اعضای آن از ابتدای تشکیل و به ویژه طی دهه های ۶۰ و ۷۰ با درجات مختلف سرکوب، از سانسور و تعقیب قضایی گرفته تا قتل روبرو بوده‌اند. محمدجعفر پوینده و محمد مختاری از از جمله اعضای کانون نویسندگان بوده‌اند که در جریان قتل‌های زنجیره‌ای توسط وزارت اطلاعات به قتل رسیدند.

محمد مختاری و محمدجعفر پوینده، دو روشنفکر سرشناس و از اعضای کانون نویسندگان ایران، در دهه ٧٠ بودند که به دست وزارت اطلاعات در پروژه‌ی قتل‌های زنجیره‌ای کشته شدند.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید