خانه  > اصناف, اندیشه و بیان  >  بیانیه کانون صنفی معلمان ایران در مورد صدور حکم حمیدرضا رحمتی

بیانیه کانون صنفی معلمان ایران در مورد صدور حکم حمیدرضا رحمتی

خبرگزاری هرانا – کانون صنفی معلمان تهران طی بیانیه ای صدور حکم حبس، شلاق و جزای نقدی علیه حمیدرضا رحمتی، از  اعضای کانون صنفی معلمان اصفهان را محکوم کرد. در این بیانیه می خوانیم که چنین مجازات هایی نشان از ذهنیتی مهجور و درکی نابهنگام از فلسفه مجازات در جهان امروز دارد و گویی جز القاء ترس به همگنان و تزریق خشونت به جامعه هدف دیگری را دنبال نمی کند. این معلم و فعال صنفی توسط دادگاه کیفری شهرستان شهرضا به تحمل ۳ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق در ملا عام و پرداخت بیست میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد. بر اساس این حکم مدت ۱۰ ماه از محکومیت وی در تبعید و در زندان شهر نائین اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، امروز شنبه ۲۲ تیرماه ۱۳۹۸، کانون صنفی معلمان تهران با انتشار بیانیه ای احکام صادره توسط  دادگاه کیفری شهرستان شهرضا علیه حمیدرضا رحمتی عضو کانون صنفی معلمان اصفهان را قرون وسطایی خواند.

در بخشی از این بیانیه می‌خوانیم: “مجازات هایی که نشان از ذهنیتی مهجور و درکی نابهنگام از فلسفه مجازات در جهان امروز دارد و گویی جز القاء ترس به همگنان و تزریق خشونت به جامعه هدف دیگری را دنبال نمی کند”. در این بیانیه همچنین حکم شلاق علیه آقای رحمتی به عنوان “تهاجم انحطاط بر پیکر نحیف فرهنگ و شرافت در جامعه و تداعی کننده روش های مطرودِ انکیزیسیونی” تعریف شده است.

در پایان کانون صنفی معلمان ایران با اشاره به اینکه بازداشت فعالان مدنی و صدور چنین احکامی ذهن جامعه را آزرده کرده است، اعلام کرده است: “به شدت در این راستا از قوه قضایی و مسئولان اجرایی ذیربط می‌خواهیم قبل از آنکه این شرایط، فضای جامعه را سنگین تر و خشن تر کند، دست از لجاجت برداشته و با احترام به فعالیت های صنفی و مدنی که لازمه جامعه آزاد و حاکمیت مردم است، در مسیر درست گام های اجرایی و اساسی بردارد تا شاید فاصله بی اعتمادی ها اندکی کمتر شود”.

متن کامل این بیانیه در ادامه می‌آید:

“بارها و بارها از عواقب خطرناکِ به عقب راندن جامعه مدنی از سوی حاکمیت هشدار داده‌ شده است، اما متاسفانه هر روز شاهد پیشروی فراقانونی و بعضا بازگشت به قوانین نامتمدنانه ای هستیم که از سوی دستگاه قضا و نهادهای امنیتی، قانونی و غیرقانونی! بر فعالان صنفی و مدنی روا داشته می شود.

همه آنان که حمید رحمتی معلم و فعال صنفی اصفهانی را از نزدیک می شناسند به صداقت و پاکی او یقین دارند. اما اکنون او به خاطر همدردی و حمایت از همکاران دربندش – آن هم به صورتی کاملا مدنی و البته فردی- به مجازات هایی عجیب و قرون وسطایی محکوم شده است. مجازات هایی که نشان از ذهنیتی مهجور و درکی نابهنگام از فلسفه مجازات در جهان امروز دارد و گویی جز القاء ترس به همگنان و تزریق خشونت به جامعه هدف دیگری را دنبال نمی کند.

۳ سال زندان و پرداخت ۲میلیون تومان جریمه نقدی در دادگاهی غیر علنی و بدون حضور هیئت منصفه، تنها به خاطر چند روز تحصن در حیاط اداره متبوع، خود به اندازه کافی خروج و کجروی واحد قضایی مربوطه از ضوابط و مقررات موجود را به نمایش می گذارد که با کمال حیرت در ادامه شاهد نمونه ای بارز از حکمی منحط و منسوخ شده در میان ملل متمدن حتی برای مجرمین خطرناک هستیم. ۷۴ ضربه شلاق آن هم برای یک معلم که سلامت نفس و صداقت، بارزترین ویژگی اوست.

شلاق زدن به حمید رحمتی، تهاجم انحطاط است بر پیکر نحیف فرهنگ و شرافت در جامعه و تداعی کننده روش های مطرودِ انکیزیسیونی. حمید رحمتی که زخم های حاصل از تبعید یک دهه پیش هنوز در ذهن و جسمش باقی است، نماد ایستادگی معلمان برای اعاده حقوق از دست رفته شان است. تبعید، زندان، شلاق و تحمیل جریمه های سنگین برای افرادی چون او، جز افزودن بر شکاف بی اعتمادی پیامدی ندارد و بی تردید به ضد آن چیزی تبدیل خواهد شد که مورد نظر صادر کنندگان چنین احکامی است.

 کانون صنفی معلمان ایران (تهران) ضمن محکوم کردن صدور چنین احکام و بی‌توجهیِ حاکمان به خواسته های صنفی و مدنی اعلام می دارد؛
بازداشت فعالان صنفی معلمان و کارگران، زنان و دانشجویان و … ذهن جامعه را آزرده کرده و با شنیدن اخبار احکام سنگین، جزاهای نقدی، شلاق ها و اعتصاب غذاهایی در زندان – در جهت برآورده شدن حقوق اولیه دربندانِ مدنی- بشدت مکدر و حساس شده است.

در این راستا از قوه قضایی و مسئولان اجرایی ذیربط می خواهد قبل از آنکه این شرایط، فضای جامعه را سنگین‌تر و خشن‌تر کند، دست از لجاجت برداشته و با احترام به فعالیت‌های صنفی و مدنی که لازمه جامعه آزاد و حاکمیت مردم است٬ در مسیر درست گام های اجرایی و اساسی بردارد تا شاید فاصله بی اعتمادی ها اندکی کمتر شود.

کانون صنفی معلمان ایران/۲۲ تیرماه ۹۸″.

حمیدرضا رحمتی، عضو کانون صنفی معلمان اصفهان در تاریخ ۱۳ تیرماه ۹۸ توسط دادگاه کیفری شهرستان شهرضا از بابت اتهام “اخلال در نظم عمومی با حرکات غیر متعارف در محیط اداره آموزش و پرورش” به تحمل ۱۸ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق در ملا عام و همچنین از بابت اتهام “تشویق و ترغیب و تهدید به خشونت با ارسال پیامک در فضای مجازی” به ۱۸ ماه حبس تعزیری و پرداخت ۲۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد که مجموعا ۳ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق در ملا عام و پرداخت بیست میلیون ریال جزای نقدی قابلیت اجرا دارد. بر اساس این حکم مدت ۱۰ ماه از محکومیت وی در تبعید و در زندان شهر نائین خواهد بود.

این معلم و فعال صنفی، از تاریخ ۱۰ تا ۱۹ آذرماه در اعتراض به بازداشت گسترده معلمان در جریان تحصن سراسری آبان‌ماه در مقابل اداره آموزش و پرورش شهرضا دست به تحصن یک نفره زده بود.

آقای رحمتی روز شنبه ۸ دی ماه ۹۷، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از تفهیم اتهام «اخلال در نظم عمومی» در ارتباط با تحصن، در تاریخ ۱۱ دی ماه همان سال با تودیع قرار کفالت ۴۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

وی پیشتر نیز در تاریخ ۱۴ آذرماه ۹۵ در اعتراض به برخوردهای امنیتی با معلمان و زندانی‌کردن اسماعیل عبدی استعفای خود را به ریاست آموزش و پرورش شهرضا تحویل داد و مدتی بعد به سر کار خود بازگشت.

این عضو کانون صنفی معلمان اصفهان در تاریخ ۲۴ آذر ۹۴ نیز در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت محمود بهشتی، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران در مقابل اداره آموزش و پرورش شهرضا تحصن و اعلام اعتصاب غذا کرده بود. او پس از مدتی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ساعاتی بعد با قرار کفالت آزاد شده بود.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید