خانه  > slide, اعدام, اقلیت های ملی  >  سازمان عفو بین الملل؛ دو شهروند عرب در خطر اعدام قرار دارند

سازمان عفو بین الملل؛ دو شهروند عرب در خطر اعدام قرار دارند

خبرگزاری هرانا – سازمان عفو بین الملل روز گذشته با صدور بیانیه ای از خطر اعدام دو شهروند عرب به نام‌های قاسم بیت عبدالله و عبدالله کرملاچعب خبر داده است. در این بیانیه آمده است که صدور حکم اعدام علیه این دو شهروند بر اساس اعترافات آنها بوده که زیر شکنجه از آنان اخذ شده است. این دو زندانی عرب محکوم به اعدام به دلایل نامعلومی در تاریخ ۲۰ فروردین ماه از بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز به بازداشتگاه این نهاد در همدان منتقل شده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۹۸، سازمان عفو بین الملل، طی بیانیه ای از خطر اعدام دو شهروند عرب خبر داده است.

عفو بین الملل در این بیانیه گفته است که این دو شهروند “قاسم بیت عبدالله و عبدالله کرملاچعب” نام دارند که در ارتباط با حمله مسلحانه تیرماه ۹۴ به یک هیئت عزاداری در صفی‌آباد دزفول به اعدام محکوم شده‌اند.

عفو بین‌الملل به نقل از وکلای این دو نفر گفته است که محکومیت آنان صرفا براساس “اقاریر” آنان صادر شده است در حالیکه اقرار آنان نیز با اظهارات شهود عینی تناقض دارد.

در این اطلاعیه آمده است که این دو نفر “زیر شکنجه از جمله شوک الکتریکی، آویختن از پا به مدت یازده روز، اعدام‌های ساختگی” مجبور به اقرار به جرم شده‌اند.

لازم به یادآوری است که دو سال پیش افراد ناشناسی در صفی آباد دزفول سوار بر یک دستگاه خودروی سواری پژو به محل تکیه هیات عزاداری قمر بنی‌هاشم این شهر هجوم کرده‌اند و دو نفر را کشتند. چند روز بعد از این حادثه ۱۵ نفر از شهروندان عرب در روستاهای اطراف شوش بازداشت شدند.

قاسم بیت عبدالله (عبداللهی) و عبدالله کرملاچعب (عبداللهى) از اهالی منطقه شوش، در شهریورماه ۱۳۹۶ به همراه ۷ متهم دیگر از بابت محاربه و ارتباط با گروه‌های خارج کشور و همینطور تبلیغ علیه نظام مورد محاکمه قرار گرفتند. حکم اعدام برای این دو متهم و برای سایرین نیز حکم حبس صادر شد. این حکم پس از تایید در دادگاه تجدید نظر و اعتراض متهمان به دیوان عالی کشور رفت و به دلیل عدم وجود ادله اثبات جرم اتهام انتسابی و تناقضات موجود در تحقیقات مراجع انتظامی، اداره اطلاعات و دادسرا، پرونده به شعبه هم عرض در دادگاه انقلاب اهواز ارجاع شد. این پرونده در شعبه ۳ دادگاه انقلاب اهواز بررسی شد. حکم اعدام این افراد در شعبه سوم تایید شد که بعد از اعتراض اخیراً برای دومین بار به دیوان عالی کشور ارسال شده و در شعبه ۱۹ دیوان عالى کشور در تهران در حال بررسى است.

هر دو محکوم به اعدام در این پرونده اتهامات را بی‌اساس دانسته و آن را پرونده‌سازی دستگاه امنیتی برای آنان به دلیل فعالیت های مذهبی خود دانسته‌اند. این دو متهم پرونده از پیروان اهل سنت هستند. آنها در حضور رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز آثار ضرب و شتم و شکنجه را به وی نشان داده و مدعی شده‌اند که اعترافات در پی شکنجه از آنها گرفته شده است، اما این ادعا از سوی قاضی پذیرفته نشده است.

این افراد در تاریخ ۲۰ فروردین ماه ۹۸ از بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز به بازداشتگاه اداره اطلاعات همدان منتقل شده اند. خانواده این زندانیان از زمان انتقال به دلیل ممنوع الملاقات و محرومیت از تماس، از دلیل این اقدام و سرنوشت این افراد اطلاعی نداشته و در بی خبری بسر می برند.

شرایط پرونده این دو زندانی در کنار بی خبری و عدم پاسخ‌دهی مسئولین باعث افزایش نگرانی از اجرای حکم اعدام این شهروندان شده است. هر چند پرونده آنان کماکان برای بررسی نهایی در دیوان عالی کشور مفتوح است.

قاسم عبداله متولد ۱۳۶۵متأهل،داراى دو فرزند از اهالى روستاى بیت درچال شهرستان شوش و عبدالله کرملاچعب متولد ۱۳۵۹،متأهل، پدر سه فرزند از اهالى بخش شاوور شهرستان شوش است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید