خانه  > حقوق آکادمیک, کودکان  >  بیانیه کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری در واکنش به آتش‌سوزی دبستانی در زاهدان

بیانیه کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری در واکنش به آتش‌سوزی دبستانی در زاهدان

خبرگزاری هرانا _ کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز در پی آتش‌سوزی دبستان دخترانه «اسوه حسنه» در زاهدان که منجر به فوت چهار دانش آموز و زخمی‌شدن شماری دیگر از دانش‌آموزان شد، با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های داغدیده این دانش‌آموزان خواستار تحقق وعده‌های متعدد نوسازی مدارس و تخصیص بودجه کافی و عدم تبعیض در بودجه‌بندی خصوصا با رعایت محرومیت مناطق خاص شد. در بخشی از این بیانیه آمده است “گویی در طول سال تحصیلی به جای خوشحالی از بهره‌مندی کودکان سرزمین‌مان از حق آموزش و تحصیل باید نگران حوادث غیر مترقبه ناشی از فرسودگی، آتش سوزی و ایمن نبودن مدارس باشیم”.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، امروز جمعه ۳۰ آذرماه ۹۷، کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز در واکنش به آتش‌سوزی دبستان دخترانه “اسوه حسنه” در زاهدان و فوت چهار دانش‌آموز و زخمی‌شدن شماری دیگر از دانش‌آموزان در پی آن، بیانیه‌ای صادر کرد.

متن کامل این بیانیه در ادامه می‌آید:

“این حق کودک است که مدرسه، مامن و ماوی رشد و شکوفایی وی باشد. باعث تاسف فراوان است که علی رغم حق برخورداری همه افراد جامعه از محیط زندگی و کار ایمن و عاری از آسیب های جسمی و روحی، بسیاری از کودکان از این حق اساسی محروم هستند و حوادث ناشی از شرایط ناایمن در مدارس همچنان قربانی می‌گیرد. حادثه آتش سوزی مدرسه اسوه در زاهدان و فوت ناگوار دختران دبستانی تکرار اشتباهاتی است که هیچ گاه جدی گرفته نمی‌شود.

این اولین بار نیست که کودکان در مدارس قربانی چنین حوادثی می شوند. اخبار دلخراشی در مورد اتفاقاتی از این قبیل که ناشی از شرایط غیر استاندارد مدارس می باشد، همه ساله به گوش می رسد. غم دختران شین‌آباد هنوز به ورطه فراموشی سپرده نشده و دردهایشان التیام نیافته بود. گویی در طول سال تحصیلی به جای خوشحالی از بهره مندی کودکان سرزمینمان از حق آموزش و تحصیل باید نگران حوادث غیر مترقبه ناشی از فرسودگی، آتش سوزی و ایمن نبودن مدارس باشیم.

بدیهی است اولین و اساسی ترین مولفه آموزش کیفی، بهره مندی کودکان از مدارس استاندارد و ایمن و امکانات آموزشی یکسان می باشد. این در حالی است که وضعیت ایمنی مدارس در بیشتر شهرهای کشور خاصه شهرستان های محروم قابل تامل است.  تبعیض امکانات آموزشی در میان مدارس شهرها و روستاها پدیده غیر قابل انکاری محسوب می‌شود. میانگین فرسودگی در مدارس روز به روز بیشتر می‌شود و حدود یک سوم مدارس کشور در شرایط نامطلوب قرار دارند. همچنین بر اساس بخشنامه آموزش و پرورش استفاده از وسایل گرمایش نفت سوز در کلاس‌های درس ممنوع است، لکن شاهد استفاده از آن در مدارس هستیم.

امروز مدارس و نظام های آموزشی دنیا با سرعت به سوی تحولات آموزشی در حرکت هستند و دغدغه هوشمند سازی مدارس و ارتقای کیفی در اولویت نهادهای آموزشی قرار دارد، لکن متاسفانه شاهد این هستیم که در کشور، کلاس‌های درس فرسوده و بخاری‌های نفتی همچنان جان کودکان را تهدید می‌کند.

اصل سی ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر تکلیف دولت‌ها به فراهم کردن وسایل آموزش و پرورش تاکید دارد. ماده ۳ پیمان نامه جهانی حقوق کودک، تامین منافع عالیه کودکان را اساس تصمیمات دولت‌ها دانسته است و رعایت معیارهای ایمنی را برای مراکز مسئول در برابر کودکان ضروری اعلام نموده است. بند ۶ ماده ۱۰  قانون اهداف و وظایف آموزش و پرورش نیز، وزارت آموزش و پرورش را ملزم به تامین و تدارک نیازمندی‌های آموزشی و پرورشی از جمله مکان و تجهیزات نموده است. همچنین بند ۱۳ ماده مذکور، وزارت آموزش و پرورش را ملزم به انجام اقدامات لازم به منظور حفظ و ارتقا سلامت جسمی کودکان دانسته است.

کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز ضمن ابراز همدردی با خانواده های داغدیده دانش آموزان زاهدانی در غم از دست دادن دخترانشان، نگرانی عمیق خود را از نبود عزم جدی برای استاندارد سازی و تجهیز مدارس اعلام می‌دارد و مصرانه درخواست تحقق وعده‌های متعدد نوسازی مدارس و تخصیص بودجه کافی و عدم تبعیض در بودجه بندی خصوصا با رعایت محرومیت مناطق خاص را دارد.

انتظار می‌رود دولت محترم، سازمان برنامه و بودجه، وزارت آموزش و پرورش، نوسازی و تجهیز مدارس  با برنامه‌ریزی های دقیق و اراده استوار، ایمن سازی مدارس را در دستور کار قرار دهند و هشدار فرسودگی و نا ایمنی مدارس را جدی بگیرند تا شرایط استقرار عدالت آموزشی و تامین محیطی ایمن و استاندارد برای کودکان در کشور فراهم آید”.

گفتنی است که مونا خسروپرست، صبا عربی، یکتا میرشکار و مریم نوکندی چهار دانش آموز فوت شده در این حادثه بوده‌اند.

روز جاری عموی یکتا میرشکار یکی از دانش آموزان جان باخته زاهدانی خطاب به وزیر آموزش و پرورش که برای شرکت در مراسم سومین روز درگذشت کودکان جان‌باخته به زاهدان سفر کرده است، گفت: “جناب آقای وزیر از شما می‌خواهم یک لحظه چشمانتان را ببندید و فرض کنید این اتفاق برای فرزند خودتان رخ داده است آیا این دل جویی‌ها برای شما که فرزندتان را از دست داده‌اید التیام می‌شود. حضور در منزل، دیدار و دلجویی شما چه کمکی به ما می‌کند”.

وی خاطرنشان کرد: “از زمانی که وزیر وارد زاهدان شده همه در کوچه و خیابان بسیج شده اند، از ماشین ها خواسته شده بود که جابه جا شوند چراکه وزیر قرار است از این محل ها عبور کنند. فرق شما یا وزرای دیگر با یک بچه ۷ ساله چیست؟ آیا فقط به این دلیل فرق بین بچه هفت ساله با وزرا و نمایندگان مجلس است که او یک بچه است و جایگاه یک کودک را دارد”.

پیش‌تر نیز  انجمن حمایت از حقوق کودکان با اشاره به حادثه آتش سوزی مدرسه «اسوه حسنه» زاهدان و فوت ۴ دانش‌آموز، نامه‌ای خطاب به حسن روحانی رئیس جمهور ایران منتشر کرد. در بخشی از این نامه آمده بود “آنچه امروز کودکانمان را تهدید می‌کند، بی‌توجهی مسئولین نسبت به حقوق آنان است”.

پیش‌تر سید محمد هاشمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفته بود: “علت آتش‌سوزی، استفاده از چراغ نفتی برای گرم کردن یکی از کلاس‌های درس بود. با وجود آنکه استفاده از این چراغ‌ها و بخاری‌های چکه‌ای ممنوع است اما مدرسه از آن استفاده می‌کرد و بر اثر آتش‌سوزی چراغ نفتی و سرایت آتش به کلاس درس ۴ دانش‌آموز دچار سوختگی شدند”.

به گفته دادستان شهر زاهدان دستور بازداشت مدیر و مربی آموزشی مدرسه اسوه حسنه صادر شده است.

موحدی راد، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان در این زمینه گفته بود: “در حال حاضر معاون و بازپرس ویژه قتل در محل حاضر هستند و با بررسی‌های صورت گرفته قصور مدیر و مربی آموزشی محرز شده و در این زمینه دستور بازداشت آن‌ها صادر شد”.

همچنین روابط عمومی آموزش و پرورش استان اعلام کرد؛ “مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ زاهدان در پی حادثه پیش دبستانی و دبستان دخترانه اسوه حسنه و به منظور ابراز همدردی با خانواده های داغدیده و مصدوم از سمت خویش استعفا کرد”.

این نخستین بار نیست که استفاده از وسایل گرمایشی در داخل مدارس ایران موجب آتش سوزی و جان باختن دانش آموزان می‌شود.

در آذرماه سال ۱۳۹۱ یک دبستان دخترانه در روستای شین‌آباد در پیرانشهر، استان آذربایجان غربی ایران آتش گرفت. بیش از ۲۹ دختر دانش آموز در این سانحه دچار سوختگی شدند و دو نفر از آنها بر اثر شدت جراحات، جان خود را از دست دادند.

محمدعلی بطحایی، وزیر آموزش و پرورش سال گذشته اعلام کرد که ۴۲درصد مدارس ایران سیستم گرمایشی ایمن ندارند.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید