خانه  > زندانیان, سایر گروهها  >  عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری عبدالفتاح سلطانی و تمام مدافعان حقوق بشر شد

عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری عبدالفتاح سلطانی و تمام مدافعان حقوق بشر شد

خبرگزاری هرانا – سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای در واکنش به مرگ دختر عبدالفتاح سلطانی، وکیل و فعال حقوق بشر با اشاره به فعالیت‌های حقوق بشری که موجب شده این وکیل ۸ سال را به دور از خانواده در زندان سپری کند، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط عبدالفتاح سلطانی و تمام مدافعان حقوق بشر شد.

در کیفرخواست صادره علیه عبدالفتاح سلطانی، مقامات قضایی ده‌ها نمونه از فعالیت‌های حقوق بشری این وکیل برجسته را به عنوان مصداق «اقدام علیه امنیت ملی» مطرح کردند. براى نمونه توجه شما را به ١٠ مورد از این “اقدامات ضد امنیتى” (بخوانید فعالیت هاى انسان دوستانه حقوق بشرى) که به خاطر آنها عبدالفتاح سلطانی ٨ سال گذشته را به دور از خانواده در زندان سپرى کرده است جلب مى‌کنیم:

  • ایجاد تشکل‌ غیرقانونی و ضد امنیتی کانون مدافعان حقوق بشر
  • مصاحبه با رسانه‌های ضد انقلاب و دشمنان خارجی
  • اقدام علیه نظام و به بهانه حقوق بشر
  • انجام عملیات روانی علیه نظام از قبیل انتشار بیانیه
  • مظلومیت نمایی برای اعضا فرقه بهاییت
  • اقدام به انتشار گزارش‌های حقوق بشری با آگاهی از آثار سوء سیاسی و امنیتی آن در سطح بین المللی و سوء استفاده دشمنان انقلاب
  • متهم ساختن دستگاه قضایی و القاء شایعه وجود اعتراف گیری با فشار و شکنجه در زندان‌ها
  • سیاه نمایی و ناامید کردن مردم از دستگاه قضایی
  • قبول پروندهای حقوق بشر و متهمین تندگرا آن هم به صورت رایگان
  • تبلیغات ضد اسلامی و نقض موازین اسلام از طریق محکوم کردن کلیه احکام اعدام و نفی تلویحی حکم قصاص و خشونت آمیز خواندن آن

عفو بین المل خواهان آزادى فورى و بدون قید و شرط عبدالفتاح سلطانى و تمام مدافعان حقوق بشر است.

روز یکشبه ۱۴ مردادماه نیز سعید دهقان وکیل مدافع عبدالفتاح سلطانی وکیل و فعال حقوق بشر در نامه‌ای به رییس جمهور با بیان اینکه دستگیری موکلش به دلیل برخوردهای سیاسی افرادی همچون سعید مرتضوی، بوده است از حسن روحانی خواست، قانون از جمله در رابطه با آزادی مشروط در مورد موکلش رعایت شود.

گفتنی است که عبدالفتاح سلطانی زندانی محبوس در زندان اوین، در پی درگذشت ناگهانی دخترش هما سلطانی که شب ۱۲ مرداد ماه ۱۳۹۷ در اثر ایست قلبی از دنیا رفته است، روز گذشته به مرخصی اعزام و جهت شرکت در مراسم فرزندش به منزل بازگشت.

هما سلطانی فرزند ۲۷ ساله دختر عبدالفتاح سلطانی، شب گذشته در اثر ایست قلبی درگذشت.

عبدالفتاح سلطانی که هفتمین سال حبس خود را در زندان اوین پشت سر می‌گذارد، به بیماری‌های مختلف از جمله «بیماری حاد کولیت عصبی و نوسان فشار خون» مبتلا شده است. از سوی دیگر، با درخواست آزادی مشروط وی مخالفت شده و علیرغم گذشت چندین سال، هنوز به درخواست اعاده دادرسی او توجهی نشده است.

آقای سلطانی از وکلای مدافع حقوق بشر ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۰ بازداشت شد و به دلیل پذیرفتن جایزه حقوق بشر نورنبرگ آلمان، مصاحبه با رسانه‌ها درباره پرونده موکلانش و مشارکت در تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر به ۱۸ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر  به ۱۳سال حبس تقلیل یافت سپس با اعمال قانون تجمیع جرائم و اعمال ماده ۱۳۴ حکم ۱۳ سال حبس تعزیری وی به ۱۰ سال کاهش یافت. همچنین محرومیت وی از وکالت نیز به دو سال کاهش یافته است.

وی در طی دوران حبس به دلیل شرایط نامناسب زندان، سوء تغذیه و عدم دسترسی به آب شرب مناسب دچار شکستگی دندان و کم خونی، فشارهای عصبی و بیماری حاد کولیت عصبی و نوسان فشار خون شده است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید