خانه  > slide, اعدام  >  کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل؛ ایران باید اعدام رامین حسین پناهی را متوقف کند

کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل؛ ایران باید اعدام رامین حسین پناهی را متوقف کند

خبرگزاری هرانا – کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل متحد، با صدور بیانیه ای خواستار لغو حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان مرکزی سنندج، شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آگنس کالامار، گزارشگر ویژه اعدام‌های غیرقانونی، داینوس پورس، گزارشگر ویژه حق قابل قبول سلامت جسمی و روانی زندانیان و نیلز ملزر، گزارشگر ویژه شکنجه و مجازات های بی رحمانه، غیرانسانی یا تحقیر آمیز سه تن از کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل متحد، امروز دوشنبه  مورخ ۲۸ خردادماه با انتشار بیانیه‌ای مشترک خواستار توقف فوری حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام شدند.

در بخشی از این بیانیه آمده است، کارشناسان سازمان ملل متحد، ضمن در معرض خطر اجرای حکم خواندن این زندانی خواستار لغو حکم اعدام رامین حسین پناهی، زندانی سیاسی کُرد شدند.

بر اساس این بیانیه حکم اعدام رامین حسین‌پناهی در شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور در شهر قم تایید شده است و اعاده دادرسی برای بررسی قضایی توسط دیوان عالی کشور در اواخر ماه می میلادی (اردیبهشت ماه) رد شد و سپس حکم وی به اجرای احکام فرستاده شده است.

در ماه گذشته، آگنس کالامار گزارشگر ویژه اعدام های غیرقانونی و خودسرانه، طی گزارشی اعلام کرده بود که نگرانی هایی مبنی بر اینکه آقای پناهی محاکمه منصفانه ای نداشته است، وجود دارد و اینکه او در زمان بازداشت مورد بدرفتاری و شکنجه واقع شده است.

خانم کالامار گفت: “به نظر می رسد، ایران قصد دارد بدون توجه به درخواست های قبلی و حصول اطمینان از محاکمه منصفانه، وی را اعدام کند.”

کارشناسان سازمان ملل متحد اظهار داشتند: «ما متاسف هستیم که رامین حسین‌پناهی در طول جریان محاکمه خود مورد شکنجه واقع شده‌است و با بدرفتاری، او را از حق داشتن وکیل و مراقبت‌های پزشکی مورد نیاز محروم کرده‌اند، همینطور به نظر می‌رسد محاکمه این زندانی و روند رسیدگی به پرونده او مطابق بر قوانین بین‌المللی حقوق بشر نبوده‌است.»

کارشناسان همچنین نگرانی خود را مبنی بر اینکه اتهامات آقای حسین پناهی با استانداردهای بین المللی مطابقت ندارد اعلام می کنند، استانداردهای بین المللی مشخص می کند که مجازات اعدام باید محدود به موارد قتل عمدی باشد.

این بیانیه در سابقه خبر خود اشاره می کند “آقای پناهی در ماه ژوئن سال گذشته به دلیل عضویت در سازمان کومله دستگیر شد. او به دست گرفتن اسلحه علیه دولت متهم شد و در ماه ژانویه ۲۰۱۸ توسط دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد.”

گفتنی است در حالی کارشناسان سازمان ملل از خطر اجرای حکم اعدام رامین حسین پناهی خبر می دهند که امروز محمد ثلاث، زندانی سیاسی دیگری در زندان رجایی شهر کرج در شرایط اعتراضات بین المللی و داخلی اعدام شد.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید