خانه  > اقلیت های دینی, زندانیان  >  عفو بین الملل خواستار اقدام فوری جهت آزادی دراویش زندانی در اعتصاب غذا شده است

عفو بین الملل خواستار اقدام فوری جهت آزادی دراویش زندانی در اعتصاب غذا شده است

خبرگزاری هرانا – سازمان عفو بین الملل طی بیانیه‌ای خواستار اقدام فوری جهت آزادی هشت تن از بازداشت شدگان از اقلیت دراویش گنابادی که از ۷ فرودین سال جاری در اعتراض به شکنجه و دیگر رفتارهای بیرحمانه و غیرانسانی دست به اعتصاب غذا زده‌اند، شده است. یکی از بازداشت شدگان تهدید شده که اگر اعتراف نکند به همسرش در برابر او تجاوز خواهد شد. این مردان که از تاریخ یک اسفند در بازداشت به سر می‌برند نیاز به مراقبت‌های پزشکی به خاطر جراحات هنگام بازداشت دارند”. از این رو سازمان عفو بین‌الملل با صدور این بیانیه خواستار اقدام فوری جهت آزادی بازداشت شدگان شده است.

این نهاد مدافع حقوق بشر که مقر آن در لندن است در بیانیه خود گفت؛ هشت تن از بازداشت شدگان از اقلیت دراویش گنابادی در ایران در ۷ فرودین اعلام کردند که در اعتراض به شکنجه و دیگر رفتارهای بیرحمانه و غیرانسانی دست به اعتصاب غذا زده‌اند. گفته شده است که “عباس دهقان” یکی از بازداشت‎شدگان تهدید شده که اگر اعتراف نکند به همسرش در برابر او تجاوز خواهد شد. این مردان که از تاریخ یک اسفند در بازداشت به سر می‌برند نیاز به مراقبت‌های پزشکی به خاطر جراحات هنگام بازداشت دارند.

“جواد خمیس آبادی”، “کیانوش عباس زاده”، “احمد موسوی”، “نورعلی موسوی”، “مهدی اسکندری”، “امیر لباف”، “میر صادق” و “عباس دهقان” از روز ۷ فروردین در اعتراض به شرایط بازداشتشان که گفته‌اند همراه با شکنجه بوده اعلام اعتصاب غذا کرده‌اند.

این مردان در بازداشتگاه آگاهی شاپور در تهران که تحت نظارت نیروی انتظامی است، نگهداری می‌شوند. این بازداشتگاه به اعمال شکنجه برای اعتراف‌گیری مشهور است. روش‌های معمول شکنجه که از این بازداشتگاه گزارش شده شامل این موارد می‌شود: “مشت و لگد، ضرب و شتم با لوله پلاستیکی، کابل یا شلاق؛ بسته شدن به لوله یا دیگر وسایل به مدت طولانی و انواع مختلف آویزان کردن که یکی از شناخته‌شده‌ترین آنها روش “جوجه کباب” است. در این روش، شخص را با دست و پای بسته از یک لوله افقی آویزان کرده و شلاق می‌زنند”.

اعتصاب‌کنندگان در تاریخ یک اسفند ۱۳۹۶ به خاطر شرکت در تظاهراتی دستگیر شدند که با استفاده نیروهای امنیتی از ضرب و شتم، اسلحه گرم، ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور به خشونت کشانده شد و در آن بیش از ۳۰۰ نفر دستگیر شدند. این افراد ابتدا به زندان فشافویه در نزدیکی تهران منتقل شدند و سپس برای بازجویی به آگاهی شاپور فرستاده شدند و خانواده‌های برخی از آنها به مدت چندین هفته از وضعیت و محل نگهداری آن‌ها اطلاعی نداشتند. مقامات گفته‌اند آن‌ها تا زمان اتمام بازجویی‌ها حق دسترسی به وکیل را ندارند.

بر اساس اطلاعات دریافت شده توسط عفو بین‌الملل، عباس دهقان تحت فشار قرار دارد تا اعتراف کند که در درگیری‌های ۳۰ بهمن یک عضو بسیج را عامدانه با ماشین زیر گرفته است. اعضای جامعه دراویش با رد این اتهام ادعا کرده‌اند که این مرد بسیجی به شلیک نیروی انتظامی، که به اشتباه تصور کرده او جزء معترضان است، کشته شده است. تصاویر منتشر شده در رسانه‌های حکومتی آثار گلوله بر بدن این مرد بسیجی را نشان می‌دهد.

بر اساس اطلاعاتی که به دست عفو بین‌الملل رسیده، عباس دهقان تهدید شده است که اگر اعتراف نکند به همسرش در برابر او تجاوز خواهد شد.

لازم به ذکر است فرهاد نوری، از فعالان حقوق دراویش ساکن استرالیا، پیش‌تر به رادیو فردا گفت یکی از بازداشت‌شدگان به نام عباس دهقان برای اعتراف اجباری به رانندگی خودروی سمند در رویدادهای گلستان هفتم تهدید شده است که اگر همکاری نکند «در جلو چشم او به همسرش تجاوز خواهد شد».

همچنین در تاریخ ۲۰ مارس ۲۰۱۸ (۲۹ اسفند ۱۳۹۶) مسئول سیاست حقوق بشری دولت آلمان، با اشاره به جریانات اخیر اعتراضات دراویش گنابادی گفته بود: “من نگران وضعیت دراویش گنابادی بازداشت‌شده در جریان اعتراضات و افزایش خشونت‌ها هستم.”

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید