خانه  > سایر گروهها  >  عفو بین الملل؛ مصونیت عاملان قتل‌های زنجیره‌ای و آزار خانواده‌های قربانیان باید متوقف شود

عفو بین الملل؛ مصونیت عاملان قتل‌های زنجیره‌ای و آزار خانواده‌های قربانیان باید متوقف شود

خبرگزاری هرانا – سازمان عفو بین الملل به مناسبت نوزدهمین سالگرد قتل تعدادی از روشنفکران، نویسندگان و مخالفان سیاسی به دست ماموران وزارت اطلاعات با انتشار بیانیه‌ای آورده است “خانواده‌های قربانیان نه تنها شاهد مصونیت آمران و عاملان از محاکمه و مجازات هستند،‌ بلکه خود نیز با آزار و اذیت‎های مختلف روبر هستند. آن‌ها ازحق برگزاری آزادانه و علنی مراسم یادبود برای عزیزان‌شان محروم گشته‌‌اند و به دلیل فعالیت در راستای حقیقت طلبی و دادخواهی مورد انواع اتهامات بی اساس امنیتی، بازجویی‌های خودسرانه و حتی محاکمه‌ ناعادلانه قرار گرفته‌اند.”

به گزارش هرانا، عفو بین‌الملل طی این بیانیه خواستار تغییر رویکرد امنیتی مقامات ایران در قبال خانواده‌های قربانیان و حرکت به سمت رویکردی مبتنی بر جبران و ترمیم جنایت‌های گذشته شده است.

این سازمان در بیانیه خود تاکید کرده است “با گذشت ۱۹ سال از قتل‌های فراقضایی تعدادی از روشنفکران، نویسندگان و مخالفان سیاسی به دست ماموران وزارت اطلاعات ایران، خانواده‌های قربانیان نه تنها شاهد مصونیت آمران و عاملان از محاکمه و مجازات هستند،‌ بلکه خود نیز با آزار و اذیت‎های مختلف روبر هستند. آن‌ها ازحق برگزاری آزادانه و علنی مراسم یادبود برای عزیزان‌شان محروم گشته‌‌اند و به دلیل فعالیت در راستای حقیقت طلبی و دادخواهی مورد انواع اتهامات بی اساس امنیتی، بازجویی‌های خودسرانه و حتی محاکمه‌ ناعادلانه قرار گرفته‌اند.

عفو بین‌الملل خواستار تغییر رویکرد امنیتی مقامات ایران در قبال خانواده‌های قربانیان و حرکت به سمت رویکردی مبتنی بر جبران و ترمیم جنایت‌های گذشته است. مقامات ایران باید به جای تاختن بر خانواده‌های دردمند، خواست‌های به حق آن‌ها در زمینه حقیقت و دادخواهی را به جا آورند و عاملان و آمران این جنایت را منطبق با استاندارهای بین‌المللی محاکمه و مجازات کنند.

مقامات ایران همچنین موظف هستند که حقایق مربوط به بستر سازمانی و فرایند برنامه ریزی و پیش‌برد قتل‌ها را برای خانواده‌ها و عموم جامعه آشکار کنند و اجازه دهند که خانواده‌ها و مدافعان حقوق بشر نظرات خود را آزادنه و بدون ترس از آزار و اذیت ابراز کنند. این‌ اقدامات برای پایان‌دادن به پدیده فراگیر مصونیت در ایران ضروری هستند.”

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید