خانه  > slide, اندیشه و بیان  >  نگاهی به سلاح و مهمات؛ گزارش دادگستر از مرگ آفرینی در اعتراضات جاری

نگاهی به سلاح و مهمات؛ گزارش دادگستر از مرگ آفرینی در اعتراضات جاری

خبرگزاری هرانا – دادگستر، بانک اطلاعاتی ناقضان حقوق بشر در گزارش پیش رو با بهره گیری از نظر کارشناسان تلاش کرده است نشان دهد چگونه برخلاف ادعاهای فرمانده فراجا، نیروهای این فرماندهی مسلح به سلاح های مرگبار بوده یا بصورت مرگ آوری از سلاح های غیرجنگی استفاده کرده اند. این گزارش به بررسی سلاح های به کار رفته و مستنداتی که نشان می دهد نیروهای این فرماندهی در قبال اعمال خشونت و آسیب به شهروندان مسئول هستند می پردازد.

دادگستر – در اعتراضات سراسری جاری در ایران بیش از قبل شاهد حضور نیروهای وابسته به فرماندهی انتظامی (فراجا) بخصوص یگان های ویژه بودیم. در کنار این نیروها اعضای گردان های امنیتی امام علی که وابسته به نیروی مقاومت بسیج و در نهایت تحت فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران هستند عمده ترین نقش را در سرکوب معترضان غیرمسلح ایفا کردند.
علاوه بر تجهیزات متداول ضدشورش مانند گازهای اشک‌آور، اسپری‌های فلفل، شوکر برقی و باطوم، نیروهای سرکوبگر از ادوات دیگری نیز استفاده کردند که بعضاً مرگ‌آور بودند.
سردار حسین اشتری، فرمانده فراجا در سخنان خود در نمازجمعه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۱ با سلب مسئولیت از نیروهای تحت امر خود در قتل معترضان، معترضان، مدعی شده بود ” همکاران بنده در میدان سلاح ندارند و از شکاری و گلوله‌های پلاستیکی استفاده می‌شود.”
دادگستر، بانک اطلاعاتی ناقضان حقوق بشر در جمع‌بندی از این تحقیق، معتقد است ادعای عدم مسلح بودن نیروهای در صحنه به سلاح مرگبار پذیرفتنی نیست؛ چون همان‌طور که اشاره شد نحوه استفاده از سلاح مهم‌تر از مشخصات فنی آن است؛ بنابراین نیروهای سرکوب از سلاح‌ها به شکل مرگبار استفاده می‌کنند.

دادگستر بعنوان یکی از توابع مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با جمع آوری مستندات، بهره گیری از نظریات متخصصان سلاح و همینطور پزشکان صاحب نظر در مطلب پیش رو تلاش می کند خلاف واقع بودن اظهارات فرمانده فراجا را نمایان کند.

 هشدار تصاویر دلخراش↓

برای دانلود نسخه پی دی اف گزارش کلیک کنید

اسلحه پینت بال

اسلحه پینت بال که در بازار نیز قابل‌خرید و فروش است به‌عنوان یک سلاح برای بازی یا استفاده در باشگاه طراحی شده است. این اسلحه که عمدتاً از جنس آلومینیوم است با انواع گازها از جمله گاز co2 – هوای فشرده و یا نیتروژن عمل می‌کند.
کالیبر این سلاح ۰.۶۸ است، دارای برد تقریبی ۴۵ متر است و در هر بار لود شدن می‌تواند تا ۲۰۰ گلوله را در خود جای دهد و به‌صورت نیمه اتومات عمل کند.
اسلحه پینت بال در دسته‌بندی سلاح‌های مرگبار قرار نمی‌گیرد؛ اما موارد متعددی گزارش در اختیار دادگستر قرار گرفته است که نشان می‌دهد نیروهایی که عمدتاً بر اساس یونیفرم وابسته به فراجا هستند به‌صورت هدف‌گیری اعضای حساس مانند صورت معترضان از آن استفاده می‌کنند که در موارد باعث ایراد جراحت بخصوص در ناحیه چشم شده است. دادگستر استفاده خطرناک از سلاح را در تهران، مشهد، رشت، کرج و سنندج مستند کرده است.

 

سلاح ساچمه زنی

سلاح یا تفنگ ساچمه‌زنی یا شاتگان نوعی تفنگ است که دارای لوله فاقد خان بوده و در هر نوبت تیراندازی تعداد زیادی ساچمه کوچک را به‌سوی هدف شلیک می‌کند. این‌گونه تفنگ معمولاً در شکار و ورزش و گاه در جنگ و برای نیروهای انتظامی بکار می‌رود. برد تفنگ ساچمه‌زنی معمولاً از ۱۰۰ متر تجاوز نمی‌کند. اغلب تفنگ‌های دولول در این گروه قرار می‌گیرند.
فشنگ تفنگ ساچمه‌زنی معمولاً پوکه مقوایی یا پلاستیک دارد و اندازه آن با عددی بیان می‌شود که گاه در فارسی، به قیاس از تفنگ گلوله‌زنی، کالیبر خوانده می‌شود
سلاح ساچمه‌زن معمولاً به شکل اسلحه کمرشکن یا کمری وجود دارد؛ اما به نظر می‌آید تنها مورداستفاده آن در مواجه با معترضان از نوع کمرشکن یا لوله بلند است.
این سلاح بیشترین سلاحی است که به‌صورت سیستماتیک در مواجه با معترضان اخیر در شهرهای مختلف توسط نیروهای لباس شخصی یا یونیفرم پوش فراجا استفاده شده است.

 بر اساس مستندات گردآوری شده دادگستر بیشترین فشنگ مورداستفاده در این سلاح‌ها در اعتراضات اخیر گلوله‌های ۱۲ میلیمتری یا چارپاره بوده که معمولاً ۹ ساچمه را در خود جای می‌دهد و در صورت استفاده از فاصله کمتر از ۴۰ متر می‌تواند مرگ‌آور باشد.
دادگستر بر اساس بررسی سند پزشکی قانونی و گفتگو با شاهدان مرگ محمدجواد زاهدی در شهر ساری را بر اساس استفاده نیروی فراجا از این نوع سلاح تشخیص داده است.

همین‌طور دادگستر دست‌کم با سه پزشک که مجروحان حوادث اخیر را درمان کرده‌اند گفتگو کرده است. بر اساس شهادت این پزشکان تعداد زیادی از معترضان که فقط سه پزشک مورد اشاره در شهرهای تهران و رشت و کرج بر اساس تجربه مستقیم خود بیش از ۸۰ مورد گزارش کردند به‌وسیله اصابت ساچمه زخمی شده بودند.
بر اساس شهادت‌ها و مستندات تصویری قابل‌اعتماد اصابت ساچمه الزاماً مربوط به پایین تنه معترضان نبوده؛ بلکه به نقاط مختلف بدن از صورت تا بالاتنه وجود داشته است.
این مهم نشان می‌دهد برخلاف اظهارات مسئولین انتظامی نیروهای حاضردرصحنه به‌صورت بی‌ضابطه و بدون ملاحظه با شلیک کور به سمت معترضان از این سلاح که می‌تواند مرگ‌آور باشد استفاده کرده‌اند.
علاوه بر مهمات فاقد نام برند، دادگستر گلوله‌های استفاده شده‌ای را رؤیت کرده که وابسته به شرکت مهام که یک زیرمجموعه وزارت دفاع ایران است را مستند کرده است.

تفنگ های تهاجمی خودکار

دادگستر در گزارش‌های دریافتی خود از استفاده از سلاح‌های جنگی عمدتاً با نام سه نوع سلاح روبرو شد.
۱- سلاح کلاشنیکف
۲- ژ ۳
۳- صیاد (اشتایر اچ‌اس ٫۵۰)
باتوجه‌به اینکه در مورداستفاده از سلاح صیاد مستندات کافی حاصل نشد نتیجه‌گیری در مورداستفاده از این سلاح به گزارش‌های بعدی موکول می‌شود، در ادامه به موضوع استفاده از کلاشنیکف و ژ۳ در اعتراضات اخیر پرداخته می‌شود.
کِلاشنیکُف (به طور خلاصه: کلاش) خانواده‌ای از تفنگ‌های تهاجمی با «آتش تحت اختیار» است. این سلاح که با فشنگ‌های کالیبر ۳۹×۷٫۶۲ تغذیه می‌شود با فشار غیرمستقیم گاز باروت مسلح شده و دارای برگه ناظم آتش سه وضعیتی است که سلاح را به ترتیب به سه حالت ضامن، رگبار و تک تیر درمی‌آورد.

برد مؤثر آن ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر و برد مفید آن ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ متر است. حداکثر برد آن ۲۰۰۰ متر است. فشنگ این اسلحه جنگی ۳۹ میلی‌متر است.
سلاح دیگر در این رسته، هکلر و کخ ژ۳ نام دارد که یک تفنگ جنگی اتوماتیک است و در ایران اختصاراً به نام ژ۳ شناخته می‌شود، این سلاح دارای کالیبر ۷٫۶۲ و گلوله‌های ۵۱ میلی‌متری است، برد مؤثر این سلاح ۴۰۰ تا ۵۰۰ متر است، خشاب‌های آن بین ۲۰ تا ۱۰۰ ظرفیت دارد و حدود ۵۵۰ گلوله در دقیقه قدرت آتش دارد.
هرچند دو سلاح بر خلاف اعتراضات قبلی کمتر مورداستفاده نیروی سرکوب قرار گرفته است، بااین‌حال در مواردی که مستند شده است از این سلاح‌ها از نوع کلاشنیکف در قتل‌عام جمعه سیاه زاهدان و سنندج استفاده شده است و همین‌طور از ژ۳ در واقعه زاهدان استفاده شده است.
بر اساس نظر پزشکانی که دادگستر با آنان گفتگو کرده است اثر این سلاح را بر بدن برخی از قربانیان از جمله امید سارانی و متین قنبر زهی می‌توان دید.
همان‌طور که اشاره شد مرگ حدود ۹۰ معترض بلوچ در واقعه جمعه سیاه زاهدان بارزترین سند استفاده از این سلاح‌ها در مقابل معترضان تلقی می‌شود.
دادگستر باتوجه‌به گستردگی اعتراضات در ۱۱۰ شهر و ۷۰ دانشگاه نمی‌تواند استفاده از این سلاح‌ها را یک امر غالب در نظر بگیرد؛ اما قطعاً استفاده از آن را به‌عنوان سلاح مرگبار در مواجه با معترضان در حداقل دو شهر تأیید می‌کند.

سلاح کمری

سلاح کمری انواع گسترده‌ای دارد اما بر اساس گفتگو دادگستر با متخصصان، نوع متداول آن که در اختیار نیروهای فراجا قرار دارد از نوع زیگ زاوئر آلمانی است که در ایران به نام زعاف شناخته می‌شود است.
این سلاح نیمه‌خودکار ۹ میلی‌متری با فشار مستقیم گاز باروت مسلح و لوله آن با هوا خنک می‌شود.
این سلاح در فاصله‌های کوتاه کاربرد دارد و خشاب آن معمولاً ۸ تیر را در خود جای می‌دهد.
سلاح‌های دیگری مانند تپانچه و انواع گلاک یا برتا نیز در دستگاه‌های نظامی استفاده می‌شود که در اینجا به دلیل عدم رؤیت کاربرد آنها محل بررسی نیست.
دادگستر با بررسی مستندات موجود می‌تواند تأیید کند که این سلاح مرگبار با نشانه‌گیری مستقیم معترضان حداقل در چهار محل زاهدان، کرج، رشت و تهران مورداستفاده یونیفرم پوش های فراجا قرار گرفته است.
استفاده مستقیم از این سلاح در برد کوتاه قطعاً مرگبار است، بااین‌حال نظر به گستردگی اعتراضات دادگستر سیستماتیک بودن استفاده از آن را تأیید نمی‌کند؛ اما قطعاً در مواردی از آن علیه معترضان استفاده شده است.

چنانچه اطلاعات بیشتری در مورد سلاح و مهمان به‌کاررفته علیه معترضان دارید یا از هویت افرادی که از سلاح استفاده کرده‌اند آگاهید با این نهاد تماس بگیرید و به آن برای تکمیل گزارش‌های خود کمک کنید.

برای دانلود گزارش بصورت پی دی اف اینجا را کلیک کنید، همچنین از این آدرس می توانید از دادگستر بازدید کنید.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید