خانه  > slide, زنان  >  پیام جمعی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین به مناسبت درگذشت پروین بختیارنژاد

پیام جمعی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین به مناسبت درگذشت پروین بختیارنژاد

خبرگزاری هرانا – پروین بختیارنژاد، روزنامه نگار و فعال حقوق زنان روز سه‌شنبه ۱۷ مهر پس از یک دوره بیماری در سن ۵۶ سالگی در تهران درگذشت. از این رو جمعی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین به پاس زحمات وی در حوزه زنان طی پیامی درگذشت ایشان را تسلیت گفته و نوشتند که “فعالیت‌ها و تلاش‌های مطبوعاتی ایشان برای رفع معضلات ساختاری در حوزه فرهنگی زنان و تحقیقات گسترده درباره رنج‌هایی که زنان این سرزمین داشته‌اند، نام ایشان را مانا و پایا نموده است”.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پروین بختیارنژاد، روزنامه نگار و فعال حوزه زنان نیمه‌شب سه‌شنبه ۱۷ مهرماه پس از یک دوره بیماری در سن ۵۶ سالگی در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران درگذشت.

به دنبال درگذشت این فعال حقوق زنان، جمعی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین به پاس زحمات وی در حوزه زنان طی پیامی درگذشت ایشان را تسلیت گفتند. متن این پیام را در ادامه می‌خوانید:

“زبـان خامـه نـدارد سـر بیـان فراق / وگرنه شرح دهم باتو داستان فراق

اگر به‌دست من افتد فراق رابکشم / که روز هجر سیه باد و خانمان فراق”

خانواده محترم بختیارنژاد

خبر درگذشت خانم پروین بختیارنژاد موجب تأثر و تأسف عمیق ما شده است. فعالیت‌ها و تلاش‌های مطبوعاتی ایشان برای رفع معضلات ساختاری در حوزه فرهنگی زنان و تحقیقات گسترده درباره رنج‌هایی که زنان این سرزمین داشته‌اند، نام ایشان را مانا و پایا نموده است. بدین‌ وسیله ضمن عرض تسلیت، برای بازماندگان صبر و برای آن بانوی فرهیخته آرامش ابدی آرزومندیم.

به ترتیب حروف الفبا:

حامد آیینه‌وند
آریاسب باوند
محمود بهشتی لنگرودی
محمد حبیبی
رضا خندان
مصطفی دانشجو
اسماعیل عبدی
آرش کیخسروی
محمدعلی محمودی
رضا ملک (مکیان)
مرتضی نظری سدهی
ابراهیم نوری

زندان اوین، بند ۴”.

لازم به یادآوری است پروین بختیارنژاد در سال ۱۳۴۱ متولد شد. وی در سال ۱۳۶۳ با رضا علیجانی فعال ملی مذهبی ازدواج کرد که ثمره این ازدواج دو فرزند است.

خانم بختیارنژاد در سال ۱۳۶۵، به همراه فرزند یک ساله خود مدتی به خاطر عضویت در «گروه موحدین»، از تشکیلات منتقد حکومت، زندانی شد. همسر وی نیز علاوه بر تحمل سال‌ها زندان تا اواخر دهه ۱۳۶۰، در دهه‌های بعد نیز در مقاطعی زندانی شد.

وی فعالیت مطبوعاتی را از سال ۱۳۷۴ در ماهنامه ایران فردا به مدیرمسئولی عزت‌الله سحابی آغاز کرد و پس از آن مقالات خود را در روزنامه‌هایی منتقد ایران چون اعتماد، خرداد، آفتاب امروز، یاس نو، نوروز، شرق و اعتماد، و مجله جامعه نو منتشر کرد. او بعد از تعطیلی روزنامه‌ها، در سایت‌های روز، گویا، مدرسه فمینیستی، جرس و ملی-مذهبی مقالاتی منتشر کرد.

یک سال بعد از انتخابات ۱۳۸۸ و برخوردهای گسترده امنیتی و قضایی با معترضان به انتخابات به همراه خانواده خود به فرانسه مهاجرت کرده بود، در خرداد ۱۳۹۶ به ایران بازگشت. وی بعد از بازگشت به کشور، به دفعات احضار شد و تحت بازجویی مأموران امنیتی ایران قرار گرفت.

بختیارنژاد علاوه بر انتشار مقالات متعدد، سه کتاب منتشر کرد:

  • «فاجعه خاموش» را که پژوهشی در زمینه قتل‌های ناموسی را در ارتباط با مسائل زنان است، در سال ۱۳۸۱ – این کتاب در سال ۱۳۸۹ پس از آن‌که ۹ ماه در وزارت ارشاد برای سانسور منتظر ماند، در نهایت مجوز انتشار نگرفت. او در همان سال این کتاب را در سایت مدرسه فمینیستی منتشر کرد. کتاب سرانجام در سال ۱۳۹۲ توسط انتشارات «آرش» در استکهلم به چاپ رسید.
  • «زنان خودسوخته» را که گزارشی از خودسوزی زنان در ایران است در سال ۱۳۸۷ منتشر کرد.
  • «موانع درون‌ساختاری ان‌جی‌اوها در ایران»

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید