خانه  > slide, اعدام  >  نامه سه فعال حقوق بشر دربند در حمایت از محمدعلی طاهری

نامه سه فعال حقوق بشر دربند در حمایت از محمدعلی طاهری

خبرگزاری هرانا – گلرخ ایرایی، آتنا دائمی و مریم اکبری منفرد، سه فعال حقوق بشر محبوس در بند زنان زندان اوین طی پیام کوتاهی نسبت به محکومیت محمدعلی طاهری رهبر گروه عرفان حلقه به اعدام واکنش نشان دادند. این زندانیان ضمن محکوم کردن صدور حکم اعدام برای این زندانی عقیدتی خواستار تلاش برای آزادی وی شدند.

به گزارش خبرگزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گلرخ ایرایی، آتنا دائمی و مریم اکبری منفرد سه فعلا حقوق بشر که در بند زنان زندان اوین تحمل حبس می کنند در واکنش به محکومیت محمدعلی طاهری بنیانگذار و رهبر گروه عرفان حلقه به اعدام پیام کوتاهی ارسال کرده اند که به نقل از هرانا در ادامه می آید؛

مطلع شدیم به تازگی حکم ناعادلانه اعدام جناب آقای محمد علی طاهری استاد و پیشوای مکتب حلقه عرفان، صادر و به وکیل ایشان ابلاغ شده است.
آقای طاهری سالهاست که برخلاف قوانین بین المللی و اعلامیه جهانی حقوق بشر که ایران یکی از امضا کننده های این سند میباشد و می بایست به آن پایبند باشد و حتی برخلاف قانون اساسی کشور (اصل٢٣و١۶٨و…) در حبس انفرادی به سر میبرند.

در سلولهای انفرادی دو الف سپاه پاسداران در دادگاهی کاملاً ناعادلانه و غیر علنی محاکمه شده اند که در نهایت حکم اعدام برای ایشان صادر شده.

این حکم غیر قانونی ست و از هر لحاظ محکوم است.ما مخالف حکم اعدام برای هر شخص، با هر عقیده و باور و جرمی هستیم و طی این نامه از تمامی فعالان حقوق بشر داخل و خارج از ایران و از جوامع حقوق بشری و بین المللی خواستاریم جهت لغو حکم و آزادی ایشان از زندان و سلولهای انفرادی تمامی تلاش خود را به کار گیرند.

آتنا دائمی
گلرخ ابراهیمی ایرایی
مریم اکبری منفرد
بند زنان زندان اوین

یازدهم شهریور ۹۶

لازم به یادآوری است علیزاده طباطبایی وکیل محمدعلی طاهری از ابلاغ حکم اعدام موکلش در روز ۵ شهریورماه خبر داد.

پیش از این سازمان عفو بین الملل مورخ ۱۴ تیرماه با صدور بیانیه ای نسبت به محکومیت مجدد محمدعلی طاهری به اعدام ابراز نگرانی کرده بود.

به گفته این سازمان یک هفته قبل از برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات این زندانی عقیدتی در اسفندماه سال گذشته، صدا و سیمای ایران با انتشار برنامه ای تحت عنوان “حلقه شیطان”، محمدعلی طاهری را رهبر این “فرقه منحرف” خواند. این برنامه ادعا می کرد که آموزه های این زندانی عقیدتی، مردم را به شک درباره باورها و فعالیت های اسلامی خود وا می دارد و باعث ایجاد اضطراب، پریشانی و اختلال در سلامت روان می شود. در انتهای این برنامه، افرادی که خود را ” بازماندگان” معرفی می کنند، خواهان مجازات محمدعلی طاهری می شوند. در پی انتشار این برنامه از صدا و سیما، پیروان این زندانی عقیدتی قویا این برنامه را محکوم کردند.

محمدعلی طاهری

در بیانیه عفوبین الملل همچنین آمده است، این سومین بار است که محمدعلی طاهری به اتهام افساد فی الارض، محاکمه می شود. این زندانی عقیدتی، اولین بار در سال ۱۳۹۰ به ” توهین به مقدسات” و ” افساد فی الارض” متهم و بابت اتهام اول به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد، اما در رابطه با اتهام دوم؛ ” افساد فی الارض” حکمی صادر نشد و در دادگاه اعلام شد که صدور حکم به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. طی چهار سال بعد، وی در سلول های انفرادی بند دو-الف زندان اوین به بهانه ادامه بازجویی ها نگهداری شد.

محکومیت این زندانی عقیدتی، از بابت حبس دی ماه ۱۳۹۵، به پایان رسید. از طرفی دیگر او بار دیگر به اتهام ” افساد فی الارض” در سال ۱۳۹۴ به اعدام محکوم شد که این حکم نیز در سال ۱۳۹۵ نقض شد.

این زندانی پس از اتمام دوران محکومیت ۵ ساله خود از زندان آزاد نشد و مجددا با اتهام ” افساد فی الارض” به دلیل فعالیت های مشابهی که پیشتر در سال ۱۳۹۰ بابت آنها، محکوم شده بود، متهم شد.

به گفته سازمان عفو بین الملل محمدعلی طاهری برای اولین بار در ۱۳۸۹ بازداشت و پس از دوماه آزاد شد. وی مجددا در ۱۳۹۰ بازداشت و به “توهین به مقدسات” و ” افساد فی الارض” از طریق تاسیس گروه حلقه عرفان متهم شد. وی در مهر ۱۳۹۰ از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری بابت اتهام اول محکوم شد و گفته شد که تحقیقات بیشتری برای صدور حکم اتهام دوم نیاز است. این مسله باعث شد که مسئولین به بهانه بازجویی، از انتقال وی به بندهای عمومی، امتناع ورزند و وی را در سلول های انفرادی بند دو-الف نگهداری کنند. این زندانی کماکان در سلول انفرادی به سر می برد.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید