خانه  > slide, حقوق آکادمیک, سایر گروهها  >  حسین حق‌وردی، عضو کمیسیون آموزش مجلس: در کشور واکسن برای دانش‌آموزان موجود نیست

حسین حق‌وردی، عضو کمیسیون آموزش مجلس: در کشور واکسن برای دانش‌آموزان موجود نیست

ماهنامه خط صلح – می‌پذیرد که نرم افزار شاد، نه “یک سری” که “خیلی” مشکلات داشته است. می‌گوید که «آموزش مجازی (آموزش از راه دور) آموزش حضوری نمی‌شود» و به نظر او «تحصیل یک فرآیند دو طرفه است». هم‌چنین بر این باور است که «ما نمی‌توانیم سلامتی معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان را به خطر بیندازیم». او حسین حق وردی، نماینده‌ی دوره‌ی یازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه‌ی انتخابیه شهریار، شهرقدس و ملارد از استان تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است. به نظر او زمانی مدارس و دانشگاه‌ها می‌توانند بازگشایی شوند که اساتید، معلمان و دانشجویان علیه بیماری کرونا واکسینه شده و برای دانش آموزان نیز واکسن مناسب فراهم شده و آن‌ها نیز واکسینه شوند. در عین حال می‌داند و می‌گوید که «در کشور ما واکسن کرونا برای سنین زیر هجده سال، یعنی دانش آموزان، موجود نیست».

با توجه به وضعیت واردات واکسن کرونا و مسائلی که در خصوص آن مطرح شده، تقریباً چشم انداز روشنی در این خصوص دیده نمی‌شود. در نتیجه مشخص نیست چه زمان در کشور ما واکسن برای دانش آموزان “موجود” می‌شود و تا چند وقت و حتی سال دیگر آموزش به صورت مجازی ادامه پیدا خواهد کرد.

گفتگوی ماهنامه خط صلح با او پیش از جلسه‌ی تصمیم گیری در کمیسیون آموزش مجلس در خصوص نحوه‌ی بازگشایی مدارس و دانشگاه ها انجام شد. جلسه‌ای که نتیجه‌ی آن تصمیم‌گیری در مورد بازگشایی ترکیبی و تدریجی مدارس و دانشگاه‌ها از اواسط مهر ماه بود. نتیجه‌ی جلسه‌ی کمیسیون آموزش هم نشان می‌دهد که حتی برای دستگاه‌های تقنینی و اجرایی کشور هم مسئله‌ی چگونگی آموزش در سال تحصیلی پیش رو روشن نیست.

مشروح گفتگوی ماهنامه خط صلح با حسین حق وردی، نماینده و عضو کمیسیون آموزش مجلس را در زیر می‌خوانید:

واکسیناسیون معلمان در جریان است. این واکسیناسیون در چه مرحله‌ای است و چه تعداد از معلمان واکسینه شده یا خواهند شد؟

برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها جلسه‌ای در کمیسیون آموزش و تحقیقات با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش، وزیر بهداشت و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار خواهد شد. آن‌چه برای ما در درجه‌ی اول مهم است، حفظ سلامتی معلمان، اساتید، دانش‌آموزان، دانشجویان و خانواده‌­هاست. اولین اولویت ما حفظ سلامتی آن‌هاست. اگر شرایط طوری باشد که ستاد ملی مبارزه با کرونا واکسیناسیون صد­در­صد اساتید، دانشجویان و معلمان را تایید کند، در آن صورت و با رعایت سخت‌گیرانه‌­ی پروتکل‌های بهداشتی می‌شود برای بازگشایی حضوری مدارس تصمیم­‌گیری کرد. صرفاً تصمیم گیری، نه این‌که حتماً اجرایی شود. در حال حاضر برنامه­‌ی واکسیناسیون در حال اجراست. گزارش‌هایی که در اختیار داریم نشان می‌دهد که روند واکسیناسیون خوب است ولی تکمیل نشده. اکثریت همکاران فرهنگی واکسینه شده‌­اند. واکسیناسیون اساتید دانشگاه‌ها شروع شده و دانشجویان هم واکسینه شده و خواهند شد. در مورد واکسن دانش‌آموزی هم، چون دانش‌آموزان اکثراً زیر ۱۸ سال هستند، فعلاً واکسن برای نوجوانان یا متناسب شرایط سنی آن­ها در کشور موجود نیست، برای دانش‌آموزان یا باید جداگانه واکسن وارد کنیم ‌یا این‌که در داخل تولید کنیم.

آیا معلمان حق‌التدریسی هم مشمول واکسیناسیون می‌شوند؟

بله، همه‌ی معلمان واکسینه می‌شوند. آن‌ها هم معلم و مشغول تدریس هستند. در بحث واکسن فرقی بین معلم رسمی، حق‌التدریسی و غیره نداریم.

فرض کنید در جلسه‌ی پیش‌رو، کمیسیون آموزش به این نتیجه برسد که مدارس بازگشایی شوند، آیا دانش‌آموزان واکسینه شده‌اند؟

نه. در این جلسه صرفاً گزارش داده می‌شود. قرار نیست تصمیم‌گیری شود که مدارس باز شوند یا نه! قطعاً اول مهر که بازگشایی به صورت آموزش حضوری نداریم. کلاً در حال حاضر امکان آموزش به صورت حضوری نداریم چون واکسیناسیون هنوز در جریان است و تمام نشده. با توجه به مسائلی که عرض کردم، اگر صد­در­صد معلمان، صد­در­صد اساتید و صد­در­صد دانشجویان واکسینه شوند و واکسن متناسب دانش‌آموزی هم تهیه شود و مراجع اعلام کنند که واکسیناسیون صد­در­صد انجام شده­ است، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تازه می­شود در مورد آموزش حضوری تصمیم‌گیری کرد. برای دانش‌آموزان هم باید واکسن مناسب تهیه شود که فعلاً موجود نیست.

پس زمانی مدارس بازگشایی می‌شوند که تمام این شرایط مهیا باشد؟

این نظر بنده است.

با این حساب و با در نظر گرفتن این شرایط به نظر شما اولویت با آموزش مجازی است؟

احتمالاً بله.

اما آموزش مجازی هم یک سری مشکلات داشته است. مثلاً خود نرم افزار شاد مشکل داشته و بسیاری از معلمان و دانش آموزان را با چالش جدی مواجه کرده است. نظر شما در این مورد چیست؟

یک سری نه! خیلی مشکلات داشته است. ولی مجبوریم. ما نمی‌توانیم سلامتی معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان را به خطر بیندازیم. یقیناً آموزش مجازی (آموزش از راه دور) آموزش حضوری نمی‌شود. تحصیل یک فرآیند دو طرفه است. این فرآیند باید حضوری باشد. اما در شرایطی که اجبار وجود دارد، این مطرح است. این ناشی از اختیار نیست، بلکه ناشی از اجبار است.

برای آموزش ابتدایی لزوماً حضور بچه­ها در مدرسه است که شخصیت آن‌ها را و ارتباطشان با معلم را شکل می‌دهد. اگر این آموزش، مجازی باشد این اتفاق نمی‌افتد. نظر شما در این مورد چیست؟

عرض کردم که آموزش از راه دور و آموزش (مجازی) انتخاب ما نیست. ناشی از اجبار است. یعنی در شرایطی که روزی پانصد-ششصد کشته می‌دهیم، چاره‌ای جز این نداریم. به خصوص در مقطع ابتدایی که می‌دانید که دانش آموزان خودشان هم خیلی از مسائل را رعایت نمی‌کنند.

بعضی از دانش‌آموزان ساکن مناطق محروم در طول این یک سال و نیم گذشته دسترسی به تلفن همراه هوشمند، لپ­تاپ و اینترنت نداشته­اند، وضعیت آن‌ها به چه صورت خواهد بود؟ تصمیمی در این مورد گرفته شده ­است؟

ما سه میلیون دانش آموز داریم که در بحث آموزش مجازی و درس خواندن مشکل دارند. بعضی از مناطق روستایی دارای جمعیت دانش آموزی کمی هستند. بعضی از آن منطق هم یا سفید هستند و یا آبی و شیوع بیماری در آن‌ها کم است. فکر می‌کنم در بعضی از مناطق که در آن‌ها شیوع بیماری زیاد نیست و اجتماع دانش آموزان هم کم است، با واکسینه شدن معلمان امکان پذیر باشد که جلسات را حضوری برگزار کرد. ضمن این‌که دولت حتماً باید برای دانش آموزانی که تحت آسیب هستند و لوازم لازم برای تحصیل را ندارند، یک فکر اساسی کند.

کرونا به اقتصاد معلمان آسیب وارد کرده ­است. معلمان همیشه قشر کم­درآمد بوده‌اند و کرونا هم آن ­را تشدید کرده، تصمیمی در این مورد گرفته شده؟ مجلس چه کاری می‌تواند انجام بدهد؟

در این رابطه، طرح رتبه‌بندی معلمان مطرح است که البته ارتباطی به کرونا ندارد. چه کرونا باشد چه نباشد، حقوق معلمان کم بوده است. بحث رتبه‌بندی در کمیسیون آموزش مطرح و تصویب شده است و در نوبت صحن قرار دارد. یعنی هیات رئیسه باید آن را بارگذاری کند و بعد نماینده‌ها نظرشان را بدهند و تبدیل به طرح شود. ان‌شاالله در نهایت با اعمال نظرات نمایندگان طرح مصوب می‌شود و شورای نگهبان هم آن را تایید خواهد کرد که تبدیل به قانون شود.

در لایحه‌ای که دولت ارسال کرده بود، اجرای بودجه بندی برای سه سال در نظر گرفته شده بود. کمیسیون آموزش به این نتیجه رسیده­ است که از امسال اجرایی شود. در نتیجه به اندازه‌ای که بودجه اختصاص داده شده، از امسال اجرایی می‌شود و سال آینده هم در بودجه سنواتی لحاظ خواهد شد.

در مورد رتبه‌بندی معلمان، گروه های صنفی مختلف معلمان در مورد شیوه‌ی اجرا و بودجه‌بندی آن نقد‌هایی داشتند، و اساساً هم معتقدند که بعید است این طرح اجرا شود. آیا نقدها لحاظ شده؟

عرض کردم که برای امسال که بودجه اختصاص داده شده­ است. برای سال‌های بعد هم در بودجه‌ی سنواتی لحاظ خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش تنها وزیری بود که رای نیاورد، آینده این وزارت­خانه به چه صورت خواهد بود؟ به­ خصوص در این شرایط کرونایی و مشکلاتی که مطرح شد، به نظر شما دولت می‌تواند با سرپرست این وزارت­خانه را اداره کند؟

دولت یک فرد توانمند و آشنا با ساختار آموزش و پرورش معرفی کنند، مجلس آمادگی این را دارد که سریعاً آن را بررسی کند و جلسه رای اعتماد را برگزار کند.

با سپاس از وقتی که در اختیار خط صلح قرار دادید.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید