خانه  > slide, بهداشت و محیط زیست, فرهنگی  >  تغییر الگوی فعالیت‌های تفریحی در سایه کرونا/اعظم بهرامی

تغییر الگوی فعالیت‌های تفریحی در سایه کرونا/اعظم بهرامی

ماهنامه خط صلح – اگر بخواهیم همچنان به قوانین زندگی با در نظر گرفتن سلامت خود و اطرافیان‌مان پای‌بند بمانیم و تغییر قوانین اجتماعی و مراودات فردی و گروهی‌مان را بپذیریم و به آن همچنان احترام بگذاریم مطمئنا خیلی از عادات و برنامه‌های زندگی‌مان را به اجبار تغییر داده‌ایم. چند نفر از اطرافیان‌تان را می‌شناسید که همچنان ورزش در باشگاه یا شنا در استخر را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود دارند؟ امکان شرکت در جشن‌های خانوادگی و فامیلی را دارند؟ به سفر می‌روند و یا مانند قبل علاقه به فیلم و تئاتر را در سالن‌های سینما و تئاتر دنبال می‌کنند؟ در کشورهای زیادی از جهان بسیاری از عادات مردم در تفریح و گذراندن اوقات فراغت برای همیشه تغییر کرده است.

تفریحی وسوسه‌انگیز و ویران‌گر

به خاطر شرایط پاندمی، ساعات صرف شده برای بازی‌ها و سایت‌های سرگرمی آنلاین به شدت افزایش یافته است. در ایتالیا گروه‌های غیر دولتی وجود دارند که بر چرخه‌ی شبکه‌های پول که مبدا و مقصد نامعلوم دارند نظارت می‌کنند. مبدا و مقدارش را ردیابی می‌کنند و گزارش‌هایی را به نهادهای قضایی یا نمایندگان پارلمان و یا رسانه‌ها اعلام می‌کنند. از آن جمله می‌توان اشاره کرد به گروه‌های آنتی‌مافیا یا ضد مافیای فعال در ایتالیا.

به تازگی این گروه‌ها گزارشی به پارلمان این کشور ارائه داده‌اند و از درآمد سرشار روسای مافیا در دوران قرنطینه از طریق شرط‌بندی و سایت‌های قمار و پیش‌بینی مسابقات ورزشی که به شکل زیر زمینی اداره می‌شوند ابراز نگرانی کردند. این گزارش اشاره می‌کند که در طی ۲۰ سال اخیر مافیا هرگز تجارتی چنین سود آور نداشته است و می‌توان سایت‌‎ها و شبکه‌های شرط‌بندی را بعد از مواد مخدر دومین منبع درآمد گروه‌های مافیایی در اروپا دانست به این ترتیب آنها خواهان نظارت دقیق‌تر بر چرخه‌ی مالی این گروه‌ها و کنترل و نظارت بر این سایت‌ها شدند.

در ایران اما برای آن که بدانید سایت‌های پیش‌بینی و شرط‌بندی و انواع قمار که همه علی‌الظاهر به شکل زیر زمینی برگزار می‌شود چقدر افزایش یافته‌اند کافی است نگاهی به شبکه، کانال و صفحات مجازی اینفلوئنسرها و تعداد پر شمار تبلیغ کانال‌های پیش‌بینی و شرط‌بندی توسط آنها انداخته و متوجه شویم جوانان و حتی افراد زیر سن قانونی در معرض خطر گرفتار شدن در چه دام گسترده‌ای هستند. موضوع مهمی که آن را به عنوان وابستگی اعتیادآور در رفتارهای فردی می‌شناسیم.

عدم نظارت و عدم امکان پیگیری قانونی و طرح شکایت، هم دست کلاهبرداران حریص را برای چپاول پول کسانی که گرفتار و بیمار شرط‌بندی و قمار هستند باز می‌گذارد و هم امکان هر نوع پیگیری را مسدود می‌کند. حتی بسیاری از مسابقات و سرگرمی‌های رسانه‌های رسمی در ایران نیز خود ابزاری شده‌اند برای غارت مردم. دزدی‌های رسمی شده که پوشش سرگرمی دارند.

تفریحاتِ خانگی شده

در حالی که فروش شبکه های بزرگ و جهانی پخش فیلم خانگی مثل نتفلیکس به شدت افزایش یافته است, شرایط بازگشایی سالنهای سینما و برنامه ی تاتر همچنان با ابهامات زیادی مواجه است. در اروپا با شروع فصل گرم سال نمایش فیلم در سینماهای تابستانی افزایش یافت اما برای آن هم اجرای پروتوکولهای امنیتی الزامی است و اغلب نیاز دارد که شما از پیش جایی رزرو کنید.

اما وضعیت بازگشایی تاترها و موزه ها هنوز بسیار پیچیده است. در ایتالیا اعلام شده است که بسیاری از موزه ها شاید برای همیشه بسته بمانند, چون نه امکان ضد عفونی کردن همه اشیاء وجود دارد و نه فضای موزه امکان رعایت فاصله فیزیکی را به بازدید گنندگان میدهد. به این ترتیب بخش زیادی از این تفریحات مانند گوش دادن موزیک و دیدن فیلم و حتی موزه های مجازی به کمک تصاویر سه بعدی به اتاق نشیمن و مقابل کامپیوترهایمان راه یافت. بسیاری از فعالین عرصه تاتر و موسیقی و رقصهای نمایشی معتقدند حتی با از بین رفتن و یا کمتر شدن مجموعه این محدودیتهای وابسته به پروتوکلهای بهداشتی و امنیتی هم به علت مشکلات اقتصادی جدی پیش آمده برای مردم,این هنرها نخواهند توانست جایگاه خود را در بازار هنر بازیابند. تولید فیلم وقسمتهای تازه سریالها و دوبله هم کاهش معناداری پیدا کرده است. فستیوالهای سالانه در عرصه های مختلف هنر نیز اغلب انلاین برگزار شدند. به این ترتیب از تابستان پرشوری که فروش سینماها را بالا میبرد و نوجوانان و جوانان و خانواده ها را با شوق به سالنهای تاتر و سینما میکشاند برای فیلمهای خوشرنگ و لعاب نمایش تابستانه و ان همه فستیوال متفتوت خبری نیست.

تفریحاتِ فردی شده

سفرهای گروهی، کمپینگ‌های گروهی در طبیعت، مهمانی‌های خودمانی در باغ و خانه، پیاده‌روی‌های گروهی و خلاصه هر چه در آن گروهی باشد که کنار هم گرد بیایند برای گذران وقت و تفریح تقریبا شرایطی نزدیک به ناممکن پیدا کرده است. به این ترتیب نه تنها خود سفر و جابجایی ملاحظات و محدودیت‌های زیادی دارد بلکه افراد به سفرهای کوتاه با کوله‌پشتی و چمدان‌های کوچک خود، باز خواهند گشت.

برای فرهنگ‌هایی که در آن گذراندن زمان با تمام اعضای خانواده و دوستان و آشنایان موضوعی عادی است حالا این محدودیت‌ها به نظر خیلی غم‌انگیز است. آیا سفر و گذران وقت در طبیعت با دوستان انتخابی و محدود یا آشنایانی که نسبت به سلامت آنها اطمینان داریم می‌تواند راهکار مناسبی باشد؟ در هر صورت مهمانی‌ها و جشن تولدها و عروسی‌ها و عزاداری‌های‌مان فرم تازه و متفاوتی یافتند که شرایط نشان از ادامه آن دارد.

آمار نشان می‌دهد تعداد بیشتری به سایت‌های خرید تمبر و سکه یا گیاهان آپارتمانی خاص و یا نگهداری از حیوانات خانگی و یا بازی‌های کامپیوتری روی آورده‌اند.

اما آن چه در این میان بسیار مهم است این که کودکان و نوجوانان را در گذر از این بحران فراموش نکنیم. برای‌شان برنامه داشته باشیم و نگذاریم زمان زیادی را با موبایل، تبلت و بازی‌های کامپیوتری وقت بگذرانند. طبیعت و توجه به تقویت حواس و تمرین هماهنگی بین این حواس می‌تواند با کار و هنرهای دستی، تشویق‌شان به یاد گرفتن حرفه‌ای و یا تمرین کارهای مبتکرانه و خلاقانه تاثیر مهمی در زندگی آینده آنها داشته باشد.

حقیقت این است که تا مدت‌ها بخش و زمان مهمی از زندگی روزانه‌مان به گذراندن وقت در جزیره‌های تنهایی یا بسیار کم جمعیت‌مان خواهد گذشت.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید