خانه  > slide, اقلیت های دینی  >  نگاهی کوتاه به سلسله نعمت اللهی و رنج سالیان آن/ شرر کنور تبریزی

نگاهی کوتاه به سلسله نعمت اللهی و رنج سالیان آن/ شرر کنور تبریزی

ماهنامه خط صلحتصوف، عرفان، درویشی و برخی اسامی دیگر، اشاره به مکتبی از دین اسلام دارد که بنا بر رویه هر سلسله از این مکتب -که من بعد به عنوان تصوف از آن یاد می کنیم-، در مذاهب مختلفه دین اسلام اعتقاد دارد که دستورات شرع، حداقل لازم برای یک مسلمان برای سبک زندگی در این جهان و رستگاری در آخرت است. اگر فردی می خواهد در این دنیا به حقایق دنیوی معنوی بالتجربه دست پیدا کند، باید علاوه بر حداقل سبک زندگی شرعی، مراعات امور دیگری را در راستای شرع نموده و عبادات خاص از جمله اذکار الهی، مستحبات و عبادات دیگر را در راستای شریعت به جا آورد تا قلب احکام شرعی را که ظاهر دین است، در یابد و در این دنیا آن چه را بیند و دریابد که پایبندان حقیقی شریعت شاید در دنیای دیگر و عالم روح دریابند. حد پایان این راه حقیقت نام دارد؛ به معنای درک رموز عالم ناسوت و لاهوت و پیوند با خالق و وجود مطلق.

شرر کنور تبریزی

در جهان اسلام -چه در مذهب شیعه دوازده امامی چه در مذاهب اربعه اهل تسنن-، ده ها سلسله متفاوت صوفی با آداب و رسوم خود وجود دارند. این نیز علاوه است بر غلات شیعه و شاخه هایی از تشیع اسماعیلی که شباهت و نزدیکی به تصوف دارند. اما مهم ترین سلاسل در جهان اسلام اعم از شیعه و سنی، چهارده سلسله جنیدی یا معروفی هستند که وجه تسمیه سلسله نیز بدین جهت است که اقطاب و مرشدان هر شاخه از این سلاسل شیعه یا سنی به واسطه شیخ المشایخِ زمان امام هشتم شیعیان، امام علی ابن موسی الرضا، شیخ معروف کرخی، یا اولین قطب پس از غیبت امام دوازدهم شیعیان، جنید بغدادی، سلسله اجازه خود را پشت در پشت به امام اول شیعیان و خلیفه چهارم علی ابن ابی طالب می رسانند. در ایران از میان سلاسل شیعه، سلسله نعمت اللهی گنابادی و ذهبیه و از میان اهل تسنن سلسله قادریه، معروف ترین و پر شمار ترین سلاسل هستند.

در سلسله «علویه رضویه معروفیه جنیدیه نعمت اللهیه سلطان علیشاهی، معروف به گنابادی» سلسله اجازه اعم از شیخ المشایخین و اقطاب رشته اجازه به شرح زیر است:

شیخ المشایخ معروف کرخی، شیخ المشایخ سری سقطی، از این پس که از نظر تاریخ اسلام همزمان با شروعِ غیبت امام در تشیع است. سلسله اقطاب که جانشین امام در امر طریقت در تصوف هستند، آغاز می شود. به جز شیخ المشایخین، زمان بازگشت سلسله نعمت اللهی از هجرت هند به ایران: ۱٫جنید بغدادی، ۲٫ابوعلی رودباری، ۳٫ابوعلی کاتب، ۴٫ابی عمران مغربی، ۵٫ابوالقاسم رودباری، ۶٫ابوبکر توسی، ۷٫احمد توسی غزالی، ۸٫ابوالفضل بغدادی، ۹٫ابوالبرکات، ۱۰٫ابومسعود اندلسی، ۱۱٫ابی مدین، ۱۲٫ابوسعید سعیدی، ۱۳٫جمال الدین کوفی، ۱۴٫صالح بربری، ۱۵٫عبدالله یافعی، ۱۶٫رئیس سلسله شاه سید نورالدین نعمت الله ولی، ۱۷٫(هجرت به هند) میرشاه برهان الدین خلیل الله اول، ۱۸٫میرشاه حبیب الدین محب الله اول، ۱۹٫میرشاه جمال الدین، ۲۰٫میرشاه حبیب الدین خلیل الله ثانی، ۲۱٫میرشاه شمس الدین محمد اول، ۲۲٫میرشاه حبیب الدین محب الله ثانی، ۲۳٫میرشاه شمس الدین محمد ثانی، ۲۴٫میرشاه کمال الدین، ۲۵٫میرشاه شمس الدین محمد ثالث، ۲۶٫شیخ محمود ساکن دکن، ۲۷٫شیخ شمس الدین دکنی، ۲۸٫رضاعلیشاه دکنی، شیخ المشایخ سید معصوم علیشاه، شیخ المشایخ نورعلیشاه اول، ۲۹٫(بازگشت قطبیت به ایران) حسین علیشاه اصفهانی، ۳۰٫مجذوب علیشاه همدانی، ۳۱٫حاج زین العابدین شیروانی مست علیشاه، ۳۲٫حاج میرزا زین العابدین شیرازی رحمت علیشاه، ۳۳٫حاج محمد کاظم اصفهانی سعادت علیشاه، ۳۴٫حاج سلطان محمد بیدختی گنابادی سلطان علیشاه، ۳۵٫حاج ملاعلی نورعلیشاه ثانی، ۳۶٫حاج شیخ محمدحسن صالح علیشاه، ۳۷٫حاج سلطان حسین تابنده رضاعلیشاه، ۳۸٫حاج علی تابنده محبوب علیشاه، ۳۹٫حاج دکتر نورعلی تابنده مجذوب علیشاه قطب وقت.

صوفیان نعمت اللهی گنابادی، خصوصاً بزرگان سلسله، پس از انقلاب ۵۷ به شدت از سوی حکومت و دستگاه های امنیتی و پلیسی ایران تحت فشار بوده و هستند؛ در حالی که مشی سلسله همیشه دوری از سیاست و عدم دخالت در امور سیاسی بوده است.

سلسله نعمت اللهی گنابادی از نظر مذهبی شیعه است و مقدمه ورود در سلسله -که در ادبیات سلسله تشرف یا بیعت گفته می شود-، بلوغ عقلی، تحقیق و تفکر در اصول و تقلید و تکمیل واجبات شرعی است. مجالس عبادی سلسله که پس از آغاز وقایع گلستان هفتم در ایران با فشار امنیتی، خصوصاً از سوی اطلاعات سپاه پاسداران به همراه تمامی حسینیه های باقی مانده سلسله در ایران پس از موج تخریب حسینیه های سلسله گنابادی در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به کلی تعطیل شده، شب های یکشنبه، پنجشنبه، سحر جمعه و صبح جمعه برگزار می شد.

پس از وقایع زمستان سال ۱۳۹۶ و حمله یگان ویژه نیروی انتظامی، عوامل سپاه و گردان های ویژه بسیج به صوفیان متحصن در گلستان هفتم خیابان پاسداران (روبه روی منزل قطب سلسله) بیش از ۳۰۰ صوفی نعمت اللهی گنابادی بازداشت شدند که یک تن در بازداشت کشته و یک نفر به اعدام محکوم شد. در پی این وقایع، قطب سلسله حاج دکتر نورعلی تابنده در حصر خانگی قرار گرفته و هم چنین نهاد خیریه مددکاری رضا و انتشارات حقیقت که چاپ کننده کتب سلسله بوده اند، توسط دادستانی تهران پلمب شدند.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید