خانه  > زندانیان  >  زندان قزلحصار؛ گزارشی از عدم تفکیک جرائم تا تراکم بالای زندانیان

زندان قزلحصار؛ گزارشی از عدم تفکیک جرائم تا تراکم بالای زندانیان

خبرگزاری هرانا – زندانیان سیاسی و امنیتی‌ که در پی تعطیلی زندان رجایی شهر کرج به زندان قزلحصار منتقل شدند، بدون رعایت اصل تفکیک جرایم در این زندان بسر میبرند. همچنین تراکم زیاد زندانیان، معضلاتی را برای محبوسین این زندان پدید آورده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از شرق، خانواده‌های برخی از زندانیان سیاسی و امنیتی‌ از سخت‌تر شدن شرایط زندانیان در زندان قزلحصار کرج خبر دادند.

جعفر نورمحمدزاده، پدر سهند نورمحمدزاده از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ با انتقاد از عدم توجه به اصول حقوقی در انتقال زندانیان، می‌گوید: “یکی از اصول حقوقی در نگهداری متهمان در زندان، رعایت اصل تفکیک جرائم است متاسفانه بعد از انتقال بچه‌ها از زندان رجایی شهر به قزل‌حصار، این موضوع تا امروز رعایت نشده است به طوری که سهند در تماس‌های خود نسبت به وضعیت اش، ابراز نگرانی می‌کند.”

یکی دیگر از خانواده‌های زندانیان سیاسی–امنیتی که فرزندش به قزل‌حصار منتقل شده، از کمبود امکانات رفاهی در این زندان برای زندانیان گلایه کرده و می‌گوید: “در زندان قزل‌حصار امکانات رفاهی زندانیان در قیاس با رجایی‌شهر به مراتب کمتر است.”

جعفر نورمحمدزاده، ضمن تایید این روایت، افزود: “این کمبود امکانات در قزل‌حصار فقط شامل حمام و اجاق گاز نیست. مثلا در تلفن زدن بچه‌ها هم محدودیت‌هایی وجود دارد. در رجایی شهر چون تعداد تلفن‌ها بیشتر بود، بچه‌ها راحت‌تر تماس می‌گرفتند. در قزل‌حصار هم تماس می‌گیرند اما زمان آن کوتاه‌تر است. دلیل آن هم، در نوبت بودن تعداد زیادی زندانی است.”

براساس این گزارش، ماهان صدرات مرنی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، نیز طی روزهای گذشته به زندان قزلحصار کرج منتقل شده است.

در این گزارش آمده است؛ “زندانیان سیاسی منتقل شده به قزلحصار درخواست‌هایی برای انتقال به دیگر زندان‌ها از جمله زندان اوین و تهران بزرگ را ثبت کرده‌اند اما هنوز پاسخ مثبتی دریافت نکرده‌اند. از قرار معلوم مسئولان زندان به زندانیان سیاسی متقاضی انتقال از قزل‌حصار گفته‎‌اند که باید این درخواست مورد موافقت سازمان زندان‌ها قرار بگیرد. آنان زمان مشخصی را برای اعلام نظر سازمان زندان‌ها اعلام نکرده‌اند و همین موضوع موجب نگرانی بیشتر زندانیان سیاسی و خانواده‌های آنان شده است.”

در تاریخ نهم و دهم مردادماه، چند صد تن از محبوسین این زندان شامل شماری از زندانیان سیاسی و عقیدتی، به زندان قزلحصار منتقل شدند.

همزمان هرانا از انتقال میلاد آرمون، علیرضا کفایی، امیرمحمد خوش اقبال، علیرضا برمرز پورناک، سید محمدمهدی حسینی، حسین نعمتی، مهدی ایمانی و نوید نجاران، هشت تن از متهمان پرونده موسوم به “شهرک اکباتان” و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ از زندان رجایی شهر به زندان قزلحصار کرج خبر داده بود.

بعلاوه روز سه شنبه دهم مردادماه، در خصوص انتقال دستکم هفت زندانی سنی مذهب به نام‌های سیدقاسم آبسته، سید داوود عبداللهی، ایوب کریمی، انور خضری، خسرو بشارت، کامران شیخه و فرهاد سلیمی به زندان قزلحصار اطلاع رسانی شد.

روز چهارشنبه یازدهم مردادماه نیز هرانا با انتشار گزارشی از انتقال سعید ماسوری، افشین بایمانی، حمزه سواری لفته، مطلب احمدیان، لقمان امین پور، محمد شافعی و سامان صیدی زندانیان سیاسی، از زندان رجایی شهر کرج به به زندان اوین خبر داده بود.

نهایتا امروز شنبه چهاردهم مرداد، مرکز رسانه قوه قضاییه از تخلیه و تعطیلی کامل زندان رجایی شهر کرج خبر داد.

گفتنی است، غلامحسین محسنی اژه ای در فروردین سال جاری به رئیس سازمان زندان‌ ها دستور داد تا تمهیدات لازم برای “تعطیلی” ساختمان فعلی زندان رجایی‌ شهر کرج را انجام دهد.

وی با بیان این ادعا که اقدام مذکور “به منظور رفاه حال ساکنان و مردم استان البرز” صورت خواهد گرفت، گفته بود: “زندان رجایی‌ شهر که در داخل شهر کرج است باید هر چه زودتر به خارج شهر منتقل شود و محل فعلی آن از وضعیت زندان بودن خارج و اقدامات متعاقب بعدی در قبال آن صورت گیرد.”

زندان رجایی شهر کرج که در گذشته با نام زندان گوهردشت از آن یاد میشد، در منطقه رجایی شهر کرج در استان البرز واقع شده است. این زندان که در طبقه‌ بندی سازمان زندان‌ ها به عنوان محل نگهداری محکومان جرایم خشن شناخته می‌ شود، سال‌ هاست به عنوان محل تبعید زندانیان سیاسی و غیر سیاسی توسط نهادهای امنیتی نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید