خانه  > slide, اعدام  >  سه متهم پرونده خانه اصفهان اعدام شدند

سه متهم پرونده خانه اصفهان اعدام شدند

خبرگزاری هرانا – مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد که سحرگاه جمعه ۲۹ اردیبهشت ماه، حکم اعدام مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی، از متهمان پرونده موسوم به “خانه اصفهان”، در زندان دستگرد اصفهان به اجرا در آمد. اخیرا حکم اعدام این سه معترض علیرغم ایرادات متعدد در پرونده، توسط شعبه ۹ دیوان عالی کشور تایید شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از میزان، امروز جمعه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، سه متهم پرونده موسوم به “خانه اصفهان”، در زندان دستگرد اصفهان اعدام شدند.

اجرای حکم اعدام مجید کاظمی شیخ شبانی، سعید یعقوبی کردسفلی و صالح میرهاشمی بلطاقی، علیرغم وجود نواقص بسیار در پرونده آنها و واکنش های گسترده بین المللی نسبت به این موضوع صورت گرفت. خانواده این زندانیان روز گذشته جهت ملاقات آخر با فرزندان خود به زندان دستگرد اصفهان فرا خوانده شدند.

لازم به ذکر است، طی روزهای اخیر هرانا در گزارشی به بررسی جزییات حقوقی، نواقص موجود در این پرونده و همینطور ارائه اسنادی از محتویات آن پرداخته بود که از طریق این لینک میتوانید گزارش تفصیلی مورد اشاره را مطالعه کنید.

اخیرا امیر کاظمی، پسر عموی مجید کاظمی در گفت و گو با هرانا از رد درخواست فرجام خواهی و تایید حکم اعدام این سه معترض توسط قاضی قاسم مزینانی، ریاست شعبه ۹ دیوان عالی کشور خبر داده بود.

مرکز رسانه قوه قضاییه در دی ماه سال گذشته از صدور حکم اعدام برای سه تن از شش متهم پرونده جان باختن یک نیروی فراجا و دو نیروی بسیج در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در اصفهان، خبر داد.

حکم اعدام این افراد توسط قاضی مرتضی براتی، رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان صادر شد که میتوان مصادیق متعدد نقض حقوق بشر صورت گرفته توسط این مقام قضائی را از طریق این لینک دنبال کرد.

در مرحله بدوی دادگاه، صالح میرهاشمی بلطاقی، ۳۶ ساله، فرزند سید کاظم و متهم ردیف اول پرونده، به اتهام “محاربه از طریق کشیدن سلاح کلت کمری”، “تشکیل و اداره گروه‌ مجرمانه به قصد برهم زدن امنیت کشور” و “اجتماع و تبانی منتهی به جرائم ضد امنیت داخلی” به اعدام و به اتهام “عضویت و همکاری با گروهک منافقین” به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

همچنین مجید کاظمی شیخ شبانی، ۳۰ ساله، فرزند محمدرضا و متهم ردیف دوم پرونده، به اتهام “محاربه از طریق کشیدن سلاح کلاشینکف” به اعدام و برای اتهامات “عضویت در دسته‌جات و جمعیت غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور” و “اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت داخلی” به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

افزون بر این، سعید یعقوبی کردسفلی، ۳۷ ساله، فرزند کرمعلی و متهم ردیف سوم پرونده، به اتهام “محاربه از طریق اقدام به کشیدن اسلحه و استفاده از کلت کمری” به اعدام و برای اتهامات “عضویت در دسته‌جات و جمعیت غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور” و “اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت داخلی کشور” به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است. در این رابطه بیشتر بخوانید.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید