خانه  > slide, زنان, زندانیان  >  عدم رسیدگی پزشکی؛ گزارشی از آخرین وضعیت ویدا ربانی در زندان اوین

عدم رسیدگی پزشکی؛ گزارشی از آخرین وضعیت ویدا ربانی در زندان اوین

خبرگزاری هرانا – ویدا ربانی، روزنامه نگار محبوس در زندان اوین، علیرغم وضعیت نامناسب جسمانی، با بهانه تراشی مسئولان مربوطه از اعزام به بیمارستان محروم مانده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ویدا ربانی، روزنامه نگار از رسیدگی پزشکی مناسب در زندان اوین محروم مانده است.

یک منبع مطلع در تشریح وضعیت جسمانی خانم ربانی به هرانا گفت: “ویدا از حدود دو ماه پیش دچار سر درد های شدید شده است. علیرغم حال نامساعد جسمی و تجویز بهداری زندان برای انجام آزمایش «سی تی اسکن» و رسیدگی تخصصی پزشکی، مسئولین مربوطه با اعزام وی به بیمارستان خارج از زندان مخالفت میکنند.”

این منبع مطلع در رابطه با روند رسیدگی پرونده این روزنامه نگار محبوس در زندان اوین، افزود: “پرونده اخیر خانم ربانی که در رابطه با اعتراضات سراسری برای وی گشوده شده، مشمول بخشنامه “عفو” شده است. اما تاکنون این بخشنامه به دلیل مخالفت ضابط پرونده اعمال نشده است.”

ویدا ربانی در تاریخ ۲ مهرماه ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد. در دی ماه همان سال توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام ”اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” به شش سال حبس و به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به پانزده ماه حبس محکوم شد. درصورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ مجازات قانون اسلامی، مجازات اشد یعنی شش سال حبس برای وی قابل اجرا خواهد بود.

ویدا ربانی در تاریخ ۲۵ دی ماه ۹۸، به همراه یکی از اعضای حزب اتحاد ملت ایران، به دلیل دعوت به شرکت کردن در تجمع اعتراضی نسبت به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه و ابراز همدردی با خانواده قربانیان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و همان روز آزاد شد.

خانم ربانی مجددا در تاریخ ۲ آذرماه ۹۹ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. وی نهایتا در تاریخ ۳۰ آذرماه ۹۹ با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود.

ویدا ربانی در پرونده مربوط به دعوت به تجمع اعتراضی نسبت به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه و ابراز همدردی با خانواده قربانیان، در اواخر سال ۱۴۰۰، توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۰ سال حبس و محرومیت های اجتماعی محکوم شده بود. نهایتا در اواخر مردادماه ۱۴۰۱، در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران، وی از بابت اتهام “توهین به مقدسات” به پنج سال حبس تعزیری، از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” به چهار سال حبس تعزیری، از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به هشت ماه حبس تعزیری و به اتهام “اخلال در نظم عمومی” به هشت ماه حبس تعزیری محکوم  و تا پنج سال از فعالیت حرفه ای اعم از فعالیت در شبکه های اجتماعی، دورهمی و فعالیت سیاسی محروم شد.

ویدا ربانی، متولد ۱۳۶۸، متاهل، کارشناسی ارشد علوم سیاسی، کارشناسی روزنامه نگاری، عضو انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و ساکن تهران است.

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است. در این رابطه بیشتر بخوانید.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید