خانه  > slide, سایر گروهها  >  صدوچهل‌وسومین شماره از ماهنامه‌ی خط صلح منتشر شد

صدوچهل‌وسومین شماره از ماهنامه‌ی خط صلح منتشر شد

خبرگزاری هرانا – صدوچهل‌وسومین شماره از ماهنامه خط صلح به کوشش مدافعان حقوق بشر و جمعی از کنشگران مدنی منتشر شد.

صدوچهل‌وسومین شماره از ماهنامه‌ی خط صلح

ناظران می‌گویند که طرح و اجرای این طرح، انگیزه‌های مختلفی دارد. از مسائل اقتصادی تا بحث‌های آخرالزمانی. هرچه هست، طرح موسوم به ۵۷ هکتاری، طرحی است که می‌تواند چونان بلایی خانمان‌سوز بر سر میراث فرهنگی و بافت تاریخی شیراز آوار شود. طرحی که تلاش دارد دیگر چیزی از شیراز قدیم و کوچه پس کوچه‌هایی که حافظ و سعدی در آن قدم می‌زدند، باقی نگذارد.

طرح توسعه‌ی شاهچراغ یا همان طرح موسوم به ۵۷ هکتاری که ممکن است منجر به تخریب صدها خانه‌ی تاریخی در شیراز شود، در زمان دولت دوم محمود احمدی‌نژاد تصویب و منجر به تخریب چندین هکتار بین حرم‌های شاهچراغ و علاءالدین شده بود. این طرح که چند سال بعد لغو شد، در سفر استانی هیأت دولت ابراهیم رئیسی به استان فارس در مهرماه سال ۱۴۰۰، مجدداً به عنوان پروژه‌ای ناتمام به صورت تفویض اختیار در استان مصوب شد. این امر که خطر تخریب و نابودی بخش قابل توجهی از بافت تاریخی شهر شیراز و عدم رعایت حق مردم بر شهر را به همراه دارد، دلیلی بر آن شد که ماهنامه‌ی خط صلح در پرونده‌ای ویژه تحت عنوان «جراحی شیراز» به این مسئله بپردازد.

در این پرونده، ماهنامه‌ی خط صلح به سراغ محمدمهدی کلانتری، دبیر «پویش ملی نجات بافت تاریخی شیراز» رفته تا از این دانش‌آموخته‌ی مرمت بنا و بافت‌های تاریخی که بیش از یک‌سال است تلاش می‌کند تا شیراز و بافت تاریخی آن را نجات دهد، بپرسد که اولاً این پویش چیست و چه کرده و ثانیاً دلایل و انگیزه‌های این هجمه و تلاش برای تخریب بافت تاریخی شیراز به باور او چیست.

ماهنامه‌ی خط صلح هم‌چنین در گفتگوی دیگری با مرتضی خاکسار، کارشناس ارشد گردشگری و مدرس دانشگاه، از دیدگاه تخصصی او به این طرح تخریب بافت تاریخی در شیراز پرسیده و آقای خاکسار نیز ضمن ذکر این نکته که به باور او «مسئله قدمت، اصالت، ریشه و معماری خانه‌هاست»، به خط صلح گفته است که اگر این طرح اجرا شود، «مغموم فرهنگ‌مان می‌شویم.» خط صلح هم‌چنین در گفتگوی دیگری با سید عبدالرزاق موسوی، رئیس پیشین شورای شهر شیراز، از او در خصوص نسبت قانون و این طرح تخریب در شیراز پرسیده است. آقای موسوی هم در پاسخ ماهنامه‌ی خط صلح گفت که در این حوزه «قانون را دور می‌زنند تا بناها را تخریب کنند.»

ماهنامه‌ی خط صلح هم‌چنین در گفتگوی خارج از پرونده با دکتر فرشاد مومنی، اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، از شرایط فعلی اقتصاد ایران و سیرش در دولت ابراهیم رئیسی پرسیده این مشاور اقتصادی دولت میرحسین موسوی نیز در پاسخ، ضمن ذکر نکاتی در خصوص شعارها و عملکرد ابراهیم رئیسی، به خط صلح گفت که «امروز فقط چهار کشور ایران، ونزوئلا، کره شمالی و زیمباوه این وضعیت را دارند.» او تاکید کرد: «امروز ونزوئلا هم در حال مذاکره و فروش نفت است.»

صدوچهل‌وسومین شماره از ماهنامه‌ی خط صلح هم‌چنین همراه است با مطالب و اظهارنظراتی از:

احسان حقی، سمیه حسن‌لو، نینا مختاریان، مرضیه محبی، مهرداد نقیبی، عبدالله بائی لاشکی، ابوالفضل علیزاده، متین مصطفایی، مهدیه طباطبایی، علی کلائی، امیر آقایی، رضا نجفی، علیرضا رستگار، مرتضی هامونیان و جمعی دیگر از فعالان حقوق بشر.

لینک دانلود مستقیم فایل پی.دی.اف ماهنامه‌ی خط صلح

وبسایت خط صلح

در این شماره می‌خوانید:

▪️ محمدمهدی کلانتری: می‌خواهند با ملک غصبی، شاهچراغ را توسعه دهند/ علی کلائی
▪️ مرتضی خاکسار: به بهانه‌ی گردشگری مذهبی می‌خواهند بافت تاریخی شیراز را تخریب کنند/ سیمین روزگرد
▪️ سیدعبدالرزاق موسوی، رئیس پیشین شورای شهر شیراز: قانون را دور می‌زنند تا بناها را تخریب کنند/ مرتضی هامونیان
▪️ حق بر شهر و تولید شهر ایدئولوژیک در شیراز/ مرضیه محبی
▪️ چرا حفظ بافت تاریخی شیراز اهمیت دارد؟/ علیرضا رستگار
▪️ ضرغامی کدام سمت ماجرای بافت تاریخی شیراز ایستاده است؟/ سمیه حسن‌لو
▪️ ضرورت حفظ مکان‎های تاریخی برای نسل‌های آینده/ نینا مختاریان
▪️ رجوع به اصول توسعه‌ی پایدار برای حفاظت از بافت تاریخی شیراز/ عبدالله بائی لاشکی
▪️ توسعه‌ی شاهچراغ و شیعه‌گری؛ از دیروز تا امروز/ مهدیه طباطبایی
▪️ حق بر میراث فرهنگی: حفاظت از اماکن تاریخی شیراز/ ابوالفضل علیزاده
▪️ آیا دولت رئیسی اقتصاد را به سمت پرتگاه می برد؟؛ در گفتگو با دکتر فرشاد مومنی/ متین مصطفایی
▪️ فروپاشی اقتصاد ایران؛ از احتمال تا واقعیت/ امیر آقایی
▪️ اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی لغو می‌شود؟/ احسان حقی
▪️ کتابفروشی خوارزمی و نوستالژیای جوانی ما/ رضا نجفی
▪️ شعر؛ آزادی/ مهرداد نقیبی

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید