خانه  > slide, اقلیت های دینی  >  تداوم بازداشت؛ گزارشی از وضعیت سپهر ضیائی، شهروند بهائی در زندان اوین

تداوم بازداشت؛ گزارشی از وضعیت سپهر ضیائی، شهروند بهائی در زندان اوین

خبرگزاری هرانا – سپهر ضیائی، شهروند بهائی ساکن تهران علیرغم گذشت ۷۶ روز از زمان دستگیری، کماکان در زندان اوین در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. مشکلات جسمانی آقای ضیائی از جمله از دست دادن بخش عمده ای از قدرت شنوایی و مشکلات گوارشی موجب افزایش نگرانی خانواده و نزدیکان این شهروند بهائی شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز جمعه ۱۸ آذر ۱۴۰۱، سپهر ضیائی، شهروند بهائی کماکان در زندان اوین در بازداشت به سر میبرد.

یک منبع مطلع در خصوص این شهروند با بیان اینکه سپهر ضیائی تاکنون از حق دسترسی به وکیل محروم مانده است، به هرانا گفت: “علیرغم اتمام مراحل بازجویی همچنان شعبه رسیدگی به پرونده مشخص نشده است و گفته اند تا زمانی که شعبه دادگاه مشخص نشود، وکیل نمیتواند به پرونده دسترسی داشته باشد. خانواده نیز تاکنون فقط یکبار توانستند با وی ملاقات داشته باشند.”

این منبع مطلع افزود: “آقای ضیائی سال قبل دچار سکته گوش شد و در پی مداواهایی که انجام میداد خیلی بهتر شد و عملا مشکلی نبود اما در مدت بازداشت به دلیل توقف مراحل درمانی، بخش عمده ای از قدرت شنوایی خود را از دست داده است. غذای کم و بی کیفیت موجب از دست دادن وزن این شهروند شده و در یک ماه اخیر به مشکلات شدید گوارشی هم مبتلا شده است.”

تا کنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهائی اطلاعی در دست نیست.

روز شنبه ۲ مهر، ۱۵ نیروی امنیتی ضمن مراجعه به منزل سپهر ضیائی شهروند بهائی ساکن تهران، اقدام به بازداشت وی کردند. ماموران ضمن تفتیش منزل، برخی از وسایل شخصی اعضای خانواده از جمله دستگاه های موبایل، لپتاپ و کامپیوتر، مدارک بانکی و شخصی و مقداری وجه نقد را ضبط کرده و با خود بردند.

هرانا پیشتر گزارشی از تداوم بازداشت این شهروند منتشر کرده بود.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید